Suzuki GS500 topic #28

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bij begrenste zitten er volgens bassie vaak te grote hoofdsproeiers in. Kan me niet meer herinerren waarom. Maar je moet er dus kleinere in zetten
 
Even doorzeuren over dat arm en te arm afstellen van de motor...

Een viertaktmotor heeft benzine en lucht nodig om te werken. De verhouding waarin de motor dit nodig heeft noemen we de Air to Fuel Ratio (afr), bij metingen op een (dynojet) vermogensbank staat dit meestal onder in de grafiek.
Dit is de verhouding in kg van lucht en benzine. 1 kg benzine op 14,7 kg lucht, bijvoorbeeld.
(Voor de beeldvorming: bij 0 graden en 1 bar weegt 1 kubieke meter lucht 1,29 kg. Als je dus een liter benzine laat verdampen in een badkamer van 10 m3, heb je een ideaal mengsel om je badkamer met een grote klap wat ruimer te maken. De vonk van de lichtschakelaar doet de rest).

Een motor kan werken als deze verhouding tussen (ongeveer) 14,7 en 11 zit. Een koude motor heeft een rijker mengsel nodig omdat de benzine neerslaat op de koude cilinderwand en daarom heeft iedere motor een verrijkingsmechanisme. Dit mechanisme wordt bij carburateur-motoren een choke genoemd omdat in de eerste jaren van de viertaktmotoren de luchttoevoer geknepen werd (to choke is verstikken). Ik heb bij klassieke racemotoren wel gezien dat de monteur het met een lap stof deed.

Het milieu is er bij gebaat dat alle benzine die het blokje opzuigt ook werkelijk verbrandt. Half verbrandde benzine geeft diverse ongewenste afvalstoffen uit de uitlaat, onder andere roet, stikstofoxides en koolstofverbindingen. Het milieu vraagt om een afr van 14,7, de verhouding waarbij alle benzine verbrandt en er vooral CO2 in het uitlaatgas zit.
De carburateur is niets meer dan een soort pijp waardoor lucht en benzine aangezogen wordt. Helaas zuigt de motor dit mengsel niet 'als een stofzuiger' aan, de motor zuigt alleen gedurende de inlaatslag verschillende volumes van mengsel aan. Met allerlei trucjes uit de stromingsleer wordt dit mengsel zo veel mogelijk constant gehouden, denk aan mengselregelschroef, hoofdsproeier met remluchtsproeiers en de gasschuif en gasklep.
Helaas spelen er nog meer storende factoren mee, zoals samenstelling van de benzine, temperatuur, luchtdruk, luchtvochtigheid en getril van de motor.

Bij auto's en veel moderne motorfietsen wordt vanwege onze toenemende aandacht voor het milieu gebruik gemaakt van een regelkring (een injectiesysteem). Een computer meet met behulp van diverse sensoren hoe veel benzine er ingespoten moet worden. Daarna meet de computer met behulp van een lambdasonde hoeveel zuurstof er nog in het gasmengsel in de uitlaat zit en regelt de hoeveelheid ingespoten brandstof zo ver terug dat er een klein beetje restzuurstof in de uitlaat meetbaar is. Als de lambdasonde niet lekker werkt zal de computer deze meting negeren en valt hij terug in de zogenaamde noodloop.

Nu zijn motorfietsen hoog opgevoerde motoren. Ze draaien tegenwoordig met gemak 10.000 rpm en daar zijn trucjes voor nodig o.a. met de kleppen. De kleppen openen zich namelijk zodanig dat het uit de cilinder stromende verbrandde gasmengsel door de snelheid van dit uitstromen een deel inlaatgasmengsel aanzuigt. Ook zal de uitlaatklep iets te vroeg openen om het uitlaatgas de mogelijkheid te geven op snelheid te komen. En de inlaatklep sluit net te laat zodat de snelheid van het instromende gas nog net een klein beetje doorstroomt.
Dit alles wordt bereikt door het openen van de kleppen net iets ruimer te nemen dan je op basis van de meeste simpele viertakt-theorie zou mogen verwachten en dat heet de klepoverlap. Maar deze klepoverlap zorgt er ook voor dat het gasmengsel te beïnvloeden is met de stromingsweerstand van zowel de uitlaat (aftermarket-bler-pijp) en de inlaat (K&N filters).

In praktijk zijn carburateurs zoals ze op de GS500 zitten zo goed dat ze tot voor kort aan de eisen voldoen die onze overheid aan verbrandingsmotoren stelt. Sinds 1980 ~ 1990 moet een motor alle brandstof zo goed mogelijk verbranden. Bij auto's is daarvoor de apk ingesteld, de motor zelf kan prima functioneren terwijl hij het milieu veel meer verpest dan stikt noodzakelijk. In het begin werd dat tijdens de apk gemeten door alleen de hoeveelheid CO in de uitlaat te meten maar tegenwoordig heeft de apk-keurmeester een apparaat wat vier verschillende gassen in de uitlaat meet (een viergasmeter).

De carburateurs van een GS500 horen dus netjes op een afr van 1 op 14,7 afgesteld te zijn. Maar, carburateurs zijn niet zo goed als injectiesystemen, dus als de carburateur in alle omstandigheden en zonder choke tussen de (ongeveer) 1 op 13 en 1 op 14 benzine afgeven is de carburateur zo goed mogelijk afgesteld.
De bougies laten de aanslag in de verbrandingsruimte zien, als alles verbrandt zie je dus het witte porselein van de bougieneus zelf. Blijven er restproducten over na verbranding zal je deze zien als een bruine tot zwarte aanslag.

Al met al is de CV carburateur een complex mechanisme geworden. Er zitten meerdere sproeiers in waarvan je een aantal niet eens zal herkennen als sproeier. Een sproeier is namelijk niets meer dan een klein gaatje wat door de afmetingen de doorstroom een zekere stromingsweerstand geeft. Mensen als Ruud Fredriks (en zijn collegae) weten hoe de carburateur werkt en weten hoe je het gasmengsel kan manipuleren. Zij gebruiken daarvoor meestal een meetbank (dynojet) die de uitstoot van de draaiende motor meten en de afr berekent aan de hand van de verbrandde gassen uit de uitlaat.

Daarom is een vermogensbankuitdraai een belangrijk document. Het bovenste deel is voor de mensen die geïnteresseerd zijn in "hoeveel vermogen heeft hij nu" maar het onderste deel is de meting van de afr (en die vindt Ruud dan weer interessant).


 
Laatst bewerkt:
Mooi uitgelegd sav, ik ga het straks nog 2-3 keer herlezen :).

--

:( :( o-o-o wat vervelend nou. Heb ik de hele dag lopen klooien om die ketting goed te krijgen en gaat het op het einde mis. :( :( :(

Ik moest die masterlink natuurlijk goed op die ketting bevestigd krijgen, dat ging wel redelijk goed. Op het einde wou ik de uiteindes van de 2 kokertjes - met dat kegelvormig puntje van de Afam Easy Riv 5 - vervormen, zodat ze even sterk zijn als een andere link van de ketting en dat ie mooi op z'n plaats blijft.

Breekt dat rotding toch niet af :( |( , zelfs met de momentsleutel op halve kracht gewerkt (10nm, mocht 20nm zijn volgens verpakking).

Zelfs 2 maal, omdat ik dacht dat ik de andere wel beter zou kunnen doen |( |(

full


Rechtsboven in de afbeelding zie je het kegeltje wat het uiteinde van het kokertje - normaal gezien - verbreedt.
51uZIH8Sc1L.jpg


Hij gaat wel goed rond, de masterlink blijft niet hangen zoals ie eerst deed toen ik 'm te hard had aangedraaid.

Zal ik een nieuw masterlinkje kopen? Probleem is, ik heb geen flauw benul hoe ik het volgende keer beter kan doen. Ik heb de instructies perfect opgevolgd. -O-

Bij louis heb je een masterlink die je afsluit met een clip (had mijn vorige ketting die op de gs500 zat toen ik 'm kocht), volgens de louis beschrijving is het tot 80 km/u, dat ga ik dus niet doen..

Edit: Ik heb er weer naar gekeken, ik denk dat ik ietsje te ver ben gegaan met de tool. Dat betekent dus dat de instructies niet goed waren...
Wat ik wel kan doen met een nieuwe masterlink: De Afam tool gebruiken zoals ik deed, maar dan met de micrometer om de 0,2mm checken of ik al ver genoeg heb aangedraaid. Dan ga ik onmogelijk te ver.

Enfin, sorry voor de hele klaagzang ;)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag eerste doppensetje binnengekomen.
Gelijk filters vervangen en front sprocket schoongemaakt (wat een zooi zit daar)
Wil de hele dag alles los en vastratelen nu. ;)

Kom alleen niet echt uit de electronica voor mijn knippers. Heb daar ook nog geen tools voor
Bij het starten doen ze het top, lekker fel en knipperen gelijkmatig.
Na ongeveer 15 min rijden wordt hij minder vel en knippert hij steeds sneller. Daarna stopt ie er helemaal mee. Even een pauze te hebben gehouden weer het zelfde verhaal. eerste 15 min wel, daarna weer ruk.

Iemand een idee?

Alvast bedankt
 
Vandaag eerste doppensetje binnengekomen.
Gelijk filters vervangen en front sprocket schoongemaakt (wat een zooi zit daar)

Ja ik denk dat elke gs500 dat had, heb het ook pas schoongemaakt.

Wil de hele dag alles los en vastratelen nu. ;)

Had ik ook :Y , is ook hartstikke leuk om te doen :).

Elektronica weet ik niks van, sorry. Iemand die ik via via ken, had ook zo'n probleem met z'n koplamp. Oplossing daarvan ben ik niet te weten gekomen.
 
Ik heb ook probleem met koplamp haha :). Even bewegen met stuur en hij blijft werken.

Hoop volgend jaar mooi een bandit te kopen, iets wat ik al langer wil.

Kan ik er 1 betalen nu ? Ja dat kan ik, maar dan moet ik hem terugvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook probleem met koplamp haha :). Even bewegen met stuur en hij blijft werken.

Hoop volgend jaar mooi een bandit te kopen, iets wat ik al langer wil.

Wat? -O- gaan we flauw doen?

ik zat te denken aan een gsxr 600 k6, zwart :z

De gs500 blijf ik wel altijd houden ;)
 
Mooi uitgelegd sav, ik ga het straks nog 2-3 keer herlezen :).

--

:( :( o-o-o wat vervelend nou. Heb ik de hele dag lopen klooien om die ketting goed te krijgen en gaat het op het einde mis. :( :( :(

Ik moest die masterlink natuurlijk goed op die ketting bevestigd krijgen, dat ging wel redelijk goed. Op het einde wou ik de uiteindes van de 2 kokertjes - met dat kegelvormig puntje van de Afam Easy Riv 5 - vervormen, zodat ze even sterk zijn als een andere link van de ketting en dat ie mooi op z'n plaats blijft.

Breekt dat rotding toch niet af :( |( , zelfs met de momentsleutel op halve kracht gewerkt (10nm, mocht 20nm zijn volgens verpakking).

Zelfs 2 maal, omdat ik dacht dat ik de andere wel beter zou kunnen doen |( |(

[afbeelding]

Rechtsboven in de afbeelding zie je het kegeltje wat het uiteinde van het kokertje - normaal gezien - verbreedt.
[afbeelding]

Hij gaat wel goed rond, de masterlink blijft niet hangen zoals ie eerst deed toen ik 'm te hard had aangedraaid.

Zal ik een nieuw masterlinkje kopen? Probleem is, ik heb geen flauw benul hoe ik het volgende keer beter kan doen. Ik heb de instructies perfect opgevolgd. -O-

Bij louis heb je een masterlink die je afsluit met een clip (had mijn vorige ketting die op de gs500 zat toen ik 'm kocht), volgens de louis beschrijving is het tot 80 km/u, dat ga ik dus niet doen..

Edit: Ik heb er weer naar gekeken, ik denk dat ik ietsje te ver ben gegaan met de tool. Dat betekent dus dat de instructies niet goed waren...
Wat ik wel kan doen met een nieuwe masterlink: De Afam tool gebruiken zoals ik deed, maar dan met de micrometer om de 0,2mm checken of ik al ver genoeg heb aangedraaid. Dan ga ik onmogelijk te ver.

Enfin, sorry voor de hele klaagzang ;)


Een van de redenen waarom ik liever een eindloze ketting plaats. Foutloos geklonken uit de doos en meteen een goed excuus om lagers van de ophanging schoon te maken en in het vet te zetten omdat de boel toch al uit elkaar moet.
 
Een van de redenen waarom ik liever een eindloze ketting plaats. Foutloos geklonken uit de doos en meteen een goed excuus om lagers van de ophanging schoon te maken en in het vet te zetten omdat de boel toch al uit elkaar moet.

Heeft louis die? Ik dacht alleen de Regina, maar die was niet zo goed uit reviews van oudere gs500 topics. Zal dan voor de volgende keer zijn, of ik moet het echte did km500 tooltje kopen (meer dan €100 :r )
 
Laatst bewerkt:
Na ruim 2 maanden nog altijd niks van mijn gestolen barrel gehoord :(. Ik vermoed dat ie niet meer gevonden gaat worden :/.
Ook al heb ik nu een hele leuke NX250, stiekem mis ik mijn GS500 toch best wel.
 
Heeft louis die? Ik dacht alleen de Regina, maar die was niet zo goed uit reviews van oudere gs500 topics. Zal dan voor de volgende keer zijn, of ik moet het echte did km500 tooltje kopen (meer dan €100 :r )

Vroeger wel nu niet meer. Regina is mindere kwaliteit idd. Ik heb die van mij via MF geregeld :)

ketting1.png
 
Laatst bewerkt:
Vroeger wel nu niet meer. Regina is mindere kwaliteit idd. Ik heb die van mij via MF geregeld :)

mooi, maar die achterbrug eruit halen is toch een enorm werk? Ook die achtervering komt dan los of niet

Ik sta nu voor een dilemma, over een paar dagen komt die nieuwe masterlink aan. Probeer ik 'm zelf weer te rivetten, of zou ik met de afgebroken masterlink ketting nog rijden naar de motorzaak (20km van m'n huis) zodat zij de nieuwe masterlink erop zetten? Als ik rustig optrek en de ketting niet al te veel belast zou het wel moeten lukken, maar ben er toch een beetje bang voor.

hmm...
 
Laatst bewerkt:
mooi, maar die achterbrug eruit halen is toch een enorm werk? Ook die achtervering komt dan los of niet

Ik sta nu voor een dilemma, over een paar dagen komt die nieuwe masterlink aan. Probeer ik 'm zelf weer te rivetten, of zou ik met de afgebroken masterlink ketting nog rijden naar de motorzaak (20km van m'n huis) zodat zij de nieuwe masterlink erop zetten? Als ik rustig optrek en de ketting niet al te veel belast zou het wel moeten lukken, maar ben er toch een beetje bang voor.

hmm...

als je de ketting hebt geklonken is het toch klaar? :$ of is er iets verkeerd gegaan tijdens/met het klinken?
 
als je de ketting hebt geklonken is het toch klaar? :$ of is er iets verkeerd gegaan tijdens/met het klinken?

|( beide heb ik te diep geklonken waardoor de ene voor een kwart is afgebroken en de tweede een klein V-tje eruit is. Foto zie je ergens boven op deze pagina.
 
mooi, maar die achterbrug eruit halen is toch een enorm werk? Ook die achtervering komt dan los of niet

Valt wel mee, handschoenen aan en de boel uit elkaar trekken. Het zijn maar een paar onderdelen. Remklauw hang je gewoon even met een touwtje aan het frame erboven.
 
Staat hier een GS met een afgebroken klep. Vorig weekend even het blok omgewisseld (3 paar handen is dan makkelijk). Nou ff afmonteren en electronica aansluiten. De grootste uitdaging gaat een afgebroken uitlaatbout worden. Die is net achter de imbuskop afgebroken. Eens kijken hoe we dat op gaan lossen.
 
Vandaag knippers doorgemeten en blijkt dat knipper relais het begeven heeft. heb nu even kleine draad met krimpkous ertussen zodat de knippers wel aan gaan tenminste.

Iemand een idee waar ik een originele knipper relais kan kopen? gs van 2004
 
Vandaag knippers doorgemeten en blijkt dat knipper relais het begeven heeft. heb nu even kleine draad met krimpkous ertussen zodat de knippers wel aan gaan tenminste.

Iemand een idee waar ik een originele knipper relais kan kopen? gs van 2004

Meteen een weerstandafhankelijke kopen voor als je ooit nog eens een led update wil doen?

Staat hier een GS met een afgebroken klep. Vorig weekend even het blok omgewisseld (3 paar handen is dan makkelijk). Nou ff afmonteren en electronica aansluiten. De grootste uitdaging gaat een afgebroken uitlaatbout worden. Die is net achter de imbuskop afgebroken. Eens kijken hoe we dat op gaan lossen.
Sleutel aanvast lassen :+



----
ik zit nog met een paar kleine dingetjes met de 'nieuwe' GS.
er loopt een mengsel over de linkerkant van mn blok, dit is absoluut geen olie en naar mijn weten ook geen pure benzine (geur/smaakloos - ja echt smaakloos :Z ) verliest benzine zijn geur na de carburatie? ik verdenk namelijk de rubbers tussen de carbs en de cilinders - (maar ik merk geen valse lucht(wel draait ie 'stationair-aldannietmetchoke- wat onregelmatig)
verder zit er nog een vervelend piepend geluid in de voorvork (heeft de andere GS ook...) en is de uitlaat zo luid dat ik soms denk dat er iemand achter me rijdt... (uitlaat mist het halve achterschot)
 
Laatst bewerkt:
Ziet LED er een beetje tof uit?
Vind effect beetje matig als ik youtube zo check
maar goeie tip. zal even kijken naar zo'n relais!

ligt er natuurlijk helemaal aan wat voor knipperlichten je er op zet.
Als je van de originele houd dan heeft LED weinig nut.
 
Vandaag knippers doorgemeten en blijkt dat knipper relais het begeven heeft. heb nu even kleine draad met krimpkous ertussen zodat de knippers wel aan gaan tenminste.

Iemand een idee waar ik een originele knipper relais kan kopen? gs van 2004

Deze en bijv deze of deze en je bent voor minder dan een tientje klaar. Nog wat diodes plaatsen om de stroomloop goed te sturen rondom je knipperlampje in je cockpit en je bent weer helemaal op orde.
 
Ik ga dit topic verlaten, maar zal wel nog blijven meelezen. Ben sinds afgelopen zaterdag geen GS500 eigenaar meer. Heb de motor verkocht. Nu een kleine maand zonder motor, opgaan voor zwaar rijbewijs en zoals het er nu naar uitziet wordt de gsxr 600 de opvolger van de gs500

Groetjes :]
 
Ik ga dit topic verlaten, maar zal wel nog blijven meelezen. Ben sinds afgelopen zaterdag geen GS500 eigenaar meer. Heb de motor verkocht. Nu een kleine maand zonder motor, opgaan voor zwaar rijbewijs en zoals het er nu naar uitziet wordt de gsxr 600 de opvolger van de gs500

Groetjes :]

:W :]
 
Ik ga dit topic verlaten, maar zal wel nog blijven meelezen. Ben sinds afgelopen zaterdag geen GS500 eigenaar meer. Heb de motor verkocht. Nu een kleine maand zonder motor, opgaan voor zwaar rijbewijs en zoals het er nu naar uitziet wordt de gsxr 600 de opvolger van de gs500

Groetjes :]

-O- -O-

Voor welk jaar ben je aan't kijken? die k6 - 7's vind ik de mooiste.

:W :W

---

Vanmorgen de loctite gekregen. Hopelijk ben ik dan ook van die vervelende rook af. Misschien dat ik donderdag weer op de weg rijd :]
 
Laatst bewerkt:
-O- -O-

Voor welk jaar ben je aan't kijken? die k6 - 7's vind ik de mooiste.

:W :W

---

Vanmorgen de loctite gekregen. Hopelijk ben ik dan ook van die vervelende rook af. Misschien dat ik donderdag weer op de weg rijd :]

Ben voor een k6 aan het kijken. Weet alleen nog niet welke kleur, eerst was het de blauw/witte uitvoering maar nu trek ik toch meer richting de zwarte uitvoering... Welke kleur zit jij naar te kijken?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan