Accu overbladen geweest, opnieuw te gebruiken?

Sicka2

MF'er
2 jun 2012
61
2
Den haag
Hallo mensen,

Ik zit met de volgende vraag en ik hoop dat iemand hier het antwoord daarop heeft.

Mijn accu is overbeladen geweest in de zin dat hij gloeiend heet was en begon te stinken. Dit heeft vermoedelijk te maken gehad met een kapotte spanningsregelaar. Ik heb dus een tweedehandse spanningsregelaar gekocht.
Ik heb de spanning van de accu even gemeten (onaangesloten) en hij geeft gewoon 13,6v weer.

Mijn vraag is of ik deze accu weer kan gebruiken met mijn nieuwe spanningsregelaar? Of kan dat niet omdat hij mijn spanningsregelaar dan weer sloopt omdat hij overbeladen is geweest?

Alvast bedankt! *D

Groetjes Sicka.
 
Voor alle zekerheid even naar de motorzaak gaan en de accu door laten meten?

En als het een accu is die je bij kan vullen dan wel eerst even ervoor zorgen dat het accuzuur weer op niveau staat.
 
Ik zou persoonlijk een nieuwe accu monteren, je weet maar nooit of de accu zodanig een optater heeft gehad dat de accu je regelaar weer om zeep helpt door kortsluiting .
Het laadcircuit wil ik 100 % hebben .

Mocht je toch willen bijvullen dan alleen met demi water en NOOIT met accuzuur .
 
Laatst bewerkt:
Wat is het voor een accu (merk/type)? Veel accu's kun je niet eens na vullen zónder ze te slopen..... Vloeistof controleren lukt bij die krengen dan ook niet behalve door middel van ze uit te bouwen/tegen 't licht te houden én af te voeren als 't niveau te laag staat.

In geval een GSX-R K7 welke TS volgens z'n sig rijdt kán ik me zo voorstellen dat er een bepaald type Yuasa in staat (én dat die fiets al een terugroepactie gehad heeft/moet hebben gehad op de spanningsregelaar. Betrof de K8/K9 modellen en een late K7 kan als type een K8 zijn :o ).

Terugroepactie Suzuki
 
Laatst bewerkt:
13,6 volt op een accu in rust, onaangesloten zoals je zegt, lijkt mij teveel. Ik had een accu die 12,8 gaf op de multimeter maar ik had 0,0 start capaciteit....sterker nog, m'n hele cockpit sloeg 'dood' na het aanraken van de startknop.
Zet 'm eens in de motor en probeer eens te starten. Als 'ie wel start zou ik'm even testen met een accutestervoor de zekerheid.

Groet Rucarodi...
 
Ik zou persoonlijk een nieuwe accu monteren, je weet maar nooit of de accu zodanig een optater heeft gehad dat de accu je regelaar weer om zeep helpt door kortsluiting .
Het laadcircuit wil ik 100 % hebben .

Mocht je toch willen bijvullen dan alleen met demi water en NOOIT met accuzuur .
Dat je niet met accuzuur mag bijvullen klopt.
Gedemineraliseerd water klopt niet.
Je dient gedestilleerd water te gebruiken. Is nét effe anders behandeld.
 
13,6 volt op een accu in rust, onaangesloten zoals je zegt, lijkt mij teveel. Ik had een accu die 12,8 gaf op de multimeter maar ik had 0,0 start capaciteit....sterker nog, m'n hele cockpit sloeg 'dood' na het aanraken van de startknop.
Zet 'm eens in de motor en probeer eens te starten. Als 'ie wel start zou ik'm even testen met een accutestervoor de zekerheid.

Groet Rucarodi...

Loodaccu - Wikipedia

13,6 Volt tijdens 't laden is normaal... Maar inderdaad niet als 'ie niet aangesloten is :o
 
Laatst bewerkt:
Dat je niet met accuzuur mag bijvullen klopt.
Gedemineraliseerd water klopt niet.
Je dient gedestilleerd water te gebruiken. Is nét effe anders behandeld.

Mag ook gewoon met gedemineraliseerd water. Aqua dest is vooral beter dan demi als het gaat om organische verontreinigingen, en dat is een soort verontreiniging die in een accu geen kwaad kan. De reden waarom je geen normaal leidingwater mag gebruiken voor het bijvullen van accu's is de opgeloste anorganische zouten. Deze zijn zowel in dest als in demi 100% danwel 99,9% afwezig. die minder dan 0,1 procent verschil ga je niet merken.
 
de accu een dagje met rust laten, normaal wordt een accu met iets meer dan 14 volt geladen.
morgen zou de accu rond de 12,8/12,9 volt aan moeten geven.
normaal gesproken zakt het voltage al naar de ze waarden na een [paar] uur, maar omdat jij zegt dat ie het nogal voor zijn kiezen gehad heeft zou ik wat langer wachten.
 
Wilde eigenlijk schrijven dat het electrolyt wel weer ff op peil gebracht moest worden maar dacht dat het accuzuur weer op peil brengen makkelijker te begrijpen was.
Enne dat je dat moet doen met gedestilleerd water dat is dan weer iets wat ik te simpel voor woorden vind en drm dus ook niet vermeld.
Als je dat niet weet dan moet je met een hele grote boog om alle techniek van je motor heen lopen en het ding gewoon naar de dealert/motorzaak brengen.
 
Laatst bewerkt:
Ff een update. Accu gaf normale waardes aan. Nieuwe spanningsregelaar ingezet. Ging een ritje maken en stond vervolgens weer met pech. Dat ding staat nu bij de suzuki dealer en die gaan er naar kijken. Ik hoop dat mijn motor nog onder de terugroepactie valt anders wordt het een duur grapje ben ik bang. Iedereen bedankt voor de reacties in ieder geval.
 
Ff een update. Accu gaf normale waardes aan. Nieuwe spanningsregelaar ingezet. Ging een ritje maken en stond vervolgens weer met pech. Dat ding staat nu bij de suzuki dealer en die gaan er naar kijken. Ik hoop dat mijn motor nog onder de terugroepactie valt anders wordt het een duur grapje ben ik bang. Iedereen bedankt voor de reacties in ieder geval.


eigenlijk hoor je na vervangen van de spanningsregelaar wel even te controleren hoe de laadspanning is,
daar is het helaas te laat voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan