RK/Chiaravalli ketting/tandwielen

Revadest

Rookie
3 jul 2014
6
0
Huizen
Beste!

Sinds 2013 rij ik met een R1 uit 2005. De staat waarin ik de fiets destijds kocht was redelijk. Dus beetje bij beetje pak ik de fiets goed aan en is inmiddels weer bijna spic en span *D

Deze winter is het tijd om de tandwielen en ketting te vervangen. Niet alleen vanwege de leeftijd en kilometers maar ook omdat ik mijn bandenwarmers er niet omheen krijg :( ...er is amper 5mm over tussen de achterbrug en omtrek van de achterband. De tandwielen zijn OEM dus ik denk dat de ketting te kort is.
En bij momenten van onderhoud kijk ik ook graag naar optimalisatie mogelijkheden.

De ratio van de OEM tandwielen (17/45) is 2,65, op 530 geloof ik. Nu wil ik graag naar 520 16/42 (ratio: 2.62) toe met een RK 520-GXW ketting van 116(?) schakels.

Nu wil ik eigenlijk weten:
- Hoeveel schakels heb ik nodig om met 16/42 tandwielen voldoende ruimte over te hebben voor bandenwarmers? (200/55-17 achterband)
- Waar kan ik de Chiaravalli tandwielen kopen? (voor: KM-16CrNi4, achter: EDU-L Ultralite 7075T6)

Alvast bedankt voor de adviezen!
 
ik zou controleren welke tandwielverhouding er daadwerkelijk op zit.
bij dit type doet men eerder een langere achterbrug van 2006 erin , dus een kortere ketting op de standaard verhouding klinkt niet aannemlijk.

je achterband van 200 is breder dan standaard en 55 hoog is ook niet origineel.

dus een aantal aandachtspunten om even op te letten.

er zijn een aantal mensen op dit forum die circuit hebben gereden met dit type motorfiets, maar het type staat niet in de titel, je kan een link naar dit topic even in een zac topic zetten?

van 1998 tm 2008 zijn er iig 2 topics over dit type.

succes ;)
 
Bedankt voor de reactie!

Ik heb de tanden geteld en die zijn OEM verhouding. Dus de vorige eigenaar of waar de fiets in onderhoud is geweest zal een foutje hebben gemaakt met de ketting. (de schakels heb ik niet geteld)

Op het moment rij ik met een 190/55 (daar past de bandenwarmer ook niet), maar wil volgend jaar over op de pirelli superbike pro van 200/55. Dus wil iig genoeg ruimte hebben voor deze maat. Een 2006 brug heb ik ook over na zitten denken, maar de ketting/tandwielen zijn nog altijd bepalend voor de hartafstand naar de naaf.

...ik kan de titel helaas niet meer aanpassen, maar zal daar een link droppen

Thnx!
 
Welkom op motor-forum. Wat is het probleem eigenlijk? Is de band te breed, te hoog, staat het wiel te ver naar voren?

Standaard voor een '04-'05 zou inderdaad een 530 ketting van 116 schakels op 17/45 tandwielen zijn. Als de band te dicht bij de ketting komt kun je idd een 520 pakken, maar dan moet je wel zorgen dat je tandwielen hebt waarmee de buitenzijde van ketting hetzelfde loopt als de 530. Dan win je een paar mm, loopt de ketting gelijk aan binnenzijde win je niets, in het midden maar een fractie. Ik heb dit zelf gedaan om een 180 te gebruiken op een FZ 750.

Ook kan de ene 190 band breder zijn dan de ander. Mijn Tuono stond op een Michelin PP2ct 190/55. Na een tijd waren de sporen van de ketting licht zichtbaar op de band zoals bij iedere Tuono rijder met 2ct. Geen probleem verder.

Met kleinere tandwielen (16/42) zou je misschien met een 114 ketting uitkomen. Maar het beste is gewoon een 116 bestellen en monteren zonder klinken. Als je wiel inderdaad te ver naar achteren komt kun je altijd nog twee schakels afslijpen.
 
waarom van 17/45 naar 16/42 ???
dat noem ik echt zonde, je verandert helemaal niks mee behalve dat en aan een kortere ketting genoeg aan hebt en jij waarschijnlijk zelfs wat koppel verliest
doe nou 16/45 en heb je nog wat aan! inclusief de 5mm extra die je nodig hebt voor je bandenwarmers
200/55 op een 04 R1 hoort ook niet, daardoor staat je band heel bol en klemt ie maar ook dit moet geen probleem zijn
onder mijn zx10 rij ik op straat met 190/55 maar op circuit met 200/60 en alles past prima omdat mijn ketting lang genoeg is dus mijn tip:
ketting 117/118, tandwiel 16/45 van maken, top speed lever je zo een 3/4% in maar koppelgevoel is wel 5% meer en geloof me, dat is echt kikken!
 
Bedankt voor de reactie!

Ik heb de tanden geteld en die zijn OEM verhouding. Dus de vorige eigenaar of waar de fiets in onderhoud is geweest zal een foutje hebben gemaakt met de ketting. (de schakels heb ik niet geteld)

Op het moment rij ik met een 190/55 (daar past de bandenwarmer ook niet), maar wil volgend jaar over op de pirelli superbike pro van 200/55. Dus wil iig genoeg ruimte hebben voor deze maat. Een 2006 brug heb ik ook over na zitten denken, maar de ketting/tandwielen zijn nog altijd bepalend voor de hartafstand naar de naaf.

...ik kan de titel helaas niet meer aanpassen, maar zal daar een link droppen

Thnx!
wacht ff.... eerst zei je ik heb een 200/55 achterband
verhaal klopt niet
190/55 MOET PASSEN
als ie niet past dan is je ketting gewoon te kort... 1 kopen met 2 schakels extra
 
@dutch
Het wiel staat nu te ver naar voren. Ik heb genoeg ruimte tussen de zijkant van de band en de ketting, daar zit het probleem niet.
En het klopt wat je zegt, de ene 190 is de andere niet. Per merk of model zijn er verschillen. Sommige 190 banden zijn zelf maar 183!

@nightmagic
De ratio van 17/45 is praktisch hetzelfde als bij 16/42; 2,65 vs 2,62. Dus qua top of koppel zal het geen fluit uit maken, en dat is ook prima voor mij. Het voordeel van kleinere dunnere tandwielen en een iets kortere ketting is minder gewicht van draaiende delen, dus gaat er minder moment verloren in het in beweging brengen van de draaiende delen.

Betref de banden zit er geen significant verschil in diameter of loopvlak. De 190/55 Diablo Supercorsa SC2 is 195mm met een diameter van 656mm. En de 200/60 Diablo Superbike (zie zojuist dat de 200/55 Superbike Pro niet meer wordt gemaakt) is 200mm met een diameter van 662mm.
(http://www.trackaddix.com/PirelliFitmentGuide.pdf)
 
wacht ff.... eerst zei je ik heb een 200/55 achterband
verhaal klopt niet
190/55 MOET PASSEN
als ie niet past dan is je ketting gewoon te kort... 1 kopen met 2 schakels extra

De 190/55 past wel maar kan er geen warmers omheen krijgen, de ruimte tussen brug en band is amper 5mm. Dus ik vermoed inderdaad een te korte ketting.
De 200/60 slick wil ik er ook op krijgen ergens volgend seizoen, dus met dat in het achterhoofd moet ik de juiste lengte ketting hebben icm 16/42 tanden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan