RSV mille 2000 dynamo of spanningsregelaar kapot?

aprilia_racer

Die hard MF'er
9 sep 2004
299
4
Wijchen
Hallo motorrijders,

Ik ben gister met de motor naar het werk gereden. Toen ik thuis wegreed wilde de motor nog net starten. Ik dacht nou dan laad de accu onderweg wel weer op en dan rij ik straks weer terug. Nou wilde ik de motor op het werk weer starten maar nu was de accu helemaal dood.

nu heb ik de accu opgeladen en loopt de motor weer top.

Alles nagemeten

Accuspanning 12,9 V

Laadspanning stationair 13,5 V
Laadspanning 5000 toeren 13,0 V

Volgens mij moet laadspanning rond de 14V zijn

Meer toeren zorgt dus voor lagere laadspanning.

Ik zou zeggen kapotte dynamo of spanningsregelaar iemand nog tips om dit te checken?

Bedankt alvast weer allemaal!!
 
Bij RSV's vanaf bouwjaar 2004 wel ja, de dynamo's van een Mille t/m 2003 zijn prima. Die vreten dan alleen wel weer accu's op.

Meet de spanning tijdens het starten, zakt deze onder de 10V dan is de accu kaduuk.
Dat is iig één meting.
Als je dan toch in de weer bent, meet de rest van het laadsysteem dan ook door.
In de how to staat een mooie beschrijving.

how to - accu en laadsysteem controleren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij RSV's vanaf bouwjaar 2004 wel ja, de dynamo's van een Mille t/m 2003 zijn prima. Die vreten dan alleen wel weer accu's op.

Meet de spanning tijdens het starten, zakt deze onder de 10V dan is de accu kaduuk.

Er zit geen verschil in de dynamo's van die jaren. Alleen heeft Aprilia in bepaalde jaren sterkere magneten in het vliegwiel geplaatst waardoor het nog veel erger werd. Maar ook die van t/m 2003 gaan regelmatig kapot.
 
Meten is weten.. en verder,

Er zitten twee beruchte stekkers op zo'n RSV die een gezonde laadspanning in de weg staan, te weten:

- Bruine stekker, vlakbij de spanningsregelaar in het kontje.
- Witte ronde stekker in de V van het blok.

Beide zijn prut en de draden kun je het beste solderen o.i.d.
Verder is de standaard accu onderbemeten (14ah erin) en is het startrelais zwak (yamaha relais erin).

Net wel/net niet starten helpt je startkoppeling naar de filistijnen.

Succes!
 
Een eenvoudige manier om de stator te testen is de stekker even losmaken en alle drie de draden komende van stator(spoelen) te contoleren op massa (met het frame). Indien je op één van de spoeldraden massa meet is de stator doorgefikt.
 
Meten is weten.. en verder,

Er zitten twee beruchte stekkers op zo'n RSV die een gezonde laadspanning in de weg staan, te weten:

- Bruine stekker, vlakbij de spanningsregelaar in het kontje.
- Witte ronde stekker in de V van het blok.

Beide zijn prut en de draden kun je het beste solderen o.i.d.
Verder is de standaard accu onderbemeten (14ah erin) en is het startrelais zwak (yamaha relais erin).

Net wel/net niet starten helpt je startkoppeling naar de filistijnen.

Succes!
Duidelijk verhaal!!
Morgen maar eens wat stekkers wegknippen en de boel gaan solderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan