distributiespanner vervangen sevenfifty 1994

dick m

Die hard MF'er
24 aug 2010
746
0
noord-holland
Kan iemand mij advies geven hoe ik de spanner van de distributieketting vervang van een Honda sevenfifty van 1994. Ik heb wel ervaring met het vernieuwen van de d.ketting
en spanner van een CBF250, maar de sevenfifty heb ik net in mijn bezit.
Het kleppendeksel eraf halen, kan de spanner eruit gehaald worden, moeten de nokkenassen verwijderd worden?
Dank bij voorbaat voor de info..
gr
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de reacties mannen. Een zouten mal wist ik bv niet. Maar goed eens zoeken op Wikipedia... *D
Blok op zijn kant en frame schuiven... het scheelde niet veel want we kregen hem er
erg moeilijk tussen. Vanaf de rechterkant, eerst het carter erin, dan iets tegen de klok opschuiven en tot onze verbazing plopte hij er opeens in. :')
Wij hadden behoorlijk moeite, want het blok is loodzwaar. We hebben even het kleppendeksel eraf gehaald, scheelde net die 3 cm die we nodig hadden onder de framebuis door.
Het zag er zonder motor niet uit, zo'n kaal freempje. :N
full
 
Laatst bewerkt:
Ik had al ergens op het forum gelezen dat het lastig was het blok erin te zetten. :(
Nou, dat was zeker het geval. Maar goed, na enig gepiel lukte het toch met dank aan mijn zoon Udo. ;) Alleen lukt het mij zeker niet..veel te zwaar. Volgens mij weegt ie meer dan sommige autoblokjes. Nu zitten er een paar bouten in om hem op zijn plek te houden. :Y
Morgen lekker genieten (hoop ik) bij het opbouwen van de motorfiets. *O*
Ik hoop dat ie inderdaad een beetje lekker spint... :9
full
 
Vandaag toch weer zo'n kleine vier uurtjes aan de slag geweest. Tussen de hond uitlaten, de koffie en de lunch door... ;) .Het lijkt misschien niet zoveel, maar toch lekker opgeschoten met:
Het blok vastzetten,
De oliekoeler aanbrengen, was best een heel klusje want de slang aan de bovenzijde
wilde niet los, beetje opgepast dat ik het radiateurtje niet beschadigde, :N
De ketting erom gelegd, gespannen en het deksel bij het voortandwiel erop.
Ook kort daavoor het (niet start)contact bij de zijstandaard aangebracht. De
bedrading loopt onder de dynamo door, samen met de draad van de impulsgever.
De carburateurs goed nagekeken, vlotterdeksels eraf gehaald en alles met lucht schoongespoten. Daarna de choke- en de gaskabel aangebracht, weer zo'n lekker pielwerkje. Maar met een list lukte het toch redelijk. Ik heb met een ijzerdraadje de gashendel op de carb op "vol gas" vastgezet, en dan kan je het tonnetje er redelijk makkelijk in schuiven. :)
Nadat het oliefilter goed was vastgezet heb ik het blok met olie gevuld...
10W40 van Castrol, lijkt mij de juiste olie.
Bij de motorhandel hoorde ik dat men soms bij een revisie het vermoeden heeft dat er slechte olie is gebuikt in het blok. Ja, zo'n opmerking onthou ik wel...
full
 
Ha, nog een seven fifty liefhebber... Gefeliciteerd met de aanwinst, met motor erin kart ie echt heerlijk. :)
Ik ben benieuwd naar foto's van jouw machine... *D
Dank voor de leuke reactie. Normaal maak ik niet zulk verslagjes, maar ik vind dit wel leuk om te doen. Ik zit nl ook vaak te genieten van de ervaringen van anderen.
Hoe zit het met jouw machine?
Bij aanschaf van mijn winterprojectje zag ie er zo uit.. '(
Op de tweede foto in de achtertuin was ie al aardig onder handen genomen.
Tot het moment dat ik de dynamospanner eens wilde bekijken.. ;)
full
 
Even een "grapje"" tussendoor.... ;)
In de achtertuin loopt nog een grote liefde van mij, ha,ha..
Vergeet je mij ook niet?
Hij is ook betrokken bij het geknutsel. Als ik naar beneden kom in mijn "knutselpak" zie ik hem al kijken: "oh jee, hij gaat weer rommelen in de garage". Dat uitlaten wordt weer even niks :Z
full
 
Ha,ha, ja wie weet... :)
Maar een tijdje terug wilde ik mij aanmelden met mijn naam (Dick) maar daar waren er al... tig.. van. Vandaar de toevoeging "m", maar dat is mijn 2e voornaam Martin.
Deze voornaam is geleend van mijn lang geleden overleden opa. Hij had een schuurtje aan het eind van het dorp en repareerde fietsen voor de hele buurt. Als kind ging ik vaak bij hem kijken..
Hij had ook altijd zwarte handen van dat gepruts... Ook in die zin lijk ik op hem. *D
Leuke herinneringen zijn dat, zo met de beperkte middelen van toen... :Y
 
Jeempie, wat een prachtige motoren zeg.... :}
Die SF ziet er werkelijk als nieuw uit, is uiteraard een aardig stukje nieuwer dan de mijne. Wat zal ie rijden! De CBR 1000 is natuurlijk ook een superkanon.. :]
Het getuigt van respect voor de techniek om ze zo mooi te onderhouden dat spreekt mij erg aan. ;)
Veel plezier en veilige km's op de machines toegewenst..
Zelf heb ik nog een Harley Road King van 1995, die is ook nog heel erg mooi.
Ook "dat heb ik eens meegemaakt", was het idee daarachter.
Mijn vrouw is nl een echte Harley fan, liefst matzwart..mijne glimt teveel volgens haar. -O-
Ik vind heel veel dingen leuk, voila mijn probleem,ha,ha...
groetjes *O*
Dick
 
Vandaag eerst met mijn maat naar Motorzoom geweest te Amsterdam. Even paar hebbedingetjes gekocht, zoals een motorhoes. Niet duur, mooie grijze stof en maatje XXL
meegenomen. Daarna verder met de Seven Fifty. Er was nog veel te doen, luchtfilter vastzetten, accubak afwerken, uitlaat monteren met behulp van bakjes om hem een beetje op zijn plaats te houden
Bobines erop, enz... Gelukkig overal plakkertjes opgedaan, zowel op de draadjes
van de bobine en de bougiekabels. ;)
Na het monteren van de plus- en aardkabel, ook op de accupolen aangesloten,
de motor zonder bougies laten draaien op de startknop. Ik denk dat dit wel
zinvol is, dan kan de oliepomp al even lekker zijn werk doen. :9
Morgen de zaak afwerken, bougies erin en...... ????
Ik ben erg benieuwd wat het vele werk heeft opgeleverd.
Een flinke maar wel leuke klus. Ik kan mijn niet voorstellen dat een "echte"motormonteur
cq de dealer dit redt in 1 dag... Zo ja, heb ik daar wel bewondering voor.. :}
full
 
Uhhmmmm,

Ik weet niet hoe het met de rest is die dit topic al vanaf het begin hebben gevolgd maar ik kan niet ontkennen dat ik nu een onderbuik gevoel krijg alsof het mijn eigen motor is. als ik denk aan het komende start moment SPANNEND!! :') :')
Enne Dirk, wel opnemen dat moment en op Youtube knallen hoor!!
Laat ons meegenieten! *O* *O* *O*

GrtZ Herman
 
Dank jullie allemaal beste mensen.. leuk om te lezen dat mensen meelezen,adviseren, enz.. :)
Dat onderbuikgevoel had ik zeker ook, ha,ha...maar goed ik heb serieus gesleuteld en ik moet ook een beetje vertrouwen op mijzelf.. :$
Eerst vanmorgen nog wat andere klusjes uitgevoerd... daarna nog de slangen aan de tank bevestigd, de tank"overloop", de tankontluchting, slang benzinekraan en het slangetje vacuum naar de kraan.
Toen even gestart zonder bougies, zodat de vlotterkamers lekker vol konden lopen.
Daarna de bougies gemonteerd... en wederom de startknop ingedrukt.
Hij wilde niet meteen aan de bak, ik moest vrij lang starten.
Omdat ie echt helemaaluit elkaar geweest is had ik daar begrip voor, tevens zat er wat
(extra) smeerolie boven op de zuigers, ik dacht even dat de bougies vet waren geslagen.
Maar opeens..... te beginnen aan de rechterkant opeens leven in de brouwerij en meteen gevolgd door de andere cilinders. *O*
Hij liep eigenlijk meteen behoorlijk rond.... gelukkig zonder bijgeluid van de ketting.
Wel licht getik van de hydraulische klepstellers.
Voorzichtig warm draaien , waarbij het getik waarneembaar minder werd.
Kleding aangedaan, helmpje op, en een proefritje...gelukkig...
Heerlijk, rustig opwarmen, de vrije baan opgezocht en hij ging weer super...
Paar rondjes gekard en enthousiast over deze heerlijke machine naar huis gereden.
Eerst even nagenieten, het de klus lijkt gelukt en niet voor niks geweest. :]
Wel wat filmpjes gemaakt, maar door de flinke wind langs het noordzeekanaal
is het motorgeluid wel erg vervormd. Kijken wat ik hier nog aan kan doen.
Nu lekker verder met het verder koesteren van de machine..
Ik vind hem top...
Dank voor de reacties en ik wens U allemaal veel genoegen met Uw motor.. :}
Bijgaand nog een paar foto's van vanmiddag.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan