3 polige stekker in 2 polig led knipperrelais?

mario2012

Die hard MF'er
17 okt 2009
783
3
Bleiswijk
Eigenlijk zegt de titel het al een beetje. Ik hen drie setjes led knippers gekocht met relais. Geschikt voor kawa, honda, alle japanners..

Vandaag wilde ik 1 relais vervangen en zag dat het een driepolige was, uiteraard met bijbehorende stekker. Toch even geprobeerd, en of ik links of rechts knipper, ze gaan alle 4 knipperen. Ik heb ergens gelezen dat het wel kan met een 2 polige, maar dat er "ergens een draadje"moet worden doorverbonden, of zoiets dus.

Mijn vraag laat zich raden, iemand enig idee welke en waaraan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:t
jij vindt de ori pinkers lelijk, maar de motor is om te verkopen en niet om zelf mee te rijden.
jij wil geen "gedoe" maar wil wel andere pinkers. de waarde van je motor zal er niet door stijgen.

voor mij is de oplossing heel simpel zonder gedoe ...

Gedoe is omdat ik van elektrisch geen kaas heb gegeten. Maar ik heb wel al het voorspatbord gechopt en verlaagd, de achterkant 8 cm ingekort, het frame en het kontje, het achterlicht ingekort en onder dezelfde hoek gemonteerd als achterkant kont,blok matzwart gespoten, wielen, voorvoork, alle alu kappen en kleppendeksel hoogglans gepolijst, de meters verlaagd etc. En om er dan standaard knippers op te laten is als een slagroomtaart met een strontvlieg derop.

En ik zei al dat als het niet anders is, ik het ga doen. Maar ik ben niet de enigste met dit probleem gok ik zo. Er zijn meer mensen met een indicator lampje en led knippers zijn inmiddels gemeengoed.

Maar een driepolig relais gaat niet helpen. Weerstanden monteren wel? Al dan niet icm een relais? En zoniet, kan iemand heul simpel uitleggen waar die diodes moeten en hoe.. waar haalt men tegenwoordig diodes..?

Voor de duidelijkheid: een driepolig relais gaat jou niet helpen.
 
Met de oplossing met diodes heb je geen weerstanden meer nodig.
Diodes zijn niks anders dan 1-richtingsverkeer voor stroom.
Dat, deze post met tekeningetje verduidelijkt ook:
Stuwy in "Led knippers op GS500e gezet, nu gaan ze..."

Ik zat me ook nog even af te vragen hoe het origineel dan werkt, maar dat heeft v.d.v. dus ook al eens uitgelegd:
Er zit geen massa aan en dat is meteen het probleem. Het lampje zit tussen + van links en + van rechts. Zet je links aan dan gaat er een stroom lopen door het indicatielampje naar de rechter raw naar massa. Omdat de stroom door de raw veel groter moet zijn om op te lichten zal de rechter niet gaan branden. In de nieuwe situatie brand de raw (wat nu een led is) bij een veel lager stroom en gaat daardoor oplichten.
Kijk even waar je het makkelijkst een massa vandaan haalt. Het niet zoveel uit.
Massa van het verklikkerlampje gaat dus door het tegenovergestelde knipperlicht (dat aan staat). Ik vind het maar een aparte oplossing (voor af-fabriek). Alles staat in feite in serie ingeschakeld, en 'met wat mazzel' brandt de eerste in de rij het felst. :P
 
Met de oplossing met diodes heb je geen weerstanden meer nodig.
Diodes zijn niks anders dan 1-richtingsverkeer voor stroom.Dat, deze post met tekeningetje verduidelijkt ook:
Stuwy in "Led knippers op GS500e gezet, nu gaan ze..."

Ik zat me ook nog even af te vragen hoe het origineel dan werkt, maar dat heeft v.d.v. dus ook al eens uitgelegd:Massa van het verklikkerlampje gaat dus door het tegenovergestelde knipperlicht (dat aan staat). Ik vind het maar een aparte oplossing (voor af-fabriek). Alles staat in feite in serie ingeschakeld, en 'met wat mazzel' brandt de eerste in de rij het felst. :P
De lamp met de hoogste weerstand krijgt de meeste spanning. Het indicatielampje staat in serie met de raw die niet aan staat. De weerstand van het indicatielampje is zo'n 7x zo hoog als de raw. De raw krijgt dus 1/7 en de indicatielamp 6/7 van 12 volt
 
De lamp met de hoogste weerstand krijgt de meeste spanning. Het indicatielampje staat in serie met de raw die niet aan staat. De weerstand van het indicatielampje is zo'n 7x zo hoog als de raw. De raw krijgt dus 1/7 en de indicatielamp 6/7 van 12 volt
Duidelijk, dank :t
Met LED knippers (en extra weerstanden) haal je deze werking natuurlijk overhoop, maar zelfs met het vervangen van een lampje (RAW of indicatie) door een verkeerd exemplaar kan het dus al 'mis' gaan.
 
Maar, als ik het goed begrijp, gaan er nu twee draadjes naar of vanaf het dash lampje. Daartussen soldeer ik de diodes, vervolgens moet het lamoje een nieuwe aarde krijgen. Dus ik moet een draadje trekken van lampje naar frame. Maar het lampje heeft twee aansluitpuntjes. Moet de aarde daarbijq, 1 vd 2?

En als ik de diodes plaats, gaat het dan werken met het standaard relais? Of moet ik de twee polige led relais gebruiken of nieuwe drie polige kopen?

Elektronica zaken, waar zijn die eigenlijk gebleven.. Dat zal wel conrad worden, echter is de
Keuze reuze en ik heb werkelijk geen idee waar ik naar zit te kijken. Of weet iemand een zaakje in zoetermeer of rdam noord?
 
Het indicatielampje heeft 2 draden. Knip deze door op zo'n 5cm vanaf het lampje. Een draad van het lampje moet je verlengen en verbinden met massa. Het andere draadje aan het lampje soldeer je 2 diodes met de cathodes (kant van het ringetje) aan elkaar. De andere kant van de diodes (anode) soldeer je bij de ene diode de draad die van links komt en aan de andere diode de draad die van rechts komt (die je dus eerder hebt doorgeknipt.
full
 
Volgens mij snap ik het.. Eerst maar op pad voor diodes. Hebben die nog bepaalde specs?

En welk draadje ik waarvoor gebruik maakt niet uit begrijp ik? En de massa kan tegen het frame of beter tegen een andere zwarte draad?
 
Volgens mij snap ik het.. Eerst maar op pad voor diodes. Hebben die nog bepaalde specs?

En welk draadje ik waarvoor gebruik maakt niet uit begrijp ik? En de massa kan tegen het frame of beter tegen een andere zwarte draad?
Voor de diodes kan je een 1n4001 tot 1n4007 gebruiken. Dat is de meest gebruikte diode. De massa kan aan je frame maar ook je andere dashboardlampjes en koplamp zitten met een kant aan massa. Gebruik in geen geval die blauwe koppelblokjes maar gebruik goede stekkers en een geschikte tang of soldeer het en gebruik krimpkous.
 
Wel eerst controleren of een zwarte draad wel echt massa is.

Heb je geen schema van je motor?

Bij mijn motoren (Honda CB's) zijn de massadraden groen en is zwart (net als in mijn woning) de geschakelde + (ben ik onlangs achter gekomen :P).

Maar nog ff een dummy vraag van mijn kant, wellicht voor iedereen om van te leren; ik neem aan dat de LED knippers zelf, in tegenstelling tot een gewone knipperbol, ook een + en een - kant hebben en het dus van belang is hoe je deze aansluit (vanwege Light Emitting Diode)?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen idee. Ik heb ze lukraak verbonden iig. En dat heb ik eerder gedaan. En over het algemeen heb ik niet zo'n geluk..

Na een uur rondbellen zaakje gevonden in Zmeer. Vanm ff knustelen.
 
8<
En hoe doe ik dat? Met een multimeter ws. Maar dan? Ik kan net volts meten met dat ding..
Een goede meter heeft een 'bliep'-stand, vaak met het symbooltje van... een diode! :)
Die bliept als er verbinding is tussen de twee pennen v/d meter.
Heeft de jouwe dat ook?

Zoals al gezegd, moet een massadraad vinden achterop je dashboard-unit geen probleem zijn. Alleen goed kijken en controleren bij welke massa je aan kunt takken.

8<
Maar nog ff een dummy vraag van mijn kant, wellicht voor iedereen om van te leren; ik neem aan dat de LED knippers zelf, in tegenstelling tot een gewone knipperbol, ook een + en een - kant hebben en het dus van belang is hoe je deze aansluit (vanwege Light Emitting Diode)?
Klopt. :Y
 
Een goede meter heeft een 'bliep'-stand, vaak met het symbooltje van... een diode! :)
Die bliept als er verbinding is tussen de twee pennen v/d meter.
Heeft de jouwe dat ook?

Zoals al gezegd, moet een massadraad vinden achterop je dashboard-unit geen probleem zijn. Alleen goed kijken en controleren bij welke massa je aan kunt takken.Heb ik. Maar hoe zoek ik dan de massa? Ik heb nu standaard relais, en de massa tegen frame gehouden. Enigste wat er gebeurd is dat mijn indicator lampje gaat branden als ik knipper.. WTF.

Klopt. :Y
 
Heb ik. Maar hoe zoek ik dan de massa? Ik heb nu standaard relais, en de massa tegen frame gehouden. Enigste wat er gebeurd is dat mijn indicator lampje gaat branden als ik knipper.. WTF. En plus en min op de knippers? Waarom staat dat echt nergens aangegeven?
 
Ok. Ook het led relais geprobeerd. Dan gebeurd er helemaal niks. Ik heb even in mijn wph gekeken.., voor de massa. Dat is zwart geel. Die zit bijv in mijn koplamp, mijn grote licht etc. Als hem daarbij stop, gaat het indicator lampje branden en niet de knippers. Dus iets zegt mij dat er wat omgedraaid zit.. Geen idee.
 
Ok. De massa direct verbonden met de - van de accu, en ja hoor! Nu gaat mijn indicator lampje knipperen..
'(
En met het standaard relais hoor ik alleen gekraak.Het missende stekkertje van het led relais is trouwens ook massa.
 
Heb je geen schema van je motor?

Bij mijn motoren (Honda CB's) zijn de massadraden groen en is zwart (net als in mijn woning) de geschakelde + (ben ik onlangs achter gekomen :P).

Maar nog ff een dummy vraag van mijn kant, wellicht voor iedereen om van te leren; ik neem aan dat de LED knippers zelf, in tegenstelling tot een gewone knipperbol, ook een + en een - kant hebben en het dus van belang is hoe je deze aansluit (vanwege Light Emitting Diode)?


Zo'n dummy vraag was dat blijkbaar niet. Vriendelijke vriend.. :}

Er zaten er drie omgedraaid zeg maar. Nu blinkt alles netjes wanneer het moet! Ik ga een biertje drinken. Eerst nog ff indicator lampje aansluiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan