Kun je (kortstondig) 2 bougies op 1kabel laten vonken

stitch0709

MF'er
13 apr 2014
62
0
goedemorgen,

Klein vraagje: Kun je (kortstondig) 2 bougies op 1kabel laten vonken."?

Heeft een bobine hier kracht genoeg voor of spat die gelijk uit elkaar? :N

greets wim

Is voor een school proefje.
 
goedemorgen,

Klein vraagje: Kun je (kortstondig) 2 bougies op 1kabel laten vonken."?

Heeft een bobine hier kracht genoeg voor of spat die gelijk uit elkaar? :N

greets wim

Is voor een school proefje.

Makkelijk en de bobine gaat niet stuk, zie de stroom als water wat uit de bobine stroomt, er komt water genoeg uit voor twee en als je er meer aan hangt zal er bij een bepaald aantal te weinig water voor zijn.
 
Veel viercilinders hebben maar twee bobines die elk twee bougies aansturen. Beide bougies krijgen dan elke krukasomwenteling een vonk, één voor de ontsteking en één loze vonk. Dus bij twijfel kan je altijd nog zo'n bobine nemen :)
 
praktisch gezien zal volgens mij in serie toch niet lukken,omdat de eerste bougie om te vonken aan massa moet liggen. Zou alleen kunnen als ik de tweede bougie geïsoleerd van de massa zou kunnen gebruiken.
En dat wordt weer lastiger om dat hij op een hete plaats gemonteerd wordt.

(maar ga zeker ff stoeien met serie) Desnoods hang ik hem in een stuk keramiek oid..

thanks greets wim
 
Ben geen elektronicus, maar volgens mij zal de bougie met de minste weerstand het eerste vonken en dan is er geen spanning meer voor de tweede bougie. De stroom zal de weg van de minste weerstand zoeken
 
Nou het wil met 2 bougies, toerental van de motor zakt bij inschakelen wat naar beneden.Net als bij het inschakelen van je verlichting of in de auto bij inschakelen airco.

Helaas vonk niet groot/sterk genoeg voor beoogde doel. :-(

greets wim
 
praktisch gezien zal volgens mij in serie toch niet lukken,omdat de eerste bougie om te vonken aan massa moet liggen. Zou alleen kunnen als ik de tweede bougie geïsoleerd van de massa zou kunnen gebruiken.
En dat wordt weer lastiger om dat hij op een hete plaats gemonteerd wordt.

(maar ga zeker ff stoeien met serie) Desnoods hang ik hem in een stuk keramiek oid..

thanks greets wim
Als je ze in serie zet zoals op de meeste 4 cilinders gebeurt kan het wel
 
Zo dus
Als je een lijntje trekt tussen de massaaansluitingen van de bougies word het duidelijk dat ze in serie staan.
full
 
Als er twee zouden vonken dan zal hij niet lekker lopen

zie reactie stukje hierboven. Zakt iets in toeren, maar loopt verder gewoon. Vonk is voor gewone ontbranding in cijlinder nog gewoon goed,helaas voor mijn project niet.

Het vonken is dus opgelost, maar het gebruikte brandbare stofje ( gas ingevoerd 30 cm voor einde uitlaat) ontbrand niet mooi. Moet bijna tot 80mBar voor het ontsteekt, gasfles bevries dan erg snel.

Dus V(OLGENDE vraag : "wat ontbrandt sneller /beter gas of benzine ?"


greets wim
 
Volgens mij is dat, sinds jaar en dag, gewoon een parallel schakeling en geen serie.

nope dit is zoals v.d.v. al aangeeft echt een serie schakeling. In dit "schema" krijgt de ene bougie ten opzichte van massa een positieve piekspanning, de andere een negatieve. De stroom van de kring loopt achtereenvolgens door de secundaire winding, één van de bougies, massa van het blok, terug door de andere bougie, en terug naar de secundaire winding. Een achter elkaar -in serie dus- geschakelde keten.

EDIT:

als je 2 bougies daadwerkelijk parallel aan elkaar zet (hoogspanningsdraad doorverbinden) zal de vonk inderdaad altijd de weg van de minste weerstand kiezen. Probleem: Door de compressie in een cilinder wordt de ontsteekspanning van een bougie een stuk hoger. De minste weerstand zal dus de bougie zijn waar géén compressie plaats vindt, en de vonk zal juist niet meer aankomen op de plek waar die moet zijn (in de gecomprimeerde cilinder)

als het project erom te doen is om vonken te maken in een uitlaat kun je veel beter een aparte bobine monteren met een elektrisch ding wat automatisch een snel herhalende aan/uit schakeling doet. Ik heb er wel eens mee gepruld om dit met een slave contact op een deurbel mechanisme te doen, maar een elektronische oplossing zou nog veel beter zijn. (blokgolf generatortje en dan een penbobine met ingebouwde transistor eindtrap??)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan