Suzuki GS500 topic #28

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoe kan ik die pakking het best monteren? Wat loctite 5910 op het carter, papieren pakking daar op en dan de deksel met de momentsleutel vastdraaien? #nm neem ik over van de service manual.

Edit: ander thread bij techniek Q&A zeiden ze dat ik enkel het papieren pakkingkje mocht gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Waarom momentsleutel? Vast is vast aanhouden en zeker bij die lange m6 bouten.

Anders is het iets van 8nm voor m6.
 
Laatst bewerkt:
Waarom momentsleutel?

:? omdat ik 'm anders dol kan draaien?

Volgens de service manual moet ik de boutjes tot 22nm aandraaien.
full
 
Laatst bewerkt:
:? omdat ik 'm anders dol kan draaien?

Volgens de service manual moet ik de boutjes tot 22nm aandraaien.
[afbeelding]

Ik garandeer je dat die boutjes afbreken als je ze met 22Nm vastzet. Gaat niet om de dop die je erop zet maar om de diameter van het boutje. Max 11Nm, ik zou er nog iets onder gaan zitten.
 
Ik garandeer je dat die boutjes afbreken als je ze met 22Nm vastzet. Gaat niet om de dop die je erop zet maar om de diameter van het boutje. Max 11Nm, ik zou er nog iets onder gaan zitten.

oh, wat gek. Waarom klopt die service manual dan niet, of is het dan de 6mm? Is het in het algemeen dat de service manual verwijst naar de diamatere van de bout en niet van de top van de bout?

Dan doe ik het voorzichtig aan met de momentsleutel.
 
Laatst bewerkt:
Is het in het algemeen dat de service manual verwijst naar de diamatere van de bout en niet van de top van de bout?

Correct. Als een boutje niet specifiek staat aangegeven in de manual staat er ook nog een tabel in met overige boutjes (tightening torque chart) met daarin ook specifiek vermeld de Bolt Diameter (mm). In die tabel staat 4-7 Nm voor 6mm boutjes dus vandaar dat ik zeg blijf onder de 11Nm. Die carterboutjes zijn gemaakt van verchroomd peperkoek en kunnen haast niets hebben.
Ik heb die vergissing namelijk al eens gemaakt, alle boutjes aangetrokken met 22Nm totdat er eentje knapte. De rest zat al ruim in de vloeigrens. Ik heb ze allemaal moeten vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Correct. Als een boutje niet specifiek staat aangegeven in de manual staat er ook nog een tabel in met overige boutjes (tightening torque chart) met daarin ook specifiek vermeld de Bolt Diameter (mm). In die tabel staat 4-7 Nm voor 6mm boutjes dus vandaar dat ik zeg blijf onder de 11Nm.

Ah ok, dan ga ik vanaf nu iedere keer met de micrometer controleren of het wel niet klopt. De torque chart heb ik ook al gezien. Fijn dat ik niks heb dolgedraaid dan. Ik zal ze wel tot 7nm doen.

Die carterboutjes zijn gemaakt van verchroomd peperkoek en kunnen haast niets hebben.
Ik heb die vergissing namelijk al eens gemaakt, alle boutjes aangetrokken met 22Nm totdat er eentje knapte. De rest zat al ruim in de vloeigrens. Ik heb ze allemaal moeten vervangen.

Had je daarom andere boutjes in de how-to kleppenstellen? :')
 
Had je daarom andere boutjes in de how-to kleppenstellen? :')

Ja dat staat er ook bij he :+

De oplettende kijker had vast al gezien dat mijn carterdeksel vast zit met niet-originele boutjes. Dat komt omdat ik een avontuur heb beleeft met een momentsleutel en daarom al die boutjes voorbij de vloeigrens heb getrokken. Ik heb daarom tijdelijk andere boutjes gebruikt om bij dit beurtje deze te vervangen voor nieuwe, originele boutjes.

P1010016.jpg
 
Hoe kan ik die pakking het best monteren? Wat loctite 5910 op het carter, papieren pakking daar op en dan de deksel met de momentsleutel vastdraaien? #nm neem ik over van de service manual.

Edit: ander thread bij techniek Q&A zeiden ze dat ik enkel het papieren pakkingkje mocht gebruiken.

Met pakkingen gebruik ik altijd een beetje "Gasket spray", helpt bij het lekdicht blijven en bij later weer loshalen hoef je niet te krabben :t
 
Ik zou het altijd andersom doen, vloeibare pakking op de deksel en niet op het blok zelf. De volgende keer dat het deksel eraf moet hoef je alleen het deksel schoon te maken en niet het blok zelf.
Wat ik zelf gedaan heb is vloeibare pakking op deksel, papieren pakking erop, daar weer motorolie op smeren en dan monteren. Zo'n gasketspray is natuurlijk mooi maar kost weer euros. Ik ga er vanuit dat motorolie ook enigszins helpt.
 
Laatst bewerkt:
Kheb ff een ver geschoten schot maar zouden sproeiers van dellortho dik(7mm gok ik) ook passen in gs500 carbs(1992)?
En is het af te raden om dagelijks met 2 enkele of een duo powerfilter te rijden want het luchtfilterhuis(aansluiting) wil niet helemaal lekker over de carbs heen.

Nog wat anders, afgelopen keer had ik vermeld dat de koppeling deed doorslippen maar nu was dat alleen met het warm rijden en met terug rijden helemaal nergens last van, daarbij is wel een licht soort van schrapend geluid erbij gekomen(alsof een lager helemaal mee draait of iets in die richting).
Er is geen vermogen verlies, raar koppelings aangrijp moment of wat anders aanwezig
 
Laatst bewerkt:
Goeiemorgen mede GS-ers,

Laatste tijd beetje bezig met sleutelen en wil nu misschien een andere demper erop zetten. Nu vroeg ik me af of iemand nog een uitlaat had liggen (evt met lekke demper) die voor weinig weg mag. Heb zelf nog een originele die in goede staat is dus vind het zonde om deze door te slijpen. + vind het wel fijn om de originele uitlaat te hebben mocht de nieuwe teveel herrie maken/niet naar mijn zin zijn.

Hoor het wel!

groet, trouwe meelezer
 
Ik krijg die achterbrug niet los. De lange bout is eruit, maar de schokbreker bouten (boven en onder) geven geen krimp...

Als ik goed bij de bovenste schokbreker bout wil komen, moet ik de tank, en airbox losmaken. Daar heb ik ook geen zin in :/

Dan maar zelf klinken als ik geen oplossing vind.
 
Ik mep die dingen altijd los met zo'n T stuk en een kunststof hamer. In geval van nood heb ik een lang wringijzer maar die heb ik eigenlijk nog nooit echt nodig gehad. Zit hij trouwens echt vast of draait de andere kant gewoon mee?
 
Goeiemorgen mede GS-ers,

Laatste tijd beetje bezig met sleutelen en wil nu misschien een andere demper erop zetten. Nu vroeg ik me af of iemand nog een uitlaat had liggen (evt met lekke demper) die voor weinig weg mag. Heb zelf nog een originele die in goede staat is dus vind het zonde om deze door te slijpen. + vind het wel fijn om de originele uitlaat te hebben mocht de nieuwe teveel herrie maken/niet naar mijn zin zijn.

Hoor het wel!

groet, trouwe meelezer


Volgens mij heeft Bas (BPH motoronderdelen) er altijd nog wel een paar liggen.
 
Ik mep die dingen altijd los met zo'n T stuk en een kunststof hamer. In geval van nood heb ik een lang wringijzer maar die heb ik eigenlijk nog nooit echt nodig gehad. Zit hij trouwens echt vast of draait de andere kant gewoon mee?

Deze zit muurvast
full


Deze ook
full


Deze kan ik nog proberen, maar ik weet niet of me dat gaat helpen. Gixxer bassie heeft in een eerdere thread gezegd dat de bovenste of onderste schokbreker bout los moet.
full
 
Deze zit muurvast
[afbeelding]

Deze ook
[afbeelding]

Deze kan ik nog proberen, maar ik weet niet of me dat gaat helpen. Gixxer bassie heeft in een eerdere thread gezegd dat de bovenste of onderste schokbreker bout los moet.
[afbeelding]

Die moeten toch wel los zijn te krijgen want het is alleen de moer die vast zit. Ik zou in de weer gaan met wat kruipolie en ze dan nog eens proberen los te rammen met een goed passende dop. Eventueel de moer warmstoken met een aansteker of minigasbrander.
 
Laatst bewerkt:
De swingarm zit los genoeg om de ketting erlangs te krijgen. Lange bout en onderste bout van de dogbones moeten los. De bovenste bout van de schokbreker hielp niet.

Nu naar de dealer, boeltje weer in mekaar zetten en rijden :D
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan