Waarmee smeren bij wiellager vervangen

29 jun 2016
31
0
Ik ben bezig met het vervangen van de wiellagers bij het voorwiel en lees dat je moet smeren. Waar precies en met welk smeermiddel? Ik heb kopervet maar wil best smeermiddel kopen alleen welke moet ik dan kopen en waar moet ik het allemaal smeren? De nieuwe wiellagers hebben rubberen afdichtringen aan beide kanten van de wiellagers.
 
hoe noem je dan een middel dat je ergens op moet smeren???

Smeerleverworst, pindakaas, boter, zonnebrandcreme zijn voor mij allemaal smeermiddelen, en kopervet smeer ik ook
En koperslib, of koperpasta? Uitsmeren lukt nog wel, maar het smeert voor geen meter.
Vaste en losse lagers ken ik wel, maar ik ben het op een motor nog nooit tegen gekomen, wel bij grote machines met open assen. Wiellagers zijn bij mij altijd vast en met een tussenbus. Ik vervang ze ook altijd door dubbelzijdig dicht, lekker makkelijk, geen omkijken meer naar.
 
Er is echt veel dat je op minder goede manieren kan doen bij dit klusje en er is maar 1 goede manier om dit klusje te doen
Doe jezelf en de motorfiets een plezier en zorg voor een WPHB (vast wel ergens te dowwnloaden)

Er horen lager in met maar aan 1 kant een afdichting (jouw voorganger had net niet genoeg kennis van zaken)

Waarom zou je in vredesnaam een (half) open lager monteren als een volledig dichte ook te krijgen is?
 
@Gixxer-harry: Je zei kijk in het werkhandboek, dus ik kijk erin en daar staat ook 6302 en met bevestigen niks over losse en vaste lagers. Dan vraag ik me af hoe dat zit met die losse en vaste lagers wat jij zei. Kun je toch wel begrijpen?
6302 is de maat van de lagers.

vroeger zaten er half open lagers in, waar dan vet bij moest.

Vandaag de dag zijn er eenvoudig en goedkoop goede 2RS lagers te krijgen, in dit geval de 6302-2RS, dichte lagers. Die hoef je niet te smeren.

Zorg er voor dat de passingen goed schoon zijn, en de as ook. As kun je lichtjes invetten ter preventie van corrosie.

Hoe je lagers op de juiste manier monteert, is weer een dingetje. Let ook op de afstandbus.
 
full
 
Bedankt jongens, ik heb de boel schoongemaakt en toen white grease van Valvoline gebruikt bij het plaatsen van de wiellagers en de as etc. Toen gelijkmatig er in geslagen waarbij ik de oude lager als drukker gebruikte om tegen te slaan, afwisselend de ene kant en dan de andere kant totdat hij er goed recht in zat en het geluid van een hoge tik naar een doffere tik ging en ik hoorde dat hij er goed in zat volgens de instructies. Bedankt. Wat een verschil! Vooral op de snelweg merk je het.
Bij de controle merkte ik op dat mijn rechter remklauw aan loopt. Ik heb de blokjes recent vervangen. Het wiel loopt vrij zowel zonder remklauwen gemonteerd als met de linker remklauw gemonteerd. Dus de lagers en linkerremklauw zijn het volgens mij niet. De rechter loopt echter stroef. Ik heb de boel los gehaald en merk dat een van de zuigers stroef terug gaat. Ik heb met schuurpapier 400 de zuiger opgeschuurd en er wat van dat vet op gedaan maar die remklauw loopt nog steeds aan. Ik wil nu de zuiger eruit halen, opschuren en de o-ring vervangen. Ik kan alleen een combinatieset vinden zuiger+o-ring+stofring voor 35 euro. Kan ik niet alleen de o-ring en stofring ergens kopen zodat het niet gelijk 140 euro kost? Verkoopt Motoport dit? Dan doe ik ze gelijk alle 4 als ik toch bezig ben, dan gelijk goed.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt jongens, ik heb de boel schoongemaakt en toen white grease van Valvoline gebruikt bij het plaatsen van de wiellagers en de as etc. Toen gelijkmatig er in geslagen waarbij ik de oude lager als drukker gebruikte om tegen te slaan, afwisselend de ene kant en dan de andere kant totdat hij er goed recht in zat en het geluid van een hoge tik naar een doffere tik ging en ik hoorde dat hij er goed in zat volgens de instructies. Bedankt. Wat een verschil! Vooral op de snelweg merk je het.
Bij de controle merkte ik op dat mijn rechter remklauw aan loopt. Ik heb de blokjes recent vervangen. Het wiel loopt vrij zowel zonder remklauwen gemonteerd als met de linker remklauw gemonteerd. Dus de lagers en linkerremklauw zijn het volgens mij niet. De rechter loopt echter stroef. Ik heb de boel los gehaald en merk dat een van de zuigers stroef terug gaat. Ik heb met schuurpapier 400 de zuiger opgeschuurd en er wat van dat vet op gedaan maar die remklauw loopt nog steeds aan. Ik wil nu de zuiger eruit halen, opschuren en de o-ring vervangen. Ik kan alleen een combinatieset vinden zuiger+o-ring+stofring voor 35 euro. Kan ik niet alleen de o-ring en stofring ergens kopen zodat het niet gelijk 140 euro kost? Verkoopt Motoport dit? Dan doe ik ze gelijk alle 4 als ik toch bezig ben, dan gelijk goed.

400 is veel te ruw...maak de zuigers (als dat nog gaat) eerst maar weer eens spiegelglad.
 
Bedankt jongens, ik heb de boel schoongemaakt en toen white grease van Valvoline gebruikt bij het plaatsen van de wiellagers en de as etc. Toen gelijkmatig er in geslagen waarbij ik de oude lager als drukker gebruikte om tegen te slaan, afwisselend de ene kant en dan de andere kant totdat hij er goed recht in zat en het geluid van een hoge tik naar een doffere tik ging en ik hoorde dat hij er goed in zat volgens de instructies. Bedankt. Wat een verschil! Vooral op de snelweg merk je het.
Bij de controle merkte ik op dat mijn rechter remklauw aan loopt. Ik heb de blokjes recent vervangen. Het wiel loopt vrij zowel zonder remklauwen gemonteerd als met de linker remklauw gemonteerd. Dus de lagers en linkerremklauw zijn het volgens mij niet. De rechter loopt echter stroef. Ik heb de boel los gehaald en merk dat een van de zuigers stroef terug gaat. Ik heb met schuurpapier 400 de zuiger opgeschuurd en er wat van dat vet op gedaan maar die remklauw loopt nog steeds aan. Ik wil nu de zuiger eruit halen, opschuren en de o-ring vervangen. Ik kan alleen een combinatieset vinden zuiger+o-ring+stofring voor 35 euro. Kan ik niet alleen de o-ring en stofring ergens kopen zodat het niet gelijk 140 euro kost? Verkoopt Motoport dit? Dan doe ik ze gelijk alle 4 als ik toch bezig ben, dan gelijk goed.
Haal eerst de remklauw uit elkaar. Meestal zit er corrosie achter de vierkante O-ring. Die corrosie drukt de boel klem.
Vierkante O-ring er uit, groef goed schoon maken en alles weer terug zetten. Wel op de richting van de vierkante O-ring letten, die is meestal taps.
 
@Buellbloke: ik zal met een fijner schuurpapier gaan poetsen. Ik zal 600 proberen.
@Burning Rubber: Als ik het had zou ik het gebruiken. Mocht het echt nodig zijn dan wil ik wel een potje commandant kopen, maar ik hoop met zeepsop en white grease een heel eind te komen.
@halflife:Ja ik denk zelf ook dat het is wat jij zegt halflive, ik moet alleen nog ff van nieuwe o-ringen scoren ik hoop dat Motoport ze een beetje betaalbaar heeft. Nog tips om die corrossie weg te krijgen? Denk zelf aan schuurpapier en dan met een tandenborstel en zeep-sop de holte schoonvegen. Maar sta open voor suggesties.
 
Groef waar corrosie in zit bij een remklauw is niet eenvoudig te verwijderen. Aluminiumcorrosie is nogal hard. Eruit krabben met een scherpe schroevendraaier, kromme spijker, omgebogen wielspaak van een fiets. Zorg dat je geen diepe krassen maakt in je remklauw.

Daarna oppoetsen met Belgom of Commandant, dan schoonmaken met remmenreiniger.

Daarna beginnen met het weer opbouwen van je remklauw.
 
Ik zal die roest even laten zien wie de baas is met een scherpe schroevendraaier. Dus ik hoef alleen die groef schoon te maken en verder er niet tussen? Anders haal ik die klauw er af en leg hem in de diesel voor een nachtje. Ik moet er dan toch aan geloven, en zal een potje Commandant cleaner c45 kopen. Staat op dat het voor de verweerde lak is niet waar?
 
Als je wilt weten waar de coderingen achter je lagernummer voor staan, Google maar eens op "uitleg lager codering". Daar staat alle uitleg over de diverse coderingen. In jou geval staat het voor ik geloof spatwaterdicht.
Voor het smeren gewoon ff langs een lokale garage en voor een eurotje ff wat vet op je as laten smeren..
 
De lagers waren al voor elkaar, maar toen ik onderzoek deed kwam ik dit tegen:

Dit zijn de afdichtings code's.
Geen code = het lager is open.
2RS = 2RS1 = 2RSH = aan twee zijden spatwaterdicht.(2 zijden rubber)
2RSL = aan twee zijden spatwaterdicht met extra lage wrijving.
[...]

Zou ik dan in plaats van de oude, 2RSH lagers, zonder problemen 2RSL kunnen plaatsen want dan is er minder wrijving en gaat die sneller met een lager verbruik :]
 
Ik zal die roest even laten zien wie de baas is met een scherpe schroevendraaier. Dus ik hoef alleen die groef schoon te maken en verder er niet tussen? Anders haal ik die klauw er af en leg hem in de diesel voor een nachtje. Ik moet er dan toch aan geloven, en zal een potje Commandant cleaner c45 kopen. Staat op dat het voor de verweerde lak is niet waar?

Haakgereedschap set, Midlock

full11581141.jpg
 
Haal eerst de remklauw uit elkaar. Meestal zit er corrosie achter de vierkante O-ring. Die corrosie drukt de boel klem.
Vierkante O-ring er uit, groef goed schoon maken en alles weer terug zetten. Wel op de richting van de vierkante O-ring letten, die is meestal taps.
Een vierkante o-ring?
Dan is het toch geen o-ring?
 
Het topic is geswitcht van wiellagers naar vastzittende remzuigers omdat de wiellagers klaar zijn. Dit samenvoegen scheelt weer een topic, ik kan wel een nieuwe maken als je dat liever hebt.
 
Moet ik gelijk een set inclusief zuiger kopen? Ik heb liever alleen de rubber ringen, die zuiger kan ik wel oppoetsen. Kan dat ook?

het hoeft hoogstwaarschijnlijk niet.
alleen de buitenkant van een remzuiger kan je het beste zo veel mogelijk met rust laten.
de tip om deze zo glad mogelijk te maken, zou ik zeker even doen.

de afbeelding had ik gekozen omdat de rechter ring duidelijk vierkant is, dat deze in een groef valt die ook 'vierkant' is.
ik weet eigenlijk niet of een o ring wel een oring mag heten als het materiaal ook niet in rond is, dan wel o vormig.
ze noemen kettingen ook wel X ring als er iets anders als een O ring inzit, maar dan gaan we verder offtopic.
in mijn ervaring zit de meeste corrosie onder de stofringen, die het verst naar buiten zitten.

en dat witte poederachtige spul kan echt heel vast zitten, weken in wat dan ook heeft geen enkele nut, ook niet ultrasoon.
goed hard krabben, ook een dremel achtig apparaat komt er maar lastig bij.

vandaar die set van midlock, vind ik zelf erg fijn werken.
probeer anders een inbus 2 sleutel, lekker haaks , rechte kop en past misschien net.

succes :)
 
Er is 1 van de twee lagers dat vast op zn plek blijft zitten (het vaste lager) en het andere lager kan een beetje in de passing heen en weer schuiven ivm het uitzetten en krimpen van de naaf (het losse lager)(dit is in de techniek een heel veel voorkomende constructie )
Ik weet niet welke kant het vaste lager is maar dat staat in het WPHB vandaar dat is daar naar toe verwijs

Ook bij DAF400 weet ik niet om wat voor motorfiets het gaat maar ik ben er redelijk zeker van dat ook bij jouw motor lagers met aan 1 kant een afdichting horen

is die uitleg hierboven de reden waarom de lagers langs 1 kant open moeten ?
want dan snap ik het echt niet hoor ... :? wat is het verband ?

en waarom MOET dat ? in alle wielen ? ook die met open naven ? echt ? moet dat ?

sidenote : ik doe ieder nieuw lager open en doe er wat extra vet in (beetje voor sneldraaiende, veel voor traagdraaiende). het is bedroevend , de "hoe-weinig-heid" vet dat er in een nieuw lager zit B|
 
@Buellbloke: ik zal met een fijner schuurpapier gaan poetsen. Ik zal 600 proberen.
@Burning Rubber: Als ik het had zou ik het gebruiken. Mocht het echt nodig zijn dan wil ik wel een potje commandant kopen, maar ik hoop met zeepsop en white grease een heel eind te komen.
@halflife:Ja ik denk zelf ook dat het is wat jij zegt halflive, ik moet alleen nog ff van nieuwe o-ringen scoren ik hoop dat Motoport ze een beetje betaalbaar heeft. Nog tips om die corrossie weg te krijgen? Denk zelf aan schuurpapier en dan met een tandenborstel en zeep-sop de holte schoonvegen. Maar sta open voor suggesties.
Bij fijn schuurpapier moet je eerder aan 2000-3000 denken ipv 600.
 
Terug
Bovenaan Onderaan