ketting spannen zx9r

martin72

Die hard MF'er
18 apr 2013
328
15
westmaas
wie kan mij advies geven over het spannen van een ketting van een zx9 r, meet en span je hem nou op de zij standaard of met het achter wiel vrij.

ik heb gelezen dat ze het ook op de zij standaard doen, maar zie ze het ook met een paddock stand doen, ik heb zelf een abba stand maar naar mijn idee is de spanning van de ketting toch anders als je erop zit of hij staat op de abba stand,
 
Je hebt gelijk, de kettingspanning op de ABBA-stand is niet hetzelfde als in ruststand, op de zijstandaard, of op de paddock-stand. Dat komt omdat bij de ABBA-stand het gewicht op het draaipunt van de achterbrug rust, waardoor de achterschokbreker uitveert i.p.v. inveert.
Ik ben trouwens de importeur van de ABBA-stands, maar gebruik hem dus zelf niet voor de ketting te stellen.
 
Op het www is vast een wplhb voor je motor te vinden. Daar staat alles haarfijn in uitgelegt. Sommige motoren vereisen een meting op de middenbok waarbij de veer volledig ontspannen is. Andere vragen om een meting met het gewicht van de motor rustend op de schokbreker. De methode van meten en spannen wordt dus bepaald door de fabrikant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan