Arduino gebruiken op de motor

Gixxer-harry

MF veteraan
4 jun 2006
3.244
1
Gasselte
Ik ben op het net de Arduino tegen gekomen en ik heb er eentje besteld want er zijn vast heel veel leuke dingen mee te maken voor op de brommert
Kennen jullie dit en doen jullie er ook leuke dingen voor de motor mee?
 
Lol

Ik vind dit soort dingen echt super leuk
Het kopen van een ecu met data log mogelijkheden kan iedereen maar als je het "zelf" bouwt dan snap je hoe het werkt en kan je het ook repareren
Ik hoop dat ik ook zo ver kan komen met mijn Arduinotje
Ik kan niet wachten tot ie hier eindelijk is

Was de sketch (programma's voor de arduino worden zo genoemd)makkelijk te maken?
 
Was de sketch (programma's voor de arduino worden zo genoemd)makkelijk te maken?

Bij iedere chip of groter product hoort een datasheet.

Daarin staat hoe het ding werkt en hoe je het werkend maakt.

Voor de Arduino heeft waarschijnlijk wel iemand de software geschreven voor de SD kaart en het openbaar gemaakt, dus dat kan je dan zo gebruiken of verbouwen.

Gebruik je geen Arduino of een heel andere chip, dan programmeer je gewoon volgens de datasheet van het product, tot je hebt wat je wilt.

Maar Arduino of niet, software is software, oftewel het doel wat je wil bereiken.

Met die doelen moet je klein beginnen, als je je Arduino hebt zal je al heel tevreden zijn als je een Ledje kan laten knipperen.

Zo begint iedereen.
 
Ik denk dat als ik het ledje op het boadje kan laten knipperen dat ik dan een gat in de lucht spring en een smile van oor tot oor heb

Mechaninisch en elektisch heeft een motorfiets/auto weinig geheimen voor mij maar electronica is voor mij helemaal nieuw dat had nooit mijn interesse want ik dacht dat ik dat toch nooit kon leren en repareren maar met de arduino bouw stenen is het denk/hoop ik zelfs voor mij te leren om er leuke dingen mee te bouwen
Ik heb ideeen genoeg die volgens mij te doen en te maken zijn

En misschien dat er meer motor mensen zijn die door dit topic gaan spelen met de boardjes en wie weet wat we dan met zn alle kunnen verzinnen en maken

Ga zo door en hou ons aub op de hoogte van de vorderingen
 
Dan nog een laatste tip:

Zo'n microprocessor is te vergelijken met een pc. Over het algemeen zijn ze zelfs al sneller dan de eerste pc's.

Met 1 groot verschil: ze hebben geen beeldscherm om te kijken wat ze doen en of ze het doen.

Daarom is het voor ontwikkeling in het algemeen toch makkelijk om te weten wat zo'n ding uitvreet.

Op deze pagina vind je een Lcd-display voor de Arduino:

http://www.antratek.nl/Shields.html

Vervolgens heb je te maken met de snelheid waarmee alles gebeurt. Je kan wel Leds aan en uit zetten, maar als je oog het niet kan volgen, heb je er weinig aan.

Voor dat is een oscilloscoop onontbeerlijk.

Met een oscilloscoop kan je electriciteit, signalen zichtbaar maken. Zonder zo'n ding is alles abstract en het is de snelste manier om een probleem te vinden.
 
Ik denk dat als ik het ledje op het boadje kan laten knipperen dat ik dan een gat in de lucht spring en een smile van oor tot oor heb

Mechaninisch en elektisch heeft een motorfiets/auto weinig geheimen voor mij maar electronica is voor mij helemaal nieuw dat had nooit mijn interesse want ik dacht dat ik dat toch nooit kon leren en repareren maar met de arduino bouw stenen is het denk/hoop ik zelfs voor mij te leren om er leuke dingen mee te bouwen
Ik heb ideeen genoeg die volgens mij te doen en te maken zijn

En misschien dat er meer motor mensen zijn die door dit topic gaan spelen met de boardjes en wie weet wat we dan met zn alle kunnen verzinnen en maken

Ga zo door en hou ons aub op de hoogte van de vorderingen


leuk idee, ik heb er zelf ook eentje.
je kan zonder LCD scherm ook kijken wat er gebeurt, zolang je dat maar in programmeerd, je kan de arduino informatie terug laten schrijven naar je PC.
Via de arduino PC software heb je een serial monitor.


Dit is een erg gaaf project, zit naar mijn idee te veel onnodige zooi op, en zijn ook wel dingen die beter/makkelijker kunnen, maar toch vet :D

Scooterputer
 
Eentje met iets meer kracht: Home | Mbed

Het meeste wat ik zie, dat zijn logische signalen die je wilt gebruiken. Enige wat niet in logica uit te drukken is, is de gaskabel of positie sensor. Is het nog de overweging waard om een FPGA te gebruiken? Het is heel anders dan een microcontroller, maar zeker net zo krachtig, zeker voor logische bewerkingen. Altera heeft een goede en gebruiksvriendelijke werkomgeving en experimenteer bordjes koop je inclusief programmer al voor vier tientjes op Ebay. Enige nadeel is dat je er in het begin even je tanden in moet zetten om jezelf erin wegwijs te maken.
 
Heren ik vraag niet wat het is ik vraag of jullie er ervaring er mee hebben
En als je de moeite neemt om te kijken wat het is dan zie je misschien dat het een heel leuk ding is die ongekende mogelijkheden heeft

Ik zat bv te denken aan:
veel minder schakelaars op je stuur
digitale teller
knipperlichten die anders knipperen
Een allarm
Afstandbediening
ontsteking
misschien zelfs te gebruiken als ecu (megasquirt is ook geschreven in C++)
Fly by wire gaskabel
enz

Je bent nogal wat van plan....

ben je programmeur ?

anders heb je een beste uitdaging !

Wel interessant !

Suc6 en wel posten wat je uiteindelijk hebt gemaakt !
 
Nee ik ben geen programeur
Ik heb ideeen genoeg idd maar of ik ook kan uitwerken weet ik niet
Ik denk dat het allemaal wel mogelijk is en het programeren van de Arduino is volgens mij niet zo heel erg moeilijk de taal bestaat maar uit 8 comando's

Ik denk dat de chinees de meine op de fiets aan het brengen is....wacht er nog steeds op
Voor een snelle levering kan je beter in nederland bestellen
 
De arduino is een uitstekende keuze om mee te beginnen. Denk er wel om dat als je componenten koopt (een LCD bijvoorbeeld) dat je bijna altijd dingen moet solderen. Op arduino.cc zijn een heleboel tutorials en walkthroughs te vinden, als je er dan niet uit komt kan je ook op dat forum je vraag nog kwijt, zijn een heleboel kundige mensen op dat forum.

En geen zorgen, je hoeft echt geen programmeur te zijn om de arduino aan de praat te krijgen, als ik je een tip mag geven, begin met de Arduino IDE (Integrated Development Enviroment - ook te downloaden van arduino.cc).

Oja, koop een breadboard en jumper wires, scheelt een hoop frustratie :)
 
Ik heb de meeste tutorials gedaan en man wat is er veel mogelijk met dit printje
Er is een hele nieuwe wereld voor me open gegaan
Het pakketje dat ik heb gekocht was 30 euro en ik heb al voor 300 euro geleerd een goede koop wat mij betreft
Het programmeren is wel wat lastig maar wel heel leuk vind ik
Lekker puzelen en prutsen

Ik vind ook de andere programma's die er op aan sluiten heel mooi
Bv Fritzing is gratis en makkelijk (progie om de elementen virtueel op een breadboard te plaatsen en daar kan je dan schema's mee maken en print ontwerpen die je in de toekomst dan kan laten maken)
processing is volgens mij iets dat er voor zorgt dat je via de comp van alles kan laten gebeuren maar daar ben ik nog niet mee bezig

Nu ga ik weer verder puzzelen naar de mogelijkheid om met 1 schhakkelaar div verschillende dingen te doen.......bv richting, verlichting groot/dim met 1 knop

Wordt vervolgt
 
Lachen man! Ik heb met Arduino gewerkt tijdens mijn minor. De learning curve is niet heel hoog, er is genoeg support op de site van Arduino en er zijn veel scriptjes te downloaden. Zat tijdens de minor al na te denken over hoe ik het voor mijn motor kon gebruiken.

Uiteindelijk een andere programmeer taal gekozen aangezien mijn interesses op het web liggen.

Maar leuk topic ga ik zeker volgen!!
 
Laatst bewerkt:
Hey zijn er al wat leuke electronica projecten gelukt in de tussentijd?
Misschien leuk om dit topic wat meer leven in te blazen als bv. iemand wensen heeft, vragen hoe iets geprogrammeerd moet worden, of hardware-matig gedaan moet worden.
Nog een adres voor goedkope boards
Ik bestel er zelf regelmatig RC onderdelen, is betrouwbaar en ook goed via email te bereiken voor vragen.

Wat zijn zo de sites voor leuk-geprijsde electronica komponenten? Zelf bestel ik steeds vaker bij Reichelt in Duitsland.
 
Nee ik ben geen programeur
Ik heb ideeen genoeg idd maar of ik ook kan uitwerken weet ik niet
Ik denk dat het allemaal wel mogelijk is en het programeren van de Arduino is volgens mij niet zo heel erg moeilijk de taal bestaat maar uit 8 comando's

Denk dat dit je nog gaat tegenvallen, een programeertip: vaak heeft iemand anders hetzelfde 'probleem' gehad dus google is je beste vriend :+
 
Hey zijn er al wat leuke electronica projecten gelukt in de tussentijd?
Misschien leuk om dit topic wat meer leven in te blazen als bv. iemand wensen heeft, vragen hoe iets geprogrammeerd moet worden, of hardware-matig gedaan moet worden.
Nog een adres voor goedkope boards
Ik bestel er zelf regelmatig RC onderdelen, is betrouwbaar en ook goed via email te bereiken voor vragen.

Wat zijn zo de sites voor leuk-geprijsde electronica komponenten? Zelf bestel ik steeds vaker bij Reichelt in Duitsland.

Ik ga voor mijn circuitmotorfiets gebruiken maken van Arduino.

Datalogger (voor toerentallen,lambda sonde,tps,luchtdruk in luchtfilterkast,...)

Wel ga ik eerst beginnen met de starterskit, voor tps kun je bv tinkerkit gebruiken (extra modules die ja aansluit op de arduino).

Hoeveel shields kan je eigenlijk op elkaar zetten?

BV voor mij: arduino uno + datalogger (SD kaart shield) + tinkerkit en bijhorende modules.

Of in welke volgorde moeten deze staan?
 
Ik zal aankomende week even een filmpje schieten van mijn electronische ontsteking op een test (grasmaaier) blokje. EFI zit nog in de planning (eerste prototype heb ik al), maar momenteel vreet school veel tijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan