Ketting al weer te slap

BobbyHill

MF'er
19 jan 2017
107
15
Baarn
Dag allen,

Een week geleden ben ik naar italie vertrokken met mijn Kawa ER 5 uit 2003 met 18000 km op de teller.

Bij aankomst in Milaan begon hij te klapperen. Geen probleem, het was redelijk warm en had veel te verduren gehad. Dus even naar de locale kawa dealer en hem laten spannen. Daarna gewoon weer rijden zonder problemen. Nu ben ik alleen onderweg naar huis en heeft hij het weer. Dit is ongeveer 800km nadat hij gespannen is. Wat kan het zijn? Schakelgedrag? Ketting? Tandwielen? De tandwielen zijn niet nieuw meer maar nog in goede staat. Graag jullie gedachte hierover. :)
 
Dan bestel jij ook een glaasje H2O ipv water en strooit Natriumchloride op je zondagse eitje ipv zout ?


Er is een grens tussen gewoon begrijpelijke taal en overdreven vaktermen te gebruiken.
Iedereen kan de technische termen met twee muisklikken vinden, en nogmaals, het is een technisch topic.
Een Bahco is niet om te drinken, maar om bouten mee stuk te draaien.
 
Iedereen kan de technische termen met twee muisklikken vinden, en nogmaals, het is een technisch topic.
Een Bahco is niet om te drinken, maar om bouten mee stuk te draaien.

Op zich heb je helemaal gelijk, maar ook de beste motorzaak weet wat je bedoeld als je zegt dat je ketting versleten is.
En je buurman snapt het dan ook. En iedereen op dit forum snapt het.

Hetzelfde met geneuzel over wielen/velgentandwielen/kettingwielen/stoplicht/verkeerslicht/richtingaanwijzer/clignoteur/snelheidsmeter/kilometerteller/staande gehouden/aangehouden. En we rijden niet te hard, we rijden hooguit te snel.

Als je dan echt vind dat het zo hoort dan neem ik aan dat je die ook allemaal gaat verbeteren ?



Een Bahco bestaat trouwens niet. Bahco is gewoon een merknaam, niet een specifiek gereedschap voor het kapot draaien van bouten.




Een Bahco is niet om te drinken, maar om bouten mee stuk te draaien.

Inderdaad, daarvoor gebruik je een verstelbare moersleutel.






Hier RR. in "TomTom Rider 400 voedingskabel geschakel..." graag even 'accu' vervangen door batterij.
Oeps, hier RR. in "TomTom Rider 400 voedingskabel geschakel..." ook.
En hier RR. in "Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb..." zou je 'voorrang verlenen' moeten gebruiken, niet 'voor laten gaan'. RR. in "Zoektocht naar juiste motor" Motoren hebben geen knieën :+
En zo zouden we nog wel even verder kunnen gaan, ik vind het onzinnig maar verwacht dat iemand zich er nu helemaal in vast gaat bijten :P
 
Laatst bewerkt:
en hoe goed denk jij dat O-ringen nog zijn in het binnenhouden van vet na 14 jaar? en de grootste ontwikkeling heeft plaats gevonden juist in de materialen van onder ander de O-ringen. je zou schrikken over het verschil in bandenrubber in die 14 jaar. als je nieuwe banden kon kopen met de samenstelling van toen zou de pers het meteen afschrijven als slechte banden terwijl ze er toen heel tevreden over waren.
Ik reed 30 jaar geleden ook al 25-30000km met een o-ring ketting.
 
@TS: Als ik het goed begrijp heb je die motor niet nieuw gekocht?
Misschien heeft de vorige eigenaar wat te weinig gesmeerd.
Of is de ketting te hard gespannen toen je dit liet doen.

Bij mijn eerste motor, een 125cc met ketting, en had nog geen ervaring met kettingen te stellen, had ik die zelf eens te hard gespannen. Gevolg, ketting volledig op na amper 12.000km.

Ik ken ook iemand die dacht van, "wat? Je moet die ketting toch maar 1 keer per jaar smeren?" Tja, als je er maar 1 keer per jaar mee buiten komt wel.

Als de vorige eigenaar(s) ook zo waren en er niet de nodige kennis van hadden en onvoldoende smeerden, dan is 18.000km nog zo slecht niet.

Ik doe tegenwoordig ongeveer 30 á 35 d km met een ketting. Bij droog weer smeer ik na elke tankbeurt (ongeveer 475km), bij nat (en pekel)weer regelmatiger, afhankelijk van noodzaak.




...
Hetzelfde met geneuzel over wielen/velgentandwielen/kettingwielen/stoplicht/verkeerslicht/richtingaanwijzer/clignoteur/pinker/snelheidsmeter/kilometerteller/staande gehouden/aangehouden. En we rijden niet te hard, we rijden hooguit te snel.
...
Je was "pinker" vergeten ;)
 
Op zich heb je helemaal gelijk, maar ook de beste motorzaak weet wat je bedoeld als je zegt dat je ketting versleten is.
En je buurman snapt het dan ook. En iedereen op dit forum snapt het.

Hetzelfde met geneuzel over wielen/velgentandwielen/kettingwielen/stoplicht/verkeerslicht/richtingaanwijzer/clignoteur/snelheidsmeter/kilometerteller/staande gehouden/aangehouden. En we rijden niet te hard, we rijden hooguit te snel.

Als je dan echt vind dat het zo hoort dan neem ik aan dat je die ook allemaal gaat verbeteren ?



Een Bahco bestaat trouwens niet. Bahco is gewoon een merknaam, niet een specifiek gereedschap voor het kapot draaien van bouten.Inderdaad, daarvoor gebruik je een verstelbare moersleutel.






Hier RR. in "TomTom Rider 400 voedingskabel geschakel..." graag even 'accu' vervangen door batterij.
Oeps, hier RR. in "TomTom Rider 400 voedingskabel geschakel..." ook.
En hier RR. in "Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb..." zou je 'voorrang verlenen' moeten gebruiken, niet 'voor laten gaan'. RR. in "Zoektocht naar juiste motor" Motoren hebben geen knieën :+
En zo zouden we nog wel even verder kunnen gaan, ik vind het onzinnig maar verwacht dat iemand zich er nu helemaal in vast gaat bijten :P
Ik weet niet wat jij gedronken hebt, maar ik lust ook wel een slok. :P
 
Een ketting rekt inderdaad niet, je krijgt wel verlenging door slijtage tussen de pen en de bus. De reden dat het aan het eind van de levensduur hard gaat met verlenging, is dat de pennen een oppervlakte harding hebben van een paar duizendste millimeter. Als deze is doorgesleten kom je in het taaie gedeelte van de pen en die slijt heel snel.

elongation.jpg
 
:^ Laten we het begrijpelijk houden. Zelfs een motorzaak begrijpt uitstekend wat je bedoeld als je zegt dat je tandwielen versleten zijn en je ketting opgerekt is.

Geen enkele noodzaak om dan op een forum plots allerlei vaktermen in te willen voeren. Een hond blaft, een kat miauwt.
Een hond kan ook miauw zeggen als je hem invriest en door de cirkelzaag haalt.
En een kat zegt Woef als je er petroleum overheen giet en aansteekt. :) :) :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan