Spanningsregelaar toch kapot? Dan wel, dan niet

NielsDerksen

MF veteraan
7 mrt 2009
4.519
0
Aalten
Hallo MF-ers.

Ik zit hier op de camping in Oostenrijk.
Gisteren ochtend startte mijn motor met 1 omwenteling meer zeg maar.
Net iets meer dan normaal nodig.

Vandaag op een berg startte die nog maar net, onder in het dal na een bergpas gereden te hebben wou hij niet meer startten.
Batterij dood.
1 omwenteling, en af, lampjes op cockpit uit.
Bij aanschuiven ging hij meteen aan.
De motor heeft 100.000 km + op de teller.
Vast/ warm loper lijkt me niet voor de hand liggend.

Vanmorgen spanning gemeten.
Zonder motor aan, koplampen uit 12,4 V op accu.
Motor stationair, lampen uit, 13,7 V oid.
Motor op 3000 rpm. lampen uit, 14,7 V.

Wel budget multimeter, maar goed.

Ik heb qua verbruikers de verl. met xenon, navi, en PC3r.
Heel af en toe fan aan.

Niks noemenswaardigs dus.

Kan een spanningsregeleer incidenteel kapot zijn?

Voortekenen van bijna kapot?

Gewoon morgen gas er op, en door Duitsland terug vlammen, om DB autozug nachttrein pakken???
 
De waarden die je gemeten hebt zijn niet echt verkeerd.
14,7 volt lijkt hoog maar het zijn pulserende spanningen .
M`n Blade geeft ook die waarde aan met licht uit .

Maar als deze idd warm wordt zou het zomaar de geest kunnen geven .
Ikzelf heb daarom een voltmeter geplaatst zodat ik dit af kan lezen op elk moment.

M`n vermoeden gaat naar je accu , geen idee hoe oud die is maar hij kan gaar zijn .
 
Laatst bewerkt:
Bedankt iedereen.

Ik heb straks al geprobeerd de draden te volgen. Ik wou ook de spanning van de dynamo wikkelingen meten, maar met mijn Honda gereedschapssetje kwam ik zo ver niet voor het donker werd.
Ik heb iig geen gare verbindingen gezien of geroken. De draden uit de regelaar zelf zien er ook goed uit.
De Accu zelf is een Yasuma (of hoe dat ook heet) van een maand of 3 oud.
Ik heb deze zelf nog gevuld enz.
De andere accu is overleden door te lang stil gestaan, en te weinig een te brakke druppelader gebruikt.

Ik neem de gok. Ik rijd hier morgen vroeg weg, hopende dat het goed gaat.
 
Bedankt iedereen.

Ik heb straks al geprobeerd de draden te volgen. Ik wou ook de spanning van de dynamo wikkelingen meten, maar met mijn Honda gereedschapssetje kwam ik zo ver niet voor het donker werd.
Ik heb iig geen gare verbindingen gezien of geroken. De draden uit de regelaar zelf zien er ook goed uit.
De Accu zelf is een Yasuma (of hoe dat ook heet) van een maand of 3 oud.
Ik heb deze zelf nog gevuld enz.
De andere accu is overleden door te lang stil gestaan, en te weinig een te brakke druppelader gebruikt.

Ik neem de gok. Ik rijd hier morgen vroeg weg, hopende dat het goed gaat.

Je kan de dynamo ook gewoon doormeten aan de stekker van de spanningsregelaar. Wel met de stekker los.
 
Ja, maar uit de regelaar komen draden, deze lopen 35cm. verder onder de tank/zadel. Ik moet om er bij te komen de tank los maken, een beugel weg halen, enz.

Was te lastig voor het donker.

Ik ga thuis verder er mee kijken.
Daar heb ik ook een fatsoenlijke miltimeter, enz.

Bedankt voor de adviezen tot dusver!
 
ik vermoed eerder een draadbreuk. dan kan je goed dit soort storingen krijgen. spanningsregelaren zijn of kapot of ze werken.

Onzin.

Zelf ook meegemaakt dat mijn spanningsregelaar het ene moment het wel deed, en het andere moment niet meer. Dit maakt het alleen maar moeilijker om de oorzaak van het probleem te vinden. Uiteindelijk kapte hij bij mij er helemaal mee op waardoor er 17V naar de accu liep.. (waar er voorheen soms geen extra stroom naar de accu liep waardoor deze langzaam naar de 11V zakte).

Nieuwe spanningsregelaar in gegooid en probleem was opgelost :Y
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar uit de regelaar komen draden, deze lopen 35cm. verder onder de tank/zadel. Ik moet om er bij te komen de tank los maken, een beugel weg halen, enz.

Was te lastig voor het donker.

Ik ga thuis verder er mee kijken.
Daar heb ik ook een fatsoenlijke miltimeter, enz.

Bedankt voor de adviezen tot dusver!

Op lange ritten er op vertrouwen dat de drie dynamo draden goed contact maken zou ik niet doen. Een dynamo kan dan overbelast raken op de windingen die nog wel stroom opwekken en vervolgens doorbranden.

Bij problemen altijd de kabels even van de accu halen en aanslag weg schuren. De plek waar de grondkabel, de min, op het frame zit kan meestal gemakkelijk verroesten.

De gemeten waarden klinken gewoon goed en de kans dat die bepaalde regulator ook zomaar aan en uit gaat is natuurlijk klein. Ik hoor trouwens wel eens van diodes (gelijkrichters) die niet werken maar zich weer gewoon gedragen wanneer de regulator stekker er even uit is, of als de accu helemaal leeg getrokken is natuurlijk. Verder, kijk ook meteen naar hoe de buitenkant van de accu er uit ziet, bij kortgesloten platen kan de buitenkant vervormd of verkleurd zijn. Mogelijk is dat het.

Het merk heet Yuasa en het is Amerikaans. Al het andere wat er op lijkt is namaak. Er zijn Yuasa accu's waar "Honda" op staat die door Honda zijn geweigerd omdat de platen niet goed gelast bleken te zijn. Waar deze accu's terug in de handel kwamen is mij niet bekend maar dat kan dus bij de beste voorkomen. Intern kortgesloten accu's zijn een veel voorkomend probleem. Een goede reis.
 
Laatst bewerkt:
Op lange ritten er op vertrouwen dat de drie dynamo draden goed contact maken zou ik niet doen. Een dynamo kan dan overbelast raken op de windingen die nog wel stroom opwekken en vervolgens doorbranden.

Bij problemen altijd de kabels even van de accu halen en aanslag weg schuren. De plek waar de grondkabel, de min, op het frame zit kan meestal gemakkelijk verroesten.

De gemeten waarden klinken gewoon goed en de kans dat die bepaalde regulator ook zomaar aan en uit gaat is natuurlijk klein. Ik hoor trouwens wel eens van diodes (gelijkrichters) die niet werken maar zich weer gewoon gedragen wanneer de regulator stekker er even uit is, of als de accu helemaal leeg getrokken is natuurlijk. Verder, kijk ook meteen naar hoe de buitenkant van de accu er uit ziet, bij kortgesloten platen kan de buitenkant vervormd of verkleurd zijn. Mogelijk is dat het.

Het merk heet Yuasa en het is Amerikaans. Al het andere wat er op lijkt is namaak. Er zijn Yuasa accu's waar "Honda" op staat die door Honda zijn geweigerd omdat de platen niet goed gelast bleken te zijn. Waar deze accu's terug in de handel kwamen is mij niet bekend maar dat kan dus bij de beste voorkomen. Intern kortgesloten accu's zijn een veel voorkomend probleem. Een goede reis.
Waarom staat er dan op ; made in Taiwan ?
 
Je gelooft het NOOIT! Achter het tankstation waarvoor die uitviel zit een motorzaak.
Ze zijn nu aan het kijken. Met motor op 5000 rpm 11, nog wat volt.
Ze meten de dynamo ook nog even door zo...
 
11 volt is niet goed vrees ik , waarschijnlijk heeft de S regelaar nu echt de geest gegeven .
Dynamo spanning los van de SR zou in die geest van 60 volt moeten aanwijzen en dat op elke fase.
 
Hopla! Morgen is die weer klaar. Hij krijgt ongeveer 11:00 uur à 12:00 uur onderdelen, dus morgen middag klaar :).

Exit: Het is de dynamo trouwens.

Exit 2: FOTO.
null.jpg


Ik zit trouwens in Lienz in plaats van Linz wat ik zei.
 
Laatst bewerkt:
ja die is lekker heet geweest :Y

Heb ooit een tip gehad van het bedriif Carmo om er iets meer olie in te doen dan max om de dynamo iets meer olie te geven zodat deze beter de warmte af te kunnen voeren .

ps fijne vakantie nog :]
 
Laatst bewerkt:
Zo... Hij doet weer. Was iets over 3 weg vanmiddag bij de motorzaak in Lienz.
Top service van hen!
Ze konden alleen hem niet meer goedkoop leveren I.v.m. dat het vandaag klaar moest.
Iets duurder dan de begroting, maar super geholpen.
Ik ben al dik aan de goede kant van München in het hotel nu, en wacht op een lekkere schnitzel nu :).
Oostenrijk is echt wel mijn vakantieland :).
 
Terug
Bovenaan Onderaan