Kortsluiting Yamaha XTZ 750 na nieuwe accu

Wim Jans

Rookie
11 dec 2010
25
0
Eindhoven
Beste,

Vorige week heb ik een nieuwe accu gekocht voor mijn XTZ 750 (Yuasa YB14L-A 12V, 14 Ah). Dit is volgens de motorzaak de accu die er in moet zitten. Tijdens het aansluiten van deze nieuwe accu (eerst (-), daarna (+) ) vond ik dat de (+) nogal hard aan het vonken was. Binnen een minuutje zag ik opeens rook rond de accu verschijnen, dus ik meteen alles losgekoppeld en toen merkte ik dat de (+) kabel en de gelijkrichter erg warm waren. Ik vermoed dus ergens kortsluiting.

Aangezien ik geen enkel probleem had met mijn oude accu dacht ik dat ik deze misschien weer aan kon sluiten zodat ik verder kon rijden, maar nu wordt de (+) en de gelijkrichter ook meteen warm bij de oude accu, zonder dat de contactsleutel maar in de buurt komt van de motor.

Ik heb alle kabels rond de accubak op beschadigingen bekeken, maar niets kunnen vinden. Van één koppeling wist ik niet zeker of deze beschadigd was (de plastic beschermhuls was door de warmte deels gesmolten), dus deze heb ik uit voorzorg weg geknipt en opnieuw verbonden. Dit heeft het probleem echter niet opgelost.


Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Of een idee in welke richting ik moet zoeken?

Alvast hartelijk dank,

Wim
 
Als aanvulling op het bovenstaande:

De oudere XTZ 750 versies hebben meestal een SR met 4-polige aansluiting en dit is later aangepast naar een 6-polige aansluiting waarvan er maar 5 polen gebruikt worden.

De 4-polige versie krijgt zijn massa via het huis, vandaar dat men bij dit type vaak een extra massadraad trekt vanaf de - pool rechtstreeks naar de SR. Bij de 6 (5)-polige versie zit de massa in de kabelboom verwerkt.

Bouw je een nieuw type SR op een oud model, dan moet je dus een massakabel leggen vanaf de juiste pool op de SR naar de - pool op de accu.
Wat is de juiste pool op de SR? Dit moet je meten..... er zijn 3 faseaansluitingen, 1 + en 1 -
 
Als aanvulling op het bovenstaande:

De oudere XTZ 750 versies hebben meestal een SR met 4-polige aansluiting en dit is later aangepast naar een 6-polige aansluiting waarvan er maar 5 polen gebruikt worden.

De 4-polige versie krijgt zijn massa via het huis, vandaar dat men bij dit type vaak een extra massadraad trekt vanaf de - pool rechtstreeks naar de SR. Bij de 6 (5)-polige versie zit de massa in de kabelboom verwerkt.

Bouw je een nieuw type SR op een oud model, dan moet je dus een massakabel leggen vanaf de juiste pool op de SR naar de - pool op de accu.
Wat is de juiste pool op de SR? Dit moet je meten..... er zijn 3 faseaansluitingen, 1 + en 1 -


wat een leuk, fijn motorfietsie is/was die T500 ;)


( pas wel op met remmen ,.......want dat staat in vergelijking met vandaag -de -dag tot amper remmen :) )
 
Laatst bewerkt:
FLSTC, ik heb een werkplaatshandboek geregeld, zie onderstaande foto voor het bedradingsschema ( unit rechtsboven is rectifier/regulator). Als ik het correct lees komen er 3 van de dynamo, en gaan rood en zwart naar + en - pool van de accu.

full


Resterende foto's zijn van hoe mijn systeem op dit moment bij ligt, de 2 'ringaansluitingen' zaten op 1 van de 2 bouten gemonteerd waarmee de SR vast zit op het frame.

full

full


Hopelijk is het schema voldoende leesbaar, anders hoor ik het graag :)

PS. Iedereen alvast super bedankt voor de hulp, erg leuk en fijn om problemen met hulp op proberen te lossen in plaats van meteen naar een motorzaak te gaan :)
 
Nou , het is gewoon zoals ik dacht ,

De dynamo is een 3 fase generator zonder inwendige massa aansluiting,
....dus de regelaar heeft dan de volgende aansluitingen :

wit = fase 1

wit = fase 2

wit = fase 3

rood = + Accu

zwart = - Massa


Gewoon een nieuwe bestellen , ......gewoon weer zo'n 5 draads uitvoering .

( 4 mag ook , mits de aluminium behuizing dan wel de Massa aansluiting ( - ) is )

Het ligt er maar nèt aan welke uitvoering er nog leverbaar is


PS : Wél effe met een stukkie schuurlinnen het frame schoon-krabben waar de regelaar op vast komt te zitten ,....dit moet goed massa maken
 
Laatst bewerkt:
Wim Jans indien je een nieuwe sr moteert soldeer dan de draden van de stekker, de stekkers zijn net kacheltjes en kijk op het mf op off all roads xtz 750 topic en je hebt het el schema,maak de contacten goed schoon en kijk bij de bedrading die uit het dynamo huis komt ,of daar geen breuk zit.sukses
 
Terug
Bovenaan Onderaan