Ketting omleggen

tobitronics

Die hard MF'er
12 jan 2015
328
11
Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment bezig om mijn ketting om te leggen. Tandwielen vervangen etc. ging prima, echter krijg ik met geen mogelijkheid de 2 uiteindes van de ketting naast elkaar. Er blijft de hele tijd 1 'putje' op het achtertandwiel tussen de 2 uiteindes. Bij het kopen van nieuwe tandwielen/ketting ben ik van 15/39 naar 15/41 gegaan. volgens berekeningen zou dit geen probleem moeten vormen met de kettinglengte. Verder staat het achterwiel volledig naar voren (naar mijn weten) en ik probeer de ketting op het achtertandwiel te verbinden/klinken.

Zie ik iets simpels over het hoofd of moet ik mijn ketting verlengen? Als ik de ketting namelijk zo leg dat er 2 putjes zitten (wat het geval zou zijn bij een verlenging) dan hangt de ketting wel erg slap...

Alvast bedankt!

P.S. Betreft een SZR660 uit '97
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels een extra stukje ketting kunnen scoren + een 2e master link.

Wat is nu een handig getal aan schakels om te kiezen? 112 ipv 110 omdat ik 2 extra tanden achter heb? Of 114 om wat meer speling te hebben?
 
Juist soscastoa haha

Inderdaad :} AL moet je in dit geval wel even met een loodlijntje werken om er twéé gelijkbenige driehoeken van te maken én zul je ook wat moeten doen met Pi :P

Inmiddels een extra stukje ketting kunnen scoren + een 2e master link.

Wat is nu een handig getal aan schakels om te kiezen? 112 ipv 110 omdat ik 2 extra tanden achter heb? Of 114 om wat meer speling te hebben?

Dat kun je het beste even zelf uitpuzzelen. Als je je ketting in elkaar zet zónder 'm meteen te klinken dan kun je op dat moment kijken of die ketting niet te lang, óf nog erger: te kort, is in de meest "korte" stand (waarbij je achterwiel dus zover mogelijk naar voren staat). Iets te lang is op te lossen door je achterwiel verder naar achteren te zetten met de kettingspanners, te kort...... Daarvan kén je de oplossing inmiddels al :+ ).

Tijdens gebruik wordt de ketting vanzelf langer (slijtage) dus als je er het maximale aan levensduur uit wil halen meet je 'm nú goed in op de kortst mogelijke stand. Het kan dus zo zijn dat de meest ideale lengte in jouw geval wil zeggen dat je eigenlijk een "halve" schakel nodig hebt. Bij motorfietskettingen heb je, in tegenstelling tot fietskettingen, géén halve schakels dus moet je een halve schakel "verliezen" doormiddel van de kettingspanners waarmee je het achterwiel iets naar achteren zet.

Voor de juiste speling én de manier waarop je deze moet meten bij jouw fiets: Zie de gebruikershandleiding van je fiets (meestal is dit ~5Cm op het meest ruime punt terwijl de fiets niet belast is).

Een te lange ketting loopt vrij gemakkelijk van de kettingwielen bij (plotselinge) lastwisselingen, een te korte ketting sloopt de uitgaande as + lagers van je versnellingsbak én de kettingwielen onnodig.

Zorg er achteraf ook "even" voor dat het achterwiel 100% recht in de achterbrug staat. Een achterwiel wat niet recht staat heeft automatisch een scheefstaand kettingwiel tot gevolg met als resultaat..... Een onnodig snel slijtende ketting én kettingwielen. Met een simpele elastiek kun je al véél meten, al is een "laser" tooltje vaak gemakkelijker.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan