How To: Ketting en tandwielen vervangen

GoReTeX

MF veteraan
24 jun 2006
8.437
1
Roosendaal
Nou, hier mijn eerste ‘How To’, loop wel vaker te knutselen, maar heb er nooit een How To van gemaakt voor op het forum.
Nou waren er op het forum toch wel wat vragen over hoe een ketting en tandwielen vervangen moesten worden, nu dat klusje bij mij ook nodig was heb ik beloofd hier een How To van te maken….. hier het resultaat ;)

Alle aanmerkingen/opmerkingen en eventuele andere opties voor een bepaalde wijze van handelen zijn natuurlijk welkom, uiteindelijk heeft degene die het aan de hand van deze How To zijn ketting en tandwielen wil gaan vervangen hier voordeel van.

In mijn geval wordt er een kettingset vervangen van een 2003 R1, sommige dingen kunnen er dus net wat anders uitzien of op een andere manier gaan. Echter blijft het idee hetzelfde.
Ook is een werkplaatshandboek altijd handig om erbij te hebben.(voor de momenten e.d.)



Wat heb je nodig?

-Een nieuwe ketting:
IMG_2271Medium-1.jpg


-Nieuwe tandwielen:
IMG_2272Medium-1.jpg


-Gereedschap om de ketting te breken en klinken: (rechtsboven op de foto)
IMG_2269Medium-1.jpg


-Het reguliere gereedschap waarmee je normaal je werk doet


De klus zelf

We beginnen met het loshalen van het afdekkapje voor het voorste tandwiel.
Zoals je ziet is het hier vaak een smerige bende door het regelmatige smeren van de ketting, een mooi verzamelpunt voor vet dus.
Nu je het kapje los hebt gemaakt kun je die bende meteen netjes schoonmaken ;)

IMG_2274Medium.jpg

IMG_2277Medium.jpg

IMG_2280Medium.jpg











Nu is het verstandig(beetje afhankelijk van wat voor gereedschap je hebt) om te kijken of je het voorste tandwiel los kunt krijgen.
De ketting zit nog om de tandwielen heen en hierdoor kun je(eventueel met z’n tweeën) kracht op de moer voor het tandwiel geven.
Op het moment dat je de ketting breekt gaat dit een stuk moeilijker en ben je afhankelijk van het moment waarop de moer vastgedraaid zit.
Zit deze te vast, dan draai je doodleuk door de eerste versnelling heen.
Een luchtcompressor met een slagmoersleutel is de beste uitkomst voor dit klusje, maar niet iedereen heeft deze thuis liggen.
Als de moer echt vast zit kun je altijd proberen met een stuk het achterwiel te blokkeren en iemand vragen op de motor te gaan zitten en de remmen vast te houden.
Vergeet niet het borgringetje even recht te buigen voordat je kracht op de moer gaat zetten.

Op het moment dat de moer los zit kun je de ketting gaan breken.
Hier kan men een slijptol voor gebruiken, maar ook een speciaal gereedschap om de ketting te breken. Hiermee druk je een pennetje uit de ketting en is de ketting los

IMG_2286Medium-1.jpg

IMG_2287Medium-1.jpg

IMG_2288Medium.jpg


Nu kun je de ketting er dus afhalen, die hebben we niet meer nodig ;)

Ik ga er vanuit dat iedereen weet hoe een achterwiel eraf gehaald moet worden, want dat is dus de volgende stap.
Vervolgens haal je het achterste tandwiel van het wiel af.
Zorg er voor dat je de punten die contact gaan maken met het nieuwe tandwiel goed schoon maakt. In je werkplaatshandboek staan uiteraard de momenten om je moertjes weer vast te draaien.

IMG_2289Medium.jpg

IMG_2290Medium.jpg

IMG_2292Medium.jpg

IMG_2293Medium.jpg

IMG_2294Medium.jpg



Nu gaan we verder met het voorste tandwiel.
Hij zit al redelijk los dus het loshalen hiervan kost geen kracht meer.
Als het tandwiel er af is moet je heel even het borgringetje controleren, voelt/ziet deze eruit alsof het breekt als je de lipjes nog een keer buigt, haal dan even een nieuwe bij je lokale dealer, in mijn geval was het ringetje nog erg goed bruikbaar.
Het werkplaatshandboek adviseert overigens altijd het ringetje te vervangen.(eigenwijs mannetje ben ik ;) )





Het nieuwe tandwiel kan er nu op, borgringetje ervoor en de moer weer terugdraaien.(even handvast, als de ketting er op zit zetten we deze echt vast)

IMG_2297Medium.jpg

IMG_2298Medium.jpg

IMG_2299Medium.jpg

IMG_2300Medium.jpg



Het volgende….. leg onder je motor en onder de achterbrug wat schone doeken/kranten of iets dergelijks… het zou zonde zijn om meteen je nieuwe ketting door het zand te halen.
Ook het achterwiel mag weer gemonteerd worden, maar nog niet vast draaien!

IMG_2301Medium.jpg


We gaan voor alle zekerheid even controleren of de ketting past.
Schuif de ketting door de achterbrug naar het voorste tandwiel toe en draai hier aan om de ketting er omheen te krijgen, draai de kettingspanners een stuk naar voor toe, de nieuwe ketting is waarschijnlijk een stuk strakker.
Controleer nu of de ketting de juiste lengte heeft door de schakels naar elkaar te brengen

IMG_2302Medium.jpg

IMG_2303Medium.jpg

IMG_2305Medium.jpg


Als dit allemaal juist is halen we de ketting weer even van het achterste tandwiel af om wat meer speling aan de ketting te geven zodat je deze goed kunt klinken, leg altijd even een doekje tussen de achterbrug en de ketting, dit voorkomt vervelende krassen e.d.

IMG_2304Medium.jpg


Als het goed is heb je bij je ketting een losse schakel gehad.
Deze moet je meteen even invetten, zorg ervoor dat de ringetjes en de pennetjes ook goed ingevet zijn voordat je de pennetjes door het plaatje steekt.
Je steekt nu de pennetjes door de twee uiteindes van de ketting en zorg ervoor dat je de ringetjes ertussen doet!!! Eenmaal geklinkt en je komt er achter dat je de ringetjes er niet tussen hebt, kun je de ketting weer breken en een nieuwe schakel bestellen.

IMG_2306Medium.jpg

IMG_2307Medium.jpg



Nu kun je het plaatje en de ringetjes aan de andere kant er op zetten en het klinkapparaat er omheen monteren

IMG_2308Medium.jpg

IMG_2309Medium.jpg




Het apparaat heeft een aantal standen, eerst word er een bepaalde stand gebruikt om het plaatje goed aan te drukken.
Daarna worden de uiteinden van de pennetjes naar buiten gebogen(geklinkt) en zit de schakel vast.

IMG_2313Medium.jpg


Het klinken even 10 keer controleren voordat je daadwerkelijk veel kracht gaat zetten op de kettingpons, het zou zonde zijn wanneer je door haast het pennetje vernaggelt, met als gevolg dat je weer een nieuwe schakel moet bestellen of met een niet goed vastzittend pennetje gaat rijden.
Sommige mensen vinden het prettiger om het klinken met twee hamers te doen, ook dit is natuurlijk een optie, maar voor mij niet de manier.

Nu de ketting op maat geklinkt is en de tandwielen netjes gemonteerd zijn kan het achterwiel ook vastgedraaid worden nadat je de ketting op spanning gebracht hebt.
Als dit gebeurt is kun je het voorste tandwiel vast gaan draaien en vervolgens het lipje(s) van het borgringetje weer ombuigen tegen de moer aan.
Het kapje weer terug monteren en dan ben je klaar!

Succes ermee!!

IMG_2315Medium.jpg

IMG_2314Medium.jpg
 
Heb nog wel even een handige aanvulling voor de startpost misschien even erbij vermelden?

De oude ketting niet gelijk eraf trekken. Het is makkelijker om de tandwielen te wisselen om dán de oude ketting te breken en de nieuwe ketting er met een tie ripje aan vast te maken. Dan trek je de oude ketting eraf over je nieuwe tandwielen en ligt de nieuwe ketting er gelijk goed op! Hoef je hem dus niet door je achterbrug ed te pielen.

Ook als je zelf geen kettingpons apparaat hebt: Oude ketting laten zitten, met de oude ketting op de nieuwe tandwielen naar een motorzaak rijden daar ff breken ook weer aan elkaar knopen en dan de nieuwe weer dicht klinken.

Zo doe ik het ook, gaat uitstekend!
 
Top tips hier allemaal!

Ik heb onlangs mijn fiets (GS500E 1991) voorzien van een nieuwe kettingset. Bij de GS had ik bij het voortandwiel een borgring zitten ipv een moer. Heb effe een nieuwe ring gehaald bij de bouwmarkt en een tang om deze ring open te klemmen!

Verder had ik weinig vertrouwen in het klinken van een ketting... Daarom bij motowebsh*p.nl een gesloten ketting gekocht. Helaas bleek deze bij bezorging niet gesloten te zijn... (en bedankt mafkezen!) Dus ik naar de motorzaak om daar m'n ketting netjes te laten klinken, scheelde mij weer de kosten van zo'n tool en het is nu goed gedaan! Kosten bij Hans van Wijk (zoetermeer) €0,00!

Ik heb dus wel m'n achterbrug gedemonteerd, maar dat vond ik een betere oplossing dan met een paar hamers aan de haal te gaan! Verder nog wat zaken vervangen en meteen de boel een beetje schoon kunnen maken, de brug was er toch uit!

Verder een top HowTo met erg duidelijke pic's!

greetz
 
ik gebruik toch ook liever een eindloze ketting deze is altijd perfect geklonken en wetende dat een ketting maar zo sterk is als de zwakste schakel denk ik dat het x-tra werk om de achterbrug er uit te halen niet op weegt tegen de langere levensduur van de ketting en tand wielen ook vervang ik de laatste tijd na ongv de helft van de levens duur van de ketting alleen het voorste tandwiel dit bevorderd de levensduur van de ketting en is maar een minimale kost en moeite
 
Nee, inderdaad.... wat een onzin allemaal. Ook een ketting met een visje is niet ZWAKKER dan een ketting die gesloten is.

De krachten komen niet anders dan in de trekrichting erop te staan.
Ik heb heel vaak gelezen dat een ketting_met_visje inferieur is aan een geklonken ketting.
En alleen toepasbaar bij motoren tot een 500cc of zo.

Mijn idee daarbij is dat dat laatste eigenlijk onjuist is. Er zal wel bedoeld worden dat zo'n visjesketting alleen tot een beperkt toerental bruikbaar is omdat anders het visje open gedrukt wordt (middelpunt vliedende kracht) en eraf kan springen.

Dat de ketting minder sterk is, klopt mi niet. Immers het is de sluitplaat die over de pennen van de sluitschakel zit, die de trekkracht moet opvangen en niet het visje.

Heb ik het goed?
Zo ja, wat is het max. toerental waarbij een visje verantwoord bruikbaar is?
 
Halloa,

Een beetje laat, maar hopelijk volgt iemand dit onderwerp nog een beetje. Ik ben momenteel bezig om m'n ketting set te vervangen (dus ook de tandwielen). Na een hoop gedoe was ik vandaag eindelijk zo ver om het achterwiel eruit te halen en een nieuw tandwiel te monteren. Wat mij echter opviel toen ik eenmaal het achterwiel weer had gemonteerd, was dat er speling in het tandwiel zit. Er zit nog geen ketting omheen (en is dus ook nog niet vast gezet met de spanners), maar het lijkt me dat het tandwiel geen zijwaartse speling mag hebben.... Lijkt me niet zo handig i.v.m. slijtage e.d.

Weet iemand hoe dit zit, en wat een oorzaak hiervoor kan zijn?

Gr. Jeroen
 
Halloa,

Een beetje laat, maar hopelijk volgt iemand dit onderwerp nog een beetje. Ik ben momenteel bezig om m'n ketting set te vervangen (dus ook de tandwielen). Na een hoop gedoe was ik vandaag eindelijk zo ver om het achterwiel eruit te halen en een nieuw tandwiel te monteren. Wat mij echter opviel toen ik eenmaal het achterwiel weer had gemonteerd, was dat er speling in het tandwiel zit. Er zit nog geen ketting omheen (en is dus ook nog niet vast gezet met de spanners), maar het lijkt me dat het tandwiel geen zijwaartse speling mag hebben.... Lijkt me niet zo handig i.v.m. slijtage e.d.

Weet iemand hoe dit zit, en wat een oorzaak hiervoor kan zijn?

Gr. Jeroen

Zit je wiel wel vast met de juiste bussen ? Zoniet hangt je kettingwielhouder alleen maar te fladderen in je transmissiedempers.

Lijkt me overigens niet het juiste topic om zo'n vraag te stellen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af hoe ik eigenlijk weet of mijn ketting en tandwielen aan vervanging toe zijn? Ik lees weleens dat je de ketting niet meer dan een bepaalde waarde van het tandwiel af moet kunnen trekken. Maar in dat geval zou ik em toch gewoon weer kunnen spannen. Of zeg ik nu iets heel doms? En wat is de gemiddelde levensduur van ketting en tandwielen. En merk je het tijdens het rijden dat je ketting/tandwielen versleten zijn.

Heb namelijk net een motor gekocht met 13000 op de teller en de ketting staat te los.
 
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af hoe ik eigenlijk weet of mijn ketting en tandwielen aan vervanging toe zijn? Ik lees weleens dat je de ketting niet meer dan een bepaalde waarde van het tandwiel af moet kunnen trekken. Maar in dat geval zou ik em toch gewoon weer kunnen spannen. Of zeg ik nu iets heel doms? En wat is de gemiddelde levensduur van ketting en tandwielen. En merk je het tijdens het rijden dat je ketting/tandwielen versleten zijn.

Heb namelijk net een motor gekocht met 13000 op de teller en de ketting staat te los.

Spannen maakt niet uit. Je ketting rekt namelijk uit door het rijden, en valt daardoor na verloop van tijd ruimer om het tandwiel heen.

Je kunt dus idd je ketting naar achter proberen te trekken op het tandwiel. Ik weet niet wat de grens is, maar als je tandjes dan kan zien is ie wel te ver heen geloof ik.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af hoe ik eigenlijk weet of mijn ketting en tandwielen aan vervanging toe zijn? Ik lees weleens dat je de ketting niet meer dan een bepaalde waarde van het tandwiel af moet kunnen trekken. Maar in dat geval zou ik em toch gewoon weer kunnen spannen. Of zeg ik nu iets heel doms? En wat is de gemiddelde levensduur van ketting en tandwielen. En merk je het tijdens het rijden dat je ketting/tandwielen versleten zijn.

Heb namelijk net een motor gekocht met 13000 op de teller en de ketting staat te los.

Om even met de laatste opmerking te beginnen. Hoe weet je dat je ketting te los staat? Je ketting moet namelijk altijd een bepaalde hoeveelheid speling hebben. Zet je hem helemaal strak dan is er geen ruimte om in en uit te veren. Je meet de speling door het eerst het strakste punt op te zoeken. Draai daarvoor met de hand het achter wiel telkens ca 20 cm door en duw telkens met je vinger de onderloop van de ketting in het midden ophoog.

Bij het strakste punt meet je de speling tussen volledig omhoog en volledig naar beneden m.b.v. een meetlat. In het instructie boekje zoek je dan op wat de speling minimaal en maximaal mag zijn. Bij sport motoren is dat meestal tussen de 2 a 3 cm. Bij een TDM moet dat iets van 5 cm zijn.

Bij groter dan maximaal moet je je ketting spannen maar zet je hem te strak dan rij je binnen een paar honderd kms iets duurs finaal kapot!

Er bestaat geen gemiddelde levensduur van een ketting. Dit komt door dat de levensduur sterk afhankelijk is van de smering. Ik doe er ca 25.000km mee. Maar als je niet smeert zou het mij niet verbazen als je de 5000 kms niet haalt.

Je kan de slijtage maar deels opvangen met spannen. Met spannen los je het probleem op dat door de slijtage je kettinglanger wordt. Een ketting met een langere afstand tussen de schakels heeft eigenlijk een tandwiel nodig waarbij de tanden verder uit elkaar staan of een verstelbaar tandwiel (bij mijn weten nog niet uitgevonden hierbij copyright geclaimed)
 
Ik ga trouwens waarschijnlijk dit weekend mijn eigen ketting maar vervangen. Sommige schakeltjes bewegen niet soepel meer, en het verschil tussen het strakste en het slapste punt is nu wel heel veel geworden. Kan nooit goed zijn voor de uitgaande as, dat geklapper O-) .


Ik dacht eraan zo'n pons te kopen voor de klus (40 euri bij jossmit - geschikt voor de DID 525 ketting). Iemand ervaring hiermee? Offeh, heeft iemand toevallig eentje werkloos thuis liggen en wil hem wel lenen of verkopen? :Y

full
 
de moeren die het achterketting tandwiel vasthouden die draaien toch gewoon linksom los?

heb met een stuk tussen achterbrug en velg al zitten wrikken maar krijg er geen beweging in.

ben bang dat als ik nog harder ga duwen ik schade toebreng aan achterbrug of velg...
 
de moeren die het achterketting tandwiel vasthouden die draaien toch gewoon linksom los?

heb met een stuk tussen achterbrug en velg al zitten wrikken maar krijg er geen beweging in.

ben bang dat als ik nog harder ga duwen ik schade toebreng aan achterbrug of velg...
kan zijn dat die met locktight vastzitten. luchtsleutel in de buurt? of koop 'n elektrische versie, heb ik ook gedaan, geen bout meer tegengekomen die niet los wil :)
 
kan zijn dat die met locktight vastzitten. luchtsleutel in de buurt? of koop 'n elektrische versie, heb ik ook gedaan, geen bout meer tegengekomen die niet los wil :)

weet je waar die dingen te bestellen zijn als ik erop google vind ik niks

ah gevonden...
en wat duur, onder de 200 euro vind ik niks :')

ik loop wel ff naar de autogarage toe denk ik :P
 
Laatst bewerkt:
klikje
deze heb ik, kost wel wat... maar heeft een moment van 440 Nm, krijg je alles mee los...
google ook eens op torque wrench of slagmoersleutel, er zijn wss wel lichtere (en goedkopere) versies te vinden...

overigens, iedereen hier; leg ALSJEBLIEF je achterwiel niet gewoon op de grond met je remschijf naar beneden zoals TS... kan nogal schadelijk zijn... leg er bakstenen of iets dergelijks onder, je gaat aardig wat kracht zetten op je achterwiel, trek je zo je schijf mee krom...
 
weet je waar die dingen te bestellen zijn als ik erop google vind ik niks

ah gevonden...
en wat duur, onder de 200 euro vind ik niks :')

ik loop wel ff naar de autogarage toe denk ik :P
da's ook een mogelijkheid ;) blijft trouwens niet alleen bij de aankoop van die slagmoersleutel, je moet daarna nog speciale doppen kopen die daar tegen kunnen enz enz... die kosten ook wat :) succes allessinds! ;)
 
ik ken het gevoel! :) maar mijn probleem is dat het geld dat ik bespaar aan onderhoud, ik uitgeef aan materiaal... dus bespaar eigenlijk niets :+ achja, heb ik een motivatie om veel studentenjobs te doen ;) moest je iets dichterbij wonen mocht je die van mij lenen... zin om even naar belgië te rijden? Ik zorg voor de koffie, jij de koeken! ;)
 
Hey lui, hoe doen jullie het hele zaakje goed uitlijnen? Las al iets over met een touwtje aan de gang, maar die snapte ik niet helemaal :?

Bij de motorzaak hier hebben ze zo'n lasertje dat ze ook bij de NASA gebruiken, helaas beschik ik niet over die luxe :+
 
Hey lui, hoe doen jullie het hele zaakje goed uitlijnen? Las al iets over met een touwtje aan de gang, maar die snapte ik niet helemaal :?

Bij de motorzaak hier hebben ze zo'n lasertje dat ze ook bij de NASA gebruiken, helaas beschik ik niet over die luxe :+
ik bok m'n motor op, zet m'n motor aan, 1e versnelling, zachtjes achterwiel laten draaien. Dan kijk je of je kettingwiel of schijfrem een "zwalpende" beweging maakt t.o.v. je achterbrug. Indien ja===> stellen. Indien nee===> rijden! ;)
weet wel niet of dat de beste methode is, maar werkt iig goed... :)
wel niet vergeten: voorrem vastzetten met een spanbandje, kan je motor niet gaan lopen...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan