Verschil in ketting gereedschap

DME3

MF veteraan
6 aug 2007
5.380
1
Heverlee (Leuven), België
Ik ben wat op de uitkijk naar gereedschap om zelf m'n ketting te kunnen vervangen.

Nu las ik dat bv. DID een ander soort tool gebruikt dan andere kettingmerken.

Na wat rondzoeken kom ik ook op flinke prijsverschillen.

Zo bv. deze van AFAM voor bijna 250 euro :?
AFAM Kettingbreker en riveteer toes

Dat vind ik toch wat te gek...

Dan heb je bv. deze voor 50 euro. Enkel voor DID kettingen.
Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit

Dan heb je nog deze dingen. Universeel, voor alle merken?
Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit
Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit

Zit er eigenlijk een verschil in werking tussen deze tools?

Die laatste met de hamers ziet er me wat link uit. Gaat dit met de andere gereedschappen ook zo?
 
Hahaha, hoe toepasselijk:

baatsen.com

Ketting gebroken ben lid KNMV maar pech service alleen aan de openbare weg
Dirty op z'n kant om hem uit het gat te krijgen..
kijk naar de ketting en zie dat de verbindings schakel [visje] het begeven heeft..
maar de link met de 2 pennen waar het visje op komt hangt er nog aan.
Daar mee de ketting maar omgelegd, denk als die blijft zitten tot ik de modder uit ben ben ik al erg blij
 
nog altijd geen onderbouwing. Alleen onderbuik geleuter.

Niks geen onderbuik geleuter , heb al meerdere keren mee gemaakt dat het visje verdwenen
was. Maar dat had ik al gemeld. Gelukkig controleerde ik dat na elke sessie, rit, want ik vertrouwde dat stinkding toch niet. Maar je moet het zelf maar weten , alleen is het een echt slecht advies om een ander dat aan te raden.
:W
 
Laatst bewerkt:
De kettingpons van Louis van € 50 euro is een prima ding. Ik zou er alleen een paar reserve-pennetjes bij kopen, want die willen nogal eens breken als er teveel druk op komt.
Altijd het kopje afslijpen als je een pennetje wilt uitdrukken.
Nee, ze breken doordat pen en gat niet goed uitgelijnd worden. Dan buigt de geharde persstift maar bar slecht, en breekt zonder waarschuwing. Bij goed gebruik gaat dit setje vele honderden kettingen mee, ook zonder het (volstrekt onnodige) afslijpen van de koppen van de kettingschakels.
 
Als je bij Jos Smit je kettingsetje besteld kan je voor een gereduceerde prijs een breker/klinker erbij kopen. Volgens mij is het wel een stukje gereedschap met een goed prijs/kwaliteit verhouding.

http://www.jossmit.nl/contents/nl/d1358.html


das de zelfde als de 2e link in de op. en tis idd gwn hartstikke goed spul.

wel even opletten, met het persen van de link moet je het pinnetje omdraaien. (daar heeft het mij een extra pinnetje gekost)

ik heb alles gwn volgens de gebruiksaanwijzing gedaan, ook netjes de uiteinde om gevelsd (klinkt moeilijker dan dat het is)

en daarna voor de zekerheid bij de garage laten controleren, en t zat perfect.
 
Als je bij Jos Smit je kettingsetje besteld kan je voor een gereduceerde prijs een breker/klinker erbij kopen. Volgens mij is het wel een stukje gereedschap met een goed prijs/kwaliteit verhouding.

http://www.jossmit.nl/contents/nl/d1358.html
Ja, dat is diezelfde Chines kopie van de DID klinkset die mij ook zo goed bevalt. Louis in Dld verkoopt die onder de naam Rothewald voor (naar ik meen) nog geen 25 Euro.....
 
Ik heb die van Rothwald gekocht en tot nu toe twee keer gebruikt om te klinken. Gaat prima maar vergt wel enige kracht en handigheid. (En de handleiding goed lezen)

Breken heb ik nog niet een geprobeerd. Nokjes wegslijpen met de haakse slijper gaat veel sneller denk ik.
 
Nou heb ik dozijnen brommers, tig motoren gehad, on en off road, maar kan me niet heugen dat ik ooit een visjes probleem heb gehad.
Inderdaad, ze slijten wel. En ja, bij de dikkere motorkettingen (DID) zit standaard een klinkschakel. Het zal een rede hebben....

Vreemde is dat ik bij serieus off road gebruik nog NOOIT iets met de ketting aan de hand heb gehad. Zo'n visje is juist ideaal. Kun je onderweg de ketting er makkelijk afhalen mocht je door mechanisch ongemak een stuk moeten duwen. Een klinkschakel krijg je er met een schroevendraaier niet af.

Maar ehm, meneer Zot, we wachten nog steeds op de uitleg hoor!

Zal het als eerste toegeven; Ik weet het namelijk niet.

8-)
 
Nou heb ik dozijnen brommers, tig motoren gehad, on en off road, maar kan me niet heugen dat ik ooit een visjes probleem heb gehad.
Inderdaad, ze slijten wel. En ja, bij de dikkere motorkettingen (DID) zit standaard een klinkschakel. Het zal een rede hebben....

Vreemde is dat ik bij serieus off road gebruik nog NOOIT iets met de ketting aan de hand heb gehad. Zo'n visje is juist ideaal. Kun je onderweg de ketting er makkelijk afhalen mocht je door mechanisch ongemak een stuk moeten duwen. Een klinkschakel krijg je er met een schroevendraaier niet af.

Maar ehm, meneer Zot, we wachten nog steeds op de uitleg hoor!

Zal het als eerste toegeven; Ik weet het namelijk niet.

8-)
Op de crosser zit ook een sluitschakel, nergens last van gehad bij meerdere dagen. De ketting slijt zelf harder dan het visje en ik betwijfel of ie daarbij loskomt, maar op mijn literbike komt toch echt een sluitschakel.
 
Hoi Oma

Zijn er mensen die ervaring hebben met de kettingpons easy riv 5 van Afam?
AFAM Kettingpons en -klinkset EASY

Ziet er simpel en doeltreffend uit. Ik heb een pons setje van Louis maar daar brak bij de eerste keer het pinnetje al.
Dan heb je het niet goed gedaan.
Ik verhuur ze zelfs aan mensen met 2 linkerhanden, en maar zelden dat het pinnentje breekt. Dus ofwel je hebt hem op een onjuiste ketting gebruikt (met dunnere pennen), ofwel je hebt de uitlijning niet goed voor elkaar gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan