Ketting kuisen

ArneBogaerts

Rookie
4 jun 2016
2
0
Ik heb een ketting met o-ringen. Omdat er veel discussie is wou ik het hier eens vragen.
Moet je dit soort kettingen kuisen? En als je het best doet, mag het dan met naft of beschadig je dan de o-ringen?
 
Er zijn op Mf al veel topics over.

Of reinigen van een ketting zinvol is, zijn de meningen over verdeeld.
Reinigen gaat prima met motorolie of lampolie.

Met Naft(Benzine?) is niet aan te bevelen.
Benzine, stinkt, is giftig en kan tussen je O-ringen kruipen.
 
Het is bewezen dat die O-ringen best veel kunnen hebben. En verkloot je het: dan is de schade beperkt tot een vroegtijdig versleten ketting 2 200-250 euro.

Aan de andere kant is niet ook niet echt nodig. Als je je ketting schoon wilt houden, kun je smeren met bijv. versnellingsbakolie (75W90 en dergelijke). Gezien je dat dan weer vaker moet smeren, zul je binnen een korte tijd vragen naar kettingsmeersystemen, en dan wijzen we je op Scottoiler , Osco oiler, Loobman, of vergelijkbaar kettingsmeersysteem.
 
ik doe het zelf met lampolie en een vaat borstel. Gaat prima, beetje moeite doen en je krijgt zoiets:
eUFwHHA.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik lees/hoor regelmatig dat het zinloos zou zijn om je ketting te reinigen, maar gek genoeg doe ik, sinds het regelmatig reinigen met lampolie, 30.000 + met een setje.
Uiteraard smeer ik ook regelmatig (met Motorex en kwastje) maar dat deed ik voorheen ook, toen ging een set max. 20k mee.....
 
Ik lees/hoor regelmatig dat het zinloos zou zijn om je ketting te reinigen, maar gek genoeg doe ik, sinds het regelmatig reinigen met lampolie, 30.000 + met een setje.
Uiteraard smeer ik ook regelmatig (met Motorex en kwastje) maar dat deed ik voorheen ook, toen ging een set max. 20k mee.....

Als het je daarom gaat , dan een smeersysteem installeren , kun je nog verder rijden met datzelfde setje...

Als je het niet puur uit hobby doet, dan even rekenen, elke 500 km smeren, elke 1000 km schoonmaken dan heb je bij een keer een extra ketting kopen het smeersysteem al terugverdiend
 
Als voor mensen het behoud van de ketting zo belangrijk is.. Waarom zijn dan niet meer motoren uitgerust met een gesloten kettingkast?
Ik wou dat er op m'n enfield zo iets zat../kon zitten..
 
Als voor mensen het behoud van de ketting zo belangrijk is.. Waarom zijn dan niet meer motoren uitgerust met een gesloten kettingkast?
Ik wou dat er op m'n enfield zo iets zat../kon zitten..

Wordt nog steeds toegepast,...........noemen ze cardan.... :+



Reden dat ze geen echte kettingkast meer gebruiken zal wel estetische redenen hebben.
En het gewicht natuurlijk.
 
Ik lees/hoor regelmatig dat het zinloos zou zijn om je ketting te reinigen, maar gek genoeg doe ik, sinds het regelmatig reinigen met lampolie, 30.000 + met een setje.
Uiteraard smeer ik ook regelmatig (met Motorex en kwastje) maar dat deed ik voorheen ook, toen ging een set max. 20k mee.....

Kettingspray is nogal wat beter tegenwoordig dan een potje en een kwast. Spray kruipt overal tussen en zodra de vloeimiddelen zijn verdampt is het net opgedroogde verf. Met droog weer smeer ik 1x in de 6-700km en dan zijn de rollen nog gewoon zwart van het vet.
 
Lang leve de Scottoiler!

1x netjes installeren, nagenoeg geen omkijken meer naar. Heerlijk. En de olie die eruit komt smeert niet alleen maar houd de ketting ook nog mooi schoon. En nee, alles zit niet onder de vette zooi. Kwestie van juist afstellen.
 
Het is zinloos. Doe het alleen voor de show dat alles weer netjes schoon is.


Klopt! :Y

Het reinigen van de ketting is functioneel gezien zinloos, met 100/150/200/250 km/h draait AL HET VUIL van je ketting..MITS deze vet is.

Dus, gewoon vet houden.
Wanneer smeren?? Regel: als je rolletjes glimmen is je ketting te droog.
Bij mij is dat om de +- 600/700 km droog weer rijden, en +- 400km met nat weer.

Waar smeren? ALTIJD de binnenkant van je ketting invetten, het vet wordt dan vanzelf naar buiten gedwongen door het draaien vd ketting bij het rijden.

Wanneer smeren? Direct na het rijden, dan is de ketting nog warm en vloeit het vet makkelijker.

TLDR Samenvatting:
- Niet poetsen, maar ketting vet houden, rolletjes mogen niet glimmen, binnenkant invetten direct na het rijden
 
Laatst bewerkt:
Zo doe ik het in principe ook en met 32.000 km op de teller nog steeds in topstaat.
Moet daarbij wel zeggen dat ik alleen met mooi weer rij. Geef wel gas en hoef nooit te stellen, achterband gaat korter mee namelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan