Waarmee smeren bij wiellager vervangen

29 jun 2016
31
0
Ik ben bezig met het vervangen van de wiellagers bij het voorwiel en lees dat je moet smeren. Waar precies en met welk smeermiddel? Ik heb kopervet maar wil best smeermiddel kopen alleen welke moet ik dan kopen en waar moet ik het allemaal smeren? De nieuwe wiellagers hebben rubberen afdichtringen aan beide kanten van de wiellagers.
 
is die uitleg hierboven de reden waarom de lagers langs 1 kant open moeten ?
want dan snap ik het echt niet hoor ... :? wat is het verband ?

en waarom MOET dat ? in alle wielen ? ook die met open naven ? echt ? moet dat ?

sidenote : ik doe ieder nieuw lager open en doe er wat extra vet in (beetje voor sneldraaiende, veel voor traagdraaiende). het is bedroevend , de "hoe-weinig-heid" vet dat er in een nieuw lager zit B|


Lees de Specs eens goed door, dit lager heeft voor de bijbehorende toerentallen en draaggetallen voldoende vet erin zitten. Van teveel vet wordt alleen de weerstand groter en geeft het meer warmte af.
Dat het je lukt om hiermee weg te komen is omdat de lager in wielnafen nagenoeg nooit op max belasting woen getest bij normale omstandigheden.
 
is die uitleg hierboven de reden waarom de lagers langs 1 kant open moeten ?
want dan snap ik het echt niet hoor ... :? wat is het verband ?

en waarom MOET dat ? in alle wielen ? ook die met open naven ? echt ? moet dat ?

sidenote : ik doe ieder nieuw lager open en doe er wat extra vet in (beetje voor sneldraaiende, veel voor traagdraaiende). het is bedroevend , de "hoe-weinig-heid" vet dat er in een nieuw lager zit B|
Het heeft ook geen nut. De fabrikant koopt de goedkoopste lagers om zijn productiekosten laag te houden. Dat zijn dus de specs.
Maar als je vervangt pers je er gewoon standaard dichte lagers in. Die gaan langer mee als de rest van de motor. Er zit voldoende vet in, daar hoef je verder niets aan te doen. Dat is om jouw gevoel te bevredigen, niet omdat het beter is.
 
Je kan je vinger toch door het midden steken? Dan is het toch een O.......ring?
Een C ring is toch open. Dat heet een C-ring terwijl hij toch van plat staal is.

Ik ontdek net dat je C-ring beter niet teveel moet Googelen.

De o-ring komt denk ik aan zijn naam door de doorsnede.
Een x-ring is tenslotte ook gewoon rond.

Of zo'n vierkante ring ook o-ring heet dat weet ik niet.
 
[afbeelding]

Is het deze , dan zou je set bcf 120 moeten hebben ....


Ja dat is hem, bcf 120 is rond de 40-45 euro ik had gehoopt dat een paar o-ringen een paar euro was. Ik wou graag meer rubber vervangen, waaronder de tankophanging maar is er geen manier om dit allemaal goedkoop in een keer in te kopen ergens? Wellicht universele o-ringen online? Anders worden het alleen de voorremmen deze keer.

@kirill007: Bedankt, korrel 2000 en commandant gekocht, groene potje commandant 4 die was wat fijner dan de commandant 3. Die was wat groffer.

@JanBros: Ik laat die lagers lekker dicht zitten en vertrouw erop dat de fabrikant er genoeg in heeft gedaan. Als ik aan dat rubber ga pulken komt er straks water bij en dan heb je roest in je lager. Ik vroeg mij wel af of ik er eentje met minder wrijving in kan zetten, een 2RSL inplaats van een 2RSH.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, ik heb net een tweedehandsmotor gekocht Suzuki Bandit 600 N van 2004. Ik heb hem daarstraks in de garage wat laten draaien en ik vind dat hij naar verbrande rubber ruikt. Ik zie er niks speciaals aan maar er is 1 ding dat ik raar vind. Ter hoogte van het zadel, achter de carburator zitten twee rubberen buisjes. Die hangen daar maar zonder ergens op aangesloten te zijn. Is dat normaal en waarvoor dienen die ? Ik weet de belangrijkste zaken op de motor staan maar daar blijft het bij kwa technische kennis. Kan iemand mij misschien een antwoord geven en indien die ergens aangesloten dienen te worden, even uitleggen waar en aan wat juist ? Alvast bedankt.
 
Hallo, ik heb net een tweedehandsmotor gekocht Suzuki Bandit 600 N van 2004. Ik heb hem daarstraks in de garage wat laten draaien en ik vind dat hij naar verbrande rubber ruikt. Ik zie er niks speciaals aan maar er is 1 ding dat ik raar vind. Ter hoogte van het zadel, achter de carburator zitten twee rubberen buisjes. Die hangen daar maar zonder ergens op aangesloten te zijn. Is dat normaal en waarvoor dienen die ? Ik weet de belangrijkste zaken op de motor staan maar daar blijft het bij kwa technische kennis. Kan iemand mij misschien een antwoord geven en indien die ergens aangesloten dienen te worden, even uitleggen waar en aan wat juist ? Alvast bedankt.
svp eigen topic aanmaken
 
@Catske: Die 2 overloop slangetjes zitten waarschijnlijk niet goed vastgeklikt. Ze zitten als het goed is aan de linkerkant, en moeten aan de onderkant van de fiets uit komen. Ze zitten waarschijnlijk te dicht tegen je blok aan en dan branden die rubberen buisjes aan en dat ruik je waarschijnlijk.
 
Ja dat is hem, bcf 120 is rond de 40-45 euro ik had gehoopt dat een paar o-ringen een paar euro was. Ik wou graag meer rubber vervangen, waaronder de tankophanging maar is er geen manier om dit allemaal goedkoop in een keer in te kopen ergens? Wellicht universele o-ringen online? Anders worden het alleen de voorremmen deze keer.

@kirill007: Bedankt, korrel 2000 en commandant gekocht, groene potje commandant 4 die was wat fijner dan de commandant 3. Die was wat groffer.

@JanBros: Ik laat die lagers lekker dicht zitten en vertrouw erop dat de fabrikant er genoeg in heeft gedaan. Als ik aan dat rubber ga pulken komt er straks water bij en dan heb je roest in je lager. Ik vroeg mij wel af of ik er eentje met minder wrijving in kan zetten, een 2RSL inplaats van een 2RSH.

Wat een hoop gelul in dit topic man...
Gast, motoronderhoud moet je niet perse goedkoop willen doen, maar perse goed!! Koop een step of zo :z
 
Je moet het goed doen, maar als die fabrikanten 35+ rekenen voor een o-ring van een paar dubbeltjes productiekosten dan mag je best een paar keer aan je achterhoofd krabben. In het WPH staat ook vaak dat je duur gereedschap moet gebruiken, terwijl je in 9 op de 10 gevallen dat niet nodig is. Duur betekent niet altijd goed, soms naaien ze je gewoon.
 
Laatst bewerkt:
Je moet het goed doen, maar als die fabrikanten 35+ rekenen voor een o-ring van een paar dubbeltjes productiekosten dan mag je best een paar keer aan je achterhoofd krabben. In het WPH staat ook vaak dat je duur gereedschap moet gebruiken, terwijl je in 9 op de 10 gevallen dat niet nodig is. Duur betekent niet altijd goed, soms naaien ze je gewoon.

Natuurlijk is 35 euro teveel voor een ringetje, maar om er dan meteen van uit te gaan dat je overal maar genaaid wordt is onzin. Bij een goeie vakman wordt je meestal niet genaaid. Het punt is dat hij/zij kwaliteit levert want het is een vakman. Daarnaast hebben zij waarschijnlijk kinderen en die gaan naar school, zijn lid van een sportclub, hebben kleding nodig en dan eten ze ook nog pindakaas. Je vergeet dat alles wat qua geld in levensonderhoud, hypotheek, huur bedrijfspand, vakanties, kadootje voor je vrouw/vriendin op verjaardagen etc. gaat zitten o.a. door jou betaald moet worden. Dat vergeten de meeste mensen. Als ik een voordeur moet schilderen voor een klant kost dat al snel een eurootje of 350. Daar gaat inkomstenbelasting en weet ik niet hoeveel meer shit vanaf en blijft daar maar 200 eurootjes van over en dan heb je er nog maar één, maar totaal wel een volle dag werk. Dat heeft niets te maken met een gouden kwast of een gouden steeksleutel. Dat is gewoon de realiteit. Het leven is gewoon duur. Kwestie van accepteren dus of idd een step kopen al zijn die ook best duur ;)
 
Wil niet veel zeggen maar ik vind 25 euro netto per uur een heel bedrag.
Das 1000euro in de week en 4500 euro netto per maand dus 54000 euro per jaar en dan allemaal netto he.
En dat alleen met ff een schuurpapiertje er over heen aaien en ff lekker dik soppen met een dikke klodder verf.

Enig idee wat een gewone normale arbeider netto per maand verdient of een collega schilder in loondienst?
 
50_6120.png


goh 8 ringen 4 rubbers om de remklauw te geleiden en 2 ontluchtingsnippel dopjes.

ik zie net dat ik helemaal uitverkocht ben, succes :W
 
Misschien dat een paar hier nog nooit aan een Honda gesleuteld. Voor de balhoofdlagers vervangen moet je volgens Honda een speciale dop hebben die alleen Honda maakt. Kost een paar duiten, maar dan heb je ook niks. Gaat ook met een gewone tang. Dat bedoel ik met naaien. Als dat setje zoveel kost is dat geen probleem. Ik had alleen de hoop aangezien er nogal veel rubber en kleine dingetjes op de mijne zit dat ik die ergens universeel kon vervangen net als met lagers dat je die universeel koopt. Ik moet zelf ook vreten. Het is al een oud beestje van meer dan 25 jaar, geen hagelnieuwe Ducati van €10k plus. Die had ik naar een vakman gebracht en dan betaal ik netjes want inderdaad die mensen doen het voor hun beroep en als ze dat goed kunnen is dat het meer dan waard. Voor dit setje is €35-40 helemaal niet duur, jammer dat je bent uitverkocht dan moet ik het doen met die andere 577,000 resultaten van Google. Maar je mag best kritisch wezen, ik heb een keer een auto in onderhoud gehad bij de Kwik-Shit en was 2x zo duur en kreeg troep onderdelen en er zat niet genoeg olie in, je mag best kritisch wezen.
 
Je moet het goed doen, maar als die fabrikanten 35+ rekenen voor een o-ring van een paar dubbeltjes productiekosten dan mag je best een paar keer aan je achterhoofd krabben. In het WPH staat ook vaak dat je duur gereedschap moet gebruiken, terwijl je in 9 op de 10 gevallen dat niet nodig is. Duur betekent niet altijd goed, soms naaien ze je gewoon.
Als je denkt dat de rubbers in remklauwen o-ringen zijn, dan snap ik je frustratie.

Maar die komt dan uit onwetendheid.

Ik heb trouwens geen idee wat productiekosten zijn van dergelijke rubbers. Im weet alleen de inkoopprijs voor detailhandel, en de wvp.

Om ff terug te komen naar topic, meestal is een automaterialenzaak het goedkoopste voor smeervet tbv lagers. Het is niet iets dat elke motorzaak in het verkoop assortiment heeft. En als motorzaak is de inkoop soms gelijk als de verkoop bij die autozaak. Raar maar waar.

Open lagers of half open, smeer je met lagervet. En die lagers moet je ook echt vooraf goed invetten en doorvetten. Met klontje vet in handpalm het lager er doorheen draaien, zodat t overal op en om de kogels of rollers komt.

Als t om wiellagers gaat, de as schoonmaken, ev dmv opschuren, en lichtjes invetten tbv preventie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had de vastzittende zuiger toen nog niet los gehad, maar ik zag daar niet veel ruimte zitten dus dacht zo'n ringetje dat is genoeg. Maar heb nu de hele set dus kan aan de slag. Zit wel een hoop roest en prut in, dit waren volgens mij nog de originele ringen uit 1989.. blij dat ik de hele set heb. Gelijk alles in orde maken rijdt een stuk prettiger. Dus ik ben nu ook de achterrem aan het vervangen en doe er gelijk de achterwiel lagers bij vervangen en carburateur restauratie kitje gekocht dus weet nog niet of ik dat ultrasoon laat reinigen of met remreiniger schoonmaak. De tank wil ik eigenlijk schoonmaken maar ik weet niet waarmee ik de binnenkant moet coaten. Want ik kan de roest wel verwijderen maar als ik er niks op gooi roest ie weer opnieuw. Ik gooi er voor nu een filter tussen wellicht dat ik later die tank nog restaureer. Later nog ff de koppelingsplaten en dan ben ik voorlopig wel even klaar. Of is er nog meer dat ik ff mee kan pakken wat nu handig is? Want vorige eigenaar heeft er niet veel aan gedaan, en heb hem graag goed voor elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hem nog niet los gehad, maar ik zag daar niet veel ruimte zitten dus dacht zo'n ringetje dat is genoeg. Maar heb nu de hele set dus kan aan de slag. Zit wel een hoop roest en prut in, dit waren volgens mij nog de originele ringen uit 1989.. blij dat ik de hele set heb. Gelijk alles in orde maken rijdt een stuk prettiger. Dus ik ben nu ook de achterrem aan het vervangen en doe er gelijk de achterwiel lagers bij gekocht en carburateur restauratie kitje gekocht dus weet nog niet of ik dat ultrasoon laat reinigen of met remreiniger schoonmaak. De Tank wil ik eigenlijk schoonmaken maar ik weet niet waarmee ik de binnenkant moet coaten. Want ik kan de roest wel verwijderen maar als ik er niks op gooi roest ie weer opnieuw. Ik gooi er voor nu een filter tussen wellicht dat ik later die tank nog restaureer. Later nog ff de koppelingsplaten en dan ben ik voorlopig wel even klaar. Of is er nog meer dat ik ff mee kan pakken wat nu handig is? Want vorige eigenaar heeft er echt niks aan gedaan, alles wat ik vervang is verrot.
Wat vervangen moet worden, moet je vervangen. Dat is de logische volgorde (ipv andersom).
 
Maar wanneer weet je wat je moet vervangen als je het niet kan zien, dan liever voor de zekerheid wat vervangen zoals die achterwiellagers dan weet ik dat dat goed zit en weer een zorg minder. Of kan ik beter die tank bijvoorbeeld laten zitten tenzij dat filter verstopt raakt dat ik de boel dan voor elkaar maak?
 
Laatst bewerkt:
Maar wanneer weet je wat je moet vervangen als je het niet kan zien, dan liever voor de zekerheid wat vervangen zoals die achterwiellagers dan weet ik dat dat goed zit en weer een zorg minder. Of kan ik beter die tank bijvoorbeeld laten zitten tenzij dat filter verstopt raakt dat ik de boel dan voor elkaar maak?
Tank meteen 100% in orde maken. Dat voorkomt een hoop ellende :Y
 
Na het ontroesten moet er snel weer een beschermlaag worden aangebracht. Wat kun je daar goed voor gebruiken? Met brommers gebruikte je 2-takt olie maar daar loopt een 4-takt niet op. Hoe kun je bij een motor voorkomen dat de tank weer gaat roesten nadat je alle roest hebt verwijderd of ook 2-takt olie?
 
Terug
Bovenaan Onderaan