Stilvallen bij wegrijden en afremmen aan lichten

wardvo

Rookie
10 aug 2015
2
0
Aalter
Hallo!
Heb deze week een Kawasaki z650 gekocht uit 1980.
Is door de vorige eigenaar verbouwd tot een aardige scrambler, blok is origineel gebleven.

Testrit was dik ok, ook rit naar huis (30km) gaf geen problemen.
Starten doet de motor nog steeds na 1 kick.

De dagen erna merkte ik wel dat de motor, als ik terugschakel om te stoppen aan de lichten vaak gewoon uitviel. In neutrale zetten en kick geven lukt meestal dadelijk.
Maar het verslechtert..
Enkele dagen terug wou ik een toertje rijden en liet de motor 10' stationair draaien.
Na 10' viel hij plots stil. Starten lukte niet meer en zag aan de indicator lampje dat de batterij leeg was.. Gezien de kortte ritjes de afgelopen dagen leek me dat mogelijk, dus heb hem aan de druppellader gehangen. Na 1 nacht laden geeft die aan: batterij vol + OK.

Vandaag motor terug buiten en weinig problemen ondervonden bij ritje van 5km naar een afspraak.
Toen ik daar wou vertrekken echter startte hij wel na 1 kick, maar sloeg gelijk af als ik wou vertrekken (in eerste duwen, koppeling lossen en hop stil).
Dit herhaalde zich een 5-tal keer tot ik danig veel gas gaf dat hij uiteindelijk toch begon te rijden.

Bij de eerste lichten echter viel hij gewoon stil als ik zakte in toeren om te stoppen (en met koppeling in).. Volgende lichten: zelfde probleem.
Kon hem telkens terug in gang krijgen door al uitbollend de koppeling in eerste te laten schieten, maar leuk is anders.

In de honderd meter na de laatste stoplichten merkte ik dat de motor ook sputterde, precies of hij kreeg geen brandstof/ontsteking.

Heb zonet de carburatoren er even onderuit gehaald en open gevezen: helemaal proper.
Draait stationair ook zonder veel problemen op een normaal toerental.

Heb wel gezien dat de dichtingen van de 4 vlotterkamers nat staan, dus die ga ik ook eerst even vervangen, maar dat is volgens mij niet de oorzaak van deze problemen.

Iets met de alternator? Maar waarom dan enkel bij vertragen? Batterij was nu zeker vol?

Tips/suggesties?

Thanks!
 
vermoed van wel aangezien ik door de band geen problemen ondervind.. enkel bij afremmen tot stilstand (en sinds vandaag bij vertrekken).. om de een of andere reden denk ik bijna aan iets elektrisch?
Zach daarstraks bv dat voorlicht feller oplicht als ik gas geef.. wat volgens mij ook niet echt de bedoeling is? Misschien "verzet" er zich iets bij het afremmen/optrekken/bocht nemen?
 
Ik heb ooit bij een VFR een vergelijkbaar probleem gehad. Stationair ok, starten ok, maar zodra ik gas gaf en vooral iets hoger in toeren kwam kapte hij ermee en ging ie sputteren. Afremmen tot stilstand, motor uit.
Na vervanging spanningsregelaar was het probleem opgelost.
 
meet de laadspanning eens? (of laadstroom, geef het een naam)
als je denkt aan iets elektrisch wat alleen optreed bij lage toeren dan kan de dynamo misschien niet genoeg leveren, tijdens het rijden levert hij net of net niet genoeg om de accu te laden en de motor aan de gang te houden maar bij stationair trek je de accu leeg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan