balhoofdlager

Blade121090

Rookie
27 feb 2016
22
0
Valkenburg a/d Geul
Hallo,

Misschien een stomme vraag, ik weet veel over auto's maar sleutel pas sinds kort aan motoren.

Mijn Yam.R6 06-07 heeft een tikkie gehad en nu vervang ik dus mijn voorvork, het lager heeft ook een tik gehad dus dat wil ik graag meenemen, nu dus de vraag:

Hoe zit dit lager op het tstuk? Geperst neem ik aan? Betekend dit dat als ik een nieuwe voorvork met tstuk op de motor zet, dat ik dan alleen de lagers in het balhoofd kan vervangen? En dus die op het tstuk mee kan overnemen? Graag wat meer info over het vervangen van de voorvork aan de balhoofdlagerkant.
 
Hallo,

Misschien een stomme vraag, ik weet veel over auto's maar sleutel pas sinds kort aan motoren.

Mijn Yam.R6 06-07 heeft een tikkie gehad en nu vervang ik dus mijn voorvork, het lager heeft ook een tik gehad dus dat wil ik graag meenemen, nu dus de vraag:

Hoe zit dit lager op het tstuk? Geperst neem ik aan? Betekend dit dat als ik een nieuwe voorvork met tstuk op de motor zet, dat ik dan alleen de lagers in het balhoofd kan vervangen? En dus die op het tstuk mee kan overnemen? Graag wat meer info over het vervangen van de voorvork aan de balhoofdlagerkant.
Je hebt het grotendeels door :)

En je moet inderdaad het gehele set van de lagers vervangen, ook de geperste lagerschaal.

Ik denk dat er wel een how to is, of iets van een filmpje op youtube.

Soms is het best een werkje om de lagerschakel goed en netjes te verwijderen, zelfs met het juiste gereedschap. Vooral de onderstel lagerschaal op de stuurpen, daar is soms maar heel weinig ruimte.
 
Je hebt het grotendeels door :)

En je moet inderdaad het gehele set van de lagers vervangen, ook de geperste lagerschaal.

Ik denk dat er wel een how to is, of iets van een filmpje op youtube.

Soms is het best een werkje om de lagerschakel goed en netjes te verwijderen, zelfs met het juiste gereedschap. Vooral de onderstel lagerschaal op de stuurpen, daar is soms maar heel weinig ruimte.

Nee hoor, maar het is een serieuze beunhaas methode.... Slijptol.. :X O-) ;)
 
Hallo :W , het is dus gelukt, de voorvork is gevonden ?

idd lagerschalen vervangen , een goede lange en harde pen om de onderste er uit te tikken gaat vaak wel.
en goed gereedschap om de schalen er in te persen is ook erg fijn.
 
@LePensZeur: Ja dankjewel! De vork is onderweg :) lagers zijn ook besteld, evenals een nieuwe kroonplaat, rest mij alleen nog 2 lastiger delen, een tankhouderbrug en de steun achter de klok (die houdt ook de spiegels vast). Als jullie iemand weten??

Verder rest dan alleen nog een nieuw kappenset, een spiegel en de linkervoorlamp, zodra dit erop zit,
Rij ik weer vrolijk rond :)

Ps. Had de how-to over balhoofdlager al gevonden O-)
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Misschien een stomme vraag, ik weet veel over auto's maar sleutel pas sinds kort aan motoren.

Mijn Yam.R6 06-07 heeft een tikkie gehad en nu vervang ik dus mijn voorvork, het lager heeft ook een tik gehad dus dat wil ik graag meenemen, nu dus de vraag:

Hoe zit dit lager op het tstuk? Geperst neem ik aan? Betekend dit dat als ik een nieuwe voorvork met tstuk op de motor zet, dat ik dan alleen de lagers in het balhoofd kan vervangen? En dus die op het tstuk mee kan overnemen? Graag wat meer info over het vervangen van de voorvork aan de balhoofdlagerkant.
Als jij veel aan auto's sleutelt hoeft het geen probleem te zijn om conische(balhoofd) lagers te vervangen,want dat zijn ze ;)
 
Iemand bekend met dit apparaat :?
Gereedschap voor het verwijderen van balhoofdlager cups - Jurgens Motorsport
Inpersen gaat over het algemeen wel goed met een draadstang M16, paar stevige ringen en moeren en draaien maar.

maar eruit.... :/
Lijkt een handig ding.
Alleen bij mijn yamaha zitten er maar 2 groeven in het balhoofd waar grip op de schaal hebt.
Met 4 "vingers" doe je dan niet zoveel.

Ik tik ze eruit met een lange kromme schroevendraaier.
En de nieuwe tik ik erin door de oude schaal op de nieuwe te leggen.
 
Iemand bekend met dit apparaat :?
Gereedschap voor het verwijderen van balhoofdlager cups - Jurgens Motorsport
Inpersen gaat over het algemeen wel goed met een draadstang M16, paar stevige ringen en moeren en draaien maar.

maar eruit.... :/
Zoiets heb ik.
Twee keer gebruikt.

Duurt te lang, teveel pielen.

Uit het balhoofd leg ik altijd een lasrupsje, wat ik gebruik om met een nette stalen staaf schalen er uit te tikken. 3 minuten werk.

De onderste schaal op de stuurpen is het probleem, de rest niet zo.
 
Zoiets heb ik.
Twee keer gebruikt.

Duurt te lang, teveel pielen.

Uit het balhoofd leg ik altijd een lasrupsje, wat ik gebruik om met een nette stalen staaf schalen er uit te tikken. 3 minuten werk.

De onderste schaal op de stuurpen is het probleem, de rest niet zo.

Het lager op de stuurpen slijp ik in met een dremel... tik met een beitel, dan springt 'ie kapot.

lasrups eventueel met plaatje inlassen om op te rammen is ook een optie, alleen die spetterende vonken bij net kuipwerk, gevoelige elektronica , hoge lasstroom :?
Bij een los, gestript frame geen probleem natuurlijk...


Ik kende het stuk gereedschap niet, ben nieuwsgierig naar de ervaringen :)
 
ik zou niet weten waarom een gebruikt lager waar niets aan scheelt vervangen moet worden. Heb al genoeg vorken gewisselt waarbij ik alles laat zitten waar niets aan scheelt en dat heeft nog nooit problemen opgelevert.
dus ook een gebruikt conisch lager in een gebruikte buitenste ring van een ander conisch lager.
uiteraard als winkel doe je dat niet, want je moet garantie geven, maar als doe-het-zelfver ? gewoon laten zitten :Y
 
ik zou niet weten waarom een gebruikt lager waar niets aan scheelt vervangen moet worden. Heb al genoeg vorken gewisselt waarbij ik alles laat zitten waar niets aan scheelt en dat heeft nog nooit problemen opgelevert.
dus ook een gebruikt conisch lager in een gebruikte buitenste ring van een ander conisch lager.
uiteraard als winkel doe je dat niet, want je moet garantie geven, maar als doe-het-zelfver ? gewoon laten zitten :Y

iets is stuk of iets is niet stuk, bij iets wat veel werk is en verhoudingsgewijs weinig kosten zou ik bij twijfel het vervangen.
niet dat ik dan twijfel of het lager niet goed meer is, maar dan kan je dat met de klant overleggen.
als je een balhoofdlager goed schoonmaakt en weer invet kan je wel merken of die goed loopt.
als er markeringen zijn op de lagerschalen heb je het al zo ver los zitten dat ik het gewoon zou vervangen.

kan me ook voorstellen dat niet iedereen met een lasapparaat aan de gang gaat, ook al zou die voorhanden zijn ;)
het lager op het t-stuk is inderdaad meestal het lastigste, ook vaak vanwege de aanwezigheid van de 'stuuruitslagnokken'.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp dat de buitenste schalen sowieso vervangen worden ivm de voorschade. Waarom zou je dan de binnenste lagers van je setje niet monteren? Je hebt het al los en de spullen liggen...
 
iets is stuk of iets is niet stuk, bij iets wat veel werk is en verhoudingsgewijs weinig kosten zou ik bij twijfel het vervangen.
niet dat ik dan twijfel of het lager niet goed meer is, maar dan kan je dat met de klant overleggen.
als je een balhoofdlager goed schoonmaakt en weer invet kan je wel merken of die goed loopt.
als er markeringen zijn op de lagerschalen heb je het al zo ver los zitten dat ik het gewoon zou vervangen.

kan me ook voorstellen dat niet iedereen met een lasapparaat aan de gang gaat, ook al zou die voorhanden zijn ;)
het lager op het t-stuk is inderdaad meestal het lastigste, ook vaak vanwege de aanwezigheid van de 'stuuruitslagnokken'.

Bij zo'n lager is dat iets minder zwart wit..
 
ik snap dat het erg zwart/wit gesteld is, maar hij is niet kapot genoeg, dus het kan nog wel even is toch ook niks ?
zodra slijtage merkbaar is, zichtbaar is zou ik een dergelijk component gewoon vervangen op het moment dat het zover los ligt.

Maar ieder doet dit op zijn/haar manier dus het hoeft wat mij betreft geen discussiepunt te zijn hoor :)
 
ik zou niet weten waarom een gebruikt lager waar niets aan scheelt vervangen moet worden. Heb al genoeg vorken gewisselt waarbij ik alles laat zitten waar niets aan scheelt en dat heeft nog nooit problemen opgelevert.
dus ook een gebruikt conisch lager in een gebruikte buitenste ring van een ander conisch lager.
uiteraard als winkel doe je dat niet, want je moet garantie geven, maar als doe-het-zelfver ? gewoon laten zitten :Y
Ten eerste is niet zo vast te stellen of er iets aan mankeert, of niet. Gebruikt hoeft idd niet meteen weggooien te betekenen.

Een lagerset hoort bij elkaar. Helemaal als het al eerder is gebruikt. Je snapt direct dat eea op elkaar inslijt. Daarom is het een no-no om gebruikte delen van een lagerset onderling uit te wisselen.

Een lagerschaal uit een persing halen, betekent weggooien. Die kan niet opnieuw gebruikt worden, zonder risico.

Doorgaans kosten komplete set 40~50 euro, onder en boven. Lijkt mij een niet al te dure uitgave om iets goed te krijgen, zeker gezien de overige werkzaamheden die worden gedaan.

Mensen die lagerschalen laten zitten, mixen en gaan hergebruiken,doen dat uit kostenbesparing op korte termijn, luiheid of onkunde (niet weten hoe ze eea er uit of er af kunnen krijgen). Iedereen mag doen en laten met de eigen motor wattie wil, ook slecht onderhoud :)

Maar de juiste manier is vervangen door nieuw, om genoemde redenen.
 
Ten eerste is niet zo vast te stellen of er iets aan mankeert, of niet. Gebruikt hoeft idd niet meteen weggooien te betekenen.

Een lagerset hoort bij elkaar. Helemaal als het al eerder is gebruikt. Je snapt direct dat eea op elkaar inslijt. Daarom is het een no-no om gebruikte delen van een lagerset onderling uit te wisselen.

Een lagerschaal uit een persing halen, betekent weggooien. Die kan niet opnieuw gebruikt worden, zonder risico.

Doorgaans kosten komplete set 40~50 euro, onder en boven. Lijkt mij een niet al te dure uitgave om iets goed te krijgen, zeker gezien de overige werkzaamheden die worden gedaan.

Mensen die lagerschalen laten zitten, mixen en gaan hergebruiken,doen dat uit kostenbesparing op korte termijn, luiheid of onkunde (niet weten hoe ze eea er uit of er af kunnen krijgen). Iedereen mag doen en laten met de eigen motor wattie wil, ook slecht onderhoud :)

Maar de juiste manier is vervangen door nieuw, om genoemde redenen.

Jij bekijkt het weer vooral vanuit je beroep, en zoals ik al zei : als winkel verander je ze gewoon.

Maar net zoals tandwielen, remblokken/schijven, kettingwielen en ketting, .... op elkaar inslijten, wil dit niet zeggen dat je ze niet kan gebruiken met andere delen van een ander geheel. Wie vervangt er eens niet maar enkele delen van een versnellingsbak door okkazie of nieuw ?
Dus als er aan de buitenste lagerschaal van een conisch lager absoluut geen voelbare of visuele schade is het een absolute yes-yes om dat toch te doen. Doen wij zelfs met heftrucks die eigendom zijn van de klant en dis garantie geven op de herstelling, omdat anders de faktuur soms wel vertienvoudigd omdat je dan een hele aandrijving uiteen moet gooien, enkel om die buitenring te kunnen vervangen - ook al zie je hem gewoon zitten vlak voor je neus. Dan spreek je al lang niet meer over 40 a 50 euro. En nee, nog nooit moeten terug gaan om dan een kapot lager te moeten veranderen.

Bij mij heeft het in alle geval nog nooit voor problemen gezorgd, en ik rijd al meer dan 20 jaar met dezelfde motor. Daarmee heb ik al meerdere vorken naar de vaantjes gereden (circuit racen en dergelijke) en al meerdere keren er een andere vork in gestoken, als upgrade of tijdelijk voor wat voor reden dan ook. Als er niets aan scheelt laat ik gewoon zitten wat goed is.

Je mag dit onkunde noemen, gierig of luiheid, maakt niet uit, maar daarom is het nog niet de absolute en enige waarheid.
 
Laatst bewerkt:
Jij bekijkt het weer vooral vanuit je beroep, en zoals ik al zei : als winkel verander je ze gewoon.

Maar net zoals tandwielen, remblokken/schijven, kettingwielen en ketting, .... op elkaar inslijten, wil dit niet zeggen dat je ze niet kan gebruiken met andere delen van een ander geheel. Wie vervangt er eens niet maar enkele delen van een versnellingsbak door okkazie of nieuw ?
Dus als er aan de buitenste lagerschaal van een conisch lager absoluut geen voelbare of visuele schade is het een absolute yes-yes om dat toch te doen. Doen wij zelfs met heftrucks die eigendom zijn van de klant en dis garantie geven op de herstelling, omdat anders de faktuur soms wel vertienvoudigd omdat je dan een hele aandrijving uiteen moet gooien, enkel om die buitenring te kunnen vervangen - ook al zie je hem gewoon zitten vlak voor je neus. Dan spreek je al lang niet meer over 40 a 50 euro. En nee, nog nooit moeten terug gaan om dan een kapot lager te moeten veranderen.

Bij mij heeft het in alle geval nog nooit voor problemen gezorgd, en ik rijd al meer dan 20 jaar met dezelfde motor. Daarmee heb ik al meerdere vorken naar de vaantjes gereden (circuit racen en dergelijke) en al meerdere keren er een andere vork in gestoken, als upgrade of tijdelijk voor wat voor reden dan ook. Als er niets aan scheelt laat ik gewoon zitten wat goed is.

Je mag dit onkunde noemen, gierig of luiheid, maakt niet uit, maar daarom is het nog niet de absolute en enige waarheid.
Wat ik zeg is technisch de juiste manier. Daarvan mag je hopen dat een monteur het zo doet.

Afwijken van wat de bedoeling is, mag iedereen zelf uitmaken. Om welke reden dan ook. Dat maakt het niet technisch ok.

Jij maakt er een omgekeerde wereld van.
 
Wat ik zeg is technisch de juiste manier. Daarvan mag je hopen dat een monteur het zo doet.

Afwijken van wat de bedoeling is, mag iedereen zelf uitmaken. Om welke reden dan ook. Dat maakt het niet technisch ok.

Jij maakt er een omgekeerde wereld van.

dat klopt 100% wat je zegt, maar iedere service manual staat vol met van die "technisch juiste manieren" . Ik geloof nooit dat jij ze allemaal perfekt volgt ;)
 
Persoonlijk lijkt mij het verschil tussen jullie benaderingen te liggen of je het werk voor een ander doet of voor jezelf, dit is ook al aangegeven.

de reactie van de heftrucks heeft weinig 'raakvlak' © oooee die is dubbel ;) maar geeft ook prima het verschil aan, je hebt ervaring dat het goed werkt , dus je geeft er ook garantie op.

ik zei eerder 'een lager is stuk of is niet stuk'
en reinhoud gaf terecht aan dat dat wel wat genuanceerder ligt, en daar gaat volgens mij de discussie over.
JB heeft nog nooit achteraf last gehad van problemen met het hergebruiken van een gebruikte lager en Martell weet wanneer het verstandig is om uit technisch oogpunt een lager te vervangen.
dat hoeft niet de zelfde situatie te zijn.

maar goed, even wat leukers (denk ik)
ik hoorde pas dat een kogellager gebruikt word als balhoofdlager , afhankelijk van het gebruik van de motor.
huh, wat.

Nou in mijn sh300 zat een kogellager en gaf de opmerking dat ik dat verkeerde zuinigheid vind/vond.
met als reactie dat er bij de 2002 fireblade een terugroep actie geweest is voor O.A het balhoofdlager om het conische lager te vervangen voor een kogellager.

ik zal eerlijk toegeven dat mijn kennis niet zover reikt (of ik zat te slapen toen het uitgelegd werd).

Is conisch niet persee beterder ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan