Dellorto vervangen voor een Keihin

kornfed

MF veteraan
31 mei 2007
5.370
400
Helmond
Hallo,

Ik wil op mijn oude KTM LC4 600 de Dellorto carburateur vervangen voor een Keihin vlakschuifcarburateur.
De vraag is nu wat er allemaal bij komt kijken.
Denk dan aan de dodepuntsensor, spruitstuk, gaskabels, etc.
Alle tips zijn welkom.

gr. Hans
 
Dodepunt sensor zit ( naar mijn weten ) ergens anders op je blok, de "BPD" ( Bovenste Dode Punt ) sensor.

Bedoel je niet een "TPS" ( Throttle Position Sensor )

lijkt me aannemelijker dat die op een carburateur zit, aangezien ik geen nut zie dat een carburateur weet wanneer je zuiger(s) op het BDP is/zijn gearriveerd. :?



---edit---

Ik hept ff gegoegelt..

De TPS ( dus geen BDP ) sensor op bepaalde Keihin Carbs kan je ( op bepaalde fietsen die daarvoor zijn geschikt ) aansluiten op het engine management.

Iets met andere cilindervulling en iets vroegere timing in de lage RPM gebieden.

In a 3D timing map the tps adds the 3rd vector to the other 2 (rpm and degrees of advance). Unplugging it puts it in a 2D map. In short low rpm+ wide open throttle= high cylinder fill (high compression rise) which dictates less advance. Where as low rpm+ low throttle setting= is low cylinder fill (low compression rise) which can tolerate more advance. Point being the ignition is optimized for the throttle setting.

unplug it and they usually default to the safe , less advanced setting. The difference is more pronounced at lower rpms so typically doesn't have much effect at higher rpms.

Máár, wat ik ook lees;

De mensen DIE een TPS sensor hebben unpluggen hem vaak, aldaar de toegevoegde waarde blijkbaar nihil tot negatief is.

Ook lees ik ( ergens anders ) "mijn TPS sensor is stuk, waar kan ik die goedkoop bestellen"

Waarop geantwoord wordt:
"lekker afgekoppeld laten, je hebt er niks/weinig aan"

Conclusie:

Als je motor ( ECU/draadboom ) niet geschikt is voor die TPS van een Keihin heb je er niks aan.

Als je ( veel ) meer geld moet betalen voor een keihin mét TPS dan zónder TPS, lekker niet doen.

D'accord?

:)


P.P.S.

Als ergens een keihin mét kapotte TPS wordt aangeboden voor minder geld dan een zónder TPS, ( omdat de TPS stuk is ) KOPEN!

zolang de unit er nog op zit, zijn er geen negatieve effecten.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het meedenken.
Ik heb er een gekocht met TPS en ga die zeker niet gebruiken omdat er op mijn oude KTM ook niks voor zit :P
Ik ben erg benieuwd wat het gaat brengen in ieder geval.
Resultaten zijn hier te lezen natuurlijk.
Met de Dellorto heb ik nogal last van bokkig lopen bij lage snelheden en flink knallen bij gas dicht.
Heeft waarschijnlijk ook wel te maken met afstellen en slijtage.
 
Vandaag de Keihin binnen gekregen.
Alleen past die dus niet

De onderkant komt net tegen de uitlaat aan waardoor de carb niet op het spruitstuk past.
Misschien is dat op te lossen door een langer spruitsstukrubber te nemen, als er die al zijn.
5CvZjgA.jpg

Fk9sdFj.jpg
 
Laatst bewerkt:
je hoeft geen deuk in je uitlaat te slaan nergens voor nodig, je moet de carb wat meer naar je luchtfilter plaatsen, het rubber dat maakt je zelf op maat bij de carburateur naar de cillinder daar zit de truc daar moet je hem niet recht afsnijden meer iets schuins 15 graden verschil, je kunt het rubber dan zo draaien dat die de carburateur omhoog drukt,aan de keihin zit ook een kunstof klepje die drukt tegen het frame aan die moet je er af halen zodat je iets meer ruimte krijgt..het pas ook allemaal net met de keihin...
 
Terug
Bovenaan Onderaan