Ketting vervangen?

MaartenABAM

Die hard MF'er
29 sep 2012
677
52
Groningen
Is deze ketting aan vervanging toe? Hoop dat het een beetje in te schatten is aan de hand van de foto's, bedankt ! :)

Heb wel gemerkt dat ik hem erg vaak moet afstellen, en hij op sommige stukken strak staat, andere stukken juist weer niet...
full
 
Mensen super bedankt voor jullie reacties, helpt mij als beginnend motorrijder echt goed ! Ben van plan ( bijna ) al het onderhoud zelf te doen, dus ik zal een HELE NIEUWE SET kopen.

Gr,

Maarten
 
Is het primaire tandwiel ooit omgedraait? Het lijkt alsof de tanden met de draairichting mee staan, terwijl versleten tanden tegen de draairichting in zouden moeten staan. Een tandwiel omdraaien is ook niet verstandig.
 
Tip: Als je nou een ketting wil die lekker lang mee gaat, met goede tandwielen (in plaats van die dubieuze Tsjechische meuk), dan bestel je je setje bij bijvoorbeeld Jos Smit en niet bij zo'n dozenschuiver op Ebay.
 
het is eigenlijk heel simpel ( op elke achteras zit aan de buiten zijden links/rechts een markerings plaatje ) met streepjes erop , aan de hand van deze streepjes kan je zie of je as recht staat

zou ik ook niet van uit gaan, dat ie dan recht staat..
ik heb vorig jaar zo'n KAT (uitlijn) Laser aangeschaft, en bleek dus dat de markeringen niet helemaal overeen kwamen.
 
het is eigenlijk heel simpel ( op elke achteras zit aan de buiten zijden links/rechts een markerings plaatje ) met streepjes erop , aan de hand van deze streepjes kan je zie of je as recht staat
ONJUIST!
In theorie heb je wel gelijk, maar in de praktijk kom ik nog veel te vaak tegen dat deze streepjes onnauwkeurig zijn. Controleer dit dus met een kettingstelapparaat zoals een laser of met een "Project One" http://www.project-one.us/motorcycle.html
 
Ik kocht hem zo afgelopen december en heb daarvoor enkel motorscooter gereden.
Ik heb de ketting natuurlijk op het strakste punt afgesteld op 2 a 3 cm speling,geen zin om het tandwiellager aan stront te draaien ;)
Het kettingwiellager aan de achterkant is niet zo'n probleem, dat is relatief simpel te vervangen. Maar het lager op de uitgaande as van de versnellingsbak is een stuk duurdere en lastigere vervanging.
 
als een ketting zo smering is kun je altijd nog proberen om deze even goed schoon te maken en te smeren.
ik heb de ketting bijvoorbeeld eens met een zachte borstel schoon geborsteld in een badje olie. maakt schoon en is meteen gesmeerd :)

of dat in dit geval helpen zal, geen idee...
 
Mijn buurman heeft zijn ketting met een of ander setje vloeistoffen eerst uitgekookt en daarna met ander spul ingekookt.
Zou dit zelf niet snel doen,was wel speciaal setje voor motorkettingen.
Andere hier ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:
Mijn buurman heeft zijn ketting met een of ander setje vloeistoffen eerst uitgekookt en daarna met ander spul ingekookt.
Zou dit zelf niet snel doen,was wel speciaal setje voor motorkettingen.
Andere hier ervaring mee?
Dat deed men vroeger, toen je poep nog met lange oe schreef en er nog geen O/X-ring kettingen bestonden. Met een moderne ketting is dat onnodig en eerder schadelijk voor de ketting denk ik.
 
Tip: Als je nou een ketting wil die lekker lang mee gaat, met goede tandwielen (in plaats van die dubieuze Tsjechische meuk), dan bestel je je setje bij bijvoorbeeld Jos Smit en niet bij zo'n dozenschuiver op Ebay.

Boeit toch niet waar het vandaan komt. Zolang het geen imitatie is zal het mij echt boeien waar een ketting / tandwielen vandaan komt.
 
Boeit toch niet waar het vandaan komt. Zolang het geen imitatie is zal het mij echt boeien waar een ketting / tandwielen vandaan komt.

Lezen is ook een kunst ;)

Gelukkig staat hier boven nog zo'n amateur die geen idee van motoren heeft, dus haal vooral een mooie gouden ketting met China tandwielen van ebay.
 
Over het schoonmaken:

Met schoonmaken ging mijn ketting 28.000km mee.
Zonder schoonmaken ging mijn ketting 31.000km mee.

Zelfde kettingset van DID, gesloten.

Dat is geen significant verschil en schoonmaken van de ketting voegt dus in ieder geval bij een Fazer niets toe. En dat is met een motor door weer en wind het hele jaar door rijden.

Over het los kunnen trekken bij het achtertandwiel, ik heb motoren gezien waarop dat kan bij een perfecte ketting omdat de eigenaar de ketting zo los als het maar kon had hangen (niet gespand na montage). Dus dat is geen idiotproof methode.

Afstand van de schakeld / lengte ketting, vastzittende schakels en versleten tandwielen zijn absoluut goede indicatoren.

Over de streepjes op de achterbrug, volgens het werkplaatshandboek zijn die te vertrouwen, en in ieder geval op de fazer 600 uit 2000, een fireblade uit 200x, een ninja uit 1995 en een thunderace uit 1994ish en nog een paar andere motoren die hier in de garage af en toe langskomen zijn ze prima betrouwbaar. Ik denk dat het niet betrouwbaar zijn een -uitzondering- is en daarom dit prima te hanteren is. Ik heb geen raar weggedrag, geen scheef afslijten of wat dan ook. Dus daar niet te druk om maken.

Maak je liever druk over het juist monteren, en het goed vastzetten van je voortandwiel met een borgclip als dat kan en het juist spannen van je ketting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan