balhoofdlager

Blade121090

Rookie
27 feb 2016
22
0
Valkenburg a/d Geul
Hallo,

Misschien een stomme vraag, ik weet veel over auto's maar sleutel pas sinds kort aan motoren.

Mijn Yam.R6 06-07 heeft een tikkie gehad en nu vervang ik dus mijn voorvork, het lager heeft ook een tik gehad dus dat wil ik graag meenemen, nu dus de vraag:

Hoe zit dit lager op het tstuk? Geperst neem ik aan? Betekend dit dat als ik een nieuwe voorvork met tstuk op de motor zet, dat ik dan alleen de lagers in het balhoofd kan vervangen? En dus die op het tstuk mee kan overnemen? Graag wat meer info over het vervangen van de voorvork aan de balhoofdlagerkant.
 
dat klopt 100% wat je zegt, maar iedere service manual staat vol met van die "technisch juiste manieren" . Ik geloof nooit dat jij ze allemaal perfekt volgt ;)
Dat is op zich een losse discussie waard.
Of alles wat in een manual staat ook 100% het beste is, technisch gezien.
 
De weerstand tegen draaien is bij een rollenlager wel iets groter dan bij een kogellager.

Dit, en daarom zeker niet altijd geschikt, vooral bij supersports die ook zo bereden worden. Ik weet niet hoe het tegenwoordig bij japanners zit, maar als er in een eurofiets conische kogellagers zitten gaan die er ook zonder uitzondering weer terug in bij mij.
 
Laatst bewerkt:
Vind het ook wel een verschil tussen een heftruck met 4 banden en lage snelheid en het balhoofd van een motorfiets die 200+ gaat...Voor mijn eigen gemoeudsrust zou ik voor dat beetje werk niet gaan lopen miepen als je toch alles los hebt zitten. Desnoods laat je het even doen bij de garage, kost bijna niets als je toch het T stuk los brengt.....
 
Je hebt conische kogellagers, en je hebt conische rollenlagers.

Conische kogellagers heb ik nog nooit van gehoord, wat er in een balhoofd gebruikt wordt is een kegellager of een hoekcontactlager, die laatste wordt vaak als kogellager aangemerkt omdat het er op lijkt maar dat is het niet.

Een hoekcontactlager heeft wel een diagonale contactlijn, vergelijkbaar met een kegellager.
 
ik heb net gegoogled op conisch kogellager, rollager en naaldlager maar de afbeeldingen komen overeen, de meeste zijn de standaard balhoofdlagers zoals ik ze geleverd krijg voor japanse motorfietsen.

nou ok , toch gevonden dan :+ :
sshaprilia-balhoofdlager-221039_3978_0.jpg
 
ik heb net gegoogled op conisch kogellager, rollager en naaldlager maar de afbeeldingen komen overeen, de meeste zijn de standaard balhoofdlagers zoals ik ze geleverd krijg voor japanse motorfietsen.

nou ok , toch gevonden dan :+ : [afbeelding]
Volgens mij is de juiste benaming van het linker lager hoekcontact kogellager.
Als je googled op verkeerde benamingen dan vind je die meestal ook.
Zoek maar eens op velg, je krijgt dan bijna alleen maar autowielen te zien ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Conische kogellagers heb ik nog nooit van gehoord, wat er in een balhoofd gebruikt wordt is een kegellager of een hoekcontactlager, die laatste wordt vaak als kogellager aangemerkt omdat het er op lijkt maar dat is het niet.

Een hoekcontactlager heeft wel een diagonale contactlijn, vergelijkbaar met een kegellager.
Natuurlijk heb je gelijk, maar 9 van de 10 lezers hebben dan geen idee waar je het over hebt. :+
 
Ten eerste kun je wel goed vaststellen of een lager aan vervanging toe is, zeker een balhoofdlager. Dat heb je "in je handen" dus je moet dat voelen. Bij twijfel kun je met de lengte van je voorpoten de eventuele speling voelen. verder kun je, als je je voorwiel vrij hebt voelen of het zwaar loopt of te licht. Of dat er putten in zitten, veel rechtuit met slecht wegdek/drempels.
Balhoofdlagers zijn meestal konische kegellagers en die kun je niet ongestraft vervangen door kogellagers. De belasting is in een andere richting. Daarom kegellagers, omdat je dan een groter raakvlak hebt. En als je kijkt naar de draaiing is dat maar een fractie van wat kogellagers op de mat moeten brengen.
Bij mij komt er geen motorzaak meer aan mijn balhoofdlagers(sorry, Martell) De laatste keer dat dat gebeurt is betrapte ik de monteur met een hamer en een beitel om onder mijn balhoofdplaat de kartelmoer een paar klappen te geven. Stond zo niet in het manuel, denk ik .
Daar stond dat je ze eerst met 54Nm aantrekken om de schalen op hun plaats te drukken, lossen en daarna de onderste ring met 3NM en de tweede handvast tot dat de opsluitring pas in beide ringen.
Ze zijn dus vaak nog iets na te stellen.
En inderdaad, bij twijfel of op het moment dat je de hele bovenbouw los hebt liggen voor die centen preventief vervangen. Maar alles is te meten!!
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste kun je wel goed vaststellen of een lager aan vervanging toe is, zeker een balhoofdlager. Dat heb je "in je handen" dus je moet dat voelen. Bij twijfel kun je met de lengte van je voorpoten de eventuele speling voelen. verder kun je, als je je voorwiel vrij hebt voelen of het zwaar loopt of te licht. Of dat er putten in zitten, veel rechtuit met slecht wegdek/drempels.
Balhoofdlagers zijn meestal konische kegellagers en die kun je niet ongestraft vervangen door kogellagers. De belasting is in een andere richting. Daarom kegellagers, omdat je dan een groter raakvlak hebt. En als je kijkt naar de draaiing is dat maar een fractie van wat kogellagers op de mat moeten brengen.
Bij mij komt er geen motorzaak meer aan mijn balhoofdlagers(sorry, Martell) De laatste keer dat dat gebeurt is betrapte ik de monteur met een hamer en een beitel om onder mijn balhoofdplaat de kartelmoer een paar klappen te geven. Stond zo niet in het manuel, denk ik .
Daar stond dat je ze eerst met 54Nm aantrekken om de schalen op hun plaats te drukken, lossen en daarna de onderste ring met 3NM en de tweede handvast tot dat de opsluitring pas in beide ringen.
Ze zijn dus vaak nog iets na te stellen.
En inderdaad, bij twijfel of op het moment dat je de hele bovenbouw los hebt liggen voor die centen preventief vervangen. Maar alles is te meten!!
Geen excuus nodig hoor! :)

Maar eerst lager in handen om te voelen, daarna monteren om aan de poten te voelen? Lijkt mij war omslachtig en risicovol.

En het begon bij gebruik van verschillende lagerdelen die gebruikt zijn. Dus binnenwerk van ene lager, buitenschaal van andere gebruikte lager.

Op welke manier gaat een thuisklusser voelen of die combi ok is? De bedoeling was juist die ene gebruikte lager te laten zitten.

En als je t gaat monteren, en aan de poten gaat voelen, ben je idd al een heel eind. Toch geen garantie voor succes.

Voer die 45 euro, niet veel op totale kosten van voorvork swap, zou ik zekerheid willen. Tevens is het een investering, want het nieuwe lager gaat weer langer mee dan de combi van gebruikte delen. :)
 
Ik had dat misschien anders moeten verwoorden. Ik bedoel dat je een versleten balhoofdlager al gevoeld moet hebben, omdat dat rechtstreeks in verbinding staat met je handen, lees stuur.
Dus niet demonteren en daarna met je handen voelen.
Maar dan heb ik inderdaad het eerste deel gemist. NIET UITWISSELEN!!!!!!
 
Ten eerste kun je wel goed vaststellen of een lager aan vervanging toe is, zeker een balhoofdlager. Dat heb je "in je handen" dus je moet dat voelen. Bij twijfel kun je met de lengte van je voorpoten de eventuele speling voelen. verder kun je, als je je voorwiel vrij hebt voelen of het zwaar loopt of te licht. Of dat er putten in zitten, veel rechtuit met slecht wegdek/drempels.
Balhoofdlagers zijn meestal konische kegellagers en die kun je niet ongestraft vervangen door kogellagers. De belasting is in een andere richting. Daarom kegellagers, omdat je dan een groter raakvlak hebt. En als je kijkt naar de draaiing is dat maar een fractie van wat kogellagers op de mat moeten brengen.
Bij mij komt er geen motorzaak meer aan mijn balhoofdlagers(sorry, Martell) De laatste keer dat dat gebeurt is betrapte ik de monteur met een hamer en een beitel om onder mijn balhoofdplaat de kartelmoer een paar klappen te geven. Stond zo niet in het manuel, denk ik .
Daar stond dat je ze eerst met 54Nm aantrekken om de schalen op hun plaats te drukken, lossen en daarna de onderste ring met 3NM en de tweede handvast tot dat de opsluitring pas in beide ringen.
Ze zijn dus vaak nog iets na te stellen.
En inderdaad, bij twijfel of op het moment dat je de hele bovenbouw los hebt liggen voor die centen preventief vervangen. Maar alles is te meten!!

De redenatie in het vetgedrukte deel volg ik even niet. Uitwisselen naar gewone kogellagers zal niet gaan idd, want die kunnen maar in een richting kracht opnemen. Hoekcontact kogellagers kunnen wel in twee richtingen krachten opvangen. De richting waarin de lagers kracht op kunnen nemen heeft niks te maken met de grootte van het raakvlak. Je neemt lagers met rollen i.p.v. kogels omdat die meer kracht op kunnen nemen door hun grotere contact'vlak' en/of omdat je een stijvere constructie wilt. Dit gaat dan wel ten koste van de wrijving.

Wat je met de laatste vetgedrukte zin bedoelt volg ik ook niet. Bedoel je dat kogels meer omwentelingen maken dan rollen?
 
Balhoofdlagers zijn meestal konische kegellagers en die kun je niet ongestraft vervangen door kogellagers.
Geen idee waar je dat vandaan hebt. In mijn ervaring is het namelijk precies andersom.....
Er zitten standaard kogellagers in, en die kan je veelal (dus niet altijd) vervangen voor kegellagers of conische tonlagers.
 
Laatst bewerkt:
Ben ik waarschijnlijk merkgebonden.
In de Yamaha Cruisers zitten in het balhoofd altijd de hierboven afgebeelde kegellagers. Ik bedoel dat een kogellager op een as, bv krukas duidelijk anders moet presteren als een lager op een maximale uitslag van een balhoofd of achterbrug.
Daarom zitten daar in mijn beleving lagers in met een groter draagvlak en iets meer wrijving.
En als we het dan gaan hebben over begrijpelijke taal heb ik er ook nog wel een.

De richting waarin de lagers kracht op kunnen nemen heeft niks te maken met de grootte van het raakvlak. Je neemt lagers met rollen i.p.v. kogels omdat die meer kracht op kunnen nemen door hun grotere contact'vlak' en/of omdat je een stijvere constructie wilt.
Wat is het verschil tussen contactvlak en raakvlak?

Maar waar het uiteindelijk om ging, het wisselen van een deel van een lager om dat dan samen te laten werken met een oud deel is geen optie.
Verder zie ik maar weinig motorfietsen die nog met deelbare kogellagers werken. Fietsen en scooters nog wel, en een Dnepr. Maar ik ben wat dat betreft maar smal geïnformeerd, Yamaha cruisers.
 
Vandaag vielen de kogeltjes nog uit een kogelhoekcontactbalhoofdlager, van een GSX-F.
Onderste kroonplaat moest wat zakken, omdat stuurslot er op zat, en sleutel afgebroken was.

Daar komen nu dus andere lagers in :)
 
Ik bedoel dat een kogellager op een as, bv krukas duidelijk anders moet presteren als een lager op een maximale uitslag van een balhoofd of achterbrug.
Daarom zitten daar in mijn beleving lagers in met een groter draagvlak en iets meer wrijving.

Ik begrijp nog steeds geen zak van je redenatie.

Je hebt het in 1 zin over het vergelijk tussen kegellagers en kogellagers in een balhoofd en licht dat toe met een uitleg over wat die kogellagers doen in een krukas.

Er zitten geen kogellagers in een balhoofd, nooit. Wat er in een balhoofd gebruikt wordt zijn hoekcontact lagers, en dat zijn geen (diepgroef)kogellagers.

Hoekcontactlagers werken exact hetzelfde als kegellagers, alleen hebben ze een vaste contacthoek (40graden dacht ik) terwijl een kegellager dat niet heedft, verschilt per type.
 
Ik begrijp nog steeds geen zak van je redenatie.

Je hebt het in 1 zin over het vergelijk tussen kegellagers en kogellagers in een balhoofd en licht dat toe met een uitleg over wat die kogellagers doen in een krukas.

Er zitten geen kogellagers in een balhoofd, nooit. Wat er in een balhoofd gebruikt wordt zijn hoekcontact lagers, en dat zijn geen (diepgroef)kogellagers.

Hoekcontactlagers werken exact hetzelfde als kegellagers, alleen hebben ze een vaste contacthoek (40graden dacht ik) terwijl een kegellager dat niet heeft, verschilt per type.

:^

En...

En als we het dan gaan hebben over begrijpelijke taal heb ik er ook nog wel een.Wat is het verschil tussen contactvlak en raakvlak?
Niks, excuus voor de verwarring die mogelijk ontstaan is.

Verder zie ik maar weinig motorfietsen die nog met deelbare kogellagers werken. Fietsen en scooters nog wel, en een Dnepr.

Bij een lager die in twee richtingen moet werken (dus hoekcontact) heb je weinig andere keus dan deze in losse onderdelen (dus deelbaar) te houden, ongeacht of deze nu voorzien is van kogels of (kegelvormige) rollen.
 
Ik begrijp nog steeds geen zak van je redenatie.

Je hebt het in 1 zin over het vergelijk tussen kegellagers en kogellagers in een balhoofd en licht dat toe met een uitleg over wat die kogellagers doen in een krukas.

Er zitten geen kogellagers in een balhoofd, nooit. Wat er in een balhoofd gebruikt wordt zijn hoekcontact lagers, en dat zijn geen (diepgroef)kogellagers.

Hoekcontactlagers werken exact hetzelfde als kegellagers, alleen hebben ze een vaste contacthoek (40graden dacht ik) terwijl een kegellager dat niet heedft, verschilt per type.
Ik heb een paar keer een Muz Skorpion gehad en die had tot mijn verbazing wel gewone kogellagers 2rs in het balhoofd.Er zat een bus tussen de lagers,zodat de moer op de stuurpen vastgezet kon worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan