Schijfrem verbogen door schijfrem slot

CBR600FS02

Rookie
22 feb 2015
12
0
Goedenavond allemaal,

Op zeer korte termijn zal ik mijzelf even netjes voorstellen en wat foto's van mijn motor plaatsen (CBR600FS uit 2002).

Stomme fout, maarja zoiets kan gebeuren. Tijdens het wegrijden zat het remschijf slot nog op mijn motor. Je raadt het al bleef ik staan. Slot eraf gehaald, hij liep niet aan en rijden maar. Bij iets harder remmen voelde je dat de motor een lichte trilling had. Het binnendeel van de remschijf was iets verbogen.

Een vriend is nogal handig en klust zelf veel aan zijn eigen motor. Hij heeft de schijfrem eraf gehaald om hem enigszins recht te "slaan". Na montage merk ik helemaal niet meer van trillingen o.i.d. de motor rijdt en remt voor de volle 100%

Toch wil ik hier nog even jullie mening, kan het terugslaan kwaad i.v.m. metaalmoeheid? Hij was slechts licht verbogen (linksonder zie foto).

Het zal niet nog eens gebeuren, het was een wijze les.

Alvast bedankt voor de (zinvolle) reacties.
full
 
Laatst bewerkt:
In dit soort gevallen is er maar 1 optie en dat is de beschadigde schijf onmiddellijk weg gooien,
bewaren kan ook maar niet meer mee rijden.
Als de schijf gaat scheuren en of breken dan sta je echt meteen geheel onverwacht stil.
En bij 140 km/per uur op de snelweg is dat geen pretje.
Vertel, wat is je overkomen ? Ervaringen uit eerste hand neem ik uiterst serieus. Hoop dat alles goed met je is.
 
Dit zijn voor een auto afkeurpunten en voor de motor lijkt me dat ook.

samen met de ontbrekende spaak, het bonk hout in het carter, het milieu telt zwaar tegenwoordig.
misschien zelfs de aandrijflijn, het gaat er immers om of een auto/motor veilig aan het verkeer kan deelnemen.
zonder olie doen de schokbrekers weinig, daar wordt ie alleen al op afgekeurd.
 
samen met de ontbrekende spaak, het bonk hout in het carter, het milieu telt zwaar tegenwoordig.
misschien zelfs de aandrijflijn, het gaat er immers om of een auto/motor veilig aan het verkeer kan deelnemen.
zonder olie doen de schokbrekers weinig, daar wordt ie alleen al op afgekeurd.
Je auto word niet afgekeurd als hij niet meer dempt.
Wel als er sprake is van zichtbare olielekkage van de demper.
 
Schokbrekers worden niet op werking gecntroleerd met apk


weet je het zeker?

quote:
Schokbrekers De schokbrekers moeten goed bevestigd zijn en mogen wel zweten, doch niet zodanig lekken dat hierdoor de werking wordt aangetast.

van deze website geplukt;
APK eisen en tips - APK oké

edit;
het gaat dus om de werking, dus verkeersveiligheid, en die is er niet zonder olie.
 
Laatst bewerkt:
Deze remschijf blijft het prima doen me dit gerepareerde bocheltje, de buiging is zo klein dat de metaalstructuur nauwelijks is veranderd. Je maakt je toch ook niet druk over de buigbewerking die is uitgevoerd om het hart zijn huidige vorm te geven? :+
De busjes vangen eventuele zijdelingse bewegingen op, nergens een probleem te bekennen.
 
Je maakt je toch ook niet druk over de buigbewerking die is uitgevoerd om het hart zijn huidige vorm te geven? :+
De schotelvorm is er in geperst, de krachten zijn dus regelmatig over het oppervlak verdeeld. Als dat "koud" gebeurt is zal het aluminium gelijkmatig harder geworden zijn. Als dat aluminium in gegloeide AQ toestand geperst is zit er geen spanning in.

Het vergelijk gaat dus niet op.

Maar de conclusie onderschrijf ik wel, het kan geen kwaad.
 
De schotelvorm is er in geperst, de krachten zijn dus regelmatig over het oppervlak verdeeld. Als dat "koud" gebeurt is zal het aluminium gelijkmatig harder geworden zijn. Als dat aluminium in gegloeide AQ toestand geperst is zit er geen spanning in.

Dit soort voorwerpen worden meestal koud geperst, er zal dus inderdaad spanning in zitten. Waar ik meer op doelde was dat de verandering van de kristalstructuur niet zo dramatisch zal zijn dat dit problemen gaat opleveren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan