Madagascar op de motor

Ik neem aan dat het waterfilter alleen voor noodgevallen wordt gebruikt, dan komt het naar mijn idee niet zo precies. Is het land dicht genoeg bevolkt dat je minimaal om de paar uur iemand tegen komt? dan kun je altijd om hulp vragen in een noodgeval en dan kom je altijd wel weer in een bewoond gebied terecht (met of zonder motor, maar dat boeit niet in als het ernstig genoeg is).

Ik verbaasde me altijd als we in Marokko in de woestijn eenpaar km van de piste af reden om een kampeerplaats te vinden. Je hebt het gevoel dat je echt niemand tegen komt daar (al een dag niemand meer gezien), maar meestal zit er smorgens iemand naast je tent te wachten tot je wakker bent om wat te eten te krijgen oid. Het is echt verbazend dat bijna overal waar je komt ook andere mensen zijn (die je eventueel kunnen helpen mocht dat nodig zijn, desnoods tegen een "flinke" vergoeding (flinke in hun ogen, dat is meestal niet zo veel in onze ogen...))


@TS: waar heb je die chinese motoren gehuurd? en wil je hier laten weten of dat bevallen is of niet na je reis.

Die ervaring heb ik ook in Marokko, onbegrijpelijk waar ze af en toe vandaan kwamen.
De motoren hebben we gehuurd via een engelse bemiddelaar, ik zal de ervaringen delen!
 
Dank! Leuke filmpjes :)
Jullie hadden een gids mee?
Ja, het was een georganiseerde reis. De gids (Belg) is eigenaar van een hotel in de hoofdstad en heeft 10 oude BMW's GS in de verhuur. Misschien heeft Hans van Toeratrek zijn mailadres als je specifieke informatie nodig hebt.
 
We hebben een upgrade gekergen (als het goed is) van de motorverhurder naar offroad motoren :)


Aangeschaft:
- Enduro helm
- Communicatiesetje (hadden wel al, 1 reserve)
- Actie camera + drone
- Dunne kleding (laagjes)
- Stevige schoenen (ipv motorlaarsen)
- Malariamedcijnen en andere eerste hulp meuk
- Powerbanks
- Zijtassen (motor)


Wat mis ik nog? O-)
 
Dat klinkt als een mooi avontuur. Madagascar staat ook nog hoog op mijn lijstje en dan wel op de manier zoals jullie het nu gaan doen. "ongeorganiseerd" dus. Ben benieuwd naar jullie ervaringen met de motorverhuurder.

Goede tips van Jansovic, dat digitale dossier heb ik al een keer nodig gehad. Ik heb voortaan al mijn papieren ingescand op een USB stick, naar mezelf gemaild en ook nog geprint.

Ik zou nog willen toevoegen:

- cash! zorg altijd voor voldoende cash in kleine coupures. Al is het maar om een local af/om te kopen. En je zult altijd zien dat aan het eind van je cash de ATM storing/leeg/geen europese kaarten pakt..
- stuk tuinslang. Makkelijk om benzine / water over te hevelen.
- stuk elektriciteitsdraad (voor het doormeten/doorverbinden)
- verdeel kopieën van documenten/spullen over elkaars bagage. (geef haar de reservesleutel van je motor en vv.)
- verstop cash in een framebuis of andere moeilijk bereikbare plek op je motor. (beroving etc.)
 
Hmmmm, geen idee hoe ik aan een digitaal dossier kom, ik heb niet eens een huisarts....

Dank ook voor de andere tips. Geld gaan we sowieso verdelen over de motoren, tassen en jassen.
 
Hallo.

Ik weet niet of iemand het al gezegd heeft hier, maar ik neem altijd een meterje extra benzineslang mee.
Mocht er ooit iemand zonder benzine komen te staan kun je gemakkelijk wat overhevelen.

Ik heb het in de jaren die ik het bij heb nog maar een paar keer hoeven te gebruiken, maar dan is het ook wel extreem handig.

Groeten en veel plezier :)
 
Hmmmm, geen idee hoe ik aan een digitaal dossier kom, ik heb niet eens een huisarts....

Dank ook voor de andere tips. Geld gaan we sowieso verdelen over de motoren, tassen en jassen.

Met een digitaal dossier bedoel ik scans van al je documenten, paspoort, ziektekostenverzekering, groene kaart, kenteken etc etc. Deze ergens (beveiligd) online plempen, naar jezelf mailen en eventueel op USB.
 
Met een digitaal dossier bedoel ik scans van al je documenten, paspoort, ziektekostenverzekering, groene kaart, kenteken etc etc. Deze ergens (beveiligd) online plempen, naar jezelf mailen en eventueel op USB.
Dit ga ik ook doen! Dank voor de tip!
 
Bah. Niks aan hier :+
full
 
Nope. Nog steeds niks aan. Motorrijden is ook al stom.

:+

 
gaaf gemaakt hoor :)
hoe doe je dat zo dat die drone je volgt?

Drone starte, mijzelf op het scherm aantikken en rijden :+

Het is een DJI Mavic Pro, die doet dat allemaal mooi zelf. Topding.
 
Om niet en stuk weer terug te hoeven rijden over een rijksweg zijn we de laatste 3 dagen volledig of the grid binnendoor van de ene plek met beschaving naar de andere gereden. Ik heb alvast een tip voor mensen die dit (Toliara naar MOrondova) ook van plan zijn.

Niet doen.

We hebben een hele bijzondere ervaring gehad, dat wel. 3 dagen geen internet en wegen die niet op de kaart stonden (helemaal niet). 500 km geen bereik, geen tankstations en bijna alleen maar mul zand en extreme hobbels. Valpartijen, illegale slagbomen om 'tol'te heffen, illegale slagbomen ontwijken, onverhard rijden in het donker, talloze rivieroversteken (diep tot aan de tank), haperende motoren, onvriendelijke lokals, soms maar 2 auto's op een dag tegenkomen. We hebben het allemaal gehad en overleefd. Fantastisch avontuur, maar lang niet altijd leuk.

'tol' heffen:
D8g0LgJ.jpg


Kilometer na kilometer mul zand
59TZTm7.jpg


Dit was nog niet de grootste die we over gegaan zijn, maar tegen die tijd was de batterij van mijn camera leeg en was de zon al bijna onder

GyyMYxy.jpg


1 van de valpartijtjes:
YGcb6he.jpg


Links van de slagboom zag ik een gaatje. Ga d'r op en GAAN

Elprpig.jpg


Mijn hartslag gisteren:
2ziKEzS.png
 
Laatst bewerkt:
Ik kan mij goed voorstellen dat je blij was dat je weer een beetje in de bewoonde wereld was, maar deze trip zul je niet snel vergeten. Een zware 'adventure bike' zul je niet gemist hebben lijkt mij.
 
Echte ontberingen ja, drie dagen geen internet.

En wat koste die tol eigenlijk? Grote kans dat die gasten de weg onderhouden.
 
Geen internet is natuurlijk niet echt een straf, geen mobiel bereik wel. We zijn een aantal keer onderuit gegaan bijvoorbeeld, ook beginnen de motoren heel erg slecht te klinken (we zitten nu op reserve onderdelen, o.a. koppeling, te wachten) en stikt het van de struiken met enorme doorns (elke pauze trokken we er een paar per band uit de band). Van de locals hoef je daar geen hulp te verwachten en we hebben de hele dag maar 2 autos gezien: 2 Italianen met gids die tegelijk vertrokken, maar veel sneller waren (je ziet ze ergens in het filmpje) en helemaal aan het einde van de dag 1 4wd.

Het probleem met de slagbomen (nagevraagd, ze doen geen onderhoud) is dat ze steeds meer willen. Ze hebben geen prijs, maar blijven bedreigend meer vragen. Uit voorzorg hebben we de hele vakantie al geld over allerlei vakjes en zakjes verdeeld, maar goed ook, wat als ze zien dat je meer hebt....Bij de laatste hadden we ook geen kleingeld mee en dat is 1 van de redenen waarom ik er langs reed.

Per keer kostte het voor ons tweeën bijna een weeksalaris ik in de stad, daar waarschijnlijk een maandsalaris. Ter referentie.

Ik ben er absoluut niet op tegen om geld te geven, we hebben hier al veel weggegeven, maar niet aan dit soort afpersers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan