Tik afkomstig van ketting?

MCE

Die hard MF'er
21 jun 2009
268
0
Hallo,

Bij mijn Fz8 hoor en voel (in voetsteunen) ik de laatste tijd steeds een tik. Ik kan niet helemaal achterhalen waar deze weg komt. Hoe sneller ik rijdt Hoe sneller de tik. Bij langzamer rijden en in een bocht lijkt de tik meer aanwezig. Ik vermoedde de ketting. Deze stond redelijk slap dus opgespannen maar vervolgens is de tik meer aanwezig.


Mijn ketting ziet er als volgt uit. Kan slijtage de oorzaak zijn?
full
 
Je voortandwiel is in ieder geval versleten en er zal waarschijnlijk een schakel in de keting vast zitten die de tik veroorzaakt.
Even een nieuwe kettingset er op en dan zal het probleem verholpen zijn.

Je ketting lijkt op de foto ook erg droog, misschien wat vaker smeren als je de kettingset hebt vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Kettingwiel ovaal, al dan niet i.c.m. te strakke ketting? Kun je controleren door de kettingspeling te meten bij verschillende standen van het achterwiel (even een paar keer meten, tussentijds het wiel een kwartslag verdraaien). Sowieso lijken de tandjes op de foto hun beste tijd wel te hebben gehad.
 
Dank voor de snelle reactie. Ik ging er al vanuit dat er een nieuwe ketting + tandwielen op moeten. Nog paar vragen:

- Hoeveel km gaat een ketting + tandwielen mee? Deze zit nu op 28.000 km denk ik

Ik wil dit graag zelf uitvoeren:
- zit er veel verschil in wat er op de markt te koop is en wat is de beste keus om aan te schaffen betreft ketting + tandwielen
- om het voortandwiel er af te halen, blokkeer Hoe blokkeer je hem zodat je hem los kunt draaien (ketting & achterwiel?)
- ik zie kettingponzen vanaf 20 tot 200 euro zo'n beetje. Wat is een goede keus om een ketting zowel te breken als klinken?

Alvast veel dank voor de hulp 😃
 
Hallo,

Bij mijn Fz8 hoor en voel (in voetsteunen) ik de laatste tijd steeds een tik. Ik kan niet helemaal achterhalen waar deze weg komt. Hoe sneller ik rijdt Hoe sneller de tik. Bij langzamer rijden en in een bocht lijkt de tik meer aanwezig. Ik vermoedde de ketting. Deze stond redelijk slap dus opgespannen maar vervolgens is de tik meer aanwezig.


Mijn ketting ziet er als volgt uit. Kan slijtage de oorzaak zijn?[afbeelding]
Dat is voorbij op.

Nieuwe kettingset. Daarna maar eens kijken of je nog klachten hebt...
 
Dank voor de snelle reactie. Ik ging er al vanuit dat er een nieuwe ketting + tandwielen op moeten. Nog paar vragen:

- Hoeveel km gaat een ketting + tandwielen mee? Deze zit nu op 28.000 km denk ik


Ik wil dit graag zelf uitvoeren:
- zit er veel verschil in wat er op de markt te koop is en wat is de beste keus om aan te schaffen betreft ketting + tandwielen
- om het voortandwiel er af te halen, blokkeer Hoe blokkeer je hem zodat je hem los kunt draaien (ketting & achterwiel?)
- ik zie kettingponzen vanaf 20 tot 200 euro zo'n beetje. Wat is een goede keus om een ketting zowel te breken als klinken?

Alvast veel dank voor de hulp 😃


Dat ligt eraan of je er kwaliteit op legt of iets minder. En geregeld smeren helpt ook aardig.
Voordat de rollen gaan glimmen heb ik de ketting meestal al gesmeert, dus normaal gesproken kijk ik er zwart op. En dan gaat een setje zo n 30000km mee.

Doorrijders in de winter hebben vaak een pro-oiller, en dan hoor je wel eens verhalen van 50000.
 
Laatst bewerkt:
Dat ligt eraan of je er kwaliteit op legt of iets minder. En geregeld smeren helpt ook aardig.
Voordat de rollen gaan glimmen heb ik de ketting meestal al gesmeert, dus normaal gesproken kijk ik er zwart op. En dan gaat een setje zo n 30000km mee.

Doorrijders in de winter hebben vaak een pro-oiller, en dan hoor je wel eens verhalen van 50000.

Kwaliteit idd. Een goeie 525 set kost je ergens tussen de €170-€200. Soort kettingspray dat je gebruikt is ook redelijk van belang, ik heb s100, diverse dry lubes en een paar andere sprays gebruikt. Dry lube is zonder meer kut omdat je niet kan zien wanneer je weer moet smeren. S100 smeert prima maar niet alleen je ketting zegmaar. Een pot met een kwast werkt ook niet want dat verandert niet van viscositeit, dat is altijd te dik om ergens tussen te kruipen en te dun om langdurig te blijven zitten, een spray is bijna net zo dun als benzine als het net uit de bus komt en wordt dan bijna opgedroogde verf na een paar uur.

Beste wat ik tot nu toe heb gehad is de motul factory line racing. Ook wit net als S100 maar wordt bij drogen hard, vliegt nergens anders heen en blijft bij droog weer met gemak 1000km zitten.
 
Droevig genoeg heb ik de set ook wel eens na 15.000 km moeten vervangen. De 'deskundigen' hebben mij toen de tip gegeven om de ketting niet alleen vooraf te smeren maar vooral na een rit. Als de ketting goed warm is dan gaat je kettingvet beter tussen de schakels zitten.
 
Droevig genoeg heb ik de set ook wel eens na 15.000 km moeten vervangen. De 'deskundigen' hebben mij toen de tip gegeven om de ketting niet alleen vooraf te smeren maar vooral na een rit. Als de ketting goed warm is dan gaat je kettingvet beter tussen de schakels zitten.

De reden waarom je na een rit smeert is omdat kettingspray enkele uren moet drogen om maximaal te hechten. Er valt weinig tussen de schakels te smeren want als het goed is dichten je o-ringen gewoon nog af.
 
Droevig genoeg heb ik de set ook wel eens na 15.000 km moeten vervangen. De 'deskundigen' hebben mij toen de tip gegeven om de ketting niet alleen vooraf te smeren maar vooral na een rit. Als de ketting goed warm is dan gaat je kettingvet beter tussen de schakels zitten.
Begrijp eerlijk gezegd het ''droevige'' van de tip van de ''deskundigen'' niet. Tenzij je een Regina setje erop had liggen, heb ik ooit binnen 6000 km geheel aan gort gereden (met een McCoi smeersysteem nog wel). 15000 km met een niet genoemd merk/kwaliteit zegt weinig tot niets.
 
Ik denk dat ik gewoon weer voor een DID 525 ga, welke er nu ook op ligt, en hoop dat die weer 28.000 km mee kan.

Qua vet gebruik ik alijd de s100.

Zal ook even Door de knowhow topics en youtube voor tips.

Bedankt voor jullie hulp tot nu toe :)
 
Op je foto lijkt het of de moer aan de as zit gelast. Als dat zo is (zie geen borgplaat) :N krijg je die niet zo maar los.

Als dat idd zo is, krijg je de moer alleen los door voorzichtig de lassen weg te slijpen.
Als ik jou was, zou ik er toch maar mee langs een motorzaak gaan.
Of een handige Harrie zoeken met een slijptol. ;)
 
Laatst bewerkt:
Op je foto lijkt het of de moer aan de as zit gelast. Als dat zo is (zie geen borgplaat) :N krijg je die niet zo maar los.

Als dat idd zo is, krijg je de moer alleen los door voorzichtig de lassen weg te slijpen.
Als ik jou was, zou ik er toch maar mee langs een motorzaak gaan.
Of een handige Harrie zoeken met een slijptol. ;)

beter kijken
 
Ik denk dat ik gewoon weer voor een DID 525 ga, welke er nu ook op ligt, en hoop dat die weer 28.000 km mee kan.

Qua vet gebruik ik alijd de s100.

Zal ook even Door de knowhow topics en youtube voor tips.

Bedankt voor jullie hulp tot nu toe :)

DID heb ik goede ervaringen mee, maar je moet ook goede tandwielen in de set hebben.
 
Bij Jos Smit op de site zie ik een DID 525 VX x-ring kettingset geschikt voor mijn motor met waarschijnlijk stalen JT tandwielen (dit staat niet heel duidelijk op de site).

Hierbij kan ik dit klinkgereedschap bijbestellen voor:
didtool.jpg


Ik denk dat ik dit maar bestel :)
 
Ik ken iemand die speciaal voor het breken van de ketting een betonschaar heeft aangeschaft, tenminste, dat zegt hij. Nu heeft íe vaak wel verdacht veel motoren staan trouwens....

😂. Betonschaar heb k ook nog wel. Komt die ook nog eens van pas.


Set is besteld, komt morgen binnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan