Voortandwiel losgekomen, schroefdraad op as kapot

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
879
6
Hallo,

Gisteren schoot m'n Yamaha Fazer op de snelweg ineens in de toeren en ik had geen aandrijving meer. Ik dacht eerst aan een geknapte ketting, maar die lag er nog gewoon op. Het voortandwiel bleek er af te zijn gelopen.

vUaEdvU.jpg


Het draad van de as is weg. Het draad van de moer, die in het kapje is blijven liggen, is ook weg. Ik kan de moer zo vrij over de as heen schuiven.

Wat is nu de beste reparatie? As vervangen, of is er nog een mogelijkheid met minder werk?

Dan de vraag, hoe kan dit gebeuren? Ik snap er niks van. Ik heb zelf de kettingset een paar duizend km geleden vervangen. Netjes de boel schoongeborsteld, moer met de momentsleutel vastgezet op het moment wat het boekje vertelt, borgplaatje er op twee plekken overheen gevouwen.. Alles zat goed. En nu opeens het draad van zowel as als moer weg.
 
Ik weet ook niet wat je verkeerd hebt gedaan.

Maar hier wel wat leesvoer met oplossingen:
allemaal effe controleren, borgplaat voortandwiel.
(Al heb ik geen idee hoe betrouwbaar deze oplossing is, maar ik heb dan ook geen yamaha meer, dus het maakt mij niet heel veel uit :$ )

Kijk aan, boel leesvoer, dankjewel. Ben blijkbaar niet de enige, da's fijn om te weten, heb toch al meerdere kettingsets vervangen en tot nu toe nooit problemen mee gehad.
 
Zot, ook bedankt voor jouw reactie met de oplossing, ik denk inderdaad dat dat hem gaat worden. Nu nog een zaak in de omgeving Arnhem vinden die de as kan tappen.

Wat betreft je 'ik weet wel wat je verkeerd doet maar ik zeg het lekker niet' snap ik de lol echt niet. Wat is er nou leuk aan om met die houding op dit forum te zitten?
 
13310337_856841364422592_3449370589240689517_n.jpg


Zot origineel m18 x 1?
Vind ik leuk · Beantwoorden · 26 mei om 9:25
Postma Motoren
Postma Motoren Ja klopt , nu M 17 x1 met getrapte moer van zzr

Ik lijk hier gvd wel een onbetaalde slaaf die alles op een presenteer blaadje MOET aanleveren, want anders wordt ik gestenigd
full
 
Ten eerste zijn er speciale plaatjes die om de kartelrand heen kunnen, en na montage van de moer je die kan ombuigen zodat de moer geborgd is.

Zo te zien zit er nog draad op, dus draad opnieuw optappen en nieuwe moer kopen.
Als de moer nog een beetje houd, eventueel monteren met moervast. :] :W
 
[afbeelding]Ik lijk hier gvd wel een onbetaalde slaaf die alles op een presenteer blaadje MOET aanleveren, want anders wordt ik gestenigd [afbeelding]
Als je niet wil antwoorden, kun je je ook opstellen als 'ik sla deze vraag even over'. Heeft men vast begrip voor.

Ik heb zelf al meerdere keren een kettingset vervangen, afgelopen week nog met dit kettingwiel bezig geweest. Dus geen totale onbenul op dit gebied. En toch heb bij het zien van de Facebook foto's zoiets van...even beter kijken wat de voor- en de na-situatie is. Sommige mensen zouden ook trots de las kunnen presenteren onder het motto 'het zit stevig vast en het was goedkoop!' _O- .

Maar goed, je hebt dus het vastgelaste kettingwiel los geslepen en er een nieuw kleiner draad op getapt, waardoor er een wat kleinere maat moer op gezet kan worden. Lijkt mij inderdaad passend voor de topicstarter.
 
Laatst bewerkt:
als de moer goed geborgd was geweest, dan had de moer wel los kunnen zitten maar kan er niet aflopen.
dus het borgplaatje is niet goed gemonteerd of de moer is er verkeerd om op gezet.
 
[afbeelding]Ik lijk hier gvd wel een onbetaalde slaaf die alles op een presenteer blaadje MOET aanleveren, want anders wordt ik gestenigd [afbeelding]

je komt met een (cryptische) oplossing zodat er nog wat te puzzelen en te raden overblijft , vervolgens snapt men dat niet, kom je alsnog met de uitleg en dan ben je niet lief genoeg geweest :N

alsof je een preek in Larum geeft ;)
aangezien ik de stofzuiger niet snapte ;)
 
Laatst bewerkt:
OK en dan wil het hardsolderen, wat voor een brander mag je er dan wel niet opzetten ?
Van de keerring die er achter zit is al helemaal niets meer over tegen de tijd dat je het spul op temperatuur hebt.
Snijplaat is nog geen 6 tientjes, waarom zou iemand dan gaan klooien.
 
Zo. Het is een maand later, maar ben gisteren pas aan de reparatie toegekomen.

Ik wil nog wel even laten weten hoe ik het nu gefixt heb: ten eerste voor degene die in de toekomst dit topic tegenkomen en ten tweede om te kijken wat de techneuten er hier van denken.

Eerst heb ik bij de motorfietszaken en machine-revisiebedrijven in de buurt rondgevraagd, maar niemand wil zich wagen aan het opsnijden van die as. Elke keer hetzelfde verhaal; die as is keihard, draad snijden lukt niet. Daarom heb ik maar besloten om het gewoon met lasjes op te lossen voor nu en ooit, als ik zin heb, die as in z'n geheel te vervangen.

Ik heb ook gelezen dat de vastgelaste tandwielen ook wel eens losbreken. De las althans. Daarom heb ik er voor gekozen om de moer vast te lassen, niet het tandwiel. Naar mijn idee komt alle aandrijfkracht nu nog steeds op de splines te staan, zoals het is bedoeld, en niet op de las.
Bovendien is dit in de toekomst prettiger losslijpen omdat het iets verder naar buiten zit.

5gABagB.jpg
 
Tussen een "volle" draad snijden of een bestaande schroefdraad "opsnijden" zit nog wel een beetje verschil. Ik had het tenminste geprobeerd. :)

Maar voorlopig heb je een "nette" en houdbare oplossing gevonden.
Fijn dat je hier de reparatie (inclusief foto) nog even hebt gepost. :Y
 
Eerst heb ik bij de motorfietszaken en machine-revisiebedrijven in de buurt rondgevraagd, maar niemand wil zich wagen aan het opsnijden van die as. Elke keer hetzelfde verhaal; die as is keihard, draad snijden lukt niet. Daarom

Maar bewijs dat het lukt staat gewoon in dit topic en zover zit je toch niet bij zot uit de buurt?
 
Maar bewijs dat het lukt staat gewoon in dit topic en zover zit je toch niet bij zot uit de buurt?

Er staat een link naar Postma motoren, dat zit in Haarlem, dat is voor mij de andere kant van het land :)

Ik zie nu dat Zot een motorzaak heeft en in Zeist zit. Dat is dichterbij, maargoed, ik had Haarlem in m'n hoofd zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan