Virago met V-boost

bcans

Die hard MF'er
13 nov 2002
805
0
antwerpen
Ik ben bezig met een virago 1100 om te bouwen tot een soort V-boost systeem.

Er is een gemeenschappelijke buis tussen de twee carb's met twee aftakkingen naar elke cylinder.
Onder de 4500tr gebruik ik maar één carb maar erboven BOEM de tweede direct vol open via een modelbouw servo.
De servo kan enkel de carb dicht houden, niet open doen, dit gaat via een veertje naar de andere carburator.(ik zou niet graag hebben dat de servo mij een natte broek bezorgd)

Volgens bepaalde sites zou ik door de enkele carb onder de 4500tr ook een hoger koppel hebben in de lagere toeren? kan dit?

http://kjs.hypermart.net/upgrade/virago_manifold.htm

Maar moet ik dan de ralentir en mid sproeier van de tweede carb dicht solderen zodat deze mijn regelingen van de eerste carb niet beinvloeden?

Is 4500 tr een goed punt voor omschakeling.

Heeft iemand dit ooit geprobeerd?
 
Nee ik wil als ik normaal rij zuinig zijn dus die ene carb goed afstellen en de moment dat ik boost een zeer rijk mengsel aanbieden maar enkel op de hoogste toeren zodat hij niet verzuipt, hiervan zouden de pk's moeten komen.
Met een schakelaartje kies ik tussen normaal rijden of boosten.
 
Nee ik wil als ik normaal rij zuinig zijn dus die ene carb goed afstellen en de moment dat ik boost een zeer rijk mengsel aanbieden maar enkel op de hoogste toeren zodat hij niet verzuipt, hiervan zouden de pk's moeten komen.
Met een schakelaartje kies ik tussen normaal rijden of boosten.
een goed afgestelde carb over het hele toerengebied is ook het zuinigst...
jij denkt dat ie met een scheut benzine harder loopt?
 
Meer benzine ertegenaan smijten dooft het vuurtje in je blok alleen maar, het gaat er echt niet harder van, en zeker niet hoog in de toeren.

Meer koppel onderin zou best kunnen, dat is denk ik hetzelfde effect dat een 2-klep/cyl. blok onderin sterker is dan een 4-klep/cyl. blok (werkt een V-tec ook niet zo?).

Maar je wilt dus met normaal rijden 1 carb gebruiken voor 2 cylinders en bij volgas de 2e erbij schakelen? Ik verwacht dat je dan best grote problemen tegenkomt bij het afstellen van die eerste carb omdat de luchtstroming heel anders is (2x zo sterk) dan waar die voor gemaakt is.

Alvast succes gewenst :} .
 
Ik denk dat 't nog niet zo'n slecht idee is, er moet wel nog veel werk aan verricht worden om eea goed te laten lopen.
Het plotseling laten meewerken v/d tweede carb. lijkt me minder goed, ik zou voor een geleidelijke intrede hiervan kiezen.
Yamaha v-max heeft dit systeem al.
Als ik veel tijd had, zou ik met je mee willen sleutelen.

Suuk-6, Groeten Paul.
 
Ik ga mn Vboost waarschijnlijk verkopen, inc sturing.

Er zitten dan 4x 35 mm Mikuni carbs bij, spruitstukken, boostklep, servo, sturing en mogelijkheid voor 3000 of 6000 rpm de klep open.

Denk alleen dat de prijs toch wel aan de maat zal liggen......
 
Ik denk dat 't nog niet zo'n slecht idee is, er moet wel nog veel werk aan verricht worden om eea goed te laten lopen.
Het plotseling laten meewerken v/d tweede carb. lijkt me minder goed, ik zou voor een geleidelijke intrede hiervan kiezen.
Yamaha v-max heeft dit systeem al.
Als ik veel tijd had, zou ik met je mee willen sleutelen.
Suuk-6, Groeten Paul.

Waarschijnlijk wel maar ik ben een electronica freak, ik wil veel problemen electronisch oplossen.
Door deze korte vacum dip ga ik even een rijk mengsel krijgen,die carburators hebben een constant vacum systeem (membraam,gasschuif,naald) je geeft dus niet op de gasschuif gas maar op een butterfly net hiervoor.
Als dit niet werkt trek ik de schuiven open met electromagneten, dan moet hij wel genoeg eten krijgen.
Bij de V-max gaat het klepje ook in miliseconden open, dit heb ik als basis genomen.Niemand spreek ooit bij een V-max over een dip maar iedereen over een fantastische BOOST, blijkbaar 45pk voor zover ik kan volgen.
Zo een klepje kan ik niet maken maar een carburator open en dicht doen wel via modelbouw servo's wel.
Het grote verschil met mijn systeem is dat ik meer power in het laag gebied krijg en de moment hij in ademnood zou komen gooi ik er het dubbele tegen aan.
Momenteel wacht ik al van Juni op twee stomme luchtfilters die maar niet willen komen.
Ik ben bezig om een computer met LCD scherm te bouwen met de uitlaat temperatuur,toerental,kop temperatuur,vacum,carterdruk,snelheid, G-kracht enz
Alles wordt gelogd en kan ik nadien met de pc opvragen om zo in exel mooie grafieken te maken met toerental versus tijd en dan aan de dipjes de versnelling uitlezen en hiermee een dynacurve berekenen.
Als je weet hoe snel je optrekt en welke versnelling je staat kan je met het gewicht de power berekenen.
Dit moet klaar zijn voor ik mijn systeem erop zet zodat ik een verschil kan bewijzen en om alles tot het max te regelen.
Als de uitlaat temp te hoog oploopt gaat de tweede carburator gewoon dicht om de motor te beschermen.
Als alles goed werkt wil ik een injectie met turbo eropzetten. De waste-gate hiervan ga ik electronisch aansturen zodat ik normaal kan rijden zonder turbo,en met een boostknopje op het stuur naar 1,8 Bar gaan.(Yep ik durf dat!)
Maar zover ben ik nog niet.

Als je mee wil werken, Antwerp is wel ver maar met ideeën uit te wisselen help je al veel.

thanks
 
Ik ga mn Vboost waarschijnlijk verkopen, inc sturing.

Er zitten dan 4x 35 mm Mikuni carbs bij, spruitstukken, boostklep, servo, sturing en mogelijkheid voor 3000 of 6000 rpm de klep open.

Denk alleen dat de prijs toch wel aan de maat zal liggen......
Ga je injectie plaatsen en een turbootje?
Denk eens aan mijn systeem voor de veiligheid van je blok?
Electronische waste gate...
 
Klopt niet helemaal.
Bij een Vmax gaat deze klep bij 5800 toeren beginnen met open gaan en bij 8000 staat ie helemaal open.
Dus direct open is geen sprake van in dit geval.
Dan zou ie zich dus gaan verslikken in de hoeveelheid lucht die ineens binnen komt.

De servo doet er iets minder dan een seconde over om open te gaan bij vollast.
 
Ga je injectie plaatsen en een turbootje?
Denk eens aan mijn systeem voor de veiligheid van je blok?
Electronische waste gate...
Nope, wil er Vgas op hebben staan.

FCR 39 mm race carburateurs met open stacks.

Vgasrightfrclose.jpg


( foto : www.nitromax.nl )
 
Nope, wil er Vgas op hebben staan.

FCR 39 mm race carburateurs met open stacks.

Ziet er knap uit dat Vgas setje..

Als het klopt wat je zeg pas ik het gewoon aan in mijn software en laat ik de tweede opengaan van 0 tot 100% gekoppeld aan het toerental.
Dit wordt wel experimenteren dus nog veel werk.
Maar als de V-boost zo geleidelijk open gaat waarom geeft het dan zo een duw als het gebeurd?
 
Het bouwt zich op en daardoor gaat het goed.
Zou het direct open schieten dan bokt ie eerst een keer.

En langzaam gaat het niet hoor.
De klep opent zich redelijk snel.
Op een Vmax in de eerste versnelling zo ongeveer bij de 50 km/u gaat ie open en bij 90 km/u heb je je maximum toerental ( 9500 ) en staat ie dus al even open.
 
Als je street-use rijdt, dan heb je er gaasjes over.
Idd, het slijt harder dan normaal.
Maar wat wil je, mooiere look en meer power, of met filters rijden ?
Scheelt het dan veel in power als je het vergelijkt met bv K&N luchtfilters, van die ronde doosjes bedoel ik dan.

Ik zit 'as we speak' de carbs van mijn XS schoon te maken en weer in elkaar te schroeven. Plan is om de oude luchtfilterbox eraf te laten en 3 K&N filter erop te zetten.
 
panty's for fun :P

Zeg Niels, jij hebt een NOS kit dacht ik.
Vertel me eens wat je er van vindt?
Ik denk er aan maar is het duur??
Iets grover dan een panty is het gaasje.

Duur en n20 is bijna niet te krijgen, dus goed zoeken ervoor.
Moet er nu ver voor reizen, probeer wel bij een gasboer in de buurt iets los te krijgen nu.
Maar moet met verklaringen via via gebeuren, maalmolen met papieren dus.
 
Kun je niet werken met pure zuurstof en een kleinere benzine sproeier? power is minder maar wel goedkoper
Wil zekerheid hebben, experimenteer liever niet met dat soort dingen.
n20 gaat vloeibaar het blok in en valt daar uiteen in nitrogen en zuurstof.
Fout mengel is fataal voor het blok als het te arm word.

Dus liever aan de specs over laten die al meer dan 30 jaar ervaring ermee hebben ;)
 
Waarschijnlijk wel maar ik ben een electronica freak, ik wil veel problemen electronisch oplossen.
Door deze korte vacum dip ga ik even een rijk mengsel krijgen,die carburators hebben een constant vacum systeem (membraam,gasschuif,naald) je geeft dus niet op de gasschuif gas maar op een butterfly net hiervoor.
Als dit niet werkt trek ik de schuiven open met electromagneten, dan moet hij wel genoeg eten krijgen.
Bij de V-max gaat het klepje ook in miliseconden open, dit heb ik als basis genomen.Niemand spreek ooit bij een V-max over een dip maar iedereen over een fantastische BOOST, blijkbaar 45pk voor zover ik kan volgen.
Zo een klepje kan ik niet maken maar een carburator open en dicht doen wel via modelbouw servo's wel.
Het grote verschil met mijn systeem is dat ik meer power in het laag gebied krijg en de moment hij in ademnood zou komen gooi ik er het dubbele tegen aan.
Momenteel wacht ik al van Juni op twee stomme luchtfilters die maar niet willen komen.
Ik ben bezig om een computer met LCD scherm te bouwen met de uitlaat temperatuur,toerental,kop temperatuur,vacum,carterdruk,snelheid, G-kracht enz
Alles wordt gelogd en kan ik nadien met de pc opvragen om zo in exel mooie grafieken te maken met toerental versus tijd en dan aan de dipjes de versnelling uitlezen en hiermee een dynacurve berekenen.
Als je weet hoe snel je optrekt en welke versnelling je staat kan je met het gewicht de power berekenen.
Dit moet klaar zijn voor ik mijn systeem erop zet zodat ik een verschil kan bewijzen en om alles tot het max te regelen.
Als de uitlaat temp te hoog oploopt gaat de tweede carburator gewoon dicht om de motor te beschermen.
Als alles goed werkt wil ik een injectie met turbo eropzetten. De waste-gate hiervan ga ik electronisch aansturen zodat ik normaal kan rijden zonder turbo,en met een boostknopje op het stuur naar 1,8 Bar gaan.(Yep ik durf dat!)
Maar zover ben ik nog niet.

Als je mee wil werken, Antwerp is wel ver maar met ideeën uit te wisselen help je al veel.

thanks

Waarom begin je niet gelijk met de injectie? Voor 30,- heb je 6 injectors, een kabelboom, een externe brandstofpomp, drukventiel en een brandstofrail die je op maat kunt solderen ( :P ). De aansturing moet voor een elektro-hobbyist niet zo'n probleem opleveren (PWM zit standaard op de meeste uProcessoren).
 
ik zou graag willen maar daar heb ik geen verstand van,dan zou ik toch eerst wat opzoekwerk moeten doen.
hoe regel je het mengsel, moet er een regelklep voor de lucht op,heb ik lamda sensoren nodig enz enz...
Mijn controllers hebben pwm uitgangen dus geen probleem.
Het zou wel een pak gemakkelijker zijn om er een turbo op te zetten, geen carburator problemen.
Volgens mij moet ik als ik naar 1.8bar ga met intercooling tot over de 100pk gaan.
Met een uitlaat temperatuurmeting ga ik de boel beveiligen, als de temp te hoog oploopt gaat de wastegate open en is het gedaan met de fun.
 
Terug
Bovenaan Onderaan