ketting kawasaki

martin72

Die hard MF'er
18 apr 2013
328
15
westmaas
wie o wie weet waar er nog meer eindloze motorkettingen te koop zijn, ik kan alleen maar motozoom vinden, dat is toch niet de enige????
 
Een eindloze ketting is iets uit de jaren '70.
Tegenwoordig wordt een ketting geklonken met een speciaalgereedschap (dus niet met 2 hamers). Dat scheelt een hoop werk.
 
Een eindloze ketting is iets uit de jaren '70.
Tegenwoordig wordt een ketting geklonken met een speciaalgereedschap (dus niet met 2 hamers). Dat scheelt een hoop werk.
Hangt puur van het model en merk af.
Op men werk steken we af en toe nog wel eens een eindeloze ketting :). (nee niet op motoren van de jaren 70, eerder jaren 2008+ ;) )
 
Welke motoren en waarom?
BMW F650/700/800, G450/650 (onder andere).

Waarom? Waarom niet? Om nou te zeggen dat het lossen van twee bouten (shock en achterbrugas) meer moeite is dan het klinken van een ketting? Nee, niet echt.

Bovendien haal ik de achterbrug en een eventueel aanwezig linksysteem sowiesow los als ik een ketting vervang om deze te smeren. Kost de klant een kwartiertje werk, scheelt ellende.
 
Laatst bewerkt:
BMW F650/700/800, G450/650 (onder andere).

Waarom? Waarom niet? Om nou te zeggen dat het lossen van twee bouten (shock en achterbrugas) meer moeite is dan het klinken van een ketting? Nee, niet echt.

Bovendien haal ik de achterbrug en een eventueel aanwezig linksysteem sowiesow los als ik een ketting vervang om deze te smeren. Kost de klant een kwartiertje werk, scheelt ellende.
Op alle nieuwe motoren die ik tot nu toe gekocht heb, en dat zijn er heel wat, zat een klinkschakel.
Blijkbaar toch een voordeel in het productieproces?
 
Op alle nieuwe motoren die ik tot nu toe gekocht heb, en dat zijn er heel wat, zat een klinkschakel.
Blijkbaar toch een voordeel in het productieproces?

Blijkbaar, en die lagers van de brug en shock moeten toch gesmeerd worden, en door een ketting met klinkschakel te gebruiken hoeft de brug dus eigenlijk helemaal nooit los, en dat zie ik terug in de fietsen die op de brug staan. 9 van de 10 heeft ofwel droge lagers of zijn een stap verder waarbij ze zo verrot zijn dat er ook speling in de schanierwerking zit.

Vervolgens kan je betogen dat dat eigenlijk niets met een al dan niet klinkbare ketting te maken zou moeten hebben, maar zo is de praktijk nou eenmaal.

Nog een punt dat je zou kunnen noemen is dat een ketting zo sterk is als de zwaktste schakel, dus een eindeloze ketting is in theorie dan weer betrouwbaarder (niet dat ik een klinkschakel ooit los heb zien schieten, maar we praten even puur theoretisch).
 
BMW F650/700/800, G450/650 (onder andere).

Waarom? Waarom niet? Om nou te zeggen dat het lossen van twee bouten (shock en achterbrugas) meer moeite is dan het klinken van een ketting? Nee, niet echt.

Bovendien haal ik de achterbrug en een eventueel aanwezig linksysteem sowiesow los als ik een ketting vervang om deze te smeren. Kost de klant een kwartiertje werk, scheelt ellende.

Kwartiertje extra werk ? Hmm dat is wel snel dan, lukt je dat bij alle motoren ?
 
Kwartiertje extra werk ? Hmm dat is wel snel dan, lukt je dat bij alle motoren ?

Nee, meestal zit er ook een linksysteem aan vast (maar weer niet bij de modellen die ik net opnoem), dan 20 minuten. Geouwehoer, koffie en roken niet meegeteld natuurlijk, maar zou een beetje raar zijn als de klant daar voor betaalt. Bovendien werken we met een flat-rate systeem.
 
Laatst bewerkt:
Kwartiertje extra werk ? Hmm dat is wel snel dan, lukt je dat bij alle motoren ?

Persoonlijk koop ik ook altijd een eindloze ketting bij Louis.de. Eigenlijk is dit nadat ik mijn vader ooit een ketting zag klinken met 2 hamers, en de schakels te vast op elkaar sloeg. Ben van mening dat een in de fabriek geklonken ketting bij alle schakels even sterk geklonken is en dus het beste is.

Mijn motor (Bandit 650) heeft een monoshock met een linksysteem. Het kost wel wat moeite om de brug te demonteren, de dogbones en de shock moeten gedemonteerd worden. De bouten/moeren zijn (in je 1-tje) niet altijd even makkelijk te lossen, maar dan kun je daarna de boel wel even netjes schoonmaken (lees: vetvrij :)) en de lagering opnieuw invetten.

Een kwartier meer werk, voor mij als hobby-sleutelaar, klinkt erg snel in de oren. Ik denk eerder een tweetal uur. En ja, ik hou van zorgvuldig werken en niet haasten (wel doorwerken). :Y

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Nee, meestal zit er ook een linksysteem aan vast (maar weer niet bij de modellen die ik net opnoem), dan 20 minuten. Geouwehoer, koffie en roken niet meegeteld natuurlijk, maar zou een beetje raar zijn als de klant daar voor betaalt. Bovendien werken we met een flat-rate systeem.

Oke , dacht al ben ik nou zo langzaam. :)
Wel een goede werkwijze van je. :}
 
Ik haalde voorheen voor de Div altijd gewoon een ketting bij de dealer, en vroeg dan of ze hem in de werkplaats even wilden klinken op X schakels (lengte stond in wphb).
Dan haalde ik zelf de achterbrug eruit om de ketting te monteren.

Andere optie is even tijdelijk met een "visje" monteren, rustig naar de dealer/motorzaak rijden waar je de set gekocht hebt, en vragen of ze hem even voor je klinken.
 
Laatst bewerkt:
Moet je eens leren klinken ;)

Ben ik niet met je eens. Ten eerste is een ketting welke op de fabriek (waarschijnlijk in een automaat) geklonken is altijd met hetzelfde aanhaalmoment/kracht geklonken. De condities waarbij dat gebeurt zijn ook redelijk constant , denk aan smering en temperatuur. In de werkplaats is dat anders (bijv. gereedschap voor klinken droog of juist vettig). Daarnaast is een klinkschakel vaak (zo niet altijd) uitgerust met holle pennen -> wel degelijk anders.

Wil allemaal niet zeggen dat een eigenhandig geklonken ketting niet goed is hoor, maar toch. Ze verkopen de klinkschakels niet voor niets (en volgens mij ook voor hele dikke motoren als een Hayabusa etc.).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan