Vervangen voetpakking, help!

Status
Niet open voor verdere reacties.

guile

MF'er
16 mei 2013
108
0
ik heb een technische vraag over het vervangen van een voetpakking van een Kymco Xciting 500 (2006).
Ik heb een pakkingenset gekocht van Athena, voorbeeld: Gasket set complete P400210850227 - 96,45 EUR

De pakkingen zijn allen 100% passend, maar het materiaal van de nieuwe voetpakking wijkt af van de oude kapotte voetpakking. De oude voetpakking is hard (van metaal) met aan beide kanten kunststof. De nieuwe voetpakking is zacht (zie afbeelding). Vraag is of ik er een zachte pakking (van Athena) mag plaatsen?

Ik moet het zeker weten anders zou het erg zonde zijn van alle tijd en moeite.
Graag reacties.
full
 
Bij een te dunne voetpakking gaat je cilinder dieper in het blok zakken.
Met als gevolg dat de zuiger tegen de (oorspronkelijke) stootrand gaat tikken.

De voetpakking een beetje insmeren met vet wordt wel gedaan om hem (ooit) later gemakkelijker te kunnen verwijderen bij demontage van de cilinder.
 
Mensen, dank voor de reacties tot zover. Is de pakking voldoende hittebestendig? Speelt hitte een rol? Dit in verband met de oorspronkelijke pakking die (mede) van metaal is).
 
Mmm..
Lijk mij logisch dat de nieuwe pakking een fractie dikker is dan de oude; hij moet immers nog geplaatst worden en zal bij aandraaien vervormen niet waar?
Dat is toch het hele idee van een pakking; en ook de reden waarom je ze in princiepe maar eenmalig moet gebruiken. Dus het insmeren van een pakking met vloeibare pakking zodat je later hem los kan krijgen en dus weer opnieuw kan gebruiken (want waarom zou je hem immers heel willen houden als hij los moet/vervangen moet?) lijkt mij complete onzin..

Dan over de warmte; zou ik me nier druk om maken. De pakking is ontworpen voor dat waar hij gemonteerd moet worden. Lijkt mij, aanname, dat de fabrikant hier rekening mee houd.

En als je alsnog twijfeld zou ik hem retouneren en opzoek gaan naar origineel kymco.
 
Mmm..
Dat is toch het hele idee van een pakking; en ook de reden waarom je ze in princiepe maar eenmalig moet gebruiken. Dus het insmeren van een pakking met vloeibare pakking zodat je later hem los kan krijgen en dus weer opnieuw kan gebruiken (want waarom zou je hem immers heel willen houden als hij los moet/vervangen moet?) lijkt mij complete onzin..

Niemand in dit topic heeft geschreven of beweerd dat je een pakking moet insmeren om hem na demontage opnieuw te kunnen gebruiken.

Een cilinder laat zich doorgaans bij een ingesmeerde (voet)pakking gemakkelijker lossen.
En je kunt je waarschijnlijk het afschrapen van pakkingresten op het blok en de cilindervoet besparen.

Je opmerking: "lijkt mij complete onzin" is misplaatst. ;)
 
Dit is wel echt de lowbudget modus op het moment.

neen hoor.
zelf dichtingen maken zorgt er voor dat je niet moet wachten totdat je bestelde dichtingen toe zijn gekomen en/of je ze kan gaan halen.

ik leg altijd een nieuwe dichting onder de scanner. Volgende keer ik 1 nodig heb, print ik die gewoon af, en knip ze uit tegelijk met het materiaal van de juiste dikte.
als je weet wat bruikbaar is, leg je gewoon een stock aan van vele verschillende diktes. uiterst handig als je je squish of timing exact juist wil krijgen zonder 36 dichtingen op elkaar te moeten leggen ;)
 
jouw scrotum zul bedoelen

Zou je normaal willen doen aub?

Je stuurt zelf een report over "onzin" maar heb je je al eens bedacht dat wat Sammie zegt inderdaad kan?
Heel veel sleutelaars hebben (tijdelijk) een pakking uit melkpakken geknipt. Ik heb heb zelf ook pakkingen geknipt uit melkpakken. En dat werkt prima.

Dus voordat je zo hoog van de toren blaast kun je misschien eerst eens kijken en de tip serieus nemen.
 
Ik knip voetpakkingen altijd uit melkkartonnen, misschien kun je dat eens proberen..


@sammie (+ MeanGreenGirl)
Je adviseerde me om voor de voetpakking melkkarton te gebruiken. Ik reageerde daar nogal 'sceptisch' op. Ik begrijp dat dat niet goed viel. Dat verbaast mij. Zou ik je advies echt serieus moeten nemen? Een hele cilinder uit elkaar halen, met een melkpakkarton in de weer gaan, de hele motor weer in elkaar zetten (1 dag werk) en dan het risico lopen dat het op enig moment weer gaat lekken? Bovendien is je reactie toch ook geen antwoord op mijn vraag?
Lange tenen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan