Startmotor, collector nog te reviseren?

Raymond W

Vetertje
Donateur
23 okt 2006
17.900
9.566
Mijdrecht
De startmotor van mijn WR450f `03 heeft nogal kuren.

Afhankelijk van hoe de rotor staat draait hij wel of niet.
Het relais werkt en de startmotor krijgt ook genoeg stroom.

Gelukkig zit er ook nog een kickstarter op maar ik geef toch liever de voorkeur om het knoppie te gebruiken.

Nu heb ik de startmotor uit elkaar gehaald want ik dacht in eerste instantie aan versleten koolborstels.
Echter de koolborstels waren nog in orde maar op de collector zit wel een beschadiging.

DSCN0181_zps6d1hwfqr.jpg


Nu had ik een stille hoop dat de oorzaak lag in vervuiling dus heb ik eerst alles goed schoon gemaakt en ik elkaar gezet.
Helaas doet hij het nog niet dus moet hij weer uit elkaar.

Zelf denk ik dat het gat is ingebrand door vervuiling in de startmotor maar misschien is er iemand die een andere oorzaak weet?

Het "gat" is niet diep (misschien 0,1mm) maar na het in elkaar zetten is het euvel niet verholpen.
Kortom, de collector moet gereviseerd worden. (als dit mogelijk is?)

Is dit een klus die zelf uit te voeren is dmv afschuren of afdraaien?
Ik heb geen idee hoe dik de collector is en wat hier de minimale dikte van moet zijn?

Of is het "gat" op te vullen en af te draaien?
In het laatste geval gaat de rotor naar een revisiebedrijf.
Iemand goede ervaringen met een bedrijf in de buurt van Mijdrecht (tussen A`dam en Utrecht)?

Een andere startmotor is moeilijk te krijgen en waarschijnlijk zit je binnen no-time met hetzelfde gedoe.
Het zijn nogal kleine startmotortjes ivm gewicht.
 
Bedoeling is ook om alleen de draden van de wikkeling aan de lipjes te solderen niet alles onder te smeren verder moet daarna de collector worden afgedraaid
60/40 soldeer heeft een smeltpunt van 360 graden,
40/60 soldeer 460 graden.
Als je collector zo heet gaat worden tijdens bedrijf heb je echt een probleem.

Als ik de foto zo zie zou ik het aan AE overlaten de collector moet echt afgedraaid worden, mits er voldoende koper van de lamel overblijft, het is goedkoop gemaakt en elke gram koper is er een te veel.
Kans is dat er niet veel overblijft.
 
Bedoeling is ook om alleen de draden van de wikkeling aan de lipjes te solderen.
De wikkelingseinden zijn dmv. puntlassen onder de lippen vastgezet. Daar zal weinig aan te solderen zijn.
Als ik de foto zo zie zou ik het aan AE overlaten de collector moet echt afgedraaid worden, mits er voldoende koper van de lamel overblijft.
Volgens mij zijn de lamellen dik genoeg om er iets van af te draaien.
 
Dat koper op dat anker waar de koolborstels op rusten, is dat niet vrij dun?
M.a.w. daar wil je zo min mogelijk afdraaien?
Een andere keuze is er niet.

Ik heb hem inmiddels weer uit elkaar gehaald en doorgemeten.
Nu kom ik er niet helemaal uit met die multimeter (1 is oneindig en 0 is een stroomkring?)
Bij 1 lamel gaf hij een 1 terwijl hij bij de rest een 0 aangaf.
Ik heb de aansluitingen vast geknepen en tussen de lamellen schoon gemaakt.
Daarna waren alle waardes gelijk.
12cdc5b8-960f-443a-9a14-51148f0be0e0_zpskuez5sso.jpg


Ik heb de startmotor getest en hij doet het nu zoals hij hoort te doen.

Nu zit ik in dubio, wel of niet wegbrengen?
 
als de lamellen nu allemaal even hoog aanvoelen, geen bobbels ofzo, zou ik hem gewoon inbouwen.
de koolborstels vangen kleine hoogte variaties wel op en het draait ook nog eens alleen tijdens het starten.

oh, en de 1 op je meter betekend dat de weerstand hoger is dan het meetbereik. dus in dit geval idd fout want het zou tegen 0 aan moeten zitten.
 
Laatst bewerkt:
Update met oplossing. *O*

Het probleem met dit anker is de verbinding van de wikkeling op de lamel, de draden zitten onder het lipje geklonken en maken geen goed verbinding.
Oplossing is de lipjes voorzichtig openbuigen en alles goed blank schrappen en opschuren de lipjes terug buigen en met een doorslag een klein tikje geven, hierna de verbinding door solderen, de collector afdraaien en de groeven tussen de lamellen uitzagen/schrappen, eventuele scherpe kantjes op de lamellen breken en de collector met dood schuurpapier polijsten. Anker testen op sluiting met een "ankerbrommer" is inductief meten op wikkeling sluiting of sluiting tussen de lamellen.

Het inbranden komt doordat door de overgangsweerstand tussen de klemverbinding het lijkt alsof er geen wikkeling aanwezig is op de lamel, hierdoor onderbreekt de stroom door het anker, de opvolgende lamel laat weer stroom door, de vonkvorming brand de lamel in.
Alle credits voor jou, thanks. :}

Uiteindelijk de startmotor naar een revisie-bedrijf in Woerden gebracht en daar kwamen ze tot dezelfde conclusie.
De aansluitingen op de lamellen zijn opnieuw gesoldeerd en de collector is ook aangepakt, nu loopt de startmotor weer als nieuw.

Na mijn vakantie ophalen en inbouwen en dan weer :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan