Vering vervangen

KawaKip

MF'er
28 okt 2014
75
10
Poortugaal
Ik weet niet zo goed waar ik dit moet plaatsen.

Mijn vering is nogal zacht. En ik wil met het nieuwe seizoen een set nieuwe veren erop zetten, voor en achter.

Alleen weet ik niet welk merk goede kwaliteit is of is er juist geen verschil?

Kan iemand mij iets aanraden? Ik heb een Kawasaki z800 uit 2014.
 
wel, maar ik heb het idee dat jullie denken dat dit lineair gebeurt (iedere winding veert steeds evenveel in), terwijl dat absoluut niet waar is.

denk in extremen. stel een progressieve veer bestaande uit 2 trappen van gelijke lengte : een exteem lichte van 1Nm/mm en een extreem harde van 10000NM/mm. duw deze veer in : ik ben er 100% zeker van dat de zware amper ingedrukt zal zijn zolang de zachte niet volledig is ingedrukt. hoe lang beide veren dan ook mogen zijn (zelfde lengte!) zal daar weinig aan veranderen.
ik ben daar ook 100% zeker van, maar dat is geen progressieve veer, maar een 2traps lineaire. Als je toch in extremen denkt: stel je beide veren voor, stel je voor dat de genoemde harde en zachte veren even lang zijn, zelfde materiaal en dezelfde draaddikte. Je zou dan compleet onrealistische veren overhouden waarbij de slappere 10000 windingen heeft een de sterke maar 1. Per winding zou je ze theoretisch gezien even ver indrukken, alleen bij de slappe is dat vermenigvuldigd met 10000.
een lineaire veer zal over iedere winding evenveel inveren, een progressieve niet.
niet waar: bij gelijke draaddikte,
diameter en staalsoort zal dat (juist) gelijk zijn per winding.
en daarin zijn jullie mis. zie hierboven. bij een progressieve zullen de zachte windingen altijd veel sneller inveren en eerst op elkaar gaan liggen, en dan houdt je een veer over met veel minder windingen en gaat de hardheid snel omhoog.
dit is wel waar, maar het verloop van veren die op elkaar gaan liggen werkt bij Hyperpro ook daadwerkelijk geleidelijk progressief en niet stapsgewijs zoals bij een 2traps lineaire veer
en net dat laatste is waarom progressieve veren zo moeilijk af te stellen zijn tov lineaire.
Ik denk dat je hier doelt op de (fijn)afstelling van demping over het hele bereik van de veer en dat klopt.
 
Laatst bewerkt:
ik ben daar ook 100% zeker van, maar dat is geen progressieve veer, maar een 2traps lineaire. Als je toch in extremen denkt: stel je beide veren voor, stel je voor dat de genoemde harde en zachte veren even lang zijn, zelfde materiaal en dezelfde draaddikte. Je zou dan compleet onrealistische veren overhouden waarbij de slappere 10000 windingen heeft een de sterke maar 1. Per winding zou je ze theoretisch gezien even ver indrukken, alleen bij de slappe is dat vermenigvuldigd met 10000.


vanaf hoeveel trappen is een veer een progressieve veer ? of moet dat geleidelijk aan overgaan ? dan heeft ze gewoon oneindig veel trappen.

en als het vermenigvuldigd is met 1000, is het zachte deel ook 1000 keer meer ingedrukt . wat ik al heel de tijd zeg.
niet waar: bij gelijke draaddikte,
diameter en staalsoort zal dat (juist) gelijk zijn per winding.

ok, foute woordkeuze van mij, had moeten schrijven "per veersterkte-deel" dit is wel waar, maar het verloop van veren die op elkaar gaan liggen werkt bij Hyperpro ook daadwerkelijk geleidelijk progressief en niet stapsgewijs zoals bij een 2traps lineaire veer

kijk naar de foto's, je ziet duidelijk een slap deel (4 windingen), dan een overgaand deel (weer 4) en dan een hard deel (de rest), eigenlijk een 3-traps veer. ook al zijn die delen op zich niet 100% lineair, in werking komt het wel op hetzelfde neer : het onderste slappe deel zal vrij snel op elkaar gaan liggen terwijl op dat moment het harde nog niet veel bewogen heeft.Ik denk dat je hier doelt op de (fijn)afstelling van demping over het hele bereik van de veer en dat klopt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan