Blokken vervangen en vieze remzuigers

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.875
337
Hey,

Heb in de zomer mijn remblokken vervangen, bij het indrukken van de vieze remzuigers zitten ze nu vast. Ik rem daardoor ook met 1 klauw waardoor het lijkt alsof mn schijf krom is. De ene schijf wordt loei heet en de ander niet dus de remzuigers zitten vast.
Mijn nieuwe blokken van 1 klauw zijn nu alweer versleten in 4000km terwijl de blokkken van de andere klauw helemaal in orde zijn.

Nu ga ik het goed aanpakken en meteen de remklauwen reviseren. Als ik toch de remzuigers moet schoonmaken dan neem ik ook meteen de keerringen mee. Heb bij mijn vorige motor gehad dat ik na 3 maanden alsnog een revisie van de klauwen moest doen.


Nou gaan we even terug naar mijn blunder met net terugduwen van de vieze zuigers.

Wat zou ik gedaan moeten hebben om dit allemaal te voorkomen?
Zo ging het:
-Klauwen loshalen
-Oude blokken eruit, nieuwe erin
-Nieuwe blokken zijn dikker, dus met de schroevendraaier tussen de blokken en de zuigers nog verder naar binnen drukken.
-Klauw terug monteren

Moest ik eigenlijk de zuigers schoonmaken toen ze op de klauw zaten? Of alsnog de zuigers eruit halen om ze te reinigen.
 
Gelijk heb je. Ik schat dat 9 van de 10 wel eens ergens de fout ingaan. En dan kan je 3 dingen doen.

A) Verder gaan met het (ver)prutsen.
B) Advies inwinnen hoe je het wel moet doen.
C) Naar een prof gaan, en tegen betaling het door hem laten verhelpen.

Jij, ik en een heleboel anderen weten nu hoe het moet. Enne, ik had die 'how to' topics ook nog nooit gezien, en er bij deze wat van op gestoken.
 
Laatst bewerkt:
Ach ja, zijn er genoeg die kicken om het allemaal even in te wrijven door per se wat te zeggen erover.

De meesten vinden met ook leuk om met de grote groep mee te doen. Hier en daar lees ik dan dat ik ermee zou zitten en hap of dat ik een grote mond heb. Maar reacties vanuit mijn kant werden niet gewaardeerd. Komt een beetje neer op "jij hebt je remmen verprutst en nu hou je je smoel". Zal wel weer een bepaalde cultuur heersen hier om geen kennis te delen. Als je ze dan verwijst naar de definitie van een forum dan zou ik de gene zijn die het weer niet zou begrijpen.
Zal wel aan mij liggen hoor _O-

Dit soort idioot gedrag kom ik ook tegen in de IT als programmeur zijnde. Dus ik ben al redelijk imuun voor dit soort trolls.

Ik heb voldoende nuttige reacties gehad van een paar mensen. Binnenkort lekker de remmen reviseren.

Vind ik dit topic nu pas, kon ik wel lekker alles in 1 keer lezen, echt wel lachen *O* *O* :}

O ja, succes :X
 
Laatst bewerkt:
Een dag verder en we gaan lekker door *O*

Insanity04, op deze manier wordt je een legende! :} een heuse internetstrijder :P
alles volgens de derde wet van internet newton
newtons-third-law-of-internet-memes_o_937336.jpg
 
Ik schuimbek er helemaal niet van.
Maar wel als een thuisknutselaar mooier en beter gereedschap heeft als in de beste geoetileerde werkplaats.

De meesten hebben normaal gamma e.d. gereedschap en doorgaans is dat ook meer dan voldoende.
 
Er wordt wel hard gelachen hier, maar niemand lijkt te weten hoe het probleem van TS moet worden opgelost. Dat probleem is natuurlijk: hoe de zuigers uit de klauw te krijgen. Het bejubelde "how to" advies betreft een remklauw uit motorjaar 0, met 2 zuigers. Met 4 zuigers gaat dat verhaal natuurlijk niet op.
 
Je begrijp het probleem niet (of je geeft met opzet een ontwijkend antwoord): hoe krijg je 4 zuigers uit een remklauw, met name als de zuigers zwaar lopen of vastzitten.

Ik begrijp het probleem wel en ik weet niet hoe je dat oplost.

Jij geeft aan dat remklauwen met 2 zuigers uit het jaar 0 zijn en die bewering ga ik op in met mijn vraag. De remklauw van de TS heeft namelijk ook gewoon 2 zuigers.

Dus leg mij eens uit waarom hij niet geholpen is met die How to en leg eens uit hoe het zit met remklauwen die uit het jaar 0 zijn als ze 2 zuigers hebben.
 
Laatst bewerkt:
Je begrijp het probleem niet (of je geeft met opzet een ontwijkend antwoord): hoe krijg je 4 zuigers uit een remklauw, met name als de zuigers zwaar lopen of vastzitten.

Dat doe ik als volgt :

Ik heb een ventnippel gemaakt die in de schroefdraad van de klauw past. Dan pomp ik met de vetspuit de zuiger/zuigers er uit.
In het geval van een dubbele zuiger waarvan er eentje gangbaar is, zet ik de gangbare zuiger/zuigers vast in de bankschroef/griptang/lijmtang en pers de andere zuiger/zuigers op de boven genoemde manier er uit.
 
Laatst bewerkt:
Dat doe ik als volgt :

Ik heb een ventnippel gemaakt die in de schroefdraad van de klauw past. Dan pomp ik met de vetspuit de zuiger/zuigers er uit.
In het geval van een dubbele zuiger waarvan er eentje gangbaar is, zet ik de gangbare zuiger/zuigers vast in de bankschroef/griptang/lijmtang en pers de andere zuiger/zuigers op de boven genoemde manier er uit.
Is dat niet een beetje funest voor de schroefdraad van je nippel? Zelf doe ik er wat tussen zoals een plankje en daarna rustig pompen met de hendel.
 
Dat doe ik als volgt :

Ik heb een ventnippel gemaakt die in de schroefdraad van de klauw past. Dan pomp ik met de vetspuit de zuiger/zuigers er uit.
In het geval van een dubbele zuiger waarvan er eentje gangbaar is, zet ik de gangbare zuiger/zuigers vast in de bankschroef/griptang/lijmtang en pers de andere zuiger/zuigers op de boven genoemde manier er uit.

Luchtdruk is 1 mogelijkheid, maar als je 1 zuiger vastzet/houdt, heeft de tegenoverliggende zuiger niet genoeg ruimte om eruit te komen (i.i.g. bij mijn Triumph branded Nissins). En als 1 zuiger eruit is, hoe krijg je dan het andere paar eruit?

Optie 2 is volgens mijn officiële (!) Triumph werkplaatshandboek eruit pompen met het remhendel. Dit is natuurlijk helemaal onmogelijk en reden om het handboek (100 euro) weg te gooien.

Volgens mij is dan de enige manier die overblijft de klauw te delen (mocht niet volgens het weggegooide handboek) en de zuiger er met een speciaal gereedschap of zelf gemaakt trekkertje eruit te halen. Laatste heb ik door Hans van Kat Motoren in Noordwijkerhout laten doen. Hans (bij wie ik het handboek gekocht heb) lachte me nog uit omdat ik optie 2 noemde.

De banjobout bleek bij mijn remmen een aparte kop te hebben met niet-metrische maat, maar gelukkig had ik een goede Bahco.

Remt na revisie weer zoals het moet en er komen na de pekel ook Frixion wave schijven op.
 
Laatst bewerkt:
Luchtdruk is 1 mogelijkheid, maar als je 1 zuiger vastzet/houdt, heeft de tegenoverliggende zuiger niet genoeg ruimte om eruit te komen (i.i.g. bij mijn Triumph branded Nissins). En als 1 zuiger eruit is, hoe krijg je dan het andere paar eruit?

Optie 2 is volgens mijn officiële (!) Triumph werkplaatshandboek eruit pompen met het remhendel. Dit is natuurlijk helemaal onmogelijk en reden om het handboek (100 euro) weg te gooien.

Volgens mij is dan de enige manier die overblijft de klauw te delen (mocht niet volgens het weggegooide handboek) en de zuiger er met een speciaal gereedschap of zelf gemaakt trekkertje eruit te halen. Laatste heb ik door Hans van Kat Motoren in Noordwijkerhout laten doen. Hans (bij wie ik het handboek gekocht heb) lachte me nog uit omdat ik optie 2 noemde.

De banjobout bleek bij mijn remmen een aparte kop te hebben met niet-metrische maat, maar gelukkig had ik een goede Bahco.

Remt na revisie weer zoals het moet en er komen na de pekel ook Frixion wave schijven op.
Verbaasd me niks van dit bedrijf, heb wel eens wat 'werk' van ze onder ogen gehad :X

De beste, makkelijkste, goedkoopste, handigste en meest praktische manier, is de zuigers er uit persen met het eigen systeem.
Als je denkt dat sets van tegenover elkaar zittende zuigers een probleem is, doe je eerst één kant, daarna de andere.

Niet-metrische bout is gewoon een inchmaat. Daar zijn ook ring/steeksleutel-sets voor :)

Een zelf gemaakt trekkertje kan ik me niet zoveel bij voorstellen, maar er zijn idd gereedschappen voor het op een nette manier uithalen van zuigers, als de klauw los is.

Voorbeeld:
full29900616.jpg


En niet deze:
full29299031.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is dat niet een beetje funest voor de schroefdraad van je nippel? Zelf doe ik er wat tussen zoals een plankje en daarna rustig pompen met de hendel.

Het met vet er uit pompen is ook wel de laatste optie hoor (alleen vanwege het schoonmaken), en heb ik ook niet zo heel vaak bij de hand gehad, maar de klauwen die ik zo uit elkaar heb gehaald hadden geen problemen met het schroefdraad van de nippel. Waarom ook, het is het zelfde schroefdraad en kan de druk van een vetspuit wel aan.
 
Het met vet er uit pompen is ook wel de laatste optie hoor (alleen vanwege het schoonmaken), en heb ik ook niet zo heel vaak bij de hand gehad, maar de klauwen die ik zo uit elkaar heb gehaald hadden geen problemen met het schroefdraad van de nippel. Waarom ook, het is het zelfde schroefdraad en kan de druk van een vetspuit wel aan.
Idd, ik zie het schroefdraadprobleem ook niet.

Passende draad is passende draad. Natuurlijk niet met verkeerde draad er in gaan zitten frutten; is binnen no time stuk....
 
Verbaasd me niks van dit bedrijf, heb wel eens wat 'werk' van ze onder ogen gehad :X

De beste, makkelijkste, goedkoopste, handigste en meest praktische manier, is de zuigers er uit persen met het eigen systeem.
Als je denkt dat sets van tegenover elkaar zittende zuigers een probleem is, doe je eerst één kant, daarna de andere.

Niet-metrische bout is gewoon een inchmaat. Daar zijn ook ring/steeksleutel-sets voor :)

Een zelf gemaakt trekkertje kan ik me niet zoveel bij voorstellen, maar er zijn idd gereedschappen voor het op een nette manier uithalen van zuigers, als de klauw los is.

Voorbeeld:
[afbeelding]

En niet deze:
[afbeelding]

Maar als 1 zuiger eruit is, dan heb je toch geen druk meer voor de volgende?
 
Maar als 1 zuiger eruit is, dan heb je toch geen druk meer voor de volgende?
Daarom moet je die ook tegenhouden, vlak tegen het moment dattie er uit floept.

Zo houd je maximale druk, en kun je beide zuigers er met de hand alsnog uit pakken.

En dat doe je het liefste met een passend stukje hout oid. Liefste niet met de tang er op. Het materiaal van metalen gereedschap is vele malen harder dan het metaal van de klauw. Dat gaat putten en krassen geven.

Een stukje plank van de juiste dikte houdt de zuigertje ook mooi recht,m en voorkomt dat ze er uit floepen of knallen, en er meteen een zooitje dot achteraan komt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daarom moet je die ook tegenhouden, vlak tegen het moment dattie er uit floept.

Zo houd je maximale druk, en kun je beide zuigers er met de hand alsnog uit pakken.

En dat doe je het liefste met een passend stukje hout oid. Liefste niet met de tang er op. Het materiaal van metalen gereedschap is vele malen harder dan het metaal van de klauw. Dat gaat putten en krassen geven.

Een stukje plank van de juiste dikte houdt de zuigertje ook mooi recht,m en voorkomt dat ze er uit floepen of knallen, en er meteen een zooitje dot achteraan komt.
Ik had voor de gein gevraagd wat een setje nieuwe remzuigers zou kosten. Ik kreeg een bedrag van €450 voor 8 zuigertjes :X
 
Daarom moet je die ook tegenhouden, vlak tegen het moment dattie er uit floept.

Zo houd je maximale druk, en kun je beide zuigers er met de hand alsnog uit pakken.

En dat doe je het liefste met een passend stukje hout oid. Liefste niet met de tang er op. Het materiaal van metalen gereedschap is vele malen harder dan het metaal van de klauw. Dat gaat putten en krassen geven.

Een stukje plank van de juiste dikte houdt de zuigertje ook mooi recht,m en voorkomt dat ze er uit floepen of knallen, en er meteen een zooitje dot achteraan komt.

1. Klauw van motor
2. Hout voor de zuigers
3. Ontluchtingsnippel eraf
4. Harnas aan, helm op
5. Compressorpistool in ontluchtingsnippelgat
6. Let's party

Laat de prutsercomments maar komen, heb alles gemist :/
 
Laatst bewerkt:
Daarom moet je die ook tegenhouden, vlak tegen het moment dattie er uit floept.

Zo houd je maximale druk, en kun je beide zuigers er met de hand alsnog uit pakken.

En dat doe je het liefste met een passend stukje hout oid. Liefste niet met de tang er op. Het materiaal van metalen gereedschap is vele malen harder dan het metaal van de klauw. Dat gaat putten en krassen geven.

Een stukje plank van de juiste dikte houdt de zuigertje ook mooi recht,m en voorkomt dat ze er uit floepen of knallen, en er meteen een zooitje dot achteraan komt.

Dat had ik zelf ook allemaal bedacht, maar hoe krijg je dan het volgende zuigerpaar uit dezelfde klauw eruit? (Overigens moest bij mijn Nissins de ene zuiger uit de klauw voordat de tegenoverliggende eruit kon, misschien is dat bij Tociko anders.)
 
Dat had ik zelf ook allemaal bedacht, maar hoe krijg je dan het volgende zuigerpaar uit dezelfde klauw eruit? (Overigens moest bij mijn Nissins de ene zuiger uit de klauw voordat de tegenoverliggende eruit kon, misschien is dat bij Tociko anders.)
Boel aan één kant in orde maken, en terug stoppen.
Dan hetzelfde doen om er uit te krijgen, maar dan de tegenover liggende kant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan