Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.269
10.861
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
De 2 zou niet zwaarder moeten sturen, dus het zal waarschijnlijk inderdaad door de platgesleten achterband komen.
De MPR4's zijn wel beter, dus als je het kan betalen zou ik daar een setje van nemen. Zeker nu de 30 Euro-retouractie van Michelin nog loopt.


Het geld is niet het probleem,wat nodig is is nodig, simpel zat.

Ik vind alleen de 2 veel mooier als de 4 :X

En een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, is het dus verstandig om een 4 achter te zetten als ik een 2 op de voorkant heb?
Of adviseer je gewoon een compleet nieuw setje 4 te zetten dan ipv alleen de achterband?
 
Over het algemeen koop ik de banden niet om hoe ze er uit zien, maar om hoe ze rijden. En er zit toch wel een paar jaar ontwikkeling tussen de twee banden. Ik zou het wel weten.
 
https://www.automotiveshop.nl/ventielen/154-lampa-ventieldop-chroom.html

Edit: k heb ondertussen via de zeepsopmethode ontdekt dat er een heel klein gaatje in de band zit:


Is dit nog de moeite waard om te laten repareren? Ik denk daar de band nog maximaal 1000 km te gaan heeft, aan de rand zit hij bijna op de slijtnokken.

Zo nee: welke nieuwe band zal ik nemen, ik wil wel wat anders proberen dan de metzeler? Ik twijfel tussen de S21, Rosso 3 of Sportsmart 2 max. Gebruik is touren, motorvakantie en een paar circuitdagen per jaar en als het dan een dag regent wil ik wel met vertrouwen kunnen rijden, dat ging met de M7 RR best goed.
 
Laatst bewerkt:
Heren/dames,

ik heb afgelopen jaar met een setje Pirelli diablo rosso corsa's rondgereden onder een '08 zx10r. Ik wil ze wel eens gebruiken op het circuit als het een beetje twijfelachtig is qua weer, indien het echt rotweer is heb ik regenbanden en bij goed weer slicks. Mijn tempo stelt niet veel voor (dus krijg ook geen hitte in slicks als het weer slecht is) dus dit zou ook nog wel met minder circuit georiënteerde banden kunnen (1:52 op zolder, 1:18 mettet). Verder rijd ik op straat typisch meestal gewoon rustig, heb met die rosso corsa's 3/4 dagen op t circuit gereden en nog 4000km op straat en toen begon de achterband grip te verliezen aan de linkerkant, voor is nu na 5/6 dagen op t circuit en de straat km's ook op.

Wat is nu wijsheid? Qua slijtage maakt het voor mij niet veel uit, de rosso corsa's zijn versleten omdat ze te puntig worden, dus een meer circuitgeorienteerde band zoals bv een supercorsa BSB zou ook kunnen. Een andere optie zou een meer straatgeorienteerde band zijn die wat minder waardeloos presteert op straat als het bv geregend heeft, maar in hoeverre zijn ze dan nog geschikt als backup voor op het circuit?
 
Over het algemeen koop ik de banden niet om hoe ze er uit zien, maar om hoe ze rijden. En er zit toch wel een paar jaar ontwikkeling tussen de twee banden. Ik zou het wel weten.

Ja......sorry, je hebt eigenlijk helemaal gelijk :}
Dan is alleen de vraag nog of een pilot road 2 te combineren is met een 4, ofdat je beter een compleet setje 4 kan nemen?

Voorband is halverwege ongeveer denk ik.
 
Edit: k heb ondertussen via de zeepsopmethode ontdekt dat er een heel klein gaatje in de band zit:
[~[url="http://i21.photobucket.com/albums/b280/negativek3fan/IMG_20170503_200301.jpg"]afbeelding~][/URL]

Is dit nog de moeite waard om te laten repareren? Ik denk daar de band nog maximaal 1000 km te gaan heeft, aan de rand zit hij bijna op de slijtnokken.

Zo nee: welke nieuwe band zal ik nemen, ik wil wel wat anders proberen dan de metzeler? Ik twijfel tussen de S21, Rosso 3 of Sportsmart 2 max. Gebruik is touren, motorvakantie en een paar circuitdagen per jaar en als het dan een dag regent wil ik wel met vertrouwen kunnen rijden, dat ging met de M7 RR best goed.

Zou voor de Rosso III gaan. Schitterende band op circuit. Heel slijtvast op de weg.
En in de regen echt wel goed.
M'n maat rijdt er ook mee, ervoor met een Rosso II. Maandag zaten we in de regen op Folembray en die Rosso III's gaven geen krimp.
En hij rijdt wel een deftig tempo hoor...
 
Heren/dames,

ik heb afgelopen jaar met een setje Pirelli diablo rosso corsa's rondgereden onder een '08 zx10r. Ik wil ze wel eens gebruiken op het circuit als het een beetje twijfelachtig is qua weer, indien het echt rotweer is heb ik regenbanden en bij goed weer slicks. Mijn tempo stelt niet veel voor (dus krijg ook geen hitte in slicks als het weer slecht is) dus dit zou ook nog wel met minder circuit georiënteerde banden kunnen (1:52 op zolder, 1:18 mettet). Verder rijd ik op straat typisch meestal gewoon rustig, heb met die rosso corsa's 3/4 dagen op t circuit gereden en nog 4000km op straat en toen begon de achterband grip te verliezen aan de linkerkant, voor is nu na 5/6 dagen op t circuit en de straat km's ook op.

Wat is nu wijsheid? Qua slijtage maakt het voor mij niet veel uit, de rosso corsa's zijn versleten omdat ze te puntig worden, dus een meer circuitgeorienteerde band zoals bv een supercorsa BSB zou ook kunnen. Een andere optie zou een meer straatgeorienteerde band zijn die wat minder waardeloos presteert op straat als het bv geregend heeft, maar in hoeverre zijn ze dan nog geschikt als backup voor op het circuit?

Dat is een moeilijke vraag. Zeker omdat het een motor is met veel vermogen en koppel.
Voor op straat zou een Rosso 3 ook perfect moeten zijn.
Zie bericht hierboven trouwens.
Er was maandag op Folembray iemand met een RSV4 op Rosso III's. Reed ze mooi rond aan tempo advanced groep.
Maar die gast heeft natuurlijk tractiecontrole.

1:18 op Mettet is natuurlijk niet traag. Dat is wel een tempo wat een Supercorsa SP/Rosso Corsa zou moeten aan kunnen.
Je kunt altijd eens een setje Rosso III proberen, en zien wat het zegt natuurlijk als je toch die slicks en regenbanden ook hebt? In de regen is het verschil met een Rosso Corsa wel dag en nacht.

M'n maat met de Rosso III's ging met z'n ER6 (wel met kleiner tandwiel vooraan) in de regen op Folembray gewoon voluit qua gas. Dus dat zegt al veel. Met m'n Rosso Corsa's kon ik niet mee, dan voelde ik de boel gewoon schuiven.
 
Dat is een moeilijke vraag. Zeker omdat het een motor is met veel vermogen en koppel.
Voor op straat zou een Rosso 3 ook perfect moeten zijn.
Zie bericht hierboven trouwens.
Er was maandag op Folembray iemand met een RSV4 op Rosso III's. Reed ze mooi rond aan tempo advanced groep.
Maar die gast heeft natuurlijk tractiecontrole.

1:18 op Mettet is natuurlijk niet traag. Dat is wel een tempo wat een Supercorsa SP/Rosso Corsa zou moeten aan kunnen.
Je kunt altijd eens een setje Rosso III proberen, en zien wat het zegt natuurlijk als je toch die slicks en regenbanden ook hebt? In de regen is het verschil met een Rosso Corsa wel dag en nacht.

M'n maat met de Rosso III's ging met z'n ER6 (wel met kleiner tandwiel vooraan) in de regen op Folembray gewoon voluit qua gas. Dus dat zegt al veel. Met m'n Rosso Corsa's kon ik niet mee, dan voelde ik de boel gewoon schuiven.

Bedankt voor je reactie, ik zal eens wat testjes van de Rosso 3's en zijn concurrenten zoeken. rosso corsa's zijn in de regen gewoon ronduit slecht. Die 1:18's zijn ook met de rosso corsa's (voorspellingen waren wat wisselvallig dus slicks thuisgelaten) en dat had ook nog wel een stuk sneller gekunnen als ik wat meer talent had :P.
 
Laatst bewerkt:
Edit: k heb ondertussen via de zeepsopmethode ontdekt dat er een heel klein gaatje in de band zit:
[~[url="http://i21.photobucket.com/albums/b280/negativek3fan/IMG_20170503_200301.jpg"]afbeelding~][/URL]

Is dit nog de moeite waard om te laten repareren? Ik denk daar de band nog maximaal 1000 km te gaan heeft, aan de rand zit hij bijna op de slijtnokken.

Zo nee: welke nieuwe band zal ik nemen, ik wil wel wat anders proberen dan de metzeler? Ik twijfel tussen de S21, Rosso 3 of Sportsmart 2 max. Gebruik is touren, motorvakantie en een paar circuitdagen per jaar en als het dan een dag regent wil ik wel met vertrouwen kunnen rijden, dat ging met de M7 RR best goed.

Deze vraag zie ik ook graag beantwoord :)
 
Ik heb uiteindelijk op aanraden van een bandenboer gekozen voor de Rosso 3 omdat ik de m7 rr aan de voorkant nog op wil rijden. De Dunlop en Bridgestone zouden met het stijvere karkas wat slechter combineren dan de Rosso 3.
 
Onlangs de Bridgstone A40 vervangen door Scorpion Trail II op mijn Honda Crosstourer (VFR1200X).
Het eerste wat opviel was het rijdgedrag bij langzaam rijden (stadsverkeer). De motor stuurt slechter in, moet er meer moeite voor doen. Het lijkt alsof de banden te zacht zijn, alsof het rubber wringt o.i.d. Heeft de motor het eerste zetje gehad, valt ie wel makkelijker de bocht in.

De A40 voelde makkelijker aan. Wat wellicht meehielp bij de A40 was de vorm van de voorband. Deze was na bijna 10.000 kilometer wat puntig geworden
 
Staat bij Bridgestone (BT023R) de DOT code als T0906 en T0907 op de band?
Dan zijn ze tien en elf jaar oud.
:+ _O- 2012.. voorafgegaan door DOT.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er nog interessante ervaringen (zowel positief als negatief) over de Michelin Pilot Road 2 bekend? Wat betreft grip bij droog en nat weer, en leeftijdsduur enz?

Het zit namelijk zo: Ik ga mij een dezer dagen nieuwe banden bestellen, maar ben er nog niet uit welke.

Als er nu weer een terugbetalingsactie* van 30€ was op de MPR4, werden het die. Maar die actie is er momenteel niet, dus denk ik eerder aan de MPR3.

Setje MPR4 kost mij 213,27€
Setje MPR3 kost mij 186,28€, dat is 26.99€ minder.
Met die 30€ terugbetaal actie zou de MPR4 net iets goedkoper zijn dan de MPR3.

... maar, ik zie dat ze ook nog de MPR2 hebben, en die komen voor een setje op 166,08€, dat is dan al meteen 47,19€ minder dan de MPR4, en zelfs nog steeds 20,20€ minder dan de MPR3.

Nu zou het kunnen dat die laatste misschien wat ouder is, maar als ze echt heel oud zijn, vermeld die site er wél de dot code bij, niet dus bij deze zo blijkt.
Wel zetten ze erbij dat het voor scooters/brommers is ... alsof die 17" wielen hebben zeker _O-
Band Michelin Pilot Road 2 150/70 ZR17 69W Achterband - BandenLeader.be

Iemand ervaring met de MPR2?

Zo niet, worden het wellicht sowieso de MPR3.

Ik denk dat mijn huidige achterband het nog uithoud voor een slordige 4000km, dus pakweg tot half juni, en wil de volgende set op tijd thuis hebben liggen.

* Tenzij er iemand hier een linkje weet waaruit blijkt dat die actie er nu net wel is, want ik zelf vind er niets van, maar herinner mij nog bij de vorige keer dat ik dat ook niet zomaar terug vond.
 
Hallo, op mijn Suzuki GSX 250e zijn 3,0-18 (voor) en 3,5-18 (achter) aanbevolen. Overigens zit er nu een 4,0 op aan de achterzijde, dus ik heb wat ruimte. Welke moderne maten komen hiermee overeen? Alvast bedankt!
 
Athome, nu wil ik je toch even tegenspreken.
Ik ben een woon/werk rijder en voor de Monster 1200, reed ik met de z750. Daarnaast pikte ik zowel met de Z als de Monster een aantal circuitdagen mee, dus ik heb wel wat ervaring in het sportieve segment.
Jaarlijks gaan we ook een mid-week naar de Ardennen, waar de bochten opgezocht worden.

Ik ben het al geleerd, ik wissel eind september m'n zomer rubber om voor een sporttouring band. (Michelin Pilot Road 4, ervoor was het een 3)
Eind maart, gaat het sportiever rubber er weer onder. (Pirelli Rosso II/Rosso Corsa)
Waarom?

- Een sportband rijdt véél aangenamer. De motor kan je veel makkelijker van links naar rechts smijten en je kunt gewoon dieper de bocht door zonder een ei in je broek.
- Bij uitaccelereren is er véél meer grip met een sportband. (vb. Pirelli Rosso II, Rosso Corsa)
- Bij hard remmen, slaat ABS veel minder snel aan op de Monster. Op de z750 (geen ABS), met warme zomerdagen WOON-WERK tempo, durfde ik bij hard remmen de voorband van de Pilot Road 4 horen piepen. Dan heb je ook een ei in je broek.
- Bij hard uitaccelereren met de Monster 1200, schuift die Pilot Road 4 alle kanten op. Die band kan dat vermogen/koppel gewoon niet aan, punt.
- Dan beginnen we nog niet over het verminderde gevoel aan feedback die de Michelin's geven t.o.v. de Pirelli's. Dat ligt dan met de opbouw van het carcas.

En ja, in de Ardennen gaat de knie tegen de grond. Dat kan ook met sporttouring banden, maar je moet toch godverdomme goed opletten als je het gas aanrolt als je de bocht uitgaat. Met Rosso Corsa's gaat dat toch allemaal veel vlotter.
Los daarvan is het contactoppervlak onder hellingshoek gewoon ook een stuk groter. Dus dat helpt ook al.

Dus het hangt sterk af van hoeveel je aan het gas hangt.

Maar bij temperaturen vanaf 8°C en een droge baan, is een sportief rubber zo veel aangenamer.
Ik ben altijd blij als de Pirelli's eronder vliegen, want dan stuurt m'n motorfiets weer vederlicht, in plaats van als een boot. Dat alleen al is me de bandenwissel elk seizoen waard.

Je ervaring kan ik volledig onderschrijven. Bij een wat lompere rijstijl met een motor met wat koppel moet je gewoon enorm oppassen op de MPR4. Een stapje opzij is met de FZ1 en de MPR4 heel snel gebeurt. Het spel om grip aan de achterkant kan op zijn tijd overigens ook gewoon leuk zijn }). Sporttour aan de voorkant durf ik niet.

De pilot powers geven overigens veel meer feedback en een veel betere grip. Misschien dat ik voor de aankomende motor vakantie toch tijdelijk de MPR4 op zolder leg en nog even een PP3 erin steek.
 
Laatst bewerkt:
Even terugkomen op een vraag van mij in het vorige deeltje.

FZR 600 3HE met 18inch 4J velg. Origineel zit daar 140/60ZR18 op maar daar heb je alleen de BT-050 beschikbaar in. Dat is volgens mij een fossiel onder de banden, of worden ze nog steeds geproduceerd?

Alternatief is 150/60ZR18, dan is er keus uit een BT-090 of een shinko R006 RR?

160/60ZR18 is voldoende keus in maar ik lees op fzr fora horror verhalen dat je daarmee minder grip hebt naar mate je platter door de bocht gaat. :X Is dat waar? Of gewoon een lulverhaal dat is blijven hangen.
 
Even terugkomen op een vraag van mij in het vorige deeltje.

FZR 600 3HE met 18inch 4J velg. Origineel zit daar 140/60ZR18 op maar daar heb je alleen de BT-050 beschikbaar in. Dat is volgens mij een fossiel onder de banden, of worden ze nog steeds geproduceerd?

Alternatief is 150/60ZR18, dan is er keus uit een BT-090 of een shinko R006 RR?

160/60ZR18 is voldoende keus in maar ik lees op fzr fora horror verhalen dat je daarmee minder grip hebt naar mate je platter door de bocht gaat. :X Is dat waar? Of gewoon een lulverhaal dat is blijven hangen.
Kan je niet een 140/70ZR18 monteren dan?
Veel keuze dan..

Of in de /60 serie: :+

Shinko R006 RR 140/60 R18 TL 64V Podium.
Snelheidsindex: V: deze band is voor snelheden tot 240 km/h toegelaten!!
Test-beoordeling Profiel R006 RR: 7 sterren van 10.
Autobandentest.com
 
Heeft er iemand ervaring met deze banden?Dunlop Sportsmart 2 Max.Ik heb ze nu onder mijn tuono 2007 liggen.Voorheen micheline power 3.Ik had blackbird gevraagd of ik die kon combineren met de power rs..het advies was ja dat kan. Maar ik ben uiteindelijk toch voor de Dunlop Sportsmart 2 Max gegaan als complete set.Mijn ondervinding iets trager insturen maar veel meer vertrouwen als hij eenmaal op lijn ligt.Geen gewiebel of in de bocht vallen.Daarom mijn vraag want op internet zijn er nog niet veel persoonlijke ervaringen over.
 
Heeft er iemand ervaring met deze banden?Dunlop Sportsmart 2 Max.Ik heb ze nu onder mijn tuono 2007 liggen.Voorheen micheline power 3.Ik had blackbird gevraagd of ik die kon combineren met de power rs..het advies was ja dat kan. Maar ik ben uiteindelijk toch voor de Dunlop Sportsmart 2 Max gegaan als complete set.Mijn ondervinding iets trager insturen maar veel meer vertrouwen als hij eenmaal op lijn ligt.Geen gewiebel of in de bocht vallen.Daarom mijn vraag want op internet zijn er nog niet veel persoonlijke ervaringen over.
O, ben jij het...... :+
 
Krijg net een mailtje van Goedhart motoren in Bodegraven:
16 t/m 20 mei: volop actie met motorbanden

Aan het begin van het motorseizoen moet het materiaal gewoon goed zijn. En dus zeker ook de motorbanden. Van dinsdag 16 tot en met zaterdag 20 mei krijg je daarom bij ons minimaal 25 procent korting op nieuwe banden. Welke je ook kiest. Daarbij bieden we je ook quick service, waarbij we de banden, zonder afspraak, direct onder je motor monteren. Uiteraard voor een speciaal actietarief. Zaterdag 20 mei zullen we de banden buiten monteren, zodat je kunt meekijken. Geinig toch? Druk op de knop voor de tijden en tarieven!
Ben zelf nét op zoek dus komt mooi uit *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan