Waarom hebben minder zuigers meer koppel onderin?

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Ik lees steeds vaker dat motoren met 1 of 2 zuigers meer koppel onderin hebben dan motoren met 4 zuigers.
Waarom is dat en hoeveel scheelt het?
Bedankt voor het meedenken,
Adriaan.
 
Ik denk dat koppel alleen afhangt van de inhoud en ontwerp van het blok en niet het aantal cilinders. :)
Minder cilinders maken zonder high tech oplossingen minder toeren en zijn dus vaak meer op koppel ontworpen, hebben een aangepaste korte gearing voor veel trekkracht onderin.
Viercilinders draaien eenvoudig hogere toeren, voor meer vermogen heb je hogere toerentallen nodig en die zijn daar dus ook vaak op ontworpen. Langere overbrengingen naar het achterwiel.

Nou heb ik ook een twee en een viercilinder in huis en de 1.000 cc tweecilinder rijdt minder koppelrijk dan mijn 1.200 cc viercilinder. Inhoud matters. 8-)
 
Laatst bewerkt:
@TS
Het is niet zo zwart wit.

Er zijn blokken die -ook verhoudingsgewijs- met veel cilinders erg veel koppel onderin kunnen genereren.

Het gaat in basis om driehoek toerental-koppel-pk.
Daarin kan een fabrikant enigszins een keuze maken.

De bouw van een blok geeft ongeveer de randvoorwaarden aan; een 1 cilinder zal niet gemakkelijk bruikbaar 14.000 toeren kunnen maken.

Niet alleen het aantal cilinders, maar ook de opstelling en inhoud (massa zuigers) zal van belang zijn.

1 cilinder
2 cilinder boxer
2 cilinder v twin
2 cilinder staand (H twin)
3 cilinder
4 cilinder lijn
4 cilinder V4
4 cilinder boxer
6 cilinder lijn
6 cilinder V
6 cilinder boxer

En ik zal er nog vele niet hebben bijgezet.

Nou ja, dit is een onderwerp dat volgens mij niet in één post uitgelegd kan worden, zonder dat er hiaten blijven,. of dat er vragen blijven. Of zelfs bijkomen.

Misschien is het leuk om een boek te zoeken dat eea hierover uitlegt, mocht er serieuze interesse in hebben?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik lees steeds vaker dat motoren met 1 of 2 zuigers meer koppel onderin hebben dan motoren met 4 zuigers.
Waarom is dat en hoeveel scheelt het?
Bedankt voor het meedenken,
Adriaan.

Kijk naar een scheepsmotor en dan weet je dat deze stelling niet op gaat. Maar, bij motorfietsen geldt in de regel wel dat minder cilinders voor meer koppel staat. Dat is echter een keuze van de fabrikant, geen technische noodzaak / gegeven.
 
Zijn genoeg 2 cilinders die ook pas hoog in de toeren (relatief) echt los komen.. zoals de Ducati Panigale..
Of 4 cilinders die ook onderin veel koppel hebben.. bijv Bandit 1200.
Ligt maar net aan de boring/slag, nokkenasprofiel etc.

Daarnaast lijkt het soms alsof twee cilinders veel koppel onderin hebben door de grote klappen en beleving die er bij komt kijken.. of simpelweg omdat ze kortere versnellingen hebben dan de jappen met 4 cilinders, die meer met een oog op circuit zijn gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Is het een idee om 1 groot Adrenalino vraagt topic aan te maken ? ;)

Zoekresultaten

een motor met een lange slag heeft verhoudingsgewijs veel koppel.
een motor die 'overvierkant' wat inhoud dat de boring van de cilinder/diameter van de zuiger groter is dan de slag heeft,wederom verhoudingsgewijs, minder koppel.

de panigale is een goed voorbeeld van dat laatste.
in verhouding met een 1000 cc 4 cilinder heeft die toch wel veel koppel.
maar ook vergeleken met een Puch ©.

Nou dat dus :)

sorry als ik nu in andere woorden zeg wat squishy ook bedoelt ;)
 
Laatst bewerkt:
@TS
Het is niet zo zwart wit.

Er zijn blokken die -ook verhoudingsgewijs- met veel cilinders erg veel koppel onderin kunnen genereren.

Het gaat in basis om driehoek toerental-koppel-pk.
Daarin kan een fabrikant enigszins een keuze maken.

De bouw van een blok geeft ongeveer de randvoorwaarden aan; een 1 cilinder zal niet gemakkelijk bruikbaar 14.000 toeren kunnen maken.

Niet alleen het aantal cilinders, maar ook de opstelling en inhoud (massa zuigers) zal van belang zijn.

1 cilinder
2 cilinder boxer
2 cilinder v twin
2 cilinder staand (H twin)
3 cilinder
4 cilinder lijn
4 cilinder V4
4 cilinder boxer
6 cilinder lijn
6 cilinder V
6 cilinder boxer

En ik zal er nog vele niet hebben bijgezet.

Nou ja, dit is een onderwerp dat volgens mij niet in één post uitgelegd kan worden, zonder dat er hiaten blijven,. of dat er vragen blijven. Of zelfs bijkomen.

Misschien is het leuk om een boek te zoeken dat eea hierover uitlegt, mocht er serieuze interesse in hebben?


ik mis nog een 20 cilinder ster motor..

r3350-1a.jpg
 
Er zijn natuurlijk meer factoren die mee spelen maar zoals je zelf al aangeeft is een van die factoren het aantal cilinders.

Stel je voor je hebt een vrachtwagen die vanuit stilstand door mankracht op over 100 meter getrokken moet worden voor een wedstrijd.

Je hebt een erg sterke man die is net zo sterk als twee gewoon sterke mannen. De opdracht is geef elke keer een ruk aan de touw om de vrachtwagen zon snelmogelijk over 100 meter te verplaatsen.

De sterke man kan de vrachtwagen net in zijn eentje aan het rollen krijgen met een ruk aan het touw.

Nu zet je de twee gewoon sterke mannen aan het touw maar met de opdracht om de beurt trekken. Die twee kunnen de vrachtwagen net zo snel aan de overkant krijgen mischien nog wel sneller maar ze krijgen de vrachtwagen niet aan het rollen. Ze komen per persoon koppel te kort. Alleen als ze tegelijkertijd zouden mogen trekken zou het lukken.
 
@TS
Het is niet zo zwart wit.

Er zijn blokken die -ook verhoudingsgewijs- met veel cilinders erg veel koppel onderin kunnen genereren.

Het gaat in basis om driehoek toerental-koppel-pk.
Daarin kan een fabrikant enigszins een keuze maken.

De bouw van een blok geeft ongeveer de randvoorwaarden aan; een 1 cilinder zal niet gemakkelijk bruikbaar 14.000 toeren kunnen maken.

Niet alleen het aantal cilinders, maar ook de opstelling en inhoud (massa zuigers) zal van belang zijn.

1 cilinder
2 cilinder boxer
2 cilinder v twin
2 cilinder staand (H twin)
3 cilinder
4 cilinder lijn
4 cilinder V4
4 cilinder boxer
6 cilinder lijn
6 cilinder V
6 cilinder boxer

En ik zal er nog vele niet hebben bijgezet.

Nou ja, dit is een onderwerp dat volgens mij niet in één post uitgelegd kan worden, zonder dat er hiaten blijven,. of dat er vragen blijven. Of zelfs bijkomen.

Misschien is het leuk om een boek te zoeken dat eea hierover uitlegt, mocht er serieuze interesse in hebben?
ga jij dat boek ff lezen dan.
 
Waarom hebben minder zuigers meer koppel onderin?

dat hebben ze niet, ze kunnen enkel minder toeren draaien en hebben daardoor een lager topvermogen (als al de rest gelijk is, grofweg het "tuningniveau" genoemd).
 
Waarom hebben minder zuigers meer koppel onderin?

dat hebben ze niet, ze kunnen enkel minder toeren draaien en hebben daardoor een lager topvermogen (als al de rest gelijk is, grofweg het "tuningniveau" genoemd).

Ook lulkoek...

2 cilinders of 1 cilinders worden gebouwd voor een bepaald doel en een bepaald publiek, die kopen het voor een bepaald gevoel, of een bepaald doel...
Door met de zuigerdiameter en de slag te spelen, kun je elk koppel bij elk toerental bereiken.

kijk b.v. maar naar de 2 tact gp racers die had je ook in 2 cilinders...

Het nadeel van 2 cilinders of 1 cilinder is de trilling, of de noodzaak deze te elimineren, en dat is bij een langere slag makkelijker omdat je dan met zwaardere vliegwielen kunt werken die de motor weer soepeler maken, ook balansassen worden hiervoor toegepast.

een andere opbouw van de motor kan hier ook weer in helpen, V tov staande twin b.v.

en natuurlijk heeft een 1 of 2 cilinder minder onderdelen, dus is ook goedkoper te produceren
 
K@W@ heeft het er al over maar volgens mij heeft het ook te maken met fundamentele nadelen van hoe een krukas is opgebouwd en dus wat voor trillingen deze veroorzaakt.
Een viercilinder kan dus makkelijker veel hogere toeren maken en is daar dus ook voor getuned, maar met een andere tuning en boring/slag design valt er dus ook prima een laag toerige "koppelmotor" van te maken.
nadeel is dat dan het totale vermogen weer daalt en moet je dus wel hogere toeren gaan draaien.

Gekke is wel dat je met een twee cilinder iets meer cc's nodig heb om hetzelfde vermogen te krijgen als een viercilinder, maar wederom dat zit hem volgens mij voornamelijk in de hogere toeren.
Mijn 748S L-Twin heeft ongeveer vergelijkbare performance als de 2003 R6 van een maat van mij, hij draait 14 duizend toeren ik 7500....ongeveer :P
Heb de powercurve van zijn R6 wel eens vergeleken met die van mijn 1981 GS450, grappige is dat tot een toerental van pakweg 7000RPM het vermogensverschil egt marginaal is, de GS zit dan bijna aan de top van zijn kunnen de R6 begint nog niet eens _O-

Wat volgens mij ook een groot verschil opleverd is dat bij een twee cilinder en een viercilinder van dezelfde inhoud, laten we zeggen een 1 liter de zuigers veel kleiner zijn als bij de twee cilinder.
De kleine zuigers zijn lichter en daardoor kan de zuigersnelheid flink omhoog zonder de krukas enorm te belasten en ook hierdoor kan de viercilinder veel meer toeren aan.
Per cilinder is bij de twee cilinder de roterende en schuivende massa veel groter.

Een tweecilinder kan je maar voor 1 bepaald toerental "trillingsvrij" balanceren en ga je hoger in toeren dan begint deze weer te trillen.
Met een balansas veranderd dat verhaal weer maar dat mag een expert uitleggen ;)
 
Laatst bewerkt:
Ook lulkoek...

2 cilinders of 1 cilinders worden gebouwd voor een bepaald doel en een bepaald publiek, die kopen het voor een bepaald gevoel, of een bepaald doel...
Door met de zuigerdiameter en de slag te spelen, kun je elk koppel bij elk toerental bereiken.

kijk b.v. maar naar de 2 tact gp racers die had je ook in 2 cilinders...

Het nadeel van 2 cilinders of 1 cilinder is de trilling, of de noodzaak deze te elimineren, en dat is bij een langere slag makkelijker omdat je dan met zwaardere vliegwielen kunt werken die de motor weer soepeler maken, ook balansassen worden hiervoor toegepast.

een andere opbouw van de motor kan hier ook weer in helpen, V tov staande twin b.v.

en natuurlijk heeft een 1 of 2 cilinder minder onderdelen, dus is ook goedkoper te produceren

ik vind het geen lulkoek als je niks vermeld wat zijn (enkele) bewering ontkracht , hetzelfde bedoelt maar alleen verder uitweid.

Waarom hebben minder zuigers meer koppel onderin?

dat hebben ze niet, ze kunnen enkel minder toeren draaien en hebben daardoor een lager topvermogen (als al de rest gelijk is, grofweg het "tuningniveau" genoemd).

wat vervolgens weer neerkomt op verhoudingsgewijs (zoals ik al eerder aangaf), maar ik hoef geen gelijk te hebben en ga me inhouden weer te reageren (hier dan ;) )
 
Ik lees steeds vaker dat motoren met 1 of 2 zuigers meer koppel onderin hebben dan motoren met 4 zuigers.
Waarom is dat en hoeveel scheelt het?
Bedankt voor het meedenken,
Adriaan.

Dat wordt hier op MF beweerd, in de praktijk is het niet altijd zo.
Een 1 cilinder kan heelgoed alleen maar op hogere toeren trekken, en een 4 cilinder kan heel krachtig zijn in lagere toeren.
Cilinderi inhoud, nokkenas en uitlaat hebben hier over het algemeen meer invloed op dan het aantal cilinders.
 
@TS
Het is niet zo zwart wit.

Er zijn blokken die -ook verhoudingsgewijs- met veel cilinders erg veel koppel onderin kunnen genereren.

Het gaat in basis om driehoek toerental-koppel-pk.
Daarin kan een fabrikant enigszins een keuze maken.

De bouw van een blok geeft ongeveer de randvoorwaarden aan; een 1 cilinder zal niet gemakkelijk bruikbaar 14.000 toeren kunnen maken.

Niet alleen het aantal cilinders, maar ook de opstelling en inhoud (massa zuigers) zal van belang zijn.

1 cilinder
2 cilinder boxer
2 cilinder v twin
2 cilinder staand (H twin)
3 cilinder
4 cilinder lijn
4 cilinder V4
4 cilinder boxer
6 cilinder lijn
6 cilinder V
6 cilinder boxer

En ik zal er nog vele niet hebben bijgezet.

Nou ja, dit is een onderwerp dat volgens mij niet in één post uitgelegd kan worden, zonder dat er hiaten blijven,. of dat er vragen blijven. Of zelfs bijkomen.

Misschien is het leuk om een boek te zoeken dat eea hierover uitlegt, mocht er serieuze interesse in hebben?

Ik denk dat je het zo wel mooi zegt.
 
Ook lulkoek...

2 cilinders of 1 cilinders worden gebouwd voor een bepaald doel en een bepaald publiek,

Is dat een argument ?
Is dat een theoretische verklaring ?

Kwa lulkoekgehalte ben ik wel eens benieuwd hoe je de vermogensafgifte van een moto3 blokje gaat verklaren ...
Als je dat gedaan hebt, lees mijn post dan nog eens.

maar ik hoef geen gelijk te hebben en ga me inhouden weer te reageren (hier dan ;) )

Ga me hierbij aansluiten.
Er wordt hier weer veel te veel onzin verteld dat absoluut niets met feiten te maken heeft en het is onbegonnen werk dat allemaal te gaan weerleggen
 
waarom valt het woord zuigersnelheid hier niet?

Mijn post van gisteren ;) :+

Wat volgens mij ook een groot verschil opleverd is dat bij een twee cilinder en een viercilinder van dezelfde inhoud, laten we zeggen een 1 liter de zuigers veel kleiner zijn als bij de twee cilinder.
De kleine zuigers zijn lichter en daardoor kan de zuigersnelheid flink omhoog zonder de krukas enorm te belasten en ook hierdoor kan de viercilinder veel meer toeren aan.
Per cilinder is bij de twee cilinder de roterende en schuivende massa veel groter.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan