Expertise dynamo verrot?

Dr_Insane

MF veteraan
19 aug 2012
2.384
33
Beverwijk
Beste medeforummers.

Ik wou mn dynamo doormeten want de accu word niet bijgeladen maar eenmaal de deksel eraf kwam ik dit tegen.

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


T lijkt mij overduidelijk dat er 1 of 2 spoelen gaar zijn of moet ik toch nog maar even meten??
En kan dit komen door een kapotte spanningsregelaar of heeft dat er niks mee te maken?
 
Ik zou vooral even cntroleren of je connectors nog wel fris zijn....
Dat was bij mij althans de oorzaak van een doorgebrandde stator.
Die connector is wss nat geworden, daarna gecorrodeerd en daarna zijn draden bersmolten.

En waarom zou je trouwens geld uitgeven aan een SR als die nog goed zou zijn?
 
Niets dan lof voor Sevior. Binnen een week terug via post of brengen en halen. Hans heeft er zeer kijk op. :}

Indeed!

En waar m'n carmo dynamo+spanningsregelaar binnen een maand overleed (te dunne draden gebruikt om de dynamo te wikkelen...), heb ik nooit problemen gehad met Sevior. Hooguit dat je wat later thuis bent dan gepland, omdat Hans blijft ouwehoeren over z'n vak. Vinnik niet erg.
 
Nou na t vervangen van mn wiellagers de dynamo eruit gehaald en t gat geseald en ik ga m opsturen naar Sevior.

1k0.jpg


Gat geseald.
1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


Ik zal mn accu goed bijhouden qua laden en dan hopen dat t goed gaat. :/ :}
 
UPDATE! :)

Vers gewikkelde dynamo in da house.

1k0.jpg


Heeft Hans van Sevior netjes gedaan. :Y

1k0.jpg

1k0.jpg


Gemonteerd.

1k0.jpg


En dan tegen alle natuurwetten in de stekkers eraf geknipt. :o
Dit is volgens Hans een must aangezien er wel tot 25AH door de kabels gaat en de stekkers zo rond de 15AH kunnen verwerken en daardoor kan de dynamo stuk gaan.

Eerst wel even de draden gemerkt met een stukje tape. :+

1k0.jpg



1k0.jpg


Gesoldeerd.
1k0.jpg


En voorzien van krimpkous
1k0.jpg


Dit geeft ie aan stationair zonder lampen. (en 14,57 bij 3kRPM)
1k0.jpg


En dit met lampen aan. (14,53 bij 3kRPM)
1k0.jpg


Volgens mij prima waardes dus kan ik weer lekker rijden. :]

Bedankt voor alle info. :t
 
Laatst bewerkt:
Even 2 kleine puntjes. Door de draden gaat geen AH maar gewoon A.
En bij solderen in deze situatie zou ik de draden open rafelen en in elkaar twisten voor het solderen. Dan kan de soldering nooit los trillen/scheuren.
 
Laatst bewerkt:
De bovenste soldeerberbinding ziet er niet heel fris uit. Bij het herstellen van oude kabelbomen gebruik ik altijd aluminium adereindhulzen waarin ik beide draaduiteinden in elkaar schuif. Daarna krimp ik de huls. Eventueel nog solderen om vervolgens af te werken met een krimpkousje er over heen. Op deze manier onstaat er geen verdikking in de kabel en is het contactvlak tussen beide kabels maximaal. Ook is de overgangsweerstand vaak lager dan alleen solderen op de manier die je laat zien. Dat lijkt niet belangrijk maar een overgangsweerstand van een paar tiende ohm betekend al snel een vermogensverlies van enkele mWatts of meer. Uiteraard resulteerd dit in warmteontwikkeling in de verbinding, en dat wil je niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De bovenste soldeerberbinding ziet er niet heel fris uit. Bij het herstellen van oude kabelbomen gebruik ik altijd aluminium adereindhulzen waarin ik beide draaduiteinden in elkaar schuif. Daarna krimp ik de huls. Eventueel nog solderen om vervolgens af te werken met een krimpkousje er over heen. Op deze manier onstaat er geen verdikking in de kabel en is het contactvlak tussen beide kabels maximaal. Ook is de overgangsweerstand vaak lager dan alleen solderen op de manier die je laat zien. Dat lijkt niet belangrijk maar een overgangsweerstand van een paar tiende ohm betekend al snel een vermogensverlies van enkele mWatts of meer. Uiteraard resulteerd dit in warmteontwikkeling in de verbinding, en dat wil je niet.
niet zeuren de stekker die er eerst zat had nog meer weerstand. perfectie is lang niet altijd nodig er is ook nog zo iets als goed genoeg. en zo slecht is die soldering niet hij is alleen een beetje bewogen tijdens het uitharden maar vast zit hij wel. en zelfs zonder soldeer met alleen een krimpkousje blijft het nog onverwacht lang prima werken.
 
niet zeuren de stekker die er eerst zat had nog meer weerstand. perfectie is lang niet altijd nodig er is ook nog zo iets als goed genoeg. en zo slecht is die soldering niet hij is alleen een beetje bewogen tijdens het uitharden maar vast zit hij wel. en zelfs zonder soldeer met alleen een krimpkousje blijft het nog onverwacht lang prima werken.
Zonder de eerste twee woorden is je boodschap ook duidelijk voor de TS. Daarnaast blijft de sfeer op MF ook nog aangenamer.

Nog een aanvulling: Het is nog beter voorgelijmde krimpkous te gebruiken op vochtige plaatsen, op deze manier wordt de verbinding afgesloten en kan vocht en eventuele zoute lucht geen kans krijgen de verbinding aan te tasten.
 
Dan nog een tip, zet twee wasknijpers vast op een klein strookje (of houtje oid), zodat je met beide wasknijpers een van de uiteinden kunt vasthouden tijdens het solderen. Kunnen de draden ook niet bewegen tijdens het uitharden.

Je kunt er ook het juiste gereedschap voor kopen maar dit is lekker goedkoop.
 
Laatst bewerkt:
niet zeuren de stekker die er eerst zat had nog meer weerstand. perfectie is lang niet altijd nodig er is ook nog zo iets als goed genoeg. en zo slecht is die soldering niet hij is alleen een beetje bewogen tijdens het uitharden maar vast zit hij wel. en zelfs zonder soldeer met alleen een krimpkousje blijft het nog onverwacht lang prima werken.

Dit is een forum.

Als er een betere manier ergens voor is en je dat netjes uitlegt en onderbouwd ... dan is dat precies wat de bedoeling is op een forum.

2 draden tegen elkaar aanleggen en zo solderen doe je alleen als je niet beter weet, geweldig toch dat er iemand de moeite neemt om uit te leggen hoe het beter en netter kan :}
 
Er is nog een nadeel aan solderen. Als de verbinding slecht is cq slechter wordt in de tijd en er veel stroom gaat lopen. Dan wordt dit punt warm. Dit kan zo warm worden dat het soldeer zacht wordt en de verbinding los gaat.

Beter is dus om krimp stekkers te gebruiken. Het is niet gezegd dat dit echt gaat gebeuren. Dit is echter wel een risico.
 
Dit is een forum.

Als er een betere manier ergens voor is en je dat netjes uitlegt en onderbouwd ... dan is dat precies wat de bedoeling is op een forum.

2 draden tegen elkaar aanleggen en zo solderen doe je alleen als je niet beter weet, geweldig toch dat er iemand de moeite neemt om uit te leggen hoe het beter en netter kan :}
maar waarom moet alles maar beter?

dit werk sterker nog het werkt goed en het zal jaren goed blijven werken en is relatief simpel weer los te krijgen mocht dat ooit een keer nodig zijn in de toekomst. maar nee het moet "beter" met een krimhusje die niet meer los wil waar je speciale tangen voor nodig hebt om ze aan te knijpen met kripkous met lijm die ook bijna niet meer los te krijgen is en die je ook niet thuis hebt liggen bij de meeste mensen en die vele malen duurder is als gewone krimpkous. en de volgende keer dat het voor welke reden dan ook los moet zit je te vloeken omdat je de vorige keer de verbinding zo sterk hebt gemaakt dat nu de enige optie is om hem er tussen weg te knippen waardoor de draden te kort worden of je moet meerdere koppelingen achter elkaar gaan plaatsen en dat is natuurlijk ook weer niet goed van het forum want je zou eens wat overgangsweerstand kunnen opbouwen.

waarom adviseren jullie niet om meteen de hele draden te vervangen richting de spanningsregelaar die direct aan de stator vast moeten zitten dan heb je helemaal geen overgangsweerstand meer.

en voor die genen die zeuren dat het wel eens warm zou kunnen worden zodat het tin smelt en de verbinding los komt. denk eens na zo'n punt wordt nooit zo snel zo heet dat het meer als 180 graden wordt waarbij het tin los komt zonder dat eerst de draden gesmolten zijn en er kortsluiting is ontstaan. meeste isolatie haalt de 130 graden niet voordat het smelt of verkoolt. als je ziet dat je met een soldeerbout van 200 graden eigenlijk niet kan solderen zonder dat de isolatie smelt (heter gaat beter omdat het koper dan sneller opwarmt en de warmtegeleiding dan minder ver uitstraalt) hoe wil je het dan ooit de draad zo heet laten worden zonder dat de hele boel verbrand.
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals: Zonder de eerste twee woorden is je boodschap ook duidelijk voor de TS. Daarnaast blijft de sfeer op MF ook nog aangenamer. Daarnaast heb ik ook geen opmerking over je advies, het is ook een methode die werkt, zelfs in elkaar draaien en met plakband omwinden zonder te solderen. Daar geeft dan ook niemand commentaar op.

Ook zegt niemand dat het beter moet, maar dat het beter / netter kan dan TS laat zien. De TS kan z'n eigen methode kiezen uit een mix van suggesties. Er is niet één oplossing, er zijn vaak meerdere. Je argumenten wat betreft het gereedschap en de materialen kan ik inkomen, ik heb ze in ieder geval wel liggen.

Daarnaast gaf ik aan hoe ik het zou doen, wat niet betekent dat iemand anders het ook zo moet doen. Hoe de TS het oplost is helemaal aan hem zelf.
 
Er is nog een nadeel aan solderen. Als de verbinding slecht is cq slechter wordt in de tijd en er veel stroom gaat lopen. Dan wordt dit punt warm. Dit kan zo warm worden dat het soldeer zacht wordt en de verbinding los gaat.

Beter is dus om krimp stekkers te gebruiken. Het is niet gezegd dat dit echt gaat gebeuren. Dit is echter wel een risico.

Die krimp stekkers gaan absoluut nooit los? (Oprechte vraag, ik soldeer dit soort verbindingen graag)
 
Alle verbindingen kunnen in theorie problemen opleveren. Over het algemeen is een goede stekkerverbinding voor dynamo's betrouwbaarder dan een (vaak slechte) soldeerverbinding.

De stekkers die Honda hier gebruikt hebben erg dikke pinnen en zijn meer dan geschikt voor gebruik tussen regelaar en dynamo. Dat wordt ook bewezen door het feit dat die stekkers al meer dan 10 jaar op de motor zaten en er nog perfect uitzagen bij demontage. Ik had ze persoonlijk lekker laten zitten.
 
Alle verbindingen kunnen in theorie problemen opleveren. Over het algemeen is een goede stekkerverbinding voor dynamo's betrouwbaarder dan een (vaak slechte) soldeerverbinding.

De stekkers die Honda hier gebruikt hebben erg dikke pinnen en zijn meer dan geschikt voor gebruik tussen regelaar en dynamo. Dat wordt ook bewezen door het feit dat die stekkers al meer dan 10 jaar op de motor zaten en er nog perfect uitzagen bij demontage. Ik had ze persoonlijk lekker laten zitten.

Deze stekkers hebben zichzelf anders ook al vaak zat bewezen dat ze wél uitfikken met alle gevolgen van dien ;)

Even geleend uit een ander topic:
Damdorper in "cbr600f uitgevallen en start niet meer"
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan