post hier je grootste sleutelblunder !

Status
Niet open voor verdere reacties.

Skwefje

MF veteraan
27 mrt 2003
1.565
0
omgeving Tilburg
Ik zal het spits wel afbijten. Een paar jaar terug reed ik nog op mijn ouwe trouwe Kawa ltd 440 (RIP). Toen ik 120 reed brak in ene de distributie ketting. Niet op mijn bek gegaan (vond ik best knap van mezelf :+ ) en vol goede moed begonnen met sleutelen. De schade was gelukkig erg beperkt gebleven en met wat pakkingen en wat kettingen konden we het wel redden.

Tijdens het opbouwen van het blok moesten we een momentsleutel hebben met een kleiner en nauwkeuriger bereik dan we in huis hadden. Op dat moment waren we bezig met het vastzetten van de balansassen. Die hadden we handvast gedraaid waarna we erop uit gingen om een juiste sleutel op de kop te tikken. Zo gezegd zo gedaan, alleen waren we vergeten dat de bouten van de balansassen alleen maar handvast zaten. Wij vrolijk verder gaan met opbouwen, en toen alles eronder hing liep het blok als nooit tevoren...voor ongeveer 50 km. Toen draaide letterlijd alles in de soep: kleppen krom, krukas vernacheld, kettingen wederom naar de filistijnen ;(

Volgende keer toch maar beter opletten... :+
Iemand anders een leuke sleutel-anekdote?
 
Uit m'n brommertijdperk.
Na het plakken van een lekke band weer de weg op.
Hobbelt dat apparaat alsof er een tik in de weg zit.
Bleek mijn bandenlichter ook zoek te zijn. lag ie veilig opgeborgen tussen mijn velg en m'n buitenband. :?

Met m'n motor een jaartje geleden.
Ik contateer dat er olie langs mijn uitlaat naar buiten komt.
Vervolgens een hoop tijd en geld gestopt om de cilinderkop te reviseren want het zou wel iets met een klepzitting zijn ofzo.
Vervolgens bij het monteren van de uitlaat zie ik dat deze tegen mijn oliefilterdeksel komt.
En omdat deze was opengeschuurd lekte het blok olie. |(

Nog 1tje over een maat van me na een paar uur sleuelen,...
gaat ie op z'n motor zitten. Beetje vroem-vroem geluidjes maken en vervolgens wil ie nonchalant (zoals ie dat meestal doet) zijn motor terwijl ie erop zit op z'n zijstandaart laten vallen.
Echter, zijn standaart was deze keer ingeklapt.
En dat is een heel grappig gezicht. Een boos mannetje die met veel moeite onder zij motor vandaan probeert te worstellen. En niemand die 'm kon helpen omdat we dubbel lagen van 't lachen. :g
 
Laatst bewerkt:
Nou OK dan, eentje om jullie op te vrolijken. :X
Nieuwe accu gekocht, stond al een paar weekjes aan de druppellader.
Ineens mooi weer en tijd dus na een paar biertjes in de tuin even snel die nieuwe accu erin prutsen.
Lekker onder een half gekantelde tank zitten kloten, polen erop en starten maar.
Hmmmm... startmotor pakt motor niet mee, verder werkt alles wel (licht, etc.).
Nog eens kijken....... K*T, K*T, Goooooooooodver, accu polen verkeerd om! :( :( Oude (niet originele) accu had polen aan de verkeerde kant zitten! |(
Injectiecomputer naar de klote, maarrrrrr gelukkig zijn die van mijn motor op elke hoek van de straat voor weinig te krijgen ;(
Uiteindelijk heb ik de computer kunnen repareren, maar ben wel een aantal weken uit de running geweest!
Ik wilde dit eigenlijk in de doofpot stoppen, maar OK, ik zie openbaring als onderdeel van mijn eeuwige straf voor deze actie '(
 
toen ik met mijn eerste brommer (rd50) de olie wou verversen, liet ik de oude lie er af neem de nieuwe begin te gietten, hoeveel mag er zo in?? ach gooi maar lekker vol , tot aan het randje :+ eindje touren waar komt die olie allemaal vandan?? ff gestopt bij maat van en die vertelde me dat er een max hoeveelheid opstond
 
Dit plaatjes is wel duidelijk van zichzelf denk ik... Standaard zat in de weg...
Olieplas.jpg

Aftapboutje was ook nogal heet (ietsje te lang laten warmdraaien) dus die viel ook mooi in de opvangbak.

Minder leuk verhaal:
Bouten van mijn remklauwen losgelopen kwam er pas achter toen er al 1 weg was, andere hing er nog half in, niet helemaal mijn fout, alles volgens WPH gedaan, correcte aantrekmomenten gebruikt. Nu gebruik ik dus ALTIJD loctite op remdelen.

Ook niet zo leuk:
Door verkeerde bandenmaat is mijn voorspatbord op de R6 er een keer afgeknald. Er werd 120/70 gemonteerd ipv 120/60. Ik had alleen een los wiel mee maar in de motorzaak werd mij verteld dat deze maat wel kon omdat ze dit al vaker hadden gedaan. Kennelijk is de maatvoering bij de BT012 (was net nieuw op de markt) anders dan bij de BT010, waardoor ik nogal remde zonder dat ik dat wilde. Spatbord remt trouwens best nog wel hard voor ie eraf knalt.

En nog een keertje stilgestaan op de vluchtstrook om mijn achterrem op de Mille opnieuw af te stellen (geheel onbruikbaar te maken). Ik krijg dat ding maar niet goed afgesteld, toen was ie dus te strak en was de boel naar verloop van tijd nogal heet geworden, zover dat ie uit zichzelf remde.

Dat was het wel aan motorverhalen... :X
 
Ik heb er al een gepost bij "algemene motorpraat" , en nu valt me er nog een te binnen :(
Na het kleppen stellen van een xj 900 (lang geleden) vergeten de sleutel van de krukas te halen en bij het starten vloog die zowat door 't plafond, het gat zit er nog steeds :+
 
De (rvs)bouten van m'n stuurbekrachtigingspomp waren losgetrild en 1 was zelfs al afgebroken. Wat doe je met een afgebroken bout? Gaatje er in boren en vervolgens met een linkse tap het restant eruit draaien. Maar niet bij gietijzer |(

(kracht op linkse tap, bout zet uit, gietijzer zegge krak)
 
nou ik zal ook maar eens gaan vertellen :+
brommer onsteking wilde niet vonken , van alles aangedaan . het kontakt aanzetten was eigelijk voldoende .

blok gerev van de toyota 16 klepper en van div blokken de mooiste onderdelen gebruikt.
ook die mooie peilstok :( die een 2 cm langer was .
zat er maar 1.5 liter olie in , en dus geen olie druk .

blok van een xl 600 gerev en daarna ff aanduwen .
zo'n blok heeft veel compressie (DENK JE DAN ) bleek de achterrem zwaar aan te lopen en daar kwamen we naar 2 x rond de blok pas achter .

ff de gaatjes van een carburator doorblazen en de benzine recht in je ogen krijgen :(

een cillkop aan een maatje meegeven voor de cleaning ,en op het hart gedrukt dat hij de kleppen die er los inzatten niet nocht verwisselen.
krijg je alles terug en zitten de kleppen er weer netjes in, maar allemaal op de verkeerde plaats , ben je dus wat uurtje aan het inslijpen .

de halve voortrein van een mazda los hebben liggen en omdat ik het niet meteen klaar kreeg gaan werken .
kijk je s'morgen op straat is me vader er mee weg :( terwijl er alles los onderzit !

of aan de remmen bezig zijn geweest en ff koffie drinken , komt de vrouw ineens wit binnen .
wilde ze boodschappen gaan doen met de auto en moest een paar keer pompen voordat ze remdruk had terwijl ze de kruising over schoot .

bij een heftruck de hydraulic los gegooid net voor het weekend , en s'maandag er 40 ltr olie in de werkplaats staan .

of ff de ecu van de toyota herprogrammeren en bij het test rijden vergeten dat de toerentalbegrenzer niet meer werkt .
blijkt dat de orginele drijfstangbouten bij 9000 tpm oprekken .
en wij gingen daar vol over heen .
komen we naar 2 weken achter toen de lagers eruit liepen.
 
Laatst bewerkt:
Ook wel eens een "klein foutje" gemaakt. Startmotor er uit willen halen en daarvoor eerst de startkabel loshalen. "Hmmm, komt allemaal vloeistof uit, verhip lijkt wel koppelingsvloeistof...." Blijkbaar was ik bezig de startmotor op de verkeerde plaats te zoeken. Affijn, al doede leert men zal ik maar zeggen.
 
Ik heb er eentje uit mijn brommertijdperk, alhoewel brommer, die dingen waren altijd opgevoerd maar goed ....

Ik had een Honda MB8 helemaal uit elkaar gehad, en het frame, de velgen, tank en kuip en alles wat er te spuiten viel op mijn werk in de spuiterij prachtig rood metallic gespoten, zal nooit vergeten hoe die er later uitzag, echt om door een ringetje te halen zo mooi !.

Maar goed, ik had toen ook maar een (snellere) 110cc cilinder gemonteerd, en ben dus bezig de boel weer in elkaar te zetten , en om een uurtje of 2.35 s'morgens komt mijn moeder naar beneden om te zien of ik niet eens naar bed toe moest.
Dit terwijl ik dan net eindelijk klaar was, dus trots op naar buiten starten maar met moeders in het kielzog......

Nee, starten ging wel, maar aanslaan ho maar .....
ALLES, maar dan ook echt ALLES geprobeerd, maar nope, niet aan willen slaan.

De hele meuk de schuur ingedouwd en naar boven gegaan, handen gewassen onder de douche en slapie slapie doen.

Die nacht droomde ik over wat ik die dag gedaan had, en ineens wist ik de fout zo eruit te vissen !!

De volgende morgen ben ik naar beneden gegaan, heb dat ene foutje hersteld, toen heb ik hem naar buiten gerold en startte mijn (inmiddels MB11 8-) ) en heb er trots ten overstaan van enkele buurjongens en mijn moeder een test-rondje op gemaakt, mezelf lichtelijk voor de kop slaand dat ik wel de bobine en de bougiedop had gemonteerd, maar de bougiekabel ertussenin vergeten was. En aangezien het er door die bougiedop op de bougie uitzag alsof dat in orde was daar ook verder niet meer naar gekeken :+
 
nou ik zal ook maar eens gaan vertellen :+
brommer onsteking wilde niet vonken , van alles aangedaan . het kontakt aanzetten was eigelijk voldoende .

blok gerev van de toyota 16 klepper en van div blokken de mooiste onderdelen gebruikt.
ook die mooie peilstok :( die een 2 cm langer was .
zat er maar 1.5 liter olie in , en dus geen olie druk .

blok van een xl 600 gerev en daarna ff aanduwen .
zo'n blok heeft veel compressie (DENK JE DAN ) bleek de achterrem zwaar aan te lopen en daar kwamen we naar 2 x rond de blok pas achter .

ff de gaatjes van een carburator doorblazen en de benzine recht in je ogen krijgen :(

een cillkop aan een maatje meegeven voor de cleaning ,en op het hart gedrukt dat hij de kleppen die er los inzatten niet nocht verwisselen.
krijg je alles terug en zitten de kleppen er weer netjes in, maar allemaal op de verkeerde plaats , ben je dus wat uurtje aan het inslijpen .

de halve voortrein van een mazda los hebben liggen en omdat ik het niet meteen klaar kreeg gaan werken .
kijk je s'morgen op straat is me vader er mee weg :( terwijl er alles los onderzit !

of aan de remmen bezig zijn geweest en ff koffie drinken , komt de vrouw ineens wit binnen .
wilde ze boodschappen gaan doen met de auto en moest een paar keer pompen voordat ze remdruk had terwijl ze de kruising over schoot .

bij een heftruck de hydraulic los gegooid net voor het weekend , en s'maandag er 40 ltr olie in de werkplaats staan .

of ff de ecu van de toyota herprogrammeren en bij het test rijden vergeten dat de toerentalbegrenzer niet meer werkt .
blijkt dat de orginele drijfstangbouten bij 9000 tpm oprekken .
en wij gingen daar vol over heen .
komen we naar 2 weken achter toen de lagers eruit liepen.

ROFLOL :) :)
Je hebt altijd baas boven baas blijkt wel :9
 
Op dinsdag 29 april 2003 00:39 schreef P.H.C. Ritzen het volgende:
Na het kleppen stellen van een xj 900 (lang geleden) vergeten de sleutel van de krukas te halen en bij het starten vloog die zowat door 't plafond, het gat zit er nog steeds :+

Dát komen we effe checken 24 mei :+
 
Grootste blunder???

Uhm... nadat ik een nieuwe achterband op de velg had deze monteren en een vulbus vergeten. Gelukkig kwam ik er achter VOOR dat ik ging rijden.

Nog een: kleppen stellen en dan de deksel op de ontsteking niet goed vast zetten. Dus onderweg....KLING. Schrik me een ongeluk. Geluukig was het de deksel die eraf viel en nix ernstigers.
 
Wel een veilig idee dat je motor blijft drijven nu ;)

Whaha rofl :}

Deze heeft volgens mij wel eens ergens op het forum gestaan, maar vind em wel toepasselijk 8-) :

THINGS I HAVE LEARNED IN DO-IT-YOURSELF BIKE REPAIR


A trouble light when properly placed under the bike, will shine directly in
your eyes.
When crawling under the bike with a hand full of wrenches, the proper size
will be in the tool box.
After retrieving the proper sized wrench and crawling back to the bike, you
will be lying on it.
Allen and Torx wrenches only come in three sizes: too small, too big, and
missing.
If using air tools, after crawling under the bike, you will discover the
compressor is off or unplugged.
After correctly hooking up compressor, the air tool will be set for exactly
the wrong direction for intended purpose.
Socket extensions hooked to the socket will fall off while correcting air
tool direction leaving the socket stuck on the bolt (or nut as the case
maybe)
And do not forget Murphy's rule of general automotive repair and gravity:
Things that fall off the bike will roll to the most inaccessible location.
While attempting repairs using nuts and bolts from your large collection of
same stashed in a coffee can, you will have a complete collection of nuts
and bolts that neither fit each other or the part intended.
As far as using a torch, using one to disconnect brake line connections will
cause an almost smokeless flash fire. But after the fire is out, the brake
line will generally come apart.
There are very few things that WD-40, a propane torch and a big hammer won't
remove.
On a related note, rubber bushings, especially those soaked in WD-40, are
highly flammable and produce an impressive amount of smoke.
Neighbors are apt to call the fire department when they see a prone
individual lying next to a smoking bike.
Volunteer firemen do not appreciate being called away from their homes for
false alarms. They do, however, appreciate beer and soft drinks.
On another related note, it is a good idea to make sure that parts and bolts
are not still hot before touching them.
If you wash your incredibly dirty hands in the kitchen sink, the white
decorative towels hanging nearby are probably not the best choice for drying
them off.
Washing dishes is a good way to remove stubborn grease from your hands.
Washing dishes is also a good way to appease your spouse.
Do not use bath towels as shop rags.
Do not use shop rags as bath towels.
"Universal fit" describes a part that is designed to fit no application
well, and only with serious modifications and swearing.
"Bolt-on" describes a part that will indeed bolt on after a period of
head-scratching, knuckle-bashing and swearing.
Observing motorcycle repair can be an educational experience for children.
Your spouse and neighbors may not consider the acquisition of new swear
words by children to be educational.
To estimate the hours it will take to complete a project, use the following
formula: Number of parts X (Number of children in household/Avg. free hours
per day) X Total number of vehicles owned X Number of household projects
currently on hold. Divide this total by the number of years of auto repair
experience.
The only time your hand will slip and encounter something sharp, hot, or
otherwise painful is when you are not wearing your work gloves.
Cold weather increases the sensitivity of the pain receptors in your hand by
approximately 600%.
Something that seems impossible at 1 a.m. will appear incredibly easy at 6
p.m. the next day.
Your spouse will not view oil and grease stains on the driveway as
"decorative touches".
First aid supplies are much cheaper in bulk.
An adjustable wrench is a tool designed to speed the process of rounding off
bolts, damaging nearby paint and removing significant amounts of skin.
"Lather, rinse and repeat" is not sufficient to remove axle and wheel
bearing grease from your hair.
Any small particles falling from the underside of your bike while you are
lying underneath will find their way into your eyes, nose, ears or mouth
regardless of precautions you may make.
Once the repair is actually finished, the bike won't start.
The no start situation is generally found to be related to the fact you
forgot to connect a wire that is located in an almost impossible place to
reach.
The one thing that you reminded yourself repeatedly not to do, you will do.
The part you put in a "safe place", is nowhere to be found.
Crying doesn't help, it does however relieve stress, unless your friends see
you.
There is always at least one fastener that fits no tool known to man.(see
adjustable wrench above)
Screwdrivers make lousy prybars.
Prybars make lousy screwdrivers.
Hammers can often be substituted for both of the above.
Sealed for life bearings, are indeed, sealed for life. Their life expectancy
however, is unknown.
Anti-seize, doesn't.
The right tool is always out of reach.
Duct tape is not just for ducts.
The rules of physics do not always apply when you knock your bike off the
centerstand.
Lithium grease makes lousy muscle balm.
Electrical tape and paper towels make excellent bandages.
Carb cleaner makes very good cut-finding fluid.
Brake cleaner cleans more than brakes, however, it doesn't work well on some
plastics.
When accidentally sprayed in the eyes, the two chemicals listed above will
evaporate quickly, negating the pain, however, they will not evaporate
unless you can actually pry your eyelids open.
On a particular difficult machine, having a dog trained to fetch can be a
help.
Believe the torque wrench, it's generally more accurate than your arm.
You know you are in for a long day when the parts guy says, "A what?"
Cursing at a broken bolt does not make the bolt come out any easier, but it
does make you feel better.
Nobody believes the line" I already fixed it once, I just wasn't happy with
it"
Everybody forgets to put a drain plug in at least once in their lifetime,
don't sweat it. (Unless of course you ignored the ever growing puddle of oil
under the bike and started it anyway)
Punching the wall out of frustration only adds another repair to your list.
If the local hospital knows you by your first name and goes as far as
sending you birthday and christmas cards, take your bike to the dealer.
Stuff doesn't disappear into thin air, and even if it did, judging by the
amount of my stuff that's disappeared, that air is getting pretty thick.
All rules of gravity and physics fail to matter when you drop a part.
The one time you don't check the oil filter O ring is the one time the old
one stays on the motor.
There is nothing more satisfying that actually fixing it yourself.


(en nee, heb geen eigen sleutelblunder. mijn blunder zou ws zijn als ik zou besluiten te gaan sleutelen :+ )
 
Ook ik |(

Startmotor schoonmaken en nakijken, voorzichtig met de koolborstels!
Ziet er allemaal nog goed uit, anker ff schoon blazen, collector iets opschuren, uitsparingen schoonmaken. Voorzichtig in elkaar zetten, koolborstels voorzichtig over collector, draadeinden weer vast en monteren die hap. Starten en lopen. Na een tijdje verdomd de startmotor het, accu oud en niet te veel voltjes, zware acculader/starthulp erop, ineen keer alle lichten van de motor uit tijdens starten !! kkkkkkk******ttttt !! Wat blijkt na kijkoperatie, waren opvulringetjes in het magnetische huis achter gebleven, beetje verscholen in de uitsparing bovenin. :X |(
Hierna volgt een soap van opnieuw wikkelen,verkeerd om draaien van de startmotor, ompolen, te weinig vermogen om te starten( eruit draaide ie als een lier)extra massa getrokken, nada, was toch de startmotor, liep te zwaar, nu doet ie t maar als ik een tijdje gereden heb moet ie eerst afkoelen anders moet ik douwen '( dus hij moet nog een keer retour ;(
 
Jaren geleden met een Honda CB550. Het ding liep iedere keer even en begon dan in te houden. Condensator, contactpunten, bougies enz. enz. Niet hielp, toen ik de tank er maar even af haalde en hem schuin hield begon er benzine uit te lopen.
Ik heb toen de tank even terug gezet en de benzine kraan OP RESERVE GEZET!!
Het ouwe ding liep weer als een trein. Dan voel je jezelf echt een enorme L..
:( :( :(
 
Nou ik heb zojuist vastgesteld dat ik mijn carterdeksel weg kan gooien ;(

Het begon allemaal met een nieuwe achterband monteren, ik dacht:"Ik ververs de olie ook even." Ik laat de olie eruit lopen, wil het aftapboutje weer vastdraaien.... schroefdraad kapot :(

Dus ik wil het carterdeksel eraf halen. Moet de uitlaat los, want die zit in de weg. Draai het eerste moertje eraf, gelukt. Zet een beetje kracht op het tweede moertje, knalt het draadeind doormidden. De flens van de uitlaat zat ook nog eens vastgeroest aan de draadeinden die uit de cilinder komen. Die moest er met grof geweld afgehaald worden. Ook dat gelukt, bekijk ik het carterdeksel, zit er een scheur in.

Nu heb ik een nieuw carterdeksel moeten bestellen. Kost weer €140,- '(

Wijze les: Olie verversen mag de dealer voortaan voor me doen. Is handiger, en vast goedkoper *D
 
Jaren geleden hebben we een nieuwe versnellingsbak gemonteerd, blijkbaar hadden we de boutjes niet goed aangedraaid, toen we namelijk 3000 km verder bij onze bestemming kwamenwas er nog een boutje die de versnellingsbak vasthield.
Mijn pa vond al dat het heel stroef ging met schakelen.

Ps. het was een koekblikbak
 
ok komtie:

- brommerband na veel gezeik zelf verwisselen, en dan bij de één van de laatste steken voordat ie klaar was, met je bandenwipper je binnenband lek steken....en daar dus achterkomen als het wiel weer helemaal in je brommert zit.
- Koppelingsplaten vervangen, via de linkerkant van het blok, omdatje alleen via die manier het carterdeksel los kon krijgen. Affijn, nieuwe pakking ertussen alles vast gezet (en dat duurde lang). Olie erin en huppa met dezelfde snelheid liep die olie er weer uit. De pakking was dus op een klein stukje dubbelgeslagen :( , heel de boel weer los en de fout herstellen
- (oja, nog eentje van mijn ouder brommerforum, die daar de stomste-sleutel-actie-poll had gewonnen ---> zichzelf met zijn ring perongeluk aan het frame vastgelast...au au)

cya
smitjr
 
En om me zelf tegen dit soort kleine blundertjes te beschermen (flame is dus niet handig), laat ik het allemaal door Draadman doen.
Die heeft zijn eigen hefbank in de schuur en onderhoud me motor perfect.

En als tegen prestatie doet deze IT medewerker preventief onderhoud op zijn pc.
 
Mijn allereerste ritje op mijn Jawa, stervenskoud, maar rijden zou ik.
Ik had geleerd om met de voorrem te remmen, maar omdat nou te doen als je een bevroren plas water onder je voorwiel hebt liggen, gevolg op mijn bek!!

Later last van een stilvallende motor, lopend naar huis, toch een heel eind.
Oorzaak gebrek aan benzine, oplossing :r eservestand van het kraantje, laat ik daar nu niet aan gedacht hebben.
 
Ik heb er al een gepost bij "algemene motorpraat" , en nu valt me er nog een te binnen :(
Na het kleppen stellen van een xj 900 (lang geleden) vergeten de sleutel van de krukas te halen en bij het starten vloog die zowat door 't plafond, het gat zit er nog steeds :+

Whoehahaaa, dat is wel erg dom :P :X .

Nog dommer dan om bij je motor, die op een voor en achter paddock stand staat, eerst het achterwiel neer te laten en de paddockstand er gelijk onderuit te trekken. Je hebt nog nooit zo'n kunst en vliegwerk gezien om een fiets op te vangen :+
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan