Ketting al weer te slap

BobbyHill

MF'er
19 jan 2017
107
15
Baarn
Dag allen,

Een week geleden ben ik naar italie vertrokken met mijn Kawa ER 5 uit 2003 met 18000 km op de teller.

Bij aankomst in Milaan begon hij te klapperen. Geen probleem, het was redelijk warm en had veel te verduren gehad. Dus even naar de locale kawa dealer en hem laten spannen. Daarna gewoon weer rijden zonder problemen. Nu ben ik alleen onderweg naar huis en heeft hij het weer. Dit is ongeveer 800km nadat hij gespannen is. Wat kan het zijn? Schakelgedrag? Ketting? Tandwielen? De tandwielen zijn niet nieuw meer maar nog in goede staat. Graag jullie gedachte hierover. :)
 
en hoe goed denk jij dat O-ringen nog zijn in het binnenhouden van vet na 14 jaar? en de grootste ontwikkeling heeft plaats gevonden juist in de materialen van onder ander de O-ringen. je zou schrikken over het verschil in bandenrubber in die 14 jaar. als je nieuwe banden kon kopen met de samenstelling van toen zou de pers het meteen afschrijven als slechte banden terwijl ze er toen heel tevreden over waren.

_O- :N
 
Nou zal ik wel een hele domme oen zijn, maar hoezo kunnen kettingen niet rekken????
Ze gaan na verloop van tijd toch slapper staan?
En dat komt toch echt niet doordat het achterwiel zich tijdens het proces lost.
Dat de ketting zich door het verplaatsen van het achterwiel weer strak laat zetten weten we allemaal.
Maar kan jij dan in hemelsnaam uitleggen hoe het kan dat een ketting losser en losser komt te staan na verloop van kilometers.
Vr Gr
 
Laatst bewerkt:
Nou zal ik wel een hele domme oen zijn, maar hoezo kunnen kettingen niet rekken????
Ze gaan na verloop van tijd toch slapper staan?
En dat komt toch echt niet doordat het achterwiel zich tijdens het proces lost.
Dat de ketting zich door het verplaatsen van het achterwiel weer strak laat zetten weten we allemaal.
Maar kan jij dan in hemelsnaam uitleggen hoe het kan dat een ketting losser en losser komt te staan na verloop van kilometers.
Vr Gr
Dat heet mechanische slijtage: er komt ruimte tussen de pennen en de bussen, en de tandwielen worden kleiner. Een ketting kan alleen rekken als je over de vloeigrens heen gaat.
 
Beste RR.
Bedankt voor je uitleg.
Alleen dat woord vloeigrens begrijp ik niet helemaal, maar kan daar uiteraard op Googlen.
Ik ben er na al die jaren als toch nog behoorlijk onervaren kettingman (ben meer van de cardan geweest), wel over uit dat een ketting met de levensduur zekers voor de helft gehalveerd kan worden door slecht onderhoud en smeren.
Dus goed op spanning houden en lekker vet houden zijn wel de sleutelwoorden.
Op die manier kan volgens mij wel een beetje kettingset rond de 40.000km meegaan.
Vr gr Erwin
 
En om even een beeld te kunnen maken van die mechanische slijtage.

Als elke pen slijt met 0,1mm dan heb je op een ketting van 120 schakels een uitrekking van 24mm.
 
Beste RR.
Bedankt voor je uitleg.
Alleen dat woord vloeigrens begrijp ik niet helemaal, maar kan daar uiteraard op Googlen.
Ik ben er na al die jaren als toch nog behoorlijk onervaren kettingman (ben meer van de cardan geweest), wel over uit dat een ketting met de levensduur zekers voor de helft gehalveerd kan worden door slecht onderhoud en smeren.
Dus goed op spanning houden en lekker vet houden zijn wel de sleutelwoorden.
Op die manier kan volgens mij wel een beetje kettingset rond de 40.000km meegaan.
Vr gr Erwin
Graag gedaan, die vloeigrens was maar een illustratie om de puristen voor te zijn.
En een ketting gaat net zo lang mee als zijn o-ringen. Zelfs een nieuwe ketting kan na een winter met strooizout kapot gaan, ook als je hem elke dag smeert.
 
Dat heet mechanische slijtage: er komt ruimte tussen de pennen en de bussen, en de tandwielen worden kleiner. Een ketting kan alleen rekken als je over de vloeigrens heen gaat.

:}

Maar dan praat je uiteindelijk over het gebruik van de juiste terminologie.. Het is geen rek in de zin van fysica.. maar oprekken/langer maken/vergroten
Als de ketting langer wordt, dan rekt deze op.. ongeacht waar die extra speling vandaan komt.
 

Maar dan praat je uiteindelijk over het gebruik van de juiste terminologie.. Het is geen rek in de zin van fysica.. maar oprekken/langer maken/vergroten

Als de ketting langer wordt, dan rekt deze op.. ongeacht waar die extra speling vandaan komt.

:^ Laten we het begrijpelijk houden. Zelfs een motorzaak begrijpt uitstekend wat je bedoeld als je zegt dat je tandwielen versleten zijn en je ketting opgerekt is.

Geen enkele noodzaak om dan op een forum plots allerlei vaktermen in te willen voeren. Een hond blaft, een kat miauwt.
 
Dit is "techniek", en daar noemen we de dingen graag bij naam.
Sommigen hebben er zelfs een oranje nickname en een steeksleuteltje voor gekregen om dit te doen.

Dan bestel jij ook een glaasje H2O ipv water en strooit Natriumchloride op je zondagse eitje ipv zout ?


Er is een grens tussen gewoon begrijpelijke taal en overdreven vaktermen te gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan