Nieuwe ketting nodig?

Clauwke

Rookie
13 sep 2015
21
2
Hallo,

Toen ik deze voormiddag aan het rijden was en afremde voor een kruising hoorde ik een raar ratelend geluid van bij men achterwiel komen, en kreeg ook geen aandrijving meer. Motor aan de kant gezet, eens gekeken, en gezien dat mijn ketting naast mijn tandwiel lag vanachter. Dan heb ik mijn motor maar wat veiliger gezet en de ketting er na wat gepruts weer op gelegd en rustig naar huis gereden. Ik zie eigenlijk geen verschil met mijn ketting, alle schakels zijn nog goed. En hij hangt ook niet meer of minder dan eerst. NU vraag ik mij wel af of het veilig is om er nog mee te rijden of dat er beter een nieuwe op moet? Wou mijn dealer bellen maar die is blijkbaar niet open vandaag, dus ik dacht dat er misschien hier mensen zijn die mij wat info kunnen geven. Ik rijd met een nc700x.
 
Laatst bewerkt:
Die gebruik ik ook. Niet de goedkoopste, meer is heel goed spul.
Ik gebruik die al ettelijke aren, en al mijn ketting/tandwiel sets hebben daar ruim 30.000km mee gereden.

Wel is het belangrijk dat je zo snel mogelijk leert hoe de speling op de ketting correct te zetten.
Want je mag nog zo goed smeren als j wil, als je ketting zo los hangt dat ie er af kan, komt het niet goed.

Maar goed, je gaf zelf al aan dat je er nog niets van kent. Niks om u over te schamen. Met de nodige wil om het te leren kom je er wel :]
 
...
Regelmatig smeren doe je, *met het juiste product?*
...
Gezien de foto's, Nieuw setje ( tandwielen en ketting )
An het product ligt het zeker niet. Ik spreek werkelijk uit ervaring :Y

En met die tweede stelling ben ik het helemaal eens :Y

Ik lees vier keer ''spanning'' maar waarom een ketting gespannen moet worden is me nooit duidelijk geworden, een ketting is geen veer en ook geen elastiek. Ketting moet je stellen.
Nog voor ik jou post las, had ik het in mijn eerdere post over "speling correct zetten."
Dus, mij niets verwijten he :+ :P

Btw: het verbaast me al enorm dat er nog niemand met de opmerking, "het zijn kettingwielen, géén tandwielen!" is komen aandraven _O-
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog voor ik jou post las, had ik het in mijn eerdere post over "speling correct zetten."
Dus, mij niets verwijten he :+ :P

Btw: het verbaast me al enorm dat er nog niemand met de opmerking, "het zijn kettingwielen, géén tandwielen!" is komen aandraven _O-
Nee hoor :)

Overigens, kettingwielen (op je motor)zijn tandwielen, opmerkingen hieromtrent zijn dus geheel overbodig. Een tandwiel hoeft echter geen kettingwiel te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ok bedankt iedereen!!

Moet zijn dat er iets met mijn techniek om te smeren mis is ook.
Aangezien ik ook geen middenstand of Paddockstand heb is het ook niet zo makkelijk soms (maar dat staat ook op het lijstje om zo snel mogelijk in huis te halen).

Maar met de info hier kan ik mezelf wel verhelpen. Weer iets bijgeleerd hierzo.
 
Ik lees vier keer ''spanning'' maar waarom een ketting gespannen moet worden is me nooit duidelijk geworden, een ketting is geen veer en ook geen elastiek. Ketting moet je stellen.

Ja en het zijn ook geen tandwielen maar kettinggwielen, maar daar ging het niet over.

On topic.
De waardes voor je ketting"afstelling" staan in je boekje en anders op Internet te vinden,dit hoort net als smeren ook bij onderhoud, deze ketting is al een tijd niet meer gesteld en ik zou hem vervangen na het er aflopen.
Bij een goede afstelling is deze niet zomaar weer terug te leggen langs de kant van de weg
 
Ja en het zijn ook geen tandwielen maar kettinggwielen, maar daar ging het niet over.

On topic.
De waardes voor je ketting"afstelling" staan in je boekje en anders op Internet te vinden,dit hoort net als smeren ook bij onderhoud, deze ketting is al een tijd niet meer gesteld en ik zou hem vervangen na het er aflopen.
Bij een goede afstelling is deze niet zomaar weer terug te leggen langs de kant van de weg
Jawel, je kettingwielen zijn tandwielen..
Bij een goede afstelling van je ketting hoef je deze inderdaad niet terug te leggen, kan er immers niet af...
 
Ok bedankt iedereen!!

Moet zijn dat er iets met mijn techniek om te smeren mis is ook.
Aangezien ik ook geen middenstand of Paddockstand heb is het ook niet zo makkelijk soms (maar dat staat ook op het lijstje om zo snel mogelijk in huis te halen).

Maar met de info hier kan ik mezelf wel verhelpen. Weer iets bijgeleerd hierzo.
Heeft niets met smeren te maken. Een paddock of wat dan ook hoef je niet aan te schaffen, nergens voor nodig als je niet ziet dat je 15 cm kettingspeling hebt. Gebrek aan kennis gaat zo'n ding echt niet voor je oplossen.
 
Heeft niets met smeren te maken. Een paddock of wat dan ook hoef je niet aan te schaffen, nergens voor nodig als je niet ziet dat je 15 cm kettingspeling hebt. Gebrek aan kennis gaat zo'n ding echt niet voor je oplossen.

Om de ketting te stellen leek mij dat wel handig een Paddock. Das dan ook een reden dat ik mij tot hier wende, bijleren. iedereen is van 0 begonnen denk ik.
 
Dan vraag ik mij ook af, kan dat zo een verschil maken op nog geen 2000 km? aangezien hij dan nog in de garage heeft gestaan voor een onderhoud.
De verkoper heeft je genaait. Toen je hem kocht was de ketting al gaar. Misschien dat de verkoper hem toen nog op spanning gezet heeft, maar hij heeft misbruik gemaakt van je onkunde.

Je moet een nieuwe kettingset hebben, maar ik zou de motor even helemaal nalopen met iemand die er verstand van heeft, verse sapjes en de remmetjes controleren.
Misschien woont er een MF-er in jouw buurt die even kritisch wil kijken.
 
Wat halflive schrijft.
:Y
"Leergeld"

Denk ook dat de ketting zoveel geleden heeft dat'ie zelfs na het stellen niet veel meer waard is.
Nieuw setje zal zo rond de 100-130 kosten denk ik.
Er werd hier scotoiler genoemd en een doe het zelf.
De een belachelijk duur en de ander wel heel storings gevoelig. (en anders in ieder geval tijd rovend)

Ik heb zelf een loobman op gezet en ben er zeer, zeer, zeer te spreken over.
En voor 25 Roepies is'ie net iets duurder dan 1 flesje spuitzooi.
Voordelen:
- Goedkoop op te vullen en gaat lang mee. Olie van de Eksjun/Lidl is daar al prima voor.
- Makkelijk zelf te doen zonder al teveel gepruts.
- Tijdens het (langzaam) rijden te doseren. Dus altijd smering bij de hand ook op langere ritten. Geen bok nodig.
- Je velgen zitten niet onder de witte zooi.

Nadelen:
- Laag bling bling gehalte.
- Bestellen via internet. Paypal of bank overschrijving. (Wel binnen 1 week in huis)
- Het inbouwen is ietsjes meer werk dan 3x spuiten. Maar daarna heb je in 10 sec gesmeerd. En dan ook echt goed gesmeerd. :]

Hier wat fotos van mijn gepruts.
Het grote Suzuki XF650 'Freewind' Topic (Deel 1)

En aangezien de ketting zo verwaarloosd is zal de rest ook niet veel liefde hebben ontvangen.
- Olie en oliefilter vervangen kun je zelf. (Heb je gelijk wat olie voor de loobman)
- Remvloeistof ook, is iets meer werk. (die behoord niet bruin of ochtend pis geel te zijn)

Ik had in pure onwetendheid een motor gekocht die lange tijd heeft stil gestaan.
Dat ik er nieuwe smeerolie in moest doen was ik al van plan maar had niet gerekend op de remolie.
En de bandjes al helemaal niet. Het waren nog de originele. 16 jaar oud....
Heb het een en ander zelf gedaan en tot nu enorm plezier van dat ding.

Dus met een beetje liefde en tijd van jouw kant gaat het goed komen.
;)
 
Een kettingsmeersysteem is handig om het contact tussen rollen en kettingwielen te smeren, maar ook met een kettingsmeersysteem kan het absoluut geen kwaad om af en toe toch even met een spuitbus langs de ketting te gaan.
 
Waarom zou dat handig zijn ?

Haal een kist bier (moet mogelijk zijn in België), drink het bier op, lever de flesjes terug in. En gebruik het krat/de kist als standaard om aan jouw motor te kunnen werken.

fo0jeo.jpg


En wat je nog meer met bierkratten kunt doen. ;)
Bierzwembad-Heineken.jpg
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou dat handig zijn ?
Als je geen middenbok onder je motor hebt hangen is dat heel handig.
Om je ketting te smeren en bij te regelen is het wel erg handig als je het wiel kan ronddraaien.

Zeker voor het afstellen van de ketting speling heeft een paddock stand wel een voordeel ten opzichte van een middenbok.

Zet je hem op de middenbok, "hangt" je wiel op zijn laagst mogelijke punt, gevolg meer speling op de ketting.

Gebruik je de paddock stand, drukt de motorfiets zichzelf nog steeds in de achterveer zoals hij dat zou doen als hij op de geond zou staan. De ketting speling is dus zoals hij normaal is, en maakt het afstellen preciezer.

Iemand met ervaring kan een ketting bij regelen op de middenbok, en kan aanvoelen hoeveel meer speling je nodig moet houden om er voor te zorgen dat je je ketting niet 100% opspant bij het overrijden van een verkeersdrempel. Iemand die alles nog moet leren moet dat allemaal nog weten in te schatten. En dat verschilt ook van merk/type tot merk/tipe.
 
Haal een kist bier (moet mogelijk zijn in België), drink het bier op, lever de flesjes terug in. En gebruik het krat/de kist als standaard om aan jouw motor te kunnen werken.

[afbeelding]

En wat je nog meer met bierkratten kunt doen. ;)
[afbeelding]

Nu heb ik in ieder geval genoeg manieren gekregen om het in orde te krijgen.
Hiermee kan ik zeker verder.

bedankt aan iedereen die info gegeven heeft.

Kijk, voor dit soort mensen zou een (2-)jaarlijkse apk voor de motor best een idee zijn..

Voor de andere mensen, sorry dat ik niet meteen alwetend ben. Ik heb zo goed mogelijk zorg gedragen voor men motor en had niet verwacht dat men dealer zoiets zo overkijken/negeren. Was dat naïef? waarschijnlijk wel, maar nu heb ik er uit geleerd.
 
Als je motorfiets kort ervoor een onderhoudsbeurt heeft gehad, dan verwacht je niet het resultaat van de foto.

Hij moet gewoon vaker de speling controleren. Geef hem even de kans om te leren zeg. Jij weet overal alles vanaf zeker?

Dan doe je toch iets fout met het onderhoud lijkt me??

@ Clauwke, ik kan je van harte het prettig-leesbare boek aanraden 'motorfietstechniek' van Paul Klaver.
Hierin wordt de werking en -eenvoudig- onderhoud/reparaties in lekentaal uitgelegd met veel plaatjes.
En inderdaad, je moet eerst leren kruipen voordat je leert lopen. Dit boek is hierin een grote sprong voorwaarts. :Y
 
Laatst bewerkt:
Nope, tandwielen zijn wielen die met de tanden in andere tandwielen haken. Bij kettingaandrijving heten het kettingwielen.

Zie ook: Wat is het verschil tussen een tandwiel en een kettingwiel?

[afbeelding]
Deze discussie kan beter gevoerd worden in het eerder door mij gelinkte topic :Y

Maar die site die jij aanhaalt, drukt gewoon zijn eigen mening door.
Hij spreekt zichzelf tegen, want hij verkoopt TANDWIELEN voor motor kettingen.

Het is dan ook heel simpel. Een tandwiel is een wiel met tanden. Een kettingwiel een wiel dat aangedreven wordt door een ketting, of er aandrijvingskracht aan doorgeeft. Een wiel kan dus best beide gelijk zijn, wat bij een motor duidelijk het geval is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan