Remmen ontluchten door remhendel af te spannen?

Vladje

Rookie
22 apr 2011
9
0
Hallo iedereen,

Ik had het gevoel dat mijn remmen niet voldoende ontlucht waren door de kerel die mijn remvloeistof voor me heeft vervangen, dus vroeg ik aan mijn garagist ( die geen tijd had wegens volledig overboekt) wanneer ik hem kon binnen smijten. Hij zei me dat ik mijn remhendel gewoon voor een nachtje ook kon afspannen met colson tape (stripjes) en dat het probleem daarmee meestal ook opgelost is.

Nu heb ik die raad gevolgd, de remhendel ingetrokken met de ene hand en de strip aangetrokken met de andere. Maar gaandeweg kon ik steeds verder trekken. Nu staat de remhendel op een halve centimeter van mijn handvat aangespannen, wat ik op zich redelijk extreem vind. Kan ik op deze manier niets kapot doen in mijn remhendel, remleiding, of remklauw?

Ik weet dat deze enorme drukken aan moeten kunnen, maar ik vrees dat ik er wel heel veel druk op heb gezet?

Kan iemand me zeggen of ik op deze moment mijn remmen naar de botten aan het helpen ben, of dat het wel goed komt?

Groetjes,
Vlad
 
mijn taalvaardigheid is niet zo groot als mijn technisch inzicht. Mensen die hier langs komen wil ik het best uitleggen met behulp van tekeningen e.d. Om dat op een forum te gaan doen heb ik het te druk voor.
 
Waarop doel je dan met oppervlaktespanning en dunne leidingen?
dat de luchtbel die omhoog moet wel voldoende opwaartse druk moet hebben om die oppervlakte spanning te doorbreken. Is die luchtbel kleiner dan de diameter van de leiding/ vernauwing kan die wel omhoog.

soms gaat dat zelfs kruipend bij vernauwingen als banjo's. Daarom een nachtje laten staan.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me voorstellen dat de luchtbellen als gevolg van de oppervlaktespanning tegen het oppervlak blijven hangen.
Oppervlaktespanning treed toch alleen op aan de oppervlakte?
Dat is je reservoir.
zolang je van je hendel afblijft is er een open verbinding naar het reservoir waardoor er geen oppervlaktespanning ontstaat in de leiding.
Correct me if i'm wrong.
 
Ik kan me voorstellen dat de luchtbellen als gevolg van de oppervlaktespanning tegen het oppervlak blijven hangen.
Oppervlaktespanning treed toch alleen op aan de oppervlakte?
elke overgang van vloeistof met gas geeft oppervlakte spanning (misschien zijn er uitzonderingen) dus ook bij een luchtbel.
 
elke overgang van vloeistof met gas geeft oppervlakte spanning (misschien zijn er uitzonderingen) dus ook bij een luchtbel.

Bekijk maar een een glas spa rood; zat luchtbelletjes die aan het glas blijven plakken.
Hoe groter de bel, hoe groter de neiging om naar boven te kruipen. Maar ook hoe groter de bel, hoe groter het oppervlakte van die bel om mee te plakken!

En in de situatie hier zijn de grootste bellen al weg. De kleine rotzakjes zitten er nog in.

Als je die kleiner kunt krijgen, waardoor ze plakkracht verliezen, en ze de tijd geeft om omhoog te komen, kom je er vanaf.

Zoiets? :)

Zo, nu handen wassen en chinees halen :)
 
Kan me niet voorstellen dat druk hier iets mee te maken heeft. De belletjes worden vast wel gecomprimeerd of zelfs helemaal opgelost, maar zouden ongeacht atmosferische of veel hogere druk vanzelf omhoog moeten komen (opwaarste druk, buoyancy). Het zit hem denk meer in het feit dat de lucht tijd krijgt om naar het hoogste punt te komen terwijl de rempomp(onderdelen) in hun ingedrukte en dus uiterste positie staan. Na een nachtje de hendel weer ontspannen geeft die lucht kans te ontsnappen. Diezelfde lucht zou anders omhoog komen maar weer omlaag geperst worden door het inknijpen van de hendel.

zoiets denk ik ook inderdaad.
heb even een poging gedaan met paint (sorry :') )

blauw is de luchtbel
1 is de stand in de rust, zoals hij dus heel lang kan blijven staan.
2 is hoe het staat als je de remhendel in knijpt. laat je die weer los komt hij weer in de eerste stand
3 is de stand na een nachtje op spanning te hebben gestaan. de lucht kan weer langzaam omhoog maar komt weer op het zelfde punt uit
4 is het weer loslaten van de druk. door de stroming die van stand 1 naar 2 ervoor zorgde dat de lucht naar beneden ging zorgt deze nu dat hij weer omhoog gaat. echter door het verplaatsen tijdens het op druk houden kan hij voorbij het dooie punt komen *O*

in mijn tekening is het een bocht in een leiding maar het werkt natuurlijk net zo met elke obstructie.

in dat licht zou het naar buiten drukken van je blokken ook kunnen helpen, zo zorg je voor nog meer stroming je rempotje in :9
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan