Schijfrem verbogen door schijfrem slot

CBR600FS02

Rookie
22 feb 2015
12
0
Goedenavond allemaal,

Op zeer korte termijn zal ik mijzelf even netjes voorstellen en wat foto's van mijn motor plaatsen (CBR600FS uit 2002).

Stomme fout, maarja zoiets kan gebeuren. Tijdens het wegrijden zat het remschijf slot nog op mijn motor. Je raadt het al bleef ik staan. Slot eraf gehaald, hij liep niet aan en rijden maar. Bij iets harder remmen voelde je dat de motor een lichte trilling had. Het binnendeel van de remschijf was iets verbogen.

Een vriend is nogal handig en klust zelf veel aan zijn eigen motor. Hij heeft de schijfrem eraf gehaald om hem enigszins recht te "slaan". Na montage merk ik helemaal niet meer van trillingen o.i.d. de motor rijdt en remt voor de volle 100%

Toch wil ik hier nog even jullie mening, kan het terugslaan kwaad i.v.m. metaalmoeheid? Hij was slechts licht verbogen (linksonder zie foto).

Het zal niet nog eens gebeuren, het was een wijze les.

Alvast bedankt voor de (zinvolle) reacties.
full
 
Laatst bewerkt:
Een monteur van een motorzaak is geen deskundige op gebied van materialen en ontwerp, hij kan niet oordelen hoe een dergelijk metaal reageert op de krachten die er op zijn uitgeoefend en wat daar de gevolgen voor zijn. Dat is iets voor een werktuigbouwkundige.

Een monteur baseert op basis van slijt-indicatoren of een onderdeel moet worden vervangen en draait het vervolgens weer vast op basis van een specificatie in de service manual. Dat soort specificaties zijn opgesteld door mensen die weten hoe dergelijke materialen zich gedragen.

Vervangen.

Jij wel vanachter je scherm :')
 
Ach, degene die roepen dat je er prima mee kan rijden zijn gelukkig wel experts op het vlak :W
Laat ik zeggen dat ik meer aluminium gezet, geklopt en gebroken heb dan jij ooit bij elkaar gezien.
En nu weet ik ook nog wel iets van de samenstelling en materiaaleigenschappen van dat spul.
Ik durf hardop te zeggen dat deze rotor geen enkel gevaar op gaat leveren. Er zit namelijk een enorme marge op deze constructie.
 
In dit soort gevallen is er maar 1 optie en dat is de beschadigde schijf onmiddellijk weg gooien,
bewaren kan ook maar niet meer mee rijden.
Als de schijf gaat scheuren en of breken dan sta je echt meteen geheel onverwacht stil.
En bij 140 km/per uur op de snelweg is dat geen pretje.
 
Laat ik zeggen dat ik meer aluminium gezet, geklopt en gebroken heb dan jij ooit bij elkaar gezien.
En nu weet ik ook nog wel iets van de samenstelling en materiaaleigenschappen van dat spul.
Ik durf hardop te zeggen dat deze rotor geen enkel gevaar op gaat leveren. Er zit namelijk een enorme marge op deze constructie.

Dan stel even een documentje op dat jij je aansprakelijkheid stelt voor alle gevolgen van de topicstarter welke zijn veroorzaakt door het falen van de remschijf.
 
Dan stel even een documentje op dat jij je aansprakelijkheid stelt voor alle gevolgen van de topicstarter welke zijn veroorzaakt door het falen van de remschijf.


Drammer!!


Een motorzaak heeft er naar gekeken en die voelen zich daar niet onprettig bij.
Kom maar weer op met je verhaal over de gemiddelde kennis van materialen enz,..
 
En nogmaals, een monteur heeft, doorgaans, geen kennis van materialen.

maw een monteur moet bij de minste zichtbare schade aan ieder metalen onderdeel meteen dat onderdeel maar vervangen ?
onzin toch. je hamert steeds maar op hetzelfde, maar geeft geen anwoord andere vragen (wat met geaccidenteerde moto's, wat met moto's die enkek geschoven hebben, ...).

enig idee hoeveel remschijven/vorken/wielen/frames/... er per jaar gerecht worden ? en hoeveel % zou daarvan gedaan zijn door een werktuigbouwkundige ?
ik heb geen weet van ernstige problemen achteraf . erzullen wel zo'n gevallen zijn, maar als ik ruim moet schatten zou ik zeggen minder dan 0.1%. en zels al is het 1%, dan zeg ik nog verwaarloosbaar. en al zeker in het geval van TS. het is niet dat alle remkracht door dat ene stukje alu moet he, en het is niet dat dat stuk geplooid was, het was maar gebogen
 
Wellicht een leuke vraag om te stellen, zou diezelfde monteur dit defect ook zo hebben 'gerepareerd'? Desnoods op zijn eigen fiets... Ik verwacht dat ze, juist vanwege aansprakelijkheid, je zouden adviseren om deze schijf te vervangen, en wanneer je dat niet wilt, dit op de bon van je grote beurt zouden aan tekenen. Let wel, dit verwacht ik wanneer de schijf ongericht aangeboden zou zijn...

Gr.
 
Bij de vorige motor van mijn broertje (z750-r) Zelfde probleem, weggereden met schijfrem slot . Hem is toen ook aangeboden om de schijf recht te maken (Kawa dealer in Haastrecht) maar wel hebben ze hem aangeraden een nieuwe schijf te nemen, dat heeft hij uiteindelijk ook gedaan. Al zie je op het eerste oog niets je weet niet hoe 'diep' de schade zit en wat er kopot gemaakt is met richten. je hebt maar 2 wielen ik zou het zekere voor het onzekere nemen ... Just saying.....
 
Nee, het gaat niet om de schijf zelf, maar wat de schijf vast houdt. Lezen en plaatjes beoordelen blijft een kunst ;)

En nogmaals, een monteur heeft, doorgaans, geen kennis van materialen.

Jij hebt helemaal gelijk ! het is een gigantische knik , levens gevaarlijk zeg!!!
Ik zou een monteur ook niet geloven :N
Ik zou de remklauw het wiel en de vork ook gelijk weggooien en alles nieuw erop , je weet maar nooit. :?
Of motor naar de sloop en gelijk maar een nieuwe motor kopen *D misschien zijn er nog her en der verborgen gebreken

GREETZ
 
Ach, degene die roepen dat je er prima mee kan rijden zijn gelukkig wel experts op het vlak :W
Dat zijn (als ik over mezelf spreek) mensen die al meerde kromme schijven hebben gericht en daardoor wel weten weten waar ze het over hebben en niet domweg gaan liggen blaten dat het gevaarlijk is.
 
Bij de vorige motor van mijn broertje (z750-r) Zelfde probleem, weggereden met schijfrem slot . Hem is toen ook aangeboden om de schijf recht te maken (Kawa dealer in Haastrecht) maar wel hebben ze hem aangeraden een nieuwe schijf te nemen, dat heeft hij uiteindelijk ook gedaan. Al zie je op het eerste oog niets je weet niet hoe 'diep' de schade zit en wat er kopot gemaakt is met richten. je hebt maar 2 wielen ik zou het zekere voor het onzekere nemen ... Just saying.....
Koop jij je motoren altijd nieuw?
Als dat niet zo is, vervang je dan ongeveer alles aan je motor omdat je niet zeker weet of er iets aan gericht is?
 
Dat zijn (als ik over mezelf spreek) mensen die al meerde kromme schijven hebben gericht en daardoor wel weten weten waar ze het over hebben en niet domweg gaan liggen blaten dat het gevaarlijk is.

:^

Als student gebruikte ik maar 2 stukken gereedschap: een hamer als het los moest en ductape als het vast moest. ;)

remschijf slot vergeten : heb 3 jaar doorgereden met trillingen tijdens het remmen.
Gat in het carter : stuk hout in gemept en nooit meer naar gekeken.
Vlotterbakje lek : stuk kneedbaar metaal en nooit meer naar gekeken.
Nieuw achterwiel van ander merk: spacers gemaakt van metaal ringen
Kapotte spaak gewoon weggehaald en nooit vervangen
Gebroken gasdraad nooit vervangen want met eentje deed ie het ook.
Voorvork lek; zonder olie kwam de motor ook wel de bocht door.
Bougiegat uitgelubberd, bougie vast gezet met alu folie.
Een band was pas versleten als het canvas te zien was.
Tandwielen waren versleten als de ketting door slipte.
Een ketting versleet bij mij nooit, haha
En ik reed zonder luchtfilter rond want dat gaf 50% meer vermogen. ;)

Heb zelfs leren schakelen zonder te koppelen toen de koppelingsdraad gebroken was op vakantie.


Heb hele mooie herinneringen aan die tijd overgehouden. _O-

P.s. Een KLR doet het ook zonder accu.
 
Laatst bewerkt:
:^

Als student gebruikte ik maar 2 stukken gereedschap: een hamer als het los moest en ductape als het vast moest. ;)

remschijf slot vergeten : heb 3 jaar doorgereden met trillingen tijdens het remmen.
Gat in het carter : stuk hout in gemept en nooit meer naar gekeken.
Vlotterbakje lek : stuk kneedbaar metaal en nooit meer naar gekeken.
Nieuw achterwiel van ander merk: spacers gemaakt van metaal ringen
Kapotte spaak gewoon weggehaald en nooit vervangen
Gebroken gasdraad nooit vervangen want met eentje deed ie het ook.
Voorvork lek; zonder olie kwam de motor ook wel de bocht door.
Bougiegat uitgelubberd, bougie vast gezet met alu folie.
Een band was pas versleten als het canvas te zien was.
Tandwielen waren versleten als de ketting door slipte.
Een ketting versleet bij mij nooit, haha
En ik reed zonder luchtfilter rond want dat gaf 50% meer vermogen. ;)

Heb zelfs leren schakelen zonder te koppelen toen de koppelingsdraad gebroken was op vakantie.


Heb hele mooie herinneringen aan die tijd overgehouden. _O-

P.s. Een KLR doet het ook zonder accu.


treurig dit,
het word nu echt tijd voor een APK.
 
Terug
Bovenaan Onderaan