Probleem met de remklauw achter, hoofdremcilinder of toch..?

Nature

MF'er
23 jun 2012
33
5
Enschede
De remklauw achter blijft steeds hangen, na uren werk is de oorzaak nog niet verholpen...

- Remklauw gereviseerd: aanslag verwijderd met belgrom alu-poets, goed schoongemaakt, sealings vervangen.
- Hoofdremcilinder losgehaald, schoongemaakt, zat troep in, gaatje doorgeblazen met de compressor. Aangezien de sealings nog in goede staat lijken, besloten de remleiding te vernieuwen.
- Spul weer in elkaar gezet, ontlucht, pompen gaat goed maar de zuigers gaan niet terug. Bij het loshalen van de remklauw zijn de zuigers met de hand wel gewoon terug te drukken. Na uren 'klooien' (pompen, zuigers terug duwen, pompen, ...) bleef de rem eindelijk vrij na het loslaten van de rempedaal maarja hij kan dus zo weer vastslaan..

Het lijkt er op dat de hoofdremcilinder niet zuigt bij het loslaten van de rem, hoor deze duidelijk te zuigen? :? (getest vanuit 1 ontluchtingsnippel, pedaal volledig indrukken, vinger er op, geen vacuüm gevoeld tijdens het loslaten).

Heeft iemand een soort gelijk probleem gehad en dit weten op te lossen? of ideeën over de toedracht van het vastslaan van de remmen?

Het gaat hier om een diversion 900
 
Remco met een K weet het idd echt niet :N :X |(

Maar wel respect voor zijn volharding daar in _O- *O* :P })

Soms zou het wel fijn zijn om onwetend te zijn :P Kun je tenminste ook als een kip zonder kop kakelen zonder je ervoor te hoeven schamen })
 
Pssss zal een heel klein tipje van de sluier op lichten over het terug laten komen van de remzuiger door de afdichtingseal.

Van binnen uit staat er dezelfde druk op als op je remzuiger.
Ga je dan maar eens afvragen wat er met die seal met de vierkante profiel gaat gebeuren in de speling tussen de zuiger en de wand.

Als je dat niet lukt dan ga je het dus echt nooit snappen en mis je gewoon echt de benodigde technische kennis.
 
Hoe weet jij wat ik er vanaf weet. Ik had ook gelijk kunnen roepen dat je onzin praat, zoals jij nu bij mij doet. In plaats daarvan heb ik je de kans gegeven om uit te leggen hoe het volgens jou kan werken.
Laat me toch niet lachen, door het terugveren van de seals, worden de zuigers teruggedrukt in de klauw _O-
ALS de seals al meebewegen (de zuigers moeten er tenslotte soepel doorheen glijden, daarom monteren we ze doorgaans met remmenvet, toch?), hoeveel zullen ze dan meebewegen? Zal het een paar tienden van millimeters zijn, als de seals heel stroef zijn? Dus dan komen je blokken ook maar een paar tienden van een millimeter vrij van de schijf? Als je geluk hebt natuurlijk, want als het tegenzit, glijden de rubbers gewoon langs de zuigers terug, want ze zijn tenslotte bedoeld om te schuiven...

Laat TS maar gewoon aannemen dat jij gelijk hebt, neem zelf ook vooral aan dat jij gelijk hebt,ik doe dat alleen even niet.


Man man man

Sorry hoor maar zeg dan gewoon niks, duidelijk nog nooit aan een remsysteem gewerkt :')
 
Misschien wel aan gewerkt geprutst maar nooit geweten waar hij nu eigenlijk mee bezig was? Door de ontbrekende technische kennis en het ontbreken van technisch inzicht?
 
Als de zuigers vast zitten kun je ze dan ook niet meer terug drukken? Of gaat dit heel zwaar?
Het kan namelijk zo zijn dat het binnengedeelte van je rubberen remslang inwendig aan het oplossen is waardoor er onder druk nog wel remvloeistof naar je zuigers kan maar dat de druk niet meer volledig weg valt als je de rem los laat.
Dit is eenvoudig te controleren door als de rem vast geslagen is even met een sleuteltje de ontluchtingsnippel op de klauw open te draaien en dan de druk er via die kant af te laten. Als dan het wiel meteen weer draait dan wordt het remslang vervangen.

De remslang is vervangen, daar ligt het (helaas) dus niet aan.

haal eens de deksel van het reservoir er af. en dan nog eens testen.

Goed idee, ga ik proberen :)

hangen de blokken ergens vast aan de borgpennen waardoor ze schuin vastgedrukt worden?

Ik denk dat ik het stukje metaal dat de blokken tegen deze pennen aandrukt eens verwijder en kijken of het dan wel goed gaat, wellicht drukt deze zo hard dat de blokken en dus de zuigers scheef komen te zitten? :?

Blijft lastig als mensen die niet weten hoe het zit zich dingen gaan afvragen waar ze dus ook geen verstand van hebben.

Mensen gewoon niet doen. Soms moet je gewoon wat aan nemen.

En nog belangrijker Eerst GOED lezen

Hoe weet jij wat ik er vanaf weet. Ik had ook gelijk kunnen roepen dat je onzin praat, zoals jij nu bij mij doet. In plaats daarvan heb ik je de kans gegeven om uit te leggen hoe het volgens jou kan werken.
Laat me toch niet lachen, door het terugveren van de seals, worden de zuigers teruggedrukt in de klauw _O-
ALS de seals al meebewegen (de zuigers moeten er tenslotte soepel doorheen glijden, daarom monteren we ze doorgaans met remmenvet, toch?), hoeveel zullen ze dan meebewegen? Zal het een paar tienden van millimeters zijn, als de seals heel stroef zijn? Dus dan komen je blokken ook maar een paar tienden van een millimeter vrij van de schijf? Als je geluk hebt natuurlijk, want als het tegenzit, glijden de rubbers gewoon langs de zuigers terug, want ze zijn tenslotte bedoeld om te schuiven...

Laat TS maar gewoon aannemen dat jij gelijk hebt, neem zelf ook vooral aan dat jij gelijk hebt,ik doe dat alleen even niet.

De opmerking van daddyphilipsen over het niet kunnen zuigen van de hrc zit wel wat in. Dit omdat de seals beide in dezelfde richting wijzen. Om te kunnen zuigen zou 1 seal andersom moeten zitten. Als je het anders ziet, graag een motivatie/tegen argument O-)
 
De opmerking van daddyphilipsen over het niet kunnen zuigen van de hrc zit wel wat in. Dit omdat de seals beide in dezelfde richting wijzen. Om te kunnen zuigen zou 1 seal andersom moeten zitten. Als je het anders ziet, graag een motivatie/tegen argument O-)

In de remrichting bouw je tientallen atmosfeer druk op, in de zuigrichting hooguit een paar atmosfeer. Misschien dat hij daarom in de remrichting een klein beetje steviger uitgevoerd moet zijn?

Daarnaast, als er bij het teruggaan van de zuiger steeds vloeistof langs zou gaan, en bij het indrukken (daarover zijn we het hopelijk wel eens) niet, dan zou dus als je je hendel een paar keer heen en weer pompt en steeds maar half terug laat komen (tot voor het gaatje in het reservoir) het hendel steeds minder ver ingedrukt kunnen worden. Je bent dan tenslotte steeds meer volume remvloeistof in het gesloten(!) deel van het systeem aan het pompen.
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast, als er bij het teruggaan van de zuiger steeds vloeistof langs zou gaan, en bij het indrukken (daarover zijn we het hopelijk wel eens) niet, dan zou dus als je je hendel een paar keer heen en weer pompt en steeds maar half terug laat komen (tot voor het gaatje in het reservoir) het hendel steeds minder ver ingedrukt kunnen worden. Je bent dan tenslotte steeds meer volume remvloeistof in het gesloten(!) deel van het systeem aan het pompen.

inderdaad, je zal je hendel steeds minder ver moeten intrekken , en ipv het hier af te vragen, had je het beter eens gaan uitproberen op je moto/in je auto !

lees eens wat bij over de werking ipv te speculeren, je hebt het nodig !
 
In de remrichting bouw je tientallen atmosfeer druk op, in de zuigrichting hooguit een paar atmosfeer. Misschien dat hij daarom in de remrichting een klein beetje steviger uitgevoerd moet zijn?

Daarnaast, als er bij het teruggaan van de zuiger steeds vloeistof langs zou gaan, en bij het indrukken (daarover zijn we het hopelijk wel eens) niet, dan zou dus als je je hendel een paar keer heen en weer pompt en steeds maar half terug laat komen (tot voor het gaatje in het reservoir) het hendel steeds minder ver ingedrukt kunnen worden. Je bent dan tenslotte steeds meer volume remvloeistof in het gesloten(!) deel van het systeem aan het pompen.
Er valt niks te zuigen.
Bij het persen drukt de rubber cup tegen de cilinderwand.
Bij het teruggaan sluit die cup niet af en zal dan ook geen druk opbouwen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan