Remmen ontluchten

Dennis1104

Rookie
2 sep 2013
4
0
Krijg mijn voorste remmen niet ontlucht van mijn gsx r 600

Bouwjaar 2000.

Iemand ervaring hiermee.
Heb alles al ontlucht via het nippeltje.

Alvast bedankt.
 
Vullen met een (grote) injectiespuit, werkt fantastisch (met druk werken is sowieso slimmer dan vacuüm).


:^

Wat ook nog wel eens werkt: even slangetjes op de nippels doen en deze in een bakje o.i.d. leggen en dan de nippels opendraaien en even pompen terwijl je de nippels openlaat, daarna op de traditionele manier het laatste beetje lucht er uit halen.
 
Ik doe het inderdaad zoals red force

twee flesjes remvloeistof slangetjes erin nippels open zorgen dat er boven in het bakje op je stuur vol is en vol blijft dan knijpen knijpen knijpen in je handrem potje in de gaten houden

nippels dicht en je bent klaar tot het merk teken stuur potje vullen rubber en dop erop

nachtje tyrep om je handvat en dicht geknepen remhendel volgende dag heb je alle lucht boven in

kan je nog een keer ontluchten maar is meestal niet nodig succes
 
nachtje tyrep om je handvat en dicht geknepen remhendel volgende dag heb je alle lucht boven in

kan je nog een keer ontluchten maar is meestal niet nodig succes

dat er nog altijd mensen zijn die dat geloven ... |(

STEL dat het werkt : TS zijn moto heeft origineel 1 leiding naar de rechtse klauw, en dan een leiding over het spatbord heen naar de linkse : no way in hel dat de lucht in die 2de leiding/klauw op 1 of andere manier 's morgens (met of zonder tyrep) boven aan je rempomp zou geraken ...

@ TS : als je nog remleidingen hebt met 1 over het spatbord, maak je best de linkse los en hang ze zo dat de nippel het hoogste punt is. ook met het handvat van een schroevendraaier tegen de leiding/klauw tikken om luchtbelletjes in beweging te krijgen kan helpen.
 
Laatst bewerkt:
dat er nog altijd mensen zijn die dat geloven ... |(

STEL dat het werkt : TS zijn moto heeft origineel 1 leiding naar de rechtse klauw, en dan een leiding over het spatbord heen naar de linkse : no way in hel dat de lucht in die 2de leiding/klauw op 1 of andere manier 's morgens (met of zonder tyrep) boven aan je rempomp zou geraken ...

@ TS : als je nog remleidingen hebt met 1 over het spatbord, maak je best de linkse los en hang ze zo dat de nippel het hoogste punt is. ook met het handvat van een schroevendraaier tegen de leiding/klauw tikken om luchtbelletjes in beweging te krijgen kan helpen.

Ben ik het mee eens, zorgen dat de nippel het hoogte punt is.
 
Het blijft hoe dan ook een kutklus(vind ik althans).
Ik heb de laatste keer een creatieve manier met een injectiespuit "ontwikkeld". Ik begon met een compleet leeg systeem (nieuwe remleidingen gemonteerd)

Vul een grote injectiepsuit (~50ml) met remvloeistof (via slangetje opzuigen uit een nieuwe fles), en sluit deze aan op de nippel van de remklauw. Zet de nippel een beetje open, en vul het systeem.
Dit moet je 2 of misschien 3x doen, afhankelijk van de inhoud van de injectiespuit vs. remsysteem. Dit doe je door de nippel dicht te draaien, en opnieuw vloeistof op te zuigen uit de fles, en daarna weer aansluiten op de nippel en de nippel weer open zetten.
Vul zover dat het peil tot het maximum in het reservoir op de rempomp staat. Zorg er hierbij voor dat als het reservoir vol is, dat de injectiespuit bijna leeg is (je moet dus even inschatten hoever je de injectiespuit de laatste keer moet vullen)

Nu komt de leuke truc: Laat de nippel open staan, en laat de injectiespuit aangesloten met de punt/aansluiting met slang naar beneden.
Daarna ga je pompen met de remhendel, hierdoor vul je als het ware de injectiespuit weer. Hierbij zie je lucht meekomen, dit gaat bovenin de injectiespuit zitten.
Als de injectiespuit bijna vol zit stop je met pompen, en druk je de injectiespuit weer in. Het peil in het reservoir komt weer omhoog, en ook hier zie je luchtbellen meekomen.

Dit herhaal je een aantal keer totdat er geen lucht meer meekomt aan beide kanten. Je pompt dus eigenlijk de vloeistof heen en weer, waarbij aan beide kanten de lucht kan ontsnappen. Als er geen lucht meer mee komt druk je als laatste keer de vloeitstof in het systeem, tot het max. streepje op het reservoir, draai de nippel dicht (niet te vast!) en haal de injectiespuit los.
Dit geheel moet je natuurlijk helemaal herhalen bij een voorrem met 2 schijven. Het beste is om dan eerst beide zijden te vullen, en daarna heen en weer pompen om de lucht eruit te krijgen.

Bij mij kwamen er na 2 a 3 keer geen luchtbellen meer mee, en had meteen een harde rem!

Het lijkt een ingewikkeld verhaal, maar het is heel simpel. Bovendien zit je niet met remvloeistof bij je stuur te klooien, dus je hebt minder kans op lakschade aan je kuipen e.d.

Extra tip : Alle bewegingen (pompen en opzuigen) moet je rustig doen, daarmee trek je minder luchtbellen in de vloeistof. Deze blijven namelijk lang zweven.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de laatste keer een creatieve manier met een injectiespuit "ontwikkeld"

werkt inderdaad goed, maar er is 1 groot nadeel aan dit systeem : als je teveel druk op de spuit zet, loop je het risico dat je het darmpje eraf perst en de remvloeistof in het rond vliegt met alle gevolgen vandien. bus best een spanringtje rond het darmpje doen ;)

en het reservoir alleen tot max vullen als er nieuwe remblokken inzitten !
 
werkt inderdaad goed, maar er is 1 groot nadeel aan dit systeem : als je teveel druk op de spuit zet, loop je het risico dat je het darmpje eraf perst en de remvloeistof in het rond vliegt met alle gevolgen vandien. bus best een spanringtje rond het darmpje doen ;)

en het reservoir alleen tot max vullen als er nieuwe remblokken inzitten !
Jep, goeie toevoeging :)
 
zeker geen slechte manier iceman!

om te ontluchten gebruik ik enkel een lange slang, transparant het liefst.
1 kant op de nippel, de ander boven het reservoir. zo blijft de vloeistof rond gaan maar gaat de lucht er wel uit
 
ik heb een ontluchtings setje gekocht en dat werkt gewoon fijn althans als deze niet kapot gaat |(

ik heb het toen maar ff zo gedaan
full


fles inknijpen dan de nipel open en fles langzaam los laten (onderdruk) nipel dicht en weer vloeistof in het reservoir doen natuurlijk kan je het er ook via de rem uit drukken (in knijpen/ drukken) dat gaat vaak het beste
net zo lang tot er weer helder vloeistof door komt, en wees niet te zuinig wat je over hebt is de volgende keer vaak toch niet goed meer ;).

maar je hebt er nu lucht in zitten en dat blijft lastig (heb er ervaring mee), bespaar je een hoop ellende en koop een goed ontlucht gereedschap dit verdient zich echt terug en beging even opnieuw :Y


GR NEMO


(mijn eigen set heb ik by the way weer gefikst ;) )
 
Laatst bewerkt:
werkt inderdaad goed, maar er is 1 groot nadeel aan dit systeem : als je teveel druk op de spuit zet, loop je het risico dat je het darmpje eraf perst en de remvloeistof in het rond vliegt met alle gevolgen van dien.
Dat je de remvloeistof even met water weg moet spoelen?
 
Wat ook goed werkt om hardnekkige lucht kwijt te raken is, klauw van de schijf cuppen een cm nr buiten pompen en terugdrukken met open rempot en dat een paar maal herhalen.

Groeten Magnamannetje.
 
als je lucht niet weg wil uit de slangen, blijft deze vaak in een bocht of kronkel vastzitten. Doorgaans gewoon een kwestie van even de remleiding heen en weer bewegen terwijl je in je remhendel knijpt. Dan de nippel open zetten en blijven bewegen met de leiding. Kan je bijna garanderen dat er dan ineens een grote bel lucht mee komt.
 
ik heb een ontluchtings setje gekocht en dat werkt gewoon fijn althans als deze niet kapot gaat |(

ik heb het toen maar ff zo gedaan
[afbeelding]

fles inknijpen dan de nipel open en fles langzaam los laten (onderdruk) nipel dicht en weer vloeistof in het reservoir doen natuurlijk kan je het er ook via de rem uit drukken (in knijpen/ drukken) dat gaat vaak het beste
net zo lang tot er weer helder vloeistof door komt, en wees niet te zuinig wat je over hebt is de volgende keer vaak toch niet goed meer ;).

maar je hebt er nu lucht in zitten en dat blijft lastig (heb er ervaring mee), bespaar je een hoop ellende en koop een goed ontlucht gereedschap dit verdient zich echt terug en beging even opnieuw :Y


GR NEMO


(mijn eigen set heb ik by the way weer gefikst ;) )
McGyver!!! :} :}
 
ik heb een ontluchtings setje gekocht en dat werkt gewoon fijn althans als deze niet kapot gaat |(

ik heb het toen maar ff zo gedaan
[afbeelding]

fles inknijpen dan de nipel open en fles langzaam los laten (onderdruk) nipel dicht en weer vloeistof in het reservoir doen natuurlijk kan je het er ook via de rem uit drukken (in knijpen/ drukken) dat gaat vaak het beste
net zo lang tot er weer helder vloeistof door komt, en wees niet te zuinig wat je over hebt is de volgende keer vaak toch niet goed meer ;).

maar je hebt er nu lucht in zitten en dat blijft lastig (heb er ervaring mee), bespaar je een hoop ellende en koop een goed ontlucht gereedschap dit verdient zich echt terug en beging even opnieuw :Y


GR NEMO


(mijn eigen set heb ik by the way weer gefikst ;) )

Zeker lekker geklust, maar het nadeel met dit soort systemen (gebaseerd op onderdruk), is dat je bij een los gedraaide nippel altijd lucht via de schroefdraad van de nippel naar binnen zuigt (hoe weinig ook).
Bij een systeem gebaseerd op overdruk zul je ook lekkage langs het schroefdraad krijgen, maar nu komt er vloeistof (en lucht wat er nog in zit) uit ipv dat er lucht in gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan