Nokkenas ketting CBR900RR vervangen, tips?

RetepV

MF veteraan
22 okt 2008
4.567
2
Huizen
Hi,

Ik heb nu de 3e nokkenaskettingspanner op mijn Fireblade zitten, en na een half jaar begint 'ie al weer te ratelen. Er moet nu dus echt iets gebeuren wat een beetje definitiever is. Dus ga ik de nokkenasketting en de spanbladen vervangen.

Echter, ik heb weinig zin om het hele blok er onderuit te bouwen. Volgens mij moet het mogelijk zijn de ketting en spanbladen te vervangen zonder het hele blok onder de motor uit te halen.

Maar voordat ik dat ga doen (kan het blok altijd nog verder demonteren wanneer het niet lukt), vraag ik me af of mensen nog wat tips hebben?

Edit:

Het is een SC33.
 
Laatst bewerkt:
Volgensmij moet dat bij zo'n ouwe blade gewoon lukken met het klepdeksel + nokkenassen eruit en het dekseltje rechts los...

Kun je idd zo vervangen.

Tip. beter eerst demonteren/controleren en dan bestellen/vervangen.

Ik heb de geleiders laten zitten maar heb de tandwielen vervangen omdat die duidelijk waren ingelopen.. Zo' morse ketting hapt toch behoorlijk in de tandwielen.

geleiders was niks aan te zien.

Hij knapt er iig van op. :)

3e spanner zeg je.... hmmm ik heb nog steeds de originele..65k
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips.

Hij heeft 78k gereden. Maar de versnellingsbak is al een keer gerepareerd bij 42k. Ik durf niet te zeggen hoeveel echte kilometers er op staan. Die versnellingbakken gaan normaal niet zo snel kapot.

Ik ga een beetje vloeken in de kerk... Ik heb nog een blok liggen met een uitgelopen big-end lager. Ik ga eerst kijken of die ketting er nog goed uit ziet en zijn lengte vergelijken met die van mijn goede blok. Als hij duidelijk korter is, gaat die in het blok, inclusief de tandwielen.

Bij demonteren weet ik dan gelijk hoe ik hem in mijn goede blok moet zetten.
 
Als dat zo is dan is de ketting behoorlijk uitgelopen.... Succes!

Ik bedoel: ik kan ook de tandwielen losmaken, dan heb ik speling genoeg. Ik moet alleen even kijken of de ketting langs de uiteinden van de nokkenassen kan. :)

Zoals ik zei: ik heb een kapot blok, ik kan zo op de werkbank proberen of dat gaat lukken.

De werkruimte is niet echt groot, als het blok in het frame blijft zitten. Dus ik demonteer liever zo min mogelijk.

Ik heb al een SC33 blok uit elkaar gehad en weer in elkaar gezet (van mijn racer). Dat blok is nog steeds niet stuk, dus heb ik het toch goed gedaan. ;) Alleen was die onder het frame uit. Dat is het enige verschil.

full


;)
 
Laatst bewerkt:
Eraf kan misschien nog wel, maar nooit meer erop. Maak je jezelf vooral niet te moeilijk en demonteer de nokkenassen. Kan je gelijk de shims vervangen als de kleppen wat krap staan.

Ok, ik geef toe, het is ook gelijk een goed moment om de kleppen te meten en opnieuw te shimmen. Dat is bij 42k wel gebeurd, maar we zijn nu 36k verder.

Aangezien ik ook nog een CBR600F4 heb waar ik de kleppen van wil stellen, lijkt het me handig om dan meteen maar een setje shims te kopen.

En dan kom ik op de volgende vraag: weet iemand of het SC33 blok dezelfde maat shims gebruikt als het PC35 blok? Honda kennende, zal dat wel zo zijn. Maar zeker weten is natuurlijk beter.
 
Laatst bewerkt:
Och, wat haat ik EBay. Zoek ik op 'honda shim', krijg ik een paar Duitsers erbij met 'Ventileinstellplättchen'. Zoek ik echter op 'Ventileinstellplättchen', krijg ik geen enkel resultaat. Sjonge.

In ieder geval hebben de CBR900RR en de CBR600F4 allebei 7.48mm shims, dus dat antwoord heb ik al.

Oh, ook leuk dat in de VS een set zo'n 50 euro kost, en in Duitsland 100 euro. Pff.
 
Laatst bewerkt:
Nou, nokkenasketting en andere zaken zijn uit het kapotte blok. Wel een beetje zonde, dat blok is nog erg goed. Buiten het uitgelopen big-end lager dan. :)

In ieder geval is het inderdaad wel een gepiel om hem er uit te krijgen, terwijl het blok onder de motor zit. Dus ik denk dat ik het blok van mijn motor er uiteindelijk toch maar onderuit laat zakken. Liever wat meer werk dan frustratie omdat ik er niet goed bij kan.
 
Ok, ik ben begonnen met sleutelen. Heb besloten om niet het hele blok er onderuit te halen vanwege mijn rug. Maar alle motorsteunen los, krik eronder en blok naar voren laten zakken. Zo kan ik prima sleutelen.

Foto's:

Motor op de brug, uitlaatje eronderuit.
full


Tank eraf, alle kabels en buizen los.
full


Blokje voorover laten zakken.
full


Closeup van blokje. Prima aan te werken, zo.
full


Foto'tje om het straks weer juist in elkaar te kunnen zetten. Onderste boutjes van de tandwielen zijn al los.
full


Hmm, bijtsporen op de tandwielen. Zou dat de oorzaak zijn?
full


Tandwielen uit donorblok hebben sleuven.
full


Tandwielen uit mijn blok hebben gewoon gaten. Vaag.
full
 
Nu zit ik met twee vragen.

1.
Ik heb op het oog gekeken of de ketting van het donorblok en de ketting van mijn blok even lang zijn, en die lijken even lang te zijn. Ook kon ik op de kunststof geleiders eigenlijk maar weinig slijtage zien. Dus dat lijkt allemaal goed te zijn. Ik heb het onderste tandwiel nog niet bekeken.

Maar op de tandwielen van mijn eigen blok zijn duidelijk bijtsporen te zien. Op de tandwielen van het donorblok is geen krasje te vinden.

Kunnen die bijtsporen het ratelende geluid verklaren?

2.
De tandwielen uit het donorblok hebben sleuven, terwijl die uit mijn blok gewoon gaten hebben.

Als ik niet aan de nokkenassen kom, dan krijg ik de tandwielen van het donorblok er wel goed op.

Maar waarom zijn het geen gaten, maar sleuven?

Als ik het iets verschuif, dan gaan mijn kleppen ietsje eerder of later open. Maar ik neem aan dat het bedoeld is om de tandwielen expres wat te kunnen verschuiven. Ik kan daarmee de klepoverlap veranderen, neem ik aan. Zijn er trucs ofzo voor om dat te bepalen? In mijn WPHB staat er niks over in.

En volgens mij moet ik bij het monteren zorgen dat het stukje ketting tussen de twee tandwielen (onder het beugeltje) strak staat, voordat ik de bouten vastdraai. Is daar nog een procedure voor? Niks te vinden in mijn WPHB (heb er twee, originele Honda en een andere).


Ik hoop dat iemand wat antwoorden heeft. Neem er de tijd voor. Ik moet straks eerst een weekje naar Saoedi Arabie, dus kan toch niet verder sleutelen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Als ik me niet vergis, kun je met die tandwielen met sleuven spelen met de nokkenas timing.

Kan je niet met een gradenboog zien, hoeveel graden je de boel versteld ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan