Arduino gebruiken op de motor

Gixxer-harry

MF veteraan
4 jun 2006
3.244
1
Gasselte
Ik ben op het net de Arduino tegen gekomen en ik heb er eentje besteld want er zijn vast heel veel leuke dingen mee te maken voor op de brommert
Kennen jullie dit en doen jullie er ook leuke dingen voor de motor mee?
 
[afbeelding]

Als iemand aanwijzingen heeft voor de nodige transistors, weerstanden en andere dingen die missen dan roep ze maar!

Het idee is dat de hele kalibreermodus met een jumper of zekering die je normaal thuis laat (S3) ingeschakeld kan worden zodat je er niet in komt tijdens gewoon gebruik. Verder gebruikt het een relais (RY2), als daar geen stroom op staat blijft alles verbonden zoals het origineel is. Pas als je het groot licht (S2) een paar seconden ingedrukt houdt gaat het relais om, waarbij de toeter (S1) en het groot licht indicatie lampje (LS1) worden onderbroken zodat je S1 en S2 als inputs kan gebruiken en dat LS1 gaat knipperen om aan te geven dat je aan het kalibreren bent. Na een paar seconden geen input gaat hij weer uit deze modus.

In normale modus is er alleen de input uit de Hall effect sensor en de output naar de R6 teller. Hiervoor lijkt me het volgende loopje wel voldoende:

[afbeelding]

Ik denk dat je dit even opnieuw moet tekenen, want volgens mij blaas je nu je arduino op met 12V als je schakelaar S2 overhaalt. Of hij schakelt niet ligt eraan of het NPN of PNP transistor is, maar dat is voor mij ook lang geleden.
 
Hey allemaal, ik meld me hier ook even. Ik was gisteren aan het zoeken naar of ik een Yamaha R6 km-teller op mijn Div uit 95 kan bouwen, en het probleem was vooral dat mijn motor nog een mechanische tellerkabel heeft. Dus ik heb besloten dat ik zelf een elektrische teller erbij ga bouwen, ik heb altijd al een project voor een arduino gezocht wat redelijk simpel is zodat ik het af kan maken en een mooi resultaat biedt zodat ik het af wil maken, de R6 teller is namelijk vet cool. De arduino moet als speedohealer gaan dienen.

Dus, ik heb alvast geshopt:

[~[url="http://i.imgur.com/Mbcnnr3.png"]afbeelding~][/url]

En een hall effect sensor:

[~[url="http://i.imgur.com/sr0b7Gs.png"]afbeelding~][/url]

Ik moet nog even zien te ontdekken bij welke frequentie van pulsen de teller van de R6 welke snelheid aangeeft in km/h, en hopelijk is dat inderdaad een lineair verband, en dan moet het redelijk eenvoudig zijn om het signaal van die hall-sensor als die op een goede plek zit om te vormen.

Als dat dan werkt dan heb ik nog wel wat vervolgplannen. Het lijkt me sowieso handig om hem rijdend te kunnen calibreren. Het leek me wel een goede optie om de knoppen van de toeter en de starter te gebruiken als inputs, waarbij de starter knop wanneer de motor al loopt dient als 'enter calibration mode' knop en vervolgens de twee knoppen kunnen worden gebruikt voor het omhoog en omlaag bijstellen van de omrekenfactor. Zo kun je heel eenvoudig naast een auto met GPS gaan rijden die hem op cruise control zet en je speedo precies afstellen.

Later wil ik ook de toerenteller aansluiten op de arduino en een gear indicator maken, inderdaad met de verhouding tussen de twee (moet kunnen). En nog later wil ik de boel wel gaan loggen naar een sd kaartje, maar misschien moet dat eerder omdat ik toch wat output wil hebben.

Wat ik nog wel moet doen is een schakeling om de arduino heen bouwen om de 12v sensors en zo goed als input te kunnen gebruiken en misschien in hardware iets doen met de onvermijdelijke ruis/contactdender, en als ik de starterknop wil gebruiken moet ik natuurlijk ook de startmotor als output kunnen gebruiken. Mijn kennis daarover gaat niet veel verder dan 'transistors', dus als iemand tzt daarmee zou willen helpen zou dat geweldig zijn. Solderen kan ik wel en ik heb nog wel van die gatenbordjes met eilandjes voor het prototype.

Nu ga ik even een informele spec maken van wat ik hierboven heb gespauwd en dan de dev omgeving klaarmaken, jullie zien mij hier nog wel terug :9




Ben ik weer, ik heb het volgende bedacht als eerste versie. De kalibreermodus gebruikt niet meer de starter knop want die wordt afgekoppeld als de motor niet in z'n vrij staat, dus dat is vervelend. In plaats daarvan gebruik ik het groot licht als input, dus met die pass-knop kun je ook wat. Nadeel is dat het groot licht wel aan gaat als je dat indrukt, maar je moet ook niet in het verkeer gaan kalibreren.

eDu1EUp.gif


Als iemand aanwijzingen heeft voor de nodige transistors, weerstanden en andere dingen die missen dan roep ze maar!

Het idee is dat de hele kalibreermodus met een jumper of zekering die je normaal thuis laat (S3) ingeschakeld kan worden zodat je er niet in komt tijdens gewoon gebruik. Verder gebruikt het een relais (RY2), als daar geen stroom op staat blijft alles verbonden zoals het origineel is. Pas als je het groot licht (S2) een paar seconden ingedrukt houdt gaat het relais om, waarbij de toeter (S1) en het groot licht indicatie lampje (LS1) worden onderbroken zodat je S1 en S2 als inputs kan gebruiken en dat LS1 gaat knipperen om aan te geven dat je aan het kalibreren bent. Na een paar seconden geen input gaat hij weer uit deze modus.

In normale modus is er alleen de input uit de Hall effect sensor en de output naar de R6 teller. Hiervoor lijkt me het volgende loopje wel voldoende:

[afbeelding]



Dit gaat niet goed vriend :). Lees eerst even door hoe je een transistor gebruikt. Leesvoer: http://users.khbo.be/peuteman/elektr2dekan1sem/deeldoc3.pdf
Als je de werking een beetje snapt kom je met de wet van Ohm en het feit dat (standaard) 0.7V over een diode staat een heel eind :). Ga eerst experimenteren met een losse transistor, weerstanden en wat lampjes / led's, dan begrijp je beter wat er gebeurd en hoe je het kunt gebruiken.


Verder heb ik de volgende opmerkingen over je schema:
- Gebruik, als het even kan, voor alle schakelaars als input dezelfde spanning als de microcontroller, in dit geval 5V.
- Laat de schakelaar naar ground schakelen. Je kunt dan bij de uC zelf een pull-up weerstand zetten of de interne pull-up gebruiken. Waar de schakelaar komt te zitten heb je alleen massa / ground nodig.
- Mocht het een toch een 12V bron zijn die je moet controleren, dan kan je het met een transistor maken. Even zorgen dat overal de juiste weerstanden tussen zitten. Ook hier zorgen dat er een pull-up/down op de pin van de uC zit zodat deze in een gedefinieerde toestand is, ook wanneer de transistor niet open wordt gestuurd. Zoals het nu is getekend gaat het in iedergeval zeker niet werken ;), ookal begrijp ik de gedachtegang :p.

Wat betreft je schema, gebruik de +5V / GND symbolen veel meer in plaats van al die lijntjes te trekken. Zo wordt het snel een chaotische puinhoop ;). Verder, als het even kan zorgen dat de componenten zo zitten dat de stroom van boven naar beneden loopt. Een voorbeeld hiervan is Q2, S3 en het relais. Die kun je mooi in volgorde boven elkaar zetten.


Goed, had een tijdje geleden wat plaatjes beloofd van mijn gear indicator, dus bij deze ;) :
IMAG0046.jpg

IMAG0048.jpg

IMAG0049.jpg

IMAG0050.jpg

IMAG0051.jpg


Printjes zijn 18.9mm x 12.8mm 8-)
Bovenste print bevat een PIC16f688, een 100nf condensator en 8 voorschakelweerstanden (0603), op de onderste print zit een spanningsregelaar (LD1117) en nog wat condensator/weerstanden grut. Om het stroomverbruik laag te houden zet ik maar 1 segment tegelijkertijd aan. Door dit heel snel te wisselen (1ms) zie je er niks van :).
 
Volgens mij gooi je iets door elkaar :?

Ik kan me de verwarring voorstellen ;) Hopelijk een betere uitleg dan: er werd gesteld dat je ook het aantal pulsen kunt tellen in een vaste tijd ipv. de tijdsduur (pulsduur of periode). Als je bij een snelheid van 300kmh 44 pulsen/s krijgt, dan is bij die snelheid een max resolutie van 44 stappen / 300kmh te halen als je 1s lang telt. Bij bv. 43 pulsen/s zouden we meten 293kmh. 7kmh verschil door 1 puls minder. Erg lager resolutie dus.

Maar we willen 1kmh resolutie hebben dus moeten we bij 300kmh veel langer tellen, minstens 300 pulsen. Dat duurt dan al ~7s, en voor lagere snelheden nog langer..... Niet bruikbaar dus.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen maken dat deze methode niet werkt voor een (paar) magneten.
 
Heb net een gebruikte R6 teller gehaald, maar hij gaat niet aan :( Een simpele test gedaan die in een WPH staat (accu aangesloten op een stel pinnen, dan zou hij gewoon aan moeten gaan) maar er gebeurt niks. Er zit een 7805 in en ik meet wel 5v op de output als die aanstaat, dus ik heb het idee dat het goed aangesloten zit. Hij kan al kapot zijn, of anders weet ik het niet. Toch onhandig dat ik zelf geen R6 heb :9
 
Ah op die fiets, duidelijk :)

Standaard digitale tellers updaten de snelheid ongeveer 3 a 4 keer per seconde (inschatting, niet gemeten). Je zou dan met die methode 7 x 3 a 4 is 21 tot 28 magneetjes op je velg moeten plakken. Das wel wat veel idd. Op het voortandwiel is gunstiger, want die draait harder rond.

Overigens duurt die methode bij lagere snelheden niet langer. De tijd is immers vast ;)

Maar goed, als het tellen van de pulsen gelukt is moet je nog iets verzinnen hoe je weer pulsen naar de R1 teller uitspuugt. Maar dat moet programmeertechnisch niet erg moeilijk zijn (maar bij mij is het erg roestig, al weer lang geleden dat ik wat met microprocessors gedaan heb. PWM controllers bouwen met hexadecimale code etc. Dit Arduino gebeuren is wel erg interessant moet ik zeggen.)
 
Pulsen tellen in een vaste tijd lijkt me niet handig, dan moet je veeeel te lang wachten voor een beetje resolutie, ook al rijd je 300kmh: bij 44 pulsen/s en een resolutie van 1kmh moet je 300/44 ~7s wachten... Beter: puls-breedte of periode meten.

Ja, ik kwam ook al tot die conclusie. Voor het meten van snelheid is het aantal pulsen per seconde nogal laag. Daar haal je de benodigde nauwkeurigheid al wel door de tijd tussen de pulsen te meten.

Maar met het tellen van toerenpulsen is dat een ander verhaal. Dan gaat het zeker belangrijk worden.

Bij 500 rpm heb je dan minimaal 1000 pulsen per seconde (bij mijn Fireblade tenminste, twee pulsen per omwenteling). Bij 20.000rpm heb je 40.000 pulsen per seconde. Dan wordt de minimale tijdseenheid waarmee je je teller moet ophogen 1/39999-1/40000 = 0,000000000625 seconde (. Dat is veel te kort. En als je tot de 500rpm terug wil kunnen meten, krijg je ook nog eens hele grote getallen.

Dus voor het tellen van toeren is het handiger als je de twee methodes mixt.

Ik begon mijn verhaal aan de hand van de kilometerteller, maar besefte later dat het daarvoor nog allemaal niet zo kritiek was.
 
Heb net een gebruikte R6 teller gehaald, maar hij gaat niet aan :( Een simpele test gedaan die in een WPH staat (accu aangesloten op een stel pinnen, dan zou hij gewoon aan moeten gaan) maar er gebeurt niks. Er zit een 7805 in en ik meet wel 5v op de output als die aanstaat, dus ik heb het idee dat het goed aangesloten zit. Hij kan al kapot zijn, of anders weet ik het niet. Toch onhandig dat ik zelf geen R6 heb :9

Bleek dat ik fout zat te kijken, intussen heb ik hem aan gekregen :D De labvoeding en multimeter draaien overuren om de pinout vast te stellen maar ik begin steeds meer te gapen en fouten te maken dus ik ga morgen weer verder. Met een beetje mazzel krijg ik dan ook mijn AVR programmer aan de praat en kan ik proberen wat data naar de chip te sturen over tacho en speed.
 
Laatst bewerkt:
Ik zag een ‘Arduino’ controller met 32 Kb geheugen bij Conrad en die heeft niet eens een Arduino moederbord/card nodig. :) ( 092026 - NB € 5,78 )
 
Laatst bewerkt:
Ik zag een ‘Arduino’ controller met 32 Kb geheugen bij Conrad en die heeft niet eens een Arduino moederbord/card nodig. :) ( 092026 - NB € 5,78 )
je hebt dan alleen nog een printplaat nodig en componentjes voor je voeding. Daarnaast is er heel veel te vinden aan code voor de arduino en is de beschikbare API sterk vereenvoudigd. ;)

Als je je een beetje je best doet kan je ook arduino code naar je eigen bord/ATMega zetten. Maar voor experimenteren/leren is een arduino toch makkelijk. Zeker met alle shields die er te krijgen zijn. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de pinout in ieder geval af, het lukt me al om een beetje input te geven met de hand dus het plan is om nu eerst een arduino zo te programmeren dat ik een gegeven snelheid en toerental op de meters kan krijgen, en dan later als mijn sensor binnenkomt de snelheid daaruit afleiden (en het toerental ook vanuit mijn motor interpreteren).

Ik heb er een kabel aan gemaakt maar ik had niet gezien dat op de print al een pin nummering stond dus nu heb ik twee nummeringen :P Maar ik ga wel uit van de mijne om verwarring te voorkomen. Ik weet nog niet hoe ik het uiteindelijk ga doen met de bekabeling, maar dat zien we wel weer. Nu een arduino bemachtigen :9

bwb2U4M.png


hB7Bw7U.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog nooit met arduino gewerkt, maar is het niet vele malen goedkoper, en flexibeler om gewoon een ATmega32 ofzo in DIP te kopen en een breadboardje en daarmee een beetje mee te experimenteren? Heb je wel een programmer nodig van een paar tientjes... Maar dan kan je meteen zo'n beetje alle gangbare AVR microcontrollers programmeren.. Moet je alleen wel een beetje C voor kennen, weet niet of dat met arduino ook al is?

In ieder geval, dit is de site van het boek, wat geschreven is door de docent van de Hogeschool van Amsterdam, waar ik ook het vak microcontrollers van gehad heb, en het is ook een heel mooi naslagwerk, hij verkoopt het boek ook, dus voor de mensen die er echt in geïnteresseerd zijn, is het misschien een leuk boek om te kopen en zo te beginnen met microcontrollers, staat bomvol met voorbeelden etc. En dat is juist het makkelijke, je hebt dan de basis, en kan dan zelf een beetje dingetjes aanpassen om het naar je eigen hand te zetten :)

Link naar de site (waar ook alle code uit het boek te downloaden is):

TransIP - Reserved domain

En de link naar de site met wat opdrachten behorend bij het vak:

Microcontrollers


Link naar een Atmega32:

Conrad: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/154081/
Farnell: http://nl.farnell.com/atmel/atmega32-16pu/ic-8bit-32k-flash-mcu-dip40/dp/9171282

Grappig dat Farnell duurder is als Conrad :')

En dan heb je deze programmer nodig:

http://nl.farnell.com/atmel/atavrisp2/in-system-programmer-for-avr-8bit/dp/1135517?Ntt=avrisp

Als je voor €50,- ex BTW besteld bij Farnell, kan je daar als particulier ook bestellen, dus 2 ATmega32s erbij en je zit aan dat bedrag, maar er zullen er hier vast een paar zijn met een eigen bedrijf, die misschien wel een groupbuy ofzo willen organiseren? (ik kan dat zelf helaas niet)

Nog een paar linkjes voor de programmer:

http://store.atmel.com/PartDetail.aspx?q=p:10500054#tc:description

http://www.digikey.com/product-detail/en/ATAVRISP2/ATAVRISP2-ND/898891


Zo, heel verhaal, maar, als je er echt mee verder wilt, kun je op de websites en boeken waar ik naar gelinkt heb een hele hoop informatie vinden om te beginnen met C en microcontrollers :)
 
Voor niet veel meer dan 15 euro koop je de nieuwste Arduino bij dx.com, moet je wel geduld hebben want het kan een paar weken duren. Daarom zit ik voorlopig ook vast :P Misschien geef ik toch toe en koop ik morgen een arduino over van iemand in de buurt.
 
Arduino is en blijft programmeren voor mensen die de kennis niet hebben maar toch wat willen maken. Natuurlijk niks mis mee, wellicht een optie om eea te leren met uC's. Maar het is niet geschikt om tijdkritische / realtime applicaties te maken.

Dan kun je beter de stap zetten om te begrijpen wat een uC en de taal C echt kan (en wat niet), alle registers zelf te configureren, interrupts gebruiken enz.
 
Arduino is en blijft programmeren voor mensen die de kennis niet hebben maar toch wat willen maken. Natuurlijk niks mis mee, wellicht een optie om eea te leren met uC's. Maar het is niet geschikt om tijdkritische / realtime applicaties te maken.

Dan kun je beter de stap zetten om te begrijpen wat een uC en de taal C echt kan (en wat niet), alle registers zelf te configureren, interrupts gebruiken enz.

Nouja, en die post die ik straks postte, was nou juist bedoeld voor die groep, die eens wat verder wil met microcontrollers, daar is dat boek wat ik linkte heel geschikt voor.. je begint vanaf 0 en je kan steeds meer.. Maar, ook gewoon meteen hetgene waar je mee wilt werken, opzoeken.. Zoals bijvoorbeeld LED displays, LCD's, interrupts etc. :)
 
Nouja, en die post die ik straks postte, was nou juist bedoeld voor die groep, die eens wat verder wil met microcontrollers, daar is dat boek wat ik linkte heel geschikt voor.. je begint vanaf 0 en je kan steeds meer.. Maar, ook gewoon meteen hetgene waar je mee wilt werken, opzoeken.. Zoals bijvoorbeeld LED displays, LCD's, interrupts etc. :)

Daar haakte ik ff op in, dat Arduino leuk is om een keer mee te spelen, maar als je iets moeilijkere dingen wilt maken je verder moet kijken :).
 
Daar haakte ik ff op in, dat Arduino leuk is om een keer mee te spelen, maar als je iets moeilijkere dingen wilt maken je verder moet kijken :).

En, als je je er beetje in verdiept en C een beetje kent, kan je gewoon elke willekeurige AVR pakken met de functie's die je nodig hebt (interrupts, I/Os, timers etc.) zonder dat je een heel bordje hoeft te kopen met voorgedefineerde dingen.. Dan kan je gewoon alle interrupts gebruiken of bepaalde I/Os enzo.. :P

Begint wel weer te kriebelen om weer is wat te gaan maken eigenlijk..
 
Laatst bewerkt:
...Maar het is niet geschikt om tijdkritische / realtime applicaties te maken.
...

:? Leg eens uit

heleboel info ;)

Bedankt, systematisch volgens zo'n boek leren lijkt me zeker niet slecht.
Die ISP programmer van Atmel zou ik alleen niet kopen. Best veel geld voor alleen maar ISP. "Gratis" isp programmers zijn er bij de vleet te vinden. En voor een paar Euris meer heb je een Atmel Dragon waarmee je ook kunt debuggen en fuse-bits programmeren.

Als je met Duits overweg kunt kun je op deze sites ook gratis tutorials vinden:
Mikrocontroller.net Tutorials voor avr-gcc maar ook oplossingen voor typische toepassingen
Algemene C-basis cursus (niet µ-controller)
 
:? Leg eens uitBedankt, systematisch volgens zo'n boek leren lijkt me zeker niet slecht.
Die ISP programmer van Atmel zou ik alleen niet kopen. Best veel geld voor alleen maar ISP. "Gratis" isp programmers zijn er bij de vleet te vinden. En voor een paar Euris meer heb je een Atmel Dragon waarmee je ook kunt debuggen en fuse-bits programmeren.

Als je met Duits overweg kunt kun je op deze sites ook gratis tutorials vinden:
Mikrocontroller.net Tutorials voor avr-gcc maar ook oplossingen voor typische toepassingen
Algemene C-basis cursus (niet µ-controller)

Dacht dat ik met die AVR-ISP-MK2 ook fuse-bits kon programmeren, alleen debuggen niet, maar dat heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt.. (oorzaak-gevolg? :P) Meestal gewoon wat LEDs om te kijken of de uC niet hangt etc. Deze iig ooit eens met een paar studenten uit de VS besteld voor 35 euro ofzo, was wel handig omdat deze in een behuizing zit en niet die 10-pins connector gebruikt (halve pinning is GND, dus onnodig groot), terwijl de rest met zo'n MySmartUSB printje rondliep die nog wel is kapoet gingen vanwege ESD, of gewoon mechanische schade... Maar, zo'n AVR dragon is dan misschien nog wel is een leuke investering, als je toch zoiets wilt gaan doen inderdaad.. :)

Enne, met dat boek doe je eigenlijk alleen wat je wilt gaan maken hoor, ik heb niet dat hele boek hoeven doen.. Kregen in het begin een paar lessen standaard C programmeren om gewoon kleine computer programmatjes te maken (hello world! etc), en daarna was de opdracht om gewoon zelf iets te bouwen met een ATmega32 met behulp van dat boek.. Ik had toen gekozen voor een lichtkrantje met een DOT-Matrix displaytje :) Wat nog best een beetje werk was... PWM'en enzo...
 

Arduino maakt gebruik van kant en klare blokken code, die alles sequentieel uitvoeren. Wil je een blok data verzenden via bijv. spi, gaat dat blok eerst al die data uitklokken om daarna door te gaan met de volgende instructie. Dit kun je overigens ook zelf in C kloppen, zijn wellicht ook libraries voor te vinden.

Als je dat goed wilt doen maak je gebruik van een stukje hardware in de uC. In het geval van, bijvoorbeeld, SPI maak je gebruik van USI (Atmel) of MSSP (Microchip), zie de datasheets ;). Kort samengevat zorgt deze hardware er voor dat je een byte naar een buffer kunt schrijven. Als er iets in de buffer staat zorgt de hardware in de uC dat de data in de buffer 1 voor 1 naar buiten worden geklokt.

Nu komt het mooie, het blokje hardware kan een interrupt genereren zodra de buffer leeg is. Die interrupt zorgt dat een bepaald stuk code direct wordt uitgevoerd. Dit gebruik je om de volgende byte in de buffer te schrijven. Het grote voordeel is dat je niet hoeft te wachten totdat alles is verstuurd, maar semi-parallel andere code kunt uitvoeren.

Je moet eerst die hardware instellen, denk hierbij aan klokfrequentie, op/neergaande klokflank, master/slave de interrupt configureren enz. Vervolgens moet je code kloppen die alle data in een array klaar zet en het verzenden start. Vervolgens wordt de daaropvolgende code uitgevoerd.

De interrupt wordt aangeroepen zodra de buffer leeg is. In de interrupt controleer je of je alle data hebt verzonden: Indien nee kopieer je de volgende byte in de buffer, indien ja beëindig je het zenden.

Door op deze manier echt gebruik te maken van de uC gaan andere acties gewoon door ipv wachten op het verzenden van een blok data.
 
Laatst bewerkt:
Misschien een idee om van Arduino te switchen naar een Raspberry-pi.
Persoonlijk vind ik die wat makkelijker te programren je hebt gewoon wat meer "vrijheid" dan een arduino.
 
Laatst bewerkt:
Misschien een idee om van Arduino te switchen naar een Raspberry-pi.
Persoonlijk vind ik die wat makkelijker te programren je hebt gewoon wat meer "vrijheid" dan een arduino.

Met een Arduino, of een basic ATmega, is het wel makkelijker om real-time metingen te doen. Op een PI draait je programma boven op een operating system, en je kan niet voorspellen wat die allemaal doet terwijl je programma draait.

In de praktijk zal het juist moeilijker blijken omdat je programma zich in allerlei bochten moet wringen om dingen te compenseren die op een basic Arduino nooit zullen gebeuren.

Heb je meer kracht nodig dan een ATMega (of Arduino) heeft? Probeer dan een ARM LPCxxxx processor. Ook bij Voti te koop, leuke bordjes met veel kracht voor weinig geld. Bijvoorbeeld deze: http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?ARM-P1343.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan