Vraag Gsf Bandit 400 na proefrit

mario2012

Die hard MF'er
17 okt 2009
783
3
Bleiswijk
Goedenavond.

Ik ben wat dichter bij huis gaan werken, en wil mijn autootje verruilen voor een wat lichtere motor. Het budget is laag en verwacht dan ook geen perfecte. Sterker, ik vind het zelfs leuk om de fiets een beetje op te knappen, of zelfs aan te passen in het weekend. Het mag best een "side" projectje zijn zeg maar.

Motorblok technisch ben ik net geen pannenkoek, carbs schoonmaken, rejetten, kleppen stellen,standaard gesleutel lukt wel.

Echter vanmiddag een stukje proefgereden op een Bandit 400 uit 92 met ca 50000 kms. Moet eea aan gebeuren, is de prijs ook naar, geen probleem. Echter met de proefrit merkte ik een "dood"punt, waarbij de motor inhoud, een beetje stottert rond de 3000 toeren. Weliswaar leek dit alleen te gebeuren als ik het gas goed opentrok, maar ging niet werg nadat de motor wat warmer werd. De verkoper bevestigde nog dat er id een dood punt inzit, maar hij heeft totaal geen verstand ervan en er zelf minimaal op gereden ivm slechte remmen.

Bij terugkomst nog het blok goed beluisterd en eventuele lekkage zien te vinden. Vingers onder de carbs, en daar leek een mengeling van benzine met olie op te zitten.De motor heeft twee maanden stilgestaan.

Zegt iemand dit wat? Ik weet dat het een brede vraag is met te weinig info, maar mis zegt iemand dit wat en kan advies geven? Ik heb nl wel wat tijd om op te knappen/sleutel, echter geen geld.

Er staat nl ook nog een Shadow 1100, voor 3/4 omgebouwd, en daar wil ik deze zomer eigenlijk ook wel weer op rijden. En nee, dat word/is geen woon werk motor. Ik denk dat iedereen op de route wakker is smorgens.. 8-)

Mijn dank is vast groot!
 
hikt de motor een keer houd hij in tussen bijvoorbeeld 3000 en 3500 toeren?
De olie en benzine bij de carbs kan vanalles betekenen. voor een goede conclusie is de info wat gering.
 
Als je het gas snel opentrekt "stottert" hij even en dan gaat die als een malle. Als je rustig optrekt lijkt het niet te gebeuren. Lijkt of die even te weinig brandstof krijgt.

Issues zijn er om opgelost te worden toch? En helaas heb ik niet meer info. De verkoper heeft de ballen verstand dus die kon mij niets vertellen.Hij heeft hem pas een paar maanden. De schijven zijn wat aangetast door te lang doorrijden met slechte blokken. Voirste leek ook iets krom. Dat is voor mij allemaal te repareren /richten. Hij was daarmee naar een garage geweest welke hem adviseerde de hele remmerij te vervangen.. Dat koste hem net zoveel als de motor zelf en geeft eieren voor zijn geld gekozen en een andere gekocht.

Ik zie naast het motorrijden, het sleutelen en opknappen als een net zo grote hobby.Echter aan een dood paard kun je niet sleutelen..

Ik heb ooit mijn droomfiets, mijn naakte vriend, de GSX 1200, weg moeten doen omdat die een ontstekings/verbrandings probleem had wat niet te achterhalen viel. Die heb ik uiteindelijk zelfs nog naar een bekende dealer/garage gebracht, die hadden zoiets ook nooit gezien en dus ook geen oplossing.

Dus daardoor ben ik wat voorzichtig en probeer eerst wat info te verzamelen.

En het woonwerk verkeer is eigenlijk een smoes om deze hobby in stand te houden, het is ook aan te fietsen.
 
wil je dit gaan oplossen moet je waarschijnlijk gaan spelen met de veren boven de gasschuiven of het onderdrukgaatje onderin de gasschuiven, want blijkbaar reageren die niet helemaal juist bij het plots open draaien van kleine gasklep opening naar WOT. en terwijl je dat ene "probleempje" probeert op te lossen ga je waarschijnlijk veel grotere problemen creeren.

het is een 4-cyl 400'tje. bij 3.000 toeren zal er nooit iets fenomenaals gebeuren.
als je vooruit wil : versnelling terug schakelen of gas geleidelijker open draaien :Y
 
Spannend zal het niet zijn. Zoals Janbros al zegt: Afstelling. Alleen zegt mijn onderbuik dat je het in de (verlopen?) CO afstelling, of in de (versleten?) gasnaalden moet zoeken. Of er zit een Dynojet in die niet helemaal lekker correct zit.

Als dat het enigste is, dan zou ik het er niet voor laten. Maar ik druk op je hart om even een maandje "gewoon te rijden". Bandjes op druk, olie op peil. Misschien een reiniger door de benzine heen mikken, maar niet meer. Sluimerende problemen zullen dan naar voren komen, terwijl je carbprobleem zich misschien wel oplost na nieuwe benzine bijvoorbeeld. Na een maandje kun je de boel vervolgens gericht aanpakken.

Dit gaat er natuurlijk van uit dat de fiets al niet "te laat" is voor het onderhoud. Dan kun je natuurlijk geen garanties geven op de goede werking.
 
Als je het gas snel opentrekt "stottert" hij even en dan gaat die als een malle. Als je rustig optrekt lijkt het niet te gebeuren. Lijkt of die even te weinig brandstof krijgt.

Issues zijn er om opgelost te worden toch? En helaas heb ik niet meer info. De verkoper heeft de ballen verstand dus die kon mij niets vertellen.Hij heeft hem pas een paar maanden. De schijven zijn wat aangetast door te lang doorrijden met slechte blokken. Voirste leek ook iets krom. Dat is voor mij allemaal te repareren /richten. Hij was daarmee naar een garage geweest welke hem adviseerde de hele remmerij te vervangen.. Dat koste hem net zoveel als de motor zelf en geeft eieren voor zijn geld gekozen en een andere gekocht.

Ik zie naast het motorrijden, het sleutelen en opknappen als een net zo grote hobby.Echter aan een dood paard kun je niet sleutelen..

Ik heb ooit mijn droomfiets, mijn naakte vriend, de GSX 1200, weg moeten doen omdat die een ontstekings/verbrandings probleem had wat niet te achterhalen viel. Die heb ik uiteindelijk zelfs nog naar een bekende dealer/garage gebracht, die hadden zoiets ook nooit gezien en dus ook geen oplossing.

Dus daardoor ben ik wat voorzichtig en probeer eerst wat info te verzamelen.

En het woonwerk verkeer is eigenlijk een smoes om deze hobby in stand te houden, het is ook aan te fietsen.

Remmen zijn sowieso duur, en een motorschijf is nieuw al erg dun dus richten? Ik zou er niet aan beginnen. Lekker opzoeken wat een set schijven en een set blokken kosten, en dan afwegen of dat het je waard is, naast het probleem met de brandstofvoorziening.
 
Zag em inderdaad staan, 400 zag er wel gaaf uit vond ik, en voor niet zo heel veel geld.
Als hij koud goed startte, vanaf 8000 toeren lekker trok en het frame was recht was zou ik het wel aandurven.
 
Spannend zal het niet zijn. Zoals Janbros al zegt: Afstelling. Alleen zegt mijn onderbuik dat je het in de (verlopen?) CO afstelling, of in de (versleten?) gasnaalden moet zoeken. Of er zit een Dynojet in die niet helemaal lekker correct zit.

Als dat het enigste is, dan zou ik het er niet voor laten. Maar ik druk op je hart om even een maandje "gewoon te rijden". Bandjes op druk, olie op peil. Misschien een reiniger door de benzine heen mikken, maar niet meer. Sluimerende problemen zullen dan naar voren komen, terwijl je carbprobleem zich misschien wel oplost na nieuwe benzine bijvoorbeeld. Na een maandje kun je de boel vervolgens gericht aanpakken.

Dit gaat er natuurlijk van uit dat de fiets al niet "te laat" is voor het onderhoud. Dan kun je natuurlijk geen garanties geven op de goede werking.

Wat bedoel je met CO afstelling? En een dyno kitje zou zomaar kunnen. Er is ook een behoorlijke uitlaat gemonteerd. Echter hoe ga ik dat herkennen. Dat de sproeiermaat anders is als standaard is te zien uiteraard. Of mis is die juist nooit gerejet na montage van de wat sportievere uitlaat. Maar dat lijkt me niet noodzakelijk. Het bruinige benzine olie mengsel zou nog opgehoopte olie van jaren kunnen zijn wat door de benzine een beetje loskomt. Dat is puur gissen natuurlijk. Zou valse lucht nog een oorzaak kunnen zijn van de dip?

En na "de dip" rijd ie verder lekker door zijn versnellingen heen. Hij stuurt en rijd gewoon lekker strak, en is nog behoorlijk pittig. Ik neig naar een ja momenteel. En het is zowiezo verstandig om de carbs eens te reinigen, verse benzine erin, filtertjes, en eens kijken if er niets verstopt zit. Ik las iets over verstopte tank beluchting?was een ander probleem, echter wel dezelfde categorie.

En remschijven richten lijkt me niet zo spannend, tenzij je over de juiste middelen beschikt. Pers,:vlaktafel etc. Dit kan ik gelukkig op mijn werk doen. En ik heb van de kromme schijf eigenlijk niks gemerkt, dat is wat de eigenaar me vertelde.
Hij had me echter niks gezegd over een dip of iets, voor ik ging proefrijden. Toen ik dat meteen melde bij terugkomst, zei die dat er id een "dood punt" in zat.. Hoopte die dat ik dat niet zou merken, of is het er niet altijd en hoopte hij op een goeie dag.? Dat is geen vraag voor jullie netuurlijk.. maar wel eentje die mijn onderbuik laat rommelen.

Is er mis iets wat ik aan de buitenkant kan checken of ev snel ter plaatse? Ik zou het niet weten. Olielekkage op een no go locatie misschien?
 
Ik had al een afspraak met de beste jongeman over prijs en dat ik twee dagen later zou bellen of het doorging en hoe we het gingen regelen.

Hij had een bod gehad op de site van 100 euro hoger, en dat was dus ook ineens mijn nieuwe prijs.. Fckr. Dat is niet hoe ik rol.

Maar iig bedankt voor de tips en adviezen.
 
Ik had een prijs bedongen die erg interessant was en dat ik de maandag erop zou bellen hoe we eea gingen regelen. Echter had hij een hoger bod gekregen op de een na bekendste tweedehands site, en dat was blijkbaar ook ineens mijn prijs. Not.

Dat is niet hoe ik rol. Wat ik inmiddels wel weer doe op een gzp 600r uit 88. Loopt nog voor geen meter, zal nieuw topic starten.

Allen iig bedankt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan