kleine plastic tandwieltjes te vervangen voor metalen?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.244
Assen
Hoi mensen..
Ik kom net terug met de jawa en hoor een geritsel in de km-teller..
Ik heb dit geluid eerder gehoord, de plastic aandrijftandwieltjes zijn aan het stuk gaan..
Kunnen ze bij een machinefabriek deze makkelijk (lees'niet duur) in metaal namaken?
Of heeft iemand een soortgelijk/beter idee?
 
Ik zal wat ijzervijlsel in het inktpatroon proppen..


Een beetje met je tijd mee gaan Sammie. Een ontwerpje uploaden en enkele dagen later de onderdeeltjes met de post ontvangen. Dit gaat de toekomst worden. Er zullen vast al sites zijn waar verschillende soorten tandwieltjes te downloaden zijn.

Plastic hoeft niet perse slechter te zijn dan metaal, ze zijn ten slotte nu ook van plastic.
 
Laatst bewerkt:
Let hierbij dan wel op de gebruikte print-techniek. De printer die wij hebben staan bouwt alles op uit laagjes gesmolten PLA. Dit is beduidend minder stevig dan een massief plastic onderdeel, zeker als het om dunne kleine oppervlakten gaat.
 
Stuur deze gasten een 3d tekening van je benodigde tandwiel en ze printen hem voor je, daarna kunnen ze het gieten in brons, alu of RVS.
RP2

Wellicht kunnen ze zelfs een siliconenmal trekken van je oude tandwieltje.
 
Plastic tandwieltjes gaan vaak stuk omdat niet het juiste smeermidel er op word gebruikt, vet van minerale (aardolie) olie tast op lange termijn de meeste kunststoffen aan en smeert kunststof slecht, op kunststof deeltjes hoort vet wat speciaal voor kunststof is gemaakt.
Net zoals je op remrubbers geen gewoon mineraal vet moet gebruiken omdat dit de rubbers aantast(ze zwellen op)
 
Ik heb net de teller uit elkaar gehaald en kon qua tandwieltjes, die alleen de km-stand aangeven, niet zo veel mis aan vinden (wel sterk gesleten, maar geen missende tanden zoals ik eerder heb gezien).
De centrale as waar de km-kabel ingaat draait op de hand gewoon netjes rond zonder geluiden. De naald beweegt zonder schokken rond.
Ik zal ook voor de gein eens de kabel uitwisselen maar denk niet dat dat 'tm is.
Desalniettemin ga ik wel proberen goede vervanging voor de tandwieltjes te vinden.
Ik dank jullie voor de gegeven tips, en die wellicht nog gaan komen.

Zou langsgaan bij een modelbouwzaak een raar idee zijn?
 
Sterker nog,

De tandwieltjes in menig oude volvo tellers (850 model bv) worden vervangen door zelf geproduceerde messsing tandwieltjes.

En menig klokkenmaker is hiertoe ook in staat

en smeer er eens wat tipex op of zet een streepje met een stift /potlood dan zie je ook welke tandwieltjes niet meedraaien
 
Laatst bewerkt:
Ha! mijn oudoon was klokkenmaker.. vooral oude klokken/horloges en zo..
In zijn winkeltje hingen er -erg-veel en ieder uur was het er zo'n herrie dat je't ver van buiten kon horen.
Behalve hij zelf, hij was stokdoof.. _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan