Ketting span vraag

22 feb 2005
84
0
Hallo allemaal,

Ben de ketting van m'n Transalpje aan het spannen.
Nou heb ik een hoop afstel gegevens en via de club nog meer gegevens, maar....
Als ik hem span zoals het hoort met de gebruikelijke vrije slag staat de ketting naar mijn gevoel te strak als ik er op zit, en dan moet hij nog inveren.
Niet als een vioolsnaar, maar toch.
Nou staat een alpje van huis uit op erg slappe veren dus spannen is altijd een hekel punt.
Nu de vraag, mag een ketting best "een beetje"strak staan onder arbeid??
Als ik hem met vrije slag afstel als ik er op zit hangt hij erg los en gaat klapperen als ik rustig rond rij.
 
Hoeveel speling geef je de ketting? In de manual staat die altijd vermeld.
Zeg dat de speling wordt opgegeven als 3 cm onbelast dan mag je de ketting in het midden 3 cm omhoog kunnen bewegen. Stel de ketting altijd af op het strakste punt, dan moet ie goed zijn.
Als er staat dat de ketting onbelast moet worden gemeten (dat is bij alle motoren die ik ken zo) mag je hem alleen onbelast meten, dus de motor op de middenbok of, als die er niet is, zijstandaard.

Een ketting mag NOOIT te strak staan, ook niet "best een beetje". Die ketting komt uit op het tandwiel van de uitgaande as. Bij een te strakke ketting gaat je lager geheid problemen krijgen en da's meestal een dure.....
 
Laatst bewerkt:
is het een oude ketting die je probeert op te spannen,

zoja; de ketting kan wat uitgerekt zijn tussen een bepaald punt, zo staat ie goed en dan ineens te strak/te los, of het komt door het kettingwiel wat iets ovaal is afgesleten door de tand des tijds...


nonee; gewoon goed afstellen met een paar keer goed inveren op de motor, hierbij mag de ketting niet strak komen te staan.
 
De ketting is nu volgens het honda handboek gesteld.
Als ik er nu op ga zitten staat hij strak, naar mijn mening te strak.
Stel in hem zodat hij iets ingeveerd goed staat, zit hij bij rusting rijden zonder diepe inveringen gewoon veel te los en geeft hierdoor de motor een hobbelpaard karakter doordat de ketting gaat klapperen.
 
Zoek eerst het strakste punt op door je wiel te draaien.
Trek de motor zo ver in de veren dat uitgaande as, achteras en swingarm as in lijn staan.
Dit is het punt waar de ketting op zijn strakst staat.
Stel hem daar af dat er nog iets speling voelbaar is.
 
1) achterwiel vrij maken
2) ketting spannen (3cm) in het midden
3) Wiel draaien en kijken of die overal 3cm heeft (ene stuk kan strakker staan ..en daar dus 3cm speling op laten)
4) Erop zitten en kijken of er speling blijft (idd als alles in lijn staat)

Hoor je de ketting ronken...terwijl je rijdt dan staat die te strak
Zingt die licht metalig dan is goed.

JE MAG HEM NOOIT TE STRAK HEBBEN STAAN ANDERS ZIT JE AAN DURE REPARATIES

klaar.

Hou je op het losse deel veel meer speling dan 3 cm ..bv 5/6 cm en kun je je ketting lostrekken van je achtertandwiel...nieuwe kettingset aanbrengen dan is die gewoon op. Je ketting hoort strak om je achtertandwiel te lopen.

Met natuurlijk de kettingspeling van 3cm in je ketting tussen beide tandwielen op het strakste deel
 
Laatst bewerkt:
1) achterwiel vrij maken
2) ketting spannen (3cm) in het midden
3) Wiel draaien en kijken of die overal 3cm heeft (ene stuk kan strakker staan ..en daar dus 3cm speling op laten)
4) Erop zitten en kijken of er speling blijft (idd als alles in lijn staat)

Hoor je de ketting ronken...terwijl je rijdt dan staat die te strak
Zingt die licht metalig dan is goed.

JE MAG HEM NOOIT TE STRAK HEBBEN STAAN ANDERS ZIT JE AAN DURE REPARATIES

klaar.

Hou je op het losse deel veel meer speling dan 3 cm ..bv 5/6 cm en kun je je ketting lostrekken van je achtertandwiel...nieuwe kettingset aanbrengen dan is die gewoon op. Je ketting hoort strak om je achtertandwiel te lopen.

Met natuurlijk de kettingspeling van 3cm in je ketting tussen beide tandwielen op het strakste deel
Bij welke motor is dat 3cm ?
Is dat op de jiffy , op de bok of op zijn wielen?
 
De ene motor is de andere niet.
RTFM ,en dan nog klopt het niet altijd.

Bij 10mm staat de ketting net te strak
3 tot 8mm max ,schokdemper eruit en gemeten met alle 3 de assen in 1 lijn is de enigste juiste methode bij twijfel.

Een KTM EXC
chain.jpg
 
Laatst bewerkt:
En dan is dat bij een transalp ook zo :?

Geen idee eigenlijk, al vraag ik mij af of er veel verschil in de kettingen en merken zit.
Don't shoot the messenger O-)

En klopt dat ook volgens Yamaha ?

Volgens het Div topic zou dit wel de juiste speling moeten zijn.

Even verwarring stichten.
Is dat +3 cm en -3 cm t.ov. het midden of bedoel je plusminus 3cm totaal?????

grtz,

Cees

Laatste, dus 3cm totaal. Als er 6cm totale speling hebt, dan klappert die al lekker.
 
Enne??? met hoeveel kracht trek of duw je de ketting omhoog en omlaag?
Daar zit ook best wel verschil in.
Omhoog drukken tot je redelijke weerstand voelt, of met geweld het uiterste er uit halen?
 
Volgens het Div topic zou dit wel de juiste speling moeten zijn.
Die speling zal best kloppen maar of de methode ook goed is ?

''Net gelijk nog even de ketting bij mijn XJ600S gecontroleerd.
Op de wielen zetten en opzitten, ketting heeft dan +/- 3cm speling op en neer.''

Hoeveel weeg je ? 55 of 130 kg ? Zit je tegen de tank of achterop ? Maakt allemaal nogal wat uit. Wat iemand in een topic zegt is niet altijd even betrouwbaar, in je wphb staat hoe de ketting gespannen gesteld moet worden, bij veel motoren als deze op de jiffy staat, bij andere op de bok, bij weer andere rechtopstaand zonder belasting.
Beste manier om te stellen doe je als alle assen in één lijn staan. Zoals al gezegd.
 
Geen idee eigenlijk, al vraag ik mij af of er veel verschil in de kettingen en merken zit.
Don't shoot the messenger O-)Volgens het Div topic zou dit wel de juiste speling moeten zijn.Laatste, dus 3cm totaal. Als er 6cm totale speling hebt, dan klappert die al lekker.
De speling heeft niks met het merk of type van de ketting te maken.
Het heeft er mee te maken hoever de motor inveert en hoever de assen dan uit lijn liggen.
 
Enne??? met hoeveel kracht trek of duw je de ketting omhoog en omlaag?
Daar zit ook best wel verschil in.
Omhoog drukken tot je redelijke weerstand voelt, of met geweld het uiterste er uit halen?


jij gaat die ketting met je vinger niet verder uitrekken dan dat ie wil, :+ :+

gewoon gepaste kracht ketting omhoog/omlaag drukken en dan weet je de speling van de ketting.
speling meten met op de motor te gaan zitten en inveren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan