How To: Ketting en tandwielen vervangen

GoReTeX

MF veteraan
24 jun 2006
8.437
1
Roosendaal
Nou, hier mijn eerste ‘How To’, loop wel vaker te knutselen, maar heb er nooit een How To van gemaakt voor op het forum.
Nou waren er op het forum toch wel wat vragen over hoe een ketting en tandwielen vervangen moesten worden, nu dat klusje bij mij ook nodig was heb ik beloofd hier een How To van te maken….. hier het resultaat ;)

Alle aanmerkingen/opmerkingen en eventuele andere opties voor een bepaalde wijze van handelen zijn natuurlijk welkom, uiteindelijk heeft degene die het aan de hand van deze How To zijn ketting en tandwielen wil gaan vervangen hier voordeel van.

In mijn geval wordt er een kettingset vervangen van een 2003 R1, sommige dingen kunnen er dus net wat anders uitzien of op een andere manier gaan. Echter blijft het idee hetzelfde.
Ook is een werkplaatshandboek altijd handig om erbij te hebben.(voor de momenten e.d.)



Wat heb je nodig?

-Een nieuwe ketting:
IMG_2271Medium-1.jpg


-Nieuwe tandwielen:
IMG_2272Medium-1.jpg


-Gereedschap om de ketting te breken en klinken: (rechtsboven op de foto)
IMG_2269Medium-1.jpg


-Het reguliere gereedschap waarmee je normaal je werk doet


De klus zelf

We beginnen met het loshalen van het afdekkapje voor het voorste tandwiel.
Zoals je ziet is het hier vaak een smerige bende door het regelmatige smeren van de ketting, een mooi verzamelpunt voor vet dus.
Nu je het kapje los hebt gemaakt kun je die bende meteen netjes schoonmaken ;)

IMG_2274Medium.jpg

IMG_2277Medium.jpg

IMG_2280Medium.jpg











Nu is het verstandig(beetje afhankelijk van wat voor gereedschap je hebt) om te kijken of je het voorste tandwiel los kunt krijgen.
De ketting zit nog om de tandwielen heen en hierdoor kun je(eventueel met z’n tweeën) kracht op de moer voor het tandwiel geven.
Op het moment dat je de ketting breekt gaat dit een stuk moeilijker en ben je afhankelijk van het moment waarop de moer vastgedraaid zit.
Zit deze te vast, dan draai je doodleuk door de eerste versnelling heen.
Een luchtcompressor met een slagmoersleutel is de beste uitkomst voor dit klusje, maar niet iedereen heeft deze thuis liggen.
Als de moer echt vast zit kun je altijd proberen met een stuk het achterwiel te blokkeren en iemand vragen op de motor te gaan zitten en de remmen vast te houden.
Vergeet niet het borgringetje even recht te buigen voordat je kracht op de moer gaat zetten.

Op het moment dat de moer los zit kun je de ketting gaan breken.
Hier kan men een slijptol voor gebruiken, maar ook een speciaal gereedschap om de ketting te breken. Hiermee druk je een pennetje uit de ketting en is de ketting los

IMG_2286Medium-1.jpg

IMG_2287Medium-1.jpg

IMG_2288Medium.jpg


Nu kun je de ketting er dus afhalen, die hebben we niet meer nodig ;)

Ik ga er vanuit dat iedereen weet hoe een achterwiel eraf gehaald moet worden, want dat is dus de volgende stap.
Vervolgens haal je het achterste tandwiel van het wiel af.
Zorg er voor dat je de punten die contact gaan maken met het nieuwe tandwiel goed schoon maakt. In je werkplaatshandboek staan uiteraard de momenten om je moertjes weer vast te draaien.

IMG_2289Medium.jpg

IMG_2290Medium.jpg

IMG_2292Medium.jpg

IMG_2293Medium.jpg

IMG_2294Medium.jpg



Nu gaan we verder met het voorste tandwiel.
Hij zit al redelijk los dus het loshalen hiervan kost geen kracht meer.
Als het tandwiel er af is moet je heel even het borgringetje controleren, voelt/ziet deze eruit alsof het breekt als je de lipjes nog een keer buigt, haal dan even een nieuwe bij je lokale dealer, in mijn geval was het ringetje nog erg goed bruikbaar.
Het werkplaatshandboek adviseert overigens altijd het ringetje te vervangen.(eigenwijs mannetje ben ik ;) )





Het nieuwe tandwiel kan er nu op, borgringetje ervoor en de moer weer terugdraaien.(even handvast, als de ketting er op zit zetten we deze echt vast)

IMG_2297Medium.jpg

IMG_2298Medium.jpg

IMG_2299Medium.jpg

IMG_2300Medium.jpg



Het volgende….. leg onder je motor en onder de achterbrug wat schone doeken/kranten of iets dergelijks… het zou zonde zijn om meteen je nieuwe ketting door het zand te halen.
Ook het achterwiel mag weer gemonteerd worden, maar nog niet vast draaien!

IMG_2301Medium.jpg


We gaan voor alle zekerheid even controleren of de ketting past.
Schuif de ketting door de achterbrug naar het voorste tandwiel toe en draai hier aan om de ketting er omheen te krijgen, draai de kettingspanners een stuk naar voor toe, de nieuwe ketting is waarschijnlijk een stuk strakker.
Controleer nu of de ketting de juiste lengte heeft door de schakels naar elkaar te brengen

IMG_2302Medium.jpg

IMG_2303Medium.jpg

IMG_2305Medium.jpg


Als dit allemaal juist is halen we de ketting weer even van het achterste tandwiel af om wat meer speling aan de ketting te geven zodat je deze goed kunt klinken, leg altijd even een doekje tussen de achterbrug en de ketting, dit voorkomt vervelende krassen e.d.

IMG_2304Medium.jpg


Als het goed is heb je bij je ketting een losse schakel gehad.
Deze moet je meteen even invetten, zorg ervoor dat de ringetjes en de pennetjes ook goed ingevet zijn voordat je de pennetjes door het plaatje steekt.
Je steekt nu de pennetjes door de twee uiteindes van de ketting en zorg ervoor dat je de ringetjes ertussen doet!!! Eenmaal geklinkt en je komt er achter dat je de ringetjes er niet tussen hebt, kun je de ketting weer breken en een nieuwe schakel bestellen.

IMG_2306Medium.jpg

IMG_2307Medium.jpg



Nu kun je het plaatje en de ringetjes aan de andere kant er op zetten en het klinkapparaat er omheen monteren

IMG_2308Medium.jpg

IMG_2309Medium.jpg




Het apparaat heeft een aantal standen, eerst word er een bepaalde stand gebruikt om het plaatje goed aan te drukken.
Daarna worden de uiteinden van de pennetjes naar buiten gebogen(geklinkt) en zit de schakel vast.

IMG_2313Medium.jpg


Het klinken even 10 keer controleren voordat je daadwerkelijk veel kracht gaat zetten op de kettingpons, het zou zonde zijn wanneer je door haast het pennetje vernaggelt, met als gevolg dat je weer een nieuwe schakel moet bestellen of met een niet goed vastzittend pennetje gaat rijden.
Sommige mensen vinden het prettiger om het klinken met twee hamers te doen, ook dit is natuurlijk een optie, maar voor mij niet de manier.

Nu de ketting op maat geklinkt is en de tandwielen netjes gemonteerd zijn kan het achterwiel ook vastgedraaid worden nadat je de ketting op spanning gebracht hebt.
Als dit gebeurt is kun je het voorste tandwiel vast gaan draaien en vervolgens het lipje(s) van het borgringetje weer ombuigen tegen de moer aan.
Het kapje weer terug monteren en dan ben je klaar!

Succes ermee!!

IMG_2315Medium.jpg

IMG_2314Medium.jpg
 
duidelijk! dit projectje durf ik zelf wel aan, nog ff een grote momentsleutel halen, heb nu alleen een kleine.

ik ga het na 18 juni doen (dan tentamens voorbij ;) ).

ik hoop dat alles goed gaat en als ik mijn camera weer terug heb van mijn vriendin dan zal ik ook ff een paar piccies schieten van hoe je het vervangt met een eindeloze ketting.
of je krijgt foto's waarop te zien is hoe je het NIET moet doen :')


:^

Goed idee..... mooie aanvulling :Y
 
haha kijk as mooi!!! :}
Nu durf ik het ook!!!!!!!!
was net aan het google voor tips........

heb ook bij techniek een vers gereedschap topic gevraagd wa's goeie ketting klink app.

Je hebt ene DID ketting? wat zijn er verders?
en wat zijn de goeiste? :+


edit: ohja mijn ketting krijg ik niet langer gestelt... maar tandwielen zien er nog goed uit! ;( en nu?
 
Laatst bewerkt:
haha kijk as mooi!!! :}
Nu durf ik het ook!!!!!!!!
was net aan het google voor tips........

heb ook bij techniek een vers gereedschap topic gevraagd wa's goeie ketting klink app.

Je hebt ene DID ketting? wat zijn er verders?
en wat zijn de goeiste? :+


edit: ohja mijn ketting krijg ik niet langer gestelt... maar tandwielen zien er nog goed uit! ;( en nu?

losse ketting bestellen? :+



Zeer goede how-to! :} :} :} :} :} :}

hier kan ik zeker wat mee! :j
 
mooi uitgelegd :}

maar ik heb een apparaatje gekocht om de ketting te breken en ...
maar ik zie dat er op staat 'voor alle O-ring kettingen'
maar er is een x-ring ketting onderweg naar me , gaat dat ook gaan of heb ik het verkeerde apparaatje gekocht :?
alvast bedankt
 
mooi uitgelegd :}

maar ik heb een apparaatje gekocht om de ketting te breken en ...
maar ik zie dat er op staat 'voor alle O-ring kettingen'
maar er is een x-ring ketting onderweg naar me , gaat dat ook gaan of heb ik het verkeerde apparaatje gekocht :?
alvast bedankt


Geen probleem hoor.
De O en X ringetjes zitten tussen de schakels en dat heeft weinig te maken met het breken en/of klinken van de ketting.

Die ringetjes hebben te maken met de levensduur van de ketting.
Alhoewel ik zelf hier mijn vraagtekens bij zet ;)
 
ik heb ook al een begin gemaakt, ik verwacht morgen of overmorgen mn nieuwe set binnen. Ging eigenlijk best makkelijk: http://picasaweb.google.com/aergrimm/20080611Ketting (foto's hier).

Van mn vriendin mocht ik toch niet meer rijden omdat het niet veilig meer was (vond ik ook), dus had ik de boel maar uit elkaar gehaald zodat ik zeker wist dat ik niet ging rijden.
 
Hallo,

Heb een marauder vz800 hiervoor wordt een eindeloze ketting voorgeschreven maar daarvoor moet de swingarm worden gedemonteerd. Nu las ik op internet dat als je swingarm met 2 schokdemper(veren) is gemonteerd is het voldoende om alleen de linker schokdemper te verwijderen en niet de hele swingarm nu is mijn vraag zit er geen spanning op de demper (ga hem natuurlijk wel opbokken) en kan ik hem "gewoon"demonteren zonder dat deze plots eraf klapt??

Wie heeft hier ervaring mee??

Kan ook een ketting nemen die je zelf moet klinken maar als ik gereedschap hiervoor moet kopen ben ik net zo duur uit als met een eindeloze ketting.
moet ik echter de swingarm wel demonteren (meer werk) tja dan zit ik erover te denken om toch maar zelf aan de slag te gaan om te klinken.

Wie heeft een antwoordt op mijn vraag??????
 
Hoi oma :W

@goretex: Mooie How to.....

Met een kleine aanvulling voor Aprilia's (en andere motoren met een kettingwiel adapter).



[me]edit[/me]: maar de hele how to erin gezet van het ara forum.... Ik was alle foto's pleite van Mijn album.



Wat heb je allemaal nodig?


Foto-VRUEQU37.jpg

-achterbok
-doppenset
-imbussetje
-slijptol
-wat sleutels en schroevendraaien
-balkje hout
-kettingpons
-lagervet
-kopervet
-kettingvet
-schoonmaakspul (je komt op plekjes waar je normaliter niet bij kan komen :man_in_love: ): dasty (ontvetter), WD40
-ouwe T-shirts om mee te poetsen

1) Om te beginnen haal je de zijkuipen en onderkuip eraf zodat je overal bij kan. (even een deken oid onder motor als je de onderkuip eraf haalt ;) )
Foto-7UYBAINM.jpg


2)Verwijder het versnellingpedaal. [size=7pt]<aanv: Rene:>[/size]Even dmv een krasje de positie markeren van het pedaal. Dan weet je bij wederopbouw de stand.
Foto-VDKTRKEJ.jpg


3)Verwijder het beschermkapje van het voorste tandwiel door de 3 imbusbouten eruit te draaien.
Foto-7ZASAIBY-1.jpg


4)Nu zie je heel veel zooi en opgehoopt vet.....beetje schoonmaken en wegpulken met een schroevendraaier.
Foto-NDW38TOG-1.jpg


5)Om het voorste tandwiel los te krijgen, moet je het achterwiel blokkeren. Dus NIET de motor in de versnelling zetten om de bout los te draaien want dan komt alle kracht op de eerste versnelling te staan en loop je kans de boel inwendig te mollen. Zet een houten balkje in je achterwiel en laat hem op de achterbrug steunen. OMdat ik te lui was om de kettingbeschermer te verwijderen heb ik een tweede houtje gebruikt:
Foto-P36BTRBX.jpg


6) Nu draai je de moer van het voortandwiel los. Je laat het tandwiel uiteraard nog wel zitten maar als je de bout met je hand kan losdraaien, is het goed.
Foto-O3IPX7SH.jpg


7)Nu gaan we de oude ketting doorslijpen. OMdat het nogal wat vonken oplevert, bescherm ik het achterwiel altijd even. Dan zet je de slijptol op een schakel op het achtertandwiel en slijp je de twee pennetjes af. (je kan ook onderaan in het midden van de ketting hem daar helemaal overdwars doorslijpen, maar ik heb de voorkeur voor deze manier.) [size=7pt]<aanvull Bitaktus:>[/size]De kettingpons kun je ook gebruiken om de ketting uit elkaar te drukken (althans, degene die ik gebruik wel). Dan hoef je niet slijpen.
Foto-GFRYEBJL.jpg
Foto-MJZ848RR.jpg


Haal de kapotgeslepen schakel eraf en haal de ketting eraf.
Foto-VCFVMJ7B.jpg
Foto-8TDE4SZR.jpg


7.5)Omdat het achterwiel eruit is en de ketting, kan je nu een beetje schoonmaken op bijzondere plekjes. (linksysteem, achterbrug, etc)

Foto-N8W4M8FF.jpg


8)Haal het achterwiel eruit (Grote moer los, as eruit) en leg het wiel neer. Nu is het achtertandwiel aan de beurt.
Foto-Y6YW6W8I.jpg


9)Lift het tandwiel met adapter uit het achterwiel. (ga dus niet zomaar draaien aan de bouten!!, Veel japanners hebben het tandwiel rechtstreeks op het achterwiel geschroefd, maar Italianen doen alles in stijl eh ;D)
Foto-B7DL7YA4.jpg


10)Het tandiel moet worden losgemaakt van de adapter. Een goede sleutel en dop zijn nodig. Draai de bouten helemaal los. Doe voorzichtig met kracht zetten zodat als er een sleutel losschiet, je jezelf niet bezeerd.
Foto-MYT66HEQ.jpg


11) Vervang het oude tandwiel en monteer het nieuwe. Even oppervlak van adapter even schoonmaken zodat je zeker weet dat er geen zooi tussen je tandwiel en de adapter komt. Draai de bouten er kruislings op en zet ze op moment vast.
Foto-PE3XHSLO.jpg
Foto-CSOHDP6P.jpg


12)Zet het spulletje weer terug in het achterwiel
Foto-YOGZUNQR.jpg


13)Het voortandwiel moet worden verwijderd en vervangen. Let even op de positie van het tandwiel en de ringen die erop zitten. De bout kan je nu zo losdraaien, haal de bout met ringen (1tje is bol voor de spanning) eruit en je kan het tandwiel er zo af schuiven. Zet de nieuwe erop. en draai de bout er weer handvast in.
Foto-7GTWPAFW.jpg


14) Zet het achterwiel er weer in. Draai de asmoer niet helemaal vast. Gewoon losjes erop.
Foto-GTPKD68Y.jpg


15)De nieuwe ketting mag erom worden gelegd. Leg hem eerst over het achtertandwiel en duw hem door an het wiel te draaien naar het voortandwiel. De beide uiteindes moeten onder in het midden komen.
Foto-ILARSCJG.jpg
Foto-OVKQGG7N.jpg


16) De klinkschakel moer ertussen komen, maar dan moet eerst het achterwiel naar voren want de nieuwe ketting is korter dan de oude (want die is uitgelubberd natuurlijk :P ) Aan beide kanten de kettingspanners een behoorlijk eind indraaien zodat het wiel naar voren komt.
Foto-HGMYFLQ4.jpg


17) De ketting wordt geklonken: Eerst het belangrijkste: de klinkschakel volgooien met kettingvet,echt lekker volsmeren en de aangrenzende schakels waar hij in komt ook lekker volgieten. Zorg dat je de O of Z of X ringetjes er op de juiste plaats op de schakel, trek de uiteinden van de ketting naar elkaar toe en zet de klinkschakel ertussen. Andere twee rubbertjes erop en de buitenste schaal van de schakel erop zetten. Met de kettingklinker die ik heb kan je die schaal ook vastklemmen op de schakel. ASandraaien en hij zit goed. Dan het klinken zelf: Puntje op het palletje en vastdraaien. Twee keer.
Foto-O3FFCMFU.jpg
Foto-TQ4YVHHN.jpg


18)Zet het houten balkje weer in het achterwiel (dit maal aan de onderkant) om dadelijk druk te kunnen zetten op de moer van het voortandwiel)
Foto-JUN7T4ID.jpg


19) Draai de bout (die ik van te voren even een likje kopervet heb gegeven) van het voortandwiel vast.
Foto-TXDSR8KG.jpg


20) Ketting spannen: mag 2,5 cm speling hebben in het midden. Let op de streepjes op de achterbrug om gelijk te zetten. Om later je lijnen uit te lijnen kan je een touw gebruiken en die onderaan het achterwiel naar voren laten lopen naar het voorwiel. Dan kan je zien in hoevere je linker of rechterkant wat meer naar achteren moet.
Foto-UUSLBNQ3.jpg


21)Moer weer vastdraaien, kapje er weer voor zetten, pookje er weer op.
Foto-J4CEND7I.jpg
Foto-JA8QRME7.jpg


[size=7pt]<aanv Breed: >[/size] Het verdient de sterke aanbeveling om alle moeren en bouten op "moment" vast te zetten met een moment sleutel. In het wph staan de aanhaalmomenten.
[size=7pt]<Aanv Rene: >[/size] Na 200 km even de belangrijkste bouten natrekken en controleren.
Kuip er weer op en klaar is klara. Even lekker wat kettingvet op je ketting smeren: dat kleinen beetje wat er af fabriek op zit rij je er in 10 minuten af :P

Veel plezier :angel:
 
Laatst bewerkt:
Een paar opmerkingen:
- De moer van het voorste kettingwiel losdraaien voor je motor omhoog zet.
- Voltooid deelwoord van klinken = geklonken
- Bij een ketting heb je kettingwielen en geen tandwielen.
- Probeer de volgende keer de zinne wat korter te maken, wordt het beter leesbaar.
Pigion
 
Een paar opmerkingen:
- De moer van het voorste kettingwiel losdraaien voor je motor omhoog zet.
- Voltooid deelwoord van klinken = geklonken
- Bij een ketting heb je kettingwielen en geen tandwielen.
- Probeer de volgende keer de zinne wat korter te maken, wordt het beter leesbaar.
Pigion

1) Lees even de How to voordat je die opmerking maakt -O-
2) dank je B| (waar staat dat trouwens :? )
3) wijsneus :X
4) Ik heb er een hekel aan als mensen ongevraagd commentaar gaan geven. Dat is bijzonder onbeleefd. Ér is een verschil tussen aanvullen en kritiek leveren.

Dit komt bij mij bijdehand over (terwijl je dat ws niet eens zo bedoeld.)
Misschien dat je even kan inschatten dat er wel wat werk in zit om het te maken en om dan een les nederlands te krijgen is een beetje zuur.

PS Pigion (duivenliefhebber die niet kan spellen?) : Het is zinneN en geen zinne


:W
 
Laatst bewerkt:
Een paar opmerkingen:
- De moer van het voorste kettingwiel losdraaien voor je motor omhoog zet.
- Voltooid deelwoord van klinken = geklonken
- Bij een ketting heb je kettingwielen en geen tandwielen.
- Probeer de volgende keer de zinne wat korter te maken, wordt het beter leesbaar.
Pigion

De eerste is zowiezo een no-go: je achterband draaid vrolijk mee onder de kracht.
En als je niet oplet gaat ie over de standaard en ligt je motor op z'n kant :X
 
1) Lees even de How to voordat je die opmerking maakt -O-
2) dank je B| (waar staat dat trouwens :? )
3) wijsneus :X
4) Ik heb er een hekel aan als mensen ongevraagd commentaar gaan geven. Dat is bijzonder onbeleefd. Ér is een verschil tussen aanvullen en kritiek leveren.

Dit komt bij mij bijdehand over (terwijl je dat ws niet eens zo bedoeld.)
Misschien dat je even kan inschatten dat er wel wat werk in zit om het te maken en om dan een les nederlands te krijgen is een beetje zuur.

PS Pigion (duivenliefhebber die niet kan spellen?) : Het is zinneN en geen zinne


:W


:^

Aanvulling van Zeeslot is goed, en de Aprilia-rijders die met een anticlimax eindigen na mijn 'How-To' zullen er hetzelfde over denken.

Daarnaast is de 'Tandwielen Vs Kettingwielen-discussie' al eerder in dit topic gevoerd.
Technisch heb je gelijk, maar het blijft mierenneukerij :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan